نوآورترین کشورهای جهان کدام هستند؟ (30 کشور)

نوآورترین کشورهای جهان کدام هستند؟ (30 کشور)

در اینجا قصد داریم چندین کشور نوآور را به شما معرفی کنیم. نوآورترین کشورهای جهان کدام هستند ؟ کشور توسعه یافته کشوری اسـت که دارای ویژگی هایی مانند اقتصاد بالغ و متنوع، اقتصاد باثبات و کارآمد، زیرساخت قوی، سیستم آموزشی قوی، فرصت های‌ شغلی فراوان، خدمات بهداشتی و اجتماعی جامع و درجه بالایی از آزادی فردی و اجتماعی باشد. دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از نوآورترین کشور های دنیا را منتشر کرده ایم. 

 

نوآورترین کشورهای دنیا

کشورهایی که برای نوآوری ارزش قائل هستند و روی ان سرمایه گذاری می کنند نه تنها بـه خودشان لطف می کنند. انها همچنین با ایجاد تغییر بـه بقیه بشریت کمک می کنند. سازمان جهانی مالکیت فکری با بـه رسمیت شناختن این سهم منحصر بـه فرد، 131 کشور را از بیشترین تا کم نوآورترین رتبه بندی کرد. کدام کشور نوآورترین اسـت؟ این 30 نفر برتر هستند.

 

30. اسپانیا

نوآورترین کشورهای جهان کدام هستند ؟ اسپانیا

جمعیت: 46.94 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 1.393 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: Movistar، BBVA، Zara

امتیاز: 45.6

 

اسپانیا برای سال‌ها پیشگام در فناوری بوده اسـت. این کشور در زمینه گنجاندن اینترنت در رتبه بالایی قرار دارد و خانه شرکت های‌ بین المللی غول پیکری مانند Movistar و BBVA اسـت. بزرگ ترین شهر های اسپانیا، مادرید و بارسلونا، مراکز استارت آپی هستند و بسیاری از شرکت ها بر خدمات دیجیتال تمرکز دارند. این محیط مطمئناً نوآوری را تقویت می کند. رتبه بندی کشورها بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری 2020 اسـت.

 


مطالب مشابه: معرفی 10 کشور صلح‌ طلب‌ «عکس»


 

29. قبرس

قبرس

جمعیت: 875899

تولید ناخالص داخلی: 24.95 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Charlie Airlines، Global Trans Investment

امتیاز: 45.7

 

دیدن اینکه قبرس در رتبه‌های‌ بالا قرار گرفته اسـت، تا حدودی شگفت‌انگیز اسـت، بـه‌ویژه با توجه بـه اینکه این کشور شرکت‌های‌ مشهور زیادی ندارد. با این حال، انچه که دارد، موقعیت جغرافیایی منحصر بـه فرد در دریای مدیترانه اسـت که ان را بـه چهارراه بین آفریقا، اروپا و خاورمیانه تبدیل می کند.

 

دراین گزارش، قبرس رتبه چهارم را از نظر عملکرد نوآورانه در کارآفرینی، سرمایه گذاری خطرپذیر و تولید با فناوری پیشرفته کسب کرده اسـت. این کشور حتی یک ویزای استارت آپ ارائه می‌دهد که امیدوار اسـت استعدادهای برتر و شرکت های‌ امیدوار کننده را برای آوردن ایده های‌ تازه بـه مرزهای خود جذب کند.

 

28. ایتالیا

ایتالیا

نوآورترین کشورهای جهان کدام هستند

 

جمعیت: 60.36 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 2.004 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: فراری، لامبورگینی، ورساچه

امتیاز: 45.7

 

البته ایتالیا دراین فهرست قرار دارد. این کشور دارای سابقه طولانی در اختراعات تکنولوژیکی از جمله قنات، روزنامه و رادیو اسـت. این کشور زیبا بیشتر بـه خاطر شهر های مملو از هنر و شهر های ساحلی زیبایش شناخته شده اسـت، اما از نظر استفاده از فناوری ها نیز عملکرد خوبی دارد.

 

برای مثال، شرکت‌های‌ ایتالیایی در تحقیقات سرمایه‌گذاری میکنند و این کشور بیشتر از بسیاری از همسایگان خود از ربات‌های‌ صنعتی و یادگیری ماشین بـه ماشین استفاده می کند. ایتالیا از نظر طراحی و کیفیت نیز حکمرانی می کند و همین امر باعث می شود محصولات ان در سراسر جهان بسیار مورد علاقه قرار گیرد.

 

27. مالت

مالت

جمعیت: 502653

تولید ناخالص داخلی: 14.99 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: امانوئل دلیکاتا، ایر مالت

امتیاز: 46.4

 

بیشتر مردم مالت رابا سواحل مرتبط میدانند تا فناوری، اما این کشور جزیره اي دولتی دارد که کاملاً روی آینده سرمایه گذاری کرده اسـت. این کشور چندین قانون را برای هدایت نوآوری تصویب کرده اسـت، از جمله استفاده از فناوری بلاک چین برای استفاده در سیستم های‌ دولتی.

 

پس جای تعجب نیست که مقامات علناً اعلام کرده اند که می‌خواهند “نوآورترین کشور جهان” باشد. اگر مالت بـه مسیری که در ان اسـت ادامه دهد، تعجب نخواهیم کرد که ببینیم این کشور بـه سرعت در رده‌های‌ بالاتر صعود میکند.

 

26. نیوزلند

نیوزلند

جمعیت: 4.917 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 206.9 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Air New Zealand، Spark New Zealand

امتیاز: 47

 

جزایر دوقلو تا حدی منزوی که نیوزلند را تشکیل میدهند اجازه نداده‌اند موقعیت جغرافیایی ان‌ها از اهداف نوآوری آن ها جلوگیری کند. یک مطالعه درسال 2017؛ نیوزیلند را بـه عنوان یکی از برترین اقتصادهای دیجیتالی روی کره زمین معرفی کرد و ان را بـه عنوان یک کشور “متفاوت” معرفی کرد. این بدان معناست که دارای سطوح بالایی از توسعه دیجیتال اسـت ودر این توسعه پیشگام اسـت.

 

وزارت بازرگانی همچنین گزارش داده اسـت که صنعت فناوری کشور بـه طور فزاینده اي سودآور می شود. اما دولت فقط بـه فکر رشد نیست. بخشی از دلیل سرمایه‌گذاری هنگفت روی فناوری جدید این اسـت که می تواند گزینه‌های‌ سبزتری را اتخاذ کند که بـه کشور جنوبی کمک می کند تا بـه اهداف خود در زمینه بی‌طرفی کربن تا سال 2050 دست یابد.

 

25. استونی

استونی

جمعیت: 1.325 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 31.47 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Skype، Transferwise، Taxify و Playtech

امتیاز: 48.3

 

استونی یکی از پیشرفته ترین کشورها از نظر دیجیتالی محسوب می شود. این کشور بـه عنوان خانه چهار تک شاخ شناخته می شود، استارت آپ هایی که ارزش آن ها بـه بیش از یک میلیارد دلار میرسد. این‌ها Skype، Transferwise، Taxify و Playtech هستند. ما حاضریم شرط ببندیم که شـما حداقل یکی از این موارد را استفاده کرده‌اید.

 

این کشور بالتیک همچنین نخستین دولت بدون کاغذ در جهان اسـت، با اقدامات معمول مانند رای گیری، بانکداری و مراقبت های‌ بهداشتی که قبل از همه ی گیری COVID-19 بـه صورت الکترونیکی ارائه می شود. شاید تعجب آور نباشد که استونی یکی از نخستین کشورهایی بود که ویزای دیجیتالی عشایری را ارائه کرد، بـه این امید که استعدادها را از سراسر جهان بیاورد.

 

24. جمهوری چک

جمهوری چک

جمعیت: 10.65 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 250.7 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Avast، Skoda، Budweiser Budvar، Pilsner

امتیاز: 48.3

 

بـه گفته مجمع جهانی اقتصاد، جمهوری چک از نظر نوآوری در اروپای مرکزی پیشتاز اسـت. عواملی مانند زیرساخت های‌ توسعه یافته و تحقیقات با بودجه مطمئناً بـه ان کمک می کند تا بـه این وضعیت دست یابد. کشور شوروی سابق همچنین بـه اندازه کافی عاقل اسـت که بـه سرعت فناوری های‌ پیشرفته را وارد کند ودر عین حال دانش و فناوری های‌ خودرا بـه خارج از کشور صادر کند.

 

برای امتیازات اضافی، این کشور از نظر پایداری بـه خوبی عمل می کند و گواهینامه های‌ متعددی را برای خاطرجمعی از حداقل تاثیر زیست محیطی در صنایع خود صادر می کند.

 

23. استرالیا

بهترین کشور جهان استرالیا

نوآورترین کشورهای جهان کدام هستند

 

جمعیت: 25.36 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 1.397 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: Billabong، Qantas، Holden

امتیاز: 48.4

 

استرالیا مسئول اختراعات تغییر دهنده زندگی مانند اولتراسوند، ضربان ساز الکترونیکی، نقشه گوگل و وای فای بوده اسـت. درست اسـت، شـما در حال خواندن این مقاله بـه لطف استرالیا هستید. این کشور جزیره اي بزرگ برای خاطرجمعی از اینکه عقب نماند، در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کند و مسئول حدود 2 درصد از مقالات علمی در سراسر جهان اسـت.

 

دولت همچنین با حمایت از بیش از 100 خوشه نوآوری در سراسر کشور بـه نوآوری فشار آورده اسـت. در نهایت، استرالیا در پذیرش فناوری های‌ جدید تردیدی ندارد و اخیراً قصد دارد بزرگ ترین مزرعه خورشیدی در جهان را بسازد.

 

22. بلژیک

بلژیک

جمعیت: 11.46 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 533.1 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Anheuser-Busch InBev، Option N.V.؛ Solvay S.A.

امتیاز: 49.1

 

بلژیک ممکن اسـت بسیار کوچک باشد و کل کشور جمعیت کمتری نسبت بـه برخی از شهر های بزرگ جهان دارد. این امر مانع از کمک بـه پیشرفت های‌ فناوری نشده اسـت. شهر آنتورپ بـه طور خاص بـه خاطر فرهنگ استارت آپی، خروجی های‌ فناوری و کنفرانس های‌ صنعتی خود شناخته شده اسـت.

 

دولت که مشتاقانه علاقه خودرا بـه برنامه SmartCities اتحادیه اروپا ابراز کرده اسـت، خلاقیت را تشویق می کند. این پروژه مشارکتی بـه دنبال گرد هم آوردن ذینفعان دولتی و خصوصی برای ارائه راه حل هایی برای مشکلات مشترکی که شهرها با ان مواجه هستند مانند ترافیک و آلودگی اسـت.

 

21. ایسلند

ایسلند

جمعیت: 356991

تولید ناخالص داخلی: 24.19 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Icelandair، 66°North، Frisk Software International

امتیاز: 49.2

 

شاید بـه دلیل موقعیت جدا شده، ایسلند اقدامات پیشگیرانه اي انجام داده اسـت تا خاطرجمعی حاصل کند که برای چیزهایی مانند انرژی بـه کشور های دیگر متکی نیست. چشمگیرترین شاهکار این کشور کنار گذاشتن سوخت های‌ فسیلی و استفاده 100 درصدی از برق از منابع تجدیدپذیر بوده اسـت.

 

برای اینکار، بـه منابع خود، مانند انرژی زمین گرمایی که بـه ان شهرت دارد، تکیه کرده اسـت. از دیگر نوآوری های‌ سبز میتوان بـه گلخانه های‌ با فناوری پیشرفته و فناوری جذب و ذخیره کربن اشاره کرد. ما دوست داریم که کشور های دیگر نیز راه ایسلند را دنبال کنند.

 

20. نروژ

نروژ

جمعیت: 5.328 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 403.3 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Aker Solutions، Kahoot، Norwegian Airlines

امتیاز: 49.3

 

اگر چه نروژ در میان کشور های اسکاندیناوی پایین‌ترین رتبه را دارد، اما ماموریت دارد که کشور های خواهر خودرا شکست دهد. یکی از کارهایی که انجام داده تشویق استارتاپ های‌ ملی اسـت. ابتکاراتی مانند StartupLab در اسلو بـه دنبال حمایت از رشد فناوری ساخته شده در داخل کشور بـه جای واردات از خارج اسـت. نروژ همچنین سرمایه گذاری زیادی برای رشد پایدار، کمک بـه فناوری های‌ سبز و متعادل کردن آگاهانه رشد اقتصادی با مسئولیت زیست محیطی دارد.

 

19. اتریش

اتریش

جمعیت: 8.859 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 445.1 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Red Bull، AVL، Stiegl

امتیاز: 50.1

 

اگر تا بـه حال بـه Red Bull اعتماد کرده‌اید تا شـما را از یک شب کامل عبور دهد، میتوانید از تعهد اتریش برای کمک بـه شرکت های‌ ملی تشکر کنید. اتریش بـه دلیل سرمایه گذاری های‌ زیادی در تحقیق و توسعه – 3 درصد از کل تولید ناخالص داخلی خود – رتبه بسیار بالایی دارد.

 

شاید بـه همین دلیل، امتیاز بالایی برای تقاضای های‌ ثبت اختراع دارد، بـه این معنی که ساکنان ان دائماً ایده های‌ جدیدی را ارائه می دهند که فکر می کنند ارزش محافظت را دارند. علاوه بر این، اتریش دارای جمعیت بسیار تحصیلکرده و تولید سرانه صنعتی بالایی اسـت.

 

18. لوکزامبورگ

لوکزامبورگ

جمعیت: 613894

تولید ناخالص داخلی: 71.1 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Goodyear Dunlop Tires Operations، Luxair

امتیاز: 50.8

 

این کشور کوچک اروپایی اجازه نداده اسـت که وسعتش جلوی ان را بگیرد و یک صنعت فناوری قوی ایجاد کرده اسـت که دارای تعداد قابل توجهی از معاملات سرمایه گذاری خطرپذیر و اشتغال دانش فشرده اسـت. جای تعجب نیست که آمازون در این جا تصمیم گرفت دفتر مرکزی خود در اروپا را باز کند.

 

بزرگ ترین صادرات لوکزامبورگ شامل ماشین آلات «مانند کامپیوتر»؛ وسایل نقلیه و ماشین آلات الکتریکی اسـت. همچنین دربخش فضا و ماهواره که حدود 2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهد، پیشرفت هایی را انجام میدهد.

 

17. کانادا

کانادا

جمعیت: 37.59 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 1.736 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: تیم هورتونز، وست جت، MAC Cosmetics، Lululemon Athletica

امتیاز: 52.3

 

بزرگ ترین مزیت کانادا آموزش عالی قابل معرض ان اسـت که بـه عنوان یکی از کشور های برتر از نظر درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در بزرگسالان در سن کار رتبه بندی می شود. موسساتی مانند دانشگاه تورنتو از شهرت جهانی برخوردار هستند و بـه عملکرد بالای تحقیق و توسعه کانادا کمک می کنند. این کشور غول پیکر همچنین کارآفرینی را تحسین می کند، با کارآفرینان 17 درصد از نیروی کار و با تعداد زیادی تقاضای ثبت اختراع.

 

16. ژاپن

ژاپن

جمعیت: 126.3 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 5.082 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: شرکت تویوتا موتور، شرکت سونی، نیپون تلگراف و تلفن

امتیاز: 52.7

 

بسیاری از مردم ژاپن را بـه عنوان پیشرفته ترین کشور از نظر فناوری در جهان می‌دانند. این احتمالاً بـه دلیل اختراعاتی مانند نخستین قطار پرسرعت و همچنین تعهد این کشور بـه هوش مصنوعی و تحقیقات روباتیک اسـت.

 

دولت ژاپن تمایل خودرا برای رساندن بشریت بـه مرحله پنجم توسعه خود، عبور از مرحله اطلاعات و ورود بـه آنچه که «جامعه فوق‌العاده هوشمند» میخواند، ابراز کرده اسـت. چشم انداز ان برای جامعه اي بـه هم پیوسته اسـت که بـه شدت بـه فناوری یکپارچه برای التیام کیفیت زندگی متکی اسـت.

 

برای تحقق این امر، دولت از استارت آپ ها و همچنین شرکت های‌ تاسیس شده حمایت می کند و آن ها را تشویق می کند تا راه حل های‌ جدیدی ارائه دهند. برخی از ایده‌هایی که در حال حاضر در حال توسعه هستند شامل فناوری کشاورزی دیجیتال، ربات‌های‌ صنعتی و ریزجلبک‌هایی اسـت که می توانند بـه عنوان سوخت جت عمل کنند.

 

اینکه آیا ژاپن ما را بـه یک اتوپیای فناوری یکپارچه یا یک دیستوپیا تحت سلطه ماشینی هدایت خواهد کرد، هنوز مشخص نیست.

 

15. ایرلند

ایرلند

جمعیت: 4.904 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 388.7 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: رکورد های گینس، رایان ایر، تران فن آوری

امتیاز: 53.1

 

شهرت فناوری ایرلند باعث شده اسـت که منطقه اي از دوبلین لقب “Silicon Docks” را بـه خود اختصاص دهد. این سه ماهه فناوری توسط کارآفرینان، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و توسعه‌دهندگانی که تلاش میکنند ان را در اروپا بزرگ کنند، حمایت میشود. بسیاری از غول‌های‌ فناوری مانند فیس‌بوک، گوگل و توییتر نیز دفتر مرکزی خودرا دراین کشور ایجاد کرده‌اند. با درنظر گرفتن این موضوع، منطقی اسـت که ایرلند سریعترین رشد اقتصادی در اروپا اسـت.

 


مطالب مشابه: لوکس ترین و پیشرفته ترین کشورهای آفریقا


 

14. چین

چین

جمعیت: 1.398 میلیارد

تولید ناخالص داخلی: 14.34 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: Alibaba، ByteDance، China Mobile

امتیاز: 53.3

 

چین تنها کشور غیربالا اسـت که توانسته بـه 30 کشور برتر راه یابد، که این یک شاهکار قابل توجه اسـت. بـه خصوص وقتی درنظر بگیرید که از نظر نوآوری چندین کشور پردرآمد را شکست داده اسـت. هیچکس نباید تعجب کند که چین در ارائه چیزهای جدید پیشگام اسـت. بالاخره کشور بـه ما باروت، کاغذ، آتش بازی و ماکارونی داد.

 

بـه دنبال این میراث، چین مدرن توجه خودرا بر نوآوری های‌ دکتری و فناوری متمرکز کرده اسـت. اکنون بیشترین پتنت ثبت شده هوش مصنوعی را دارد ودر مجموع دارای 206 تک شاخ فناوری اسـت که بیشترین تعداد در میان هر کشوری اسـت. بله، حتی بیشتر از ایالات متحده

 

13. اسرائیل

اسرائیل

جمعیت: 9.053 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 394.7 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Waze، Wix، SodaStream

امتیاز: 53.6

 

تل آویو مرکز فناوری اسرائیل اسـت و خانه تعداد زیادی استارتاپ اسـت. این کشور Waze و Wix را بـه جهان ارائه کرده اسـت که تنها دو نمونه از ایده های‌ تغییر بازی هستند که از این جا آمده اند.

 

اسرائیل بـه دلیل موقعیت جغرافیایی خود، سرمایه گذاری زیادی در منابع انرژی جای گزین می کند که سازگارتر با محیط زیست هستند و می توانند بـه صورت محلی تولید کنند. بـه طور طبیعی، این منجر بـه رونق انرژی خورشیدی در داخل کشور شده اسـت. تحقیقات مربوط بـه این زمینه بـه طور بالفعل می تواند بـه سایر کشورها کمک کند تا راحت تر بـه سمت انرژی های‌ تجدیدپذیر حرکت کنند.

 

12. فرانسه

فرانسه

جمعیت: 67.06 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 2.716 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: میشلین، رنو، کارتیه، BNP Paribas

امتیاز: 53.7

 

فرانسه علاوه بر داشتن یک اقتصاد قوی، دارای دولتی اسـت که بـه طور هدفمند و مشتاقانه از تحقیق و توسعه حمایت می کند. در واقع این کشور 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی خودرا صرف ان می کند. بـه عنوان مثال، دولت اعتبار مالیاتی تحقیقاتی را برای تشویق مؤسسات خصوصی و دولتی برای انجام مطالعات مهم فراهم می کند.

 

همچنین یک طرح نقدینگی برای شرکت ها دارد که شامل استارتاپ ها نیز می شود. این نوع اقدامات بـه ان کمک کرده اسـت تا در صنایعی مانند خودروسازی، هوافضا، خدمات فناوری اطلاعات و داروسازی پیشگام شود.

 

11. هنگ کنگ

هنگ کنگ

جمعیت: 7.507 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 365.7 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: City Telecom، Cathay Pacific، HSBC

امتیاز: 54.2

 

اگر چه هنگ کنگ از نظر فنی بخشی از چین اسـت، اما اقتصاد و ارز مستقل خودرا دارد. در واقع برخلاف سرزمین اصلی بـه عنوان درآمد بالا محسوب می شود. بـه همین دلیل خود بـه خود حساب می شود.

 

هنگ کنگ دارای چندین دانشگاه معتبر، شرکت های‌ چند ملیتی مانند HSBC و جمعیت زیادی از مهاجران اسـت. مورد دوم نشانه اي از جذب استعدادهای هنگ کنگ از سرتاسر جهان اسـت که شاید دلیل ان باشد که بـه عنوان سومین مکان مبتکرانه در شرق آسیا، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار می‌گیرد. از نظر تحقیق و توسعه، کارآفرینی و سرمایه گذاری خطرپذیر، رتبه اول رابا ایالات متحده دارد.

 

10. کره جنوبی

کره جنوبی

جمعیت: 51.71 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 1.647 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: Samsung Electronics، Hyundai Motor، LG، Kia Motors

امتیاز: 56.1

 

کره جنوبی یک داستان چشمگیر اسـت. این کشور کوچک آسیایی یکی از فقیرترین کشور های جهان در اواسط قرن بیستم بود. امروز، دوازدهمین تولید ناخالص داخلی بالا را دارد. کارشناسان طبق معمولً موفقیت ان را بـه تأکید شدید بر تحقیق و توسعه می‌بندند. این کشور با صرف 4.5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود دراین زمینه، بیش از هر کشور دیگری در زمینه تحقیقات سرمایه گذاری می کند.

 

از طریق همین تاکید اسـت که کره جنوبی توانسته اسـت بـه یک رهبر در فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شود. از دیگر عوامل می‌توان بـه زیرساخت های‌ با عملکرد بالا و سطوح بالای آموزش اشاره کرد.

 

9. آلمان

آلمان

جمعیت: 83.02 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 3.861 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: آدیداس، ولسواگن، پورشه، آلیانز

امتیاز: 56.6

 

آلمانی ها بـه مهندسی بی عیب و نقص خود و ساخت ماشین های‌ ماندگار مشهور هستند. بـه همین دلیل اسـت که چندین شرکت خودروسازی معتبر در جهان آلمانی هستند و بـه همین دلیل اسـت که ماشین آلات آلمانی را در کارخانه‌های‌ سراسر کره زمین پیدا خواهید کرد.

 

مانند سایر کشور های این فهرست، کشور آلمان در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کند، هدفی که توسط دانشگاه های‌ عالی و آموزش در معرض ان تسهیل می شود. یک اقتصاد قوی و ثبات سیاسی همچنین بـه آزادسازی ذهن ساکنان کمک کرده اسـت تا بفهمند چگونه میتوانند چیز بزرگ بعدی را بسازند. بـه عنوان مثال، چندین شرکت آلمانی روی خودرو های بدون راننده کار می کنند.

 

اگر این کشور در رتبه بالاتری قرار نگرفته اسـت بـه این دلیل اسـت که در فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور پیشرفت نکرده اسـت.

 

8. سنگاپور

سنگاپور

جمعیت: 5.704 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 372.1 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Singtel، BS Bank، Pirate3D

امتیاز: 56.6

 

فقط کافی اسـت وارد فرودگاه چانگی سنگاپور شوید تا متوجه شوید که این کشور نوآورانه اسـت. اگر فرودگاه دارای بزرگ ترین آبشار سرپوشیده در جهان باشد، می‌توانید تصور کنید که بقیه ایالت شهر چقدر شگفت انگیز اسـت.

 

یکیدیگر از مکان‌هایی که سنگاپور خلاقیت خودرا بـه رخ میکشد، باغ‌های‌ مشهور کنار خلیج اسـت، جاییکه درختان فلزی بزرگ از همتایان طبیعی خود تقلید میکنند تا آب باران را فیلتر کنند و انرژی خورشیدی را برای تامین انرژی خود و محله اطراف جذب کنند.

 

اما چیزی که این موضوع را بیش از پیش چشمگیر می کند این اسـت که سنگاپور کوچک‌ترین کشور از نظر مساحت دراین فهرست اسـت. چگونه بـه چنین رتبه بالایی دست یافت؟ سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال، داشتن بازار آزاد و ایجاد قوانینی که شرکت ها و کارآفرینان را جذب می کند. بـه عنوان مثال، EntrePass بـه خارجی ها کمک می کند تا یک تجارت در داخل کشور راه اندازی کنند.

 

7. فنلاند

فنلاند

جمعیت: 5.518 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 269.3 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: نوکیا، نستله اویل، اهلستروم

امتیاز: 57

 

بار دیگر، سرمایه گذاری هنگفت در تحقیق و توسعه نشان داده شده اسـت که بازده بالایی دارد. در مورد فنلاند، بازده جهانی بوده اسـت زیرا جواهراتی مانند لینوکس و پیام‌های‌ متنی بـه ما داده اسـت. بله درست اسـت. بدون بودجه، ممکن اسـت همان‌ گونه بـه جای ارسال پیامک، تماس بگیریم. فنلاند همچنین دارای اینترنت سریع و ارزان، آزادی فردی و آموزش متوسطه مقرون بـه صرفه اسـت.

 

6. دانمارک

دانمارک

جمعیت: 5.806 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 350.1 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Carlsberg Group، LEGO، Pandora Jewellery

امتیاز: 57.5

 

دانمارک در زمینه های‌ علوم زیستی، زیست دکتری، داروسازی و علوم محیطی می درخشد. بـه همین دلیل اسـت که دائماً دانمارک را در اخبار و رسانه های‌ اجتماعی می‌بینید که راهی جالب برای فیلتر کردن آب یا ارائه نظارت دما با ردپای کربن سبک تر ارائه میدهد.

 

این کشور همچنین بـه دلیل صنعت رباتیک خود که در شهر اودنسه مستقر اسـت، شناخته شده اسـت. مطمئناً ضرری ندارد که تحصیلات ارزان اسـت و اساساً هر شخصی که میـــخواهد درس بخواند، فارغ از وضعیت اقتصادی‌اش میتواند.

 

5. هلند

هلند

جمعیت: 17.28 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 907.1 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: رویال داچ شل، یونیلور، هاینکن، ING

امتیاز: 58.8

 

اینکه هلندی ها چقدر باحال هستند تقریباً آزاردهنده اسـت. آن ها نه تنها ادعای ون گوگ و لاله ها را دارند، بلکه پنج کشور برتر مبتکرانه را نیز جدا می کنند. این کشور آگاهانه از موقعیت خود با تأمین مالی مؤسسات تحقیقاتی، ارائه اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه، و تشویق همکاری بین دانشگاه، بخش خصوصی و دولت محافظت می کند.

 

واقعاً نباید تعجب کنیم که هلند اینقدر رتبه بالا دارد. بـه هرحال، این کشوری اسـت که در قرن بیستم با دادن نوار کاست و ایفای نقش در توسعه سی دی، زندگی را تغییر داد.

 

4. انگلستان

انگلستان

جمعیت: 66.65 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 2.829 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: AstraZeneca، BP، Vodafone، Jaguar، Lush Cosmetics، Dyson

امتیاز: 59.8

 

یکی از قویترین اقتصادهای جهان، بریتانیا بـه کیفیت موسسات دانشگاهی خود افتخار می کند. باوجود دانشگاه‌های‌ برتر مانند آکسفورد، کمبریج و دانشگاه کالج لندن، تقریباً تضمین می کند که ذهن‌های‌ درخشان در مرزهای ان کار خواهند کرد. احتمالاً بـه همین دلیل اسـت که با 75 نفر از شهروندان این کشور، دومین برنده جایزه نوبل را دارد.

 

بریتانیا چندین طرح سرمایه گذاری خطرپذیر دارد که بـه سرمایه گذاران اعتبار مالیاتی ارائه می کند. این بـه اقتصاد استارتاپی کمک می کند که آزادی آزمایش ایده‌هایی را بـه همراه دارد که ممکن اسـت صنایع را مختل کنند. چندین شرکت مانند گوگل، آمازون، کوکاکولا و فیس بوک دارای دفتر مرکزی دراین کشور هستند.

 

3. ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا

جمعیت: 328.2 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 21.43 تریلیون دلار

شرکت های‌ مشهور: اپل، گوگل، فیس بوک، مایکروسافت

امتیاز: 60.6

 

ایالات متحده ممکن اسـت رتبه اول را در نوآوری نداشته باشد، اما هیچکس نمی‌تواند جایگاه ان را در سه رتبه اول زیر سوال ببرد. بـه هرحال، سیلیکون ولی محل استارت آپ ها اسـت و چندین شرکت مانند فیس بوک، اپل، مایکروسافت، آمازون و گوگل دراین کشور تاسیس شده اند.

 

علاوه بر داشتن مراکز فناوری متعدد، این کشور می تواند بـه داشتن برخی از برترین دانشگاه های‌ جهان مانند هاروارد، ییل و MIT افتخار کند. همچنین بیش از هر کس دیگری برنده جایزه نوبل اسـت. یکیدیگر از عواملی که بـه ایالات متحده کمک می کند، جمعیت مهاجر زیاد ان اسـت، که تنوع ایده ها و دیدگاه های‌ جهان را بـه فضایی می آورد که خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب را تشویق می کند.

 

2. سوئد

سوئد

جمعیت: 10.23 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 530.9 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Ikea، H&M، Ericsson، Spotify

امتیاز: 62.5

 

مانند سایر کشور های اسکاندیناوی، سوئد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بـه عنوان نقطه اي مهم میداند. این استراتژی بـه ان کمک کرده تا در رتبه دوم این رده بندی قرار گیرد. سوئد در چندین صنعت از جمله ارتباطات راه دور، داروسازی، وسایل نقلیه موتوری و – همانگونه که همه ی ما احتمالاً میدانیم – کالاهای خانگی سرآمد اسـت.

 

این کشور همچنین گواه این اسـت که مالیات های‌ بالا و قوانین سختگیرانه کار الزاماًً برای نوآوری مضر نیستند. بـه هرحال، سوئد بهتر از کشورهایی با نگرش صنعت اول عمل می کند.

 

1. سوئیس

سوئیس

جمعیت: 8.545 میلیون نفر

تولید ناخالص داخلی: 703.1 میلیارد دلار

شرکت های‌ مشهور: Nestle، Novartis، Swatch، Lindt، Rolex

امتیاز: 66.1

 

سوئیس بـه دلیل ثبات، ثروت و شکلات خود شناخته شده اسـت. اما هنوز کمی تعجب آور اسـت که ببینیم ان را بـه عنوان مبتکرترین کشور جهان معرفی میکنیم. این کشور نخستین کشوری اسـت که اعتراف می کند که احتیاط را بـه ریسک بالا ارج می نهد، استراتژی که بـه نظر میرسد برای ان کار می کند.

 

عواملی که بـه کسب مقام برتر کمک کردند عبارتند از: نیروی کار کارآمد، اقتصاد رقابتی، آموزش در معرض، و، حدس زدید، سرمایه گذاری 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود در تحقیق و توسعه. «اگر می‌خواهید بدانید چگونه نوآوری را دریک کشور ترویج دهید، بـه نظر می‌رسد که این پاسخ باشد.»

 

سوئیس همچنین برنامه هایی را ترویج می کند که همکاری بین نهادهای دولتی و خصوصی را تشویق می کند تا دانش بـه اشتراک گذاشته شود و نوآوری تسهیل شود.

 


مطالب مشابه: ایران رتبه 15 در زمینه تکنولوژی و فناوری در جهان


 

در پایان

اعتقاد بر این اسـت که قاره آفریقا شاید کمتر از همه ی ي قاره مورد توجه قرار گیرد. در حالی که سایر قاره ها شاهد رشد سریع فناوری، زیرساخت ها و تجارت، تجارت روابط خارجی، آموزش و استانداردهای زندگی هستند، با این حال، بخش قابل توجهی از آفریقا بسیار عقب اسـت.

جدیدترین مطالب سایت