10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

آشنایی با 10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

 

شات‌گان یا تفنگ ساچمه‌زنی یا پنج‌تیرپران که فشنگ‌هاي آن پشت سر هم ودر خشاب لوله‌اي شکلی در زیر لوله واقع شده با فشار مستقیم گاز باروت «واکنش نیروی شلیک تیر به سمت عقب» گلنگدن را حرکت داده و پوکه‌کش متصل به گلنگدن پوکه رابه بیرون پرتاب میکند

 

به گزارش تالاب: شات گان یا تفنگ ساچمه زنی، تفنگی هست بدون خان که معمولا برد آن بیش از 100 متر نبوده و قابلیت شلیک ساچمه هاي متعدد به سوی هدف را خواهد داشت. این دسته سلاح ها نیز همانند سایر اسلحه هاي گرم پر مصرف، کم کم زمان دچار تغییر و تحول به سوی مدرنیته شده اند.

 

از این رو امروزه شاهد انواع و اقسام مختلفی از تفنگ هاي ساچمه زنی هستیم که حتی به طور گسترده توسط نیرو هاي نظامی نیز مورد بهرهگیری قرار میگیرند. اما اگر بحث انتخاب به میان بیاید، کدام سلاح ویژگی هاي کامل تری در اختیار دارد؟ همین حالا 10 شات گان برتر تاریخ نظامی را معرفی خواهیم کرد که از نظر تاکتیکی از سایر هم رده هاي خود پیش میباشند.

 

KEL-TEC KSG

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

KEL-TEC KSG یکی از برترین شات گان هاي طراحی شده توسط Kel-Tec هست که مجهز به دو خشاب بوده و می‌توان انها را به صورت دستی و بسیار آسان جا به جا کرد. هر کدام از لوله ها قابلیت جای دهی 7 گلوله 70 میلی متری و یا 6 گلوله 76 میلی متری را خواهند داشت.

 

برای آن هایي که اطلاعات کاملی در مورد این سلاح ندارند، باید اضافه کرد که اسلحه هیچ گونه سیستم خودکار نداشته و کاملا دستی کار می کند. اما از آن جایی که تمام اجزای تفنگ ارگونومیک میباشند، احساس تاکتیکی خاصی را به مخاطب انتقال خواهد داد. در حال حاضر تفنگ ساچمه زنی KEL-TEC KSG توسط گردان ماموریت هاي ویژه 707 کره جنوبی و همینطور نیرو هاي ضد تروریسم فرانسه بهرهگیری می‌شود.

 

SRM ARMS MODEL 1216

 

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

این مدل نیمه خودکار مجهز خشاب شش دور هست و طبق ادعای شرکت سازنده، مناسب ترین سلاح به منظور دفاع خانگی خواهد بود! از جمله غیر معمول ترین ویژگی هاي این اسلحه، خشاب قابل جداسازی آن همراه با چهار لوله هست. از طرفی به منظور کاهش وزن، از مواد پلیمری بهرهگیری شده هست.

 

UTAS UTS-15

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

برای معرفی سومین تفنگ ساچمه زنی مرگبار سری به ترکیه خواهیم زد. UTAS UTS-15 یک تفنگ ساچمه زنی 12 میلی متری هست که مجهز به دو خشاب هفت دور بوده و به کمک پلیمر تغییر یافته ساخته شده هست. این پلیمر تقویت شده نه تنها سبب کاهش وزن سلاح میشود بلکه استحکام و دوام آن را نیز بالا خواهد برد. در این برهه از زمان شاید بتوان دیدنی ترین ویژگی این شات گان را طراحی متفاوت آن عنوان کرد. آلبوم فاکتور هاي مذکور منجر به ایجاد سازگاری بالا با موقعیت هاي گوناگون شده اند.

 

VEPR-12

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

این شات گان چند منظوره مجهز به خشاب قابل جداسازی بوده و توسط شرکت Molot-Oruzhie ساخت شده هست. VEPR-12 را به علت الگو برداری از کلاشنیکف محبوب، میتوان از بسیاری جهات سلاحی منحصر به فرد به شمار آورد. از آن جایی که این شات گان در روسیه ساخته شده هست، الان توسط ارتش روسیه و نیرو هاي ناتو مورد بهرهگیری قرار میگیرد. مهمترین ویژگی هاي VEPR-12 شامل قدرت آتش سریع، طراحی ارگونومیک و سهولت در بهرهگیری خواهد بود. این اسلحه برای اهداف دیگری همچون شکار، مسابقه هاي تیر اندازی و همینطور دفاع شخصی در کشور هاي گوناگون دنیا به کار برده میشود.

 

MOSSBERG 500 TACTICAL PERSUADER

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

MOSSBERG 500 یکی دیگر از سری تفنگ هاي ساچمه اي بوده که توسط شرکت اسلحه سازی سرشناس O.F. Mossberg & Sons ساخت شده هست. لازم به ذکر هست که اسلحه مذکور یکی از برترین ها در آلبوم شات گان هاي ساخت این کمپانی به شمار میرود و تاکنون در اختیار نیرو هاي پلیس، ارتش و حتی مردم عادی زیادی بوده هست! با وجود آن که سلاح تنها 3 کیلوگرم وزن دارد اما مقاومت بالایی در برابر فرسایش از خود نشان می‌دهد.

 

BENELLI M4

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

جایگاه ششم به شات گانی تحت عنوان Benelli M4 تعلق دارد. تفنگ هاي ساچمه اي ایتالیایی از اسم و عرف خوبی در بازار اسلحه برخوردار میباشند که این موفقیت را مدیون کیفیت بالای مواد به کار رفته در پروسه ساخت خواهند بود. این سلاح که سیستم نیمه خودکار دارد توسط شرکت Benelli Arma SpA ساخت شده هست. تست هاي نخست انجام شده روی این شات گان از ضریب اطمینان بالای آن حکایت دارند.

 

REMINGTON MODEL 870

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

رمینگتون مدل 870 یکی از محبوب ترین شات گان هایي هست که توسط یک کمپانی اسلحه سازی به همین نام ساخت شده هست. در حال حاضر این سلاح به طور گسترده مورد بهرهگیری سازمان هاي نظامی در کل دنیا بوده و برای اهداف دیگری همچون شکار و یا مسابقات تیر اندازی نیز کاربرد دارد. وزن رمینگتون مدل 870 نسبتا مناسب بوده و بنابر این قابلیت تحرک خوبی به سلاح داده هست.

 

FN SLP

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

این مورد را می‌توان گزینش اي کامل به منظور بهرهگیری توسط نیرو هاي پلیس به شمار آورد. اما چیزی که این سلاح را از بقیه رقبای خود متمایز می سازد، تجهیز آن به سیستم گازی خواهد بود و با گاز کار می کند. در سال 2009، FN SLP شات گان سال لقب گرفت که به علت ویژگی هاي مثبت و ارزشمند آن بوده هست. بهرهگیری آسان، سریع و طراحی ارگونومیک از اصلی ترین خصوصیات مذکور میباشند.

 

UPER BLACK EAGLE II SHOTGUN

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

سلاح نیمه خودکار بوده و به خاطر عملکرد دقیق خود محبوبیت زیادی بین نظامیان دارد. طول لوله بر زمینه تقاضا مشتری متفاوت بوده و از 24 الی 28 اینچ را شامل می‌شود. اضافه بر مصارف نظامی، این شات گان برای اهداف دیگری نظیر شکار و ورزش تیر اندازی نیز فوق العاده خواهد بود.

 

BENELLI SUPERNOVA

10 نمونه از تفنگ ساچمه زنی

 

اکنون به آخرین شات گان این فهرست میرسیم که عمدتا به خاطر دفاع شخصی محبوبیت زیادی کسب کرده هست. نسبت به دیگر مشابه هاي ساخت شده توسط این کمپانی که به یکی از انها هم در این فهرست اشاره شده هست، Supernova مجهز به سیستم هاي ارتقا یافته متعددی هست که در مجموع توان عملیاتی آن را بسیار بالا برده اند.

 

جدیدترین مطالب سایت