پرستشگاه هندو ها در بندر عباس (عکس)

پرستشگاه هندو ها در بندر عباس (عکس)

معبده هندوها در بندرعباس 

در بندر عباس یک معبد قدیمی که قدمت آن به بیش از یک قرن می رسد وجود دارد که مخصوص هندو ها درست شده هست . 

 

به گزارش تالاب معبد هندوها که در شهر بندرعباس واقع شده، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، در دوران حکومت محمد حسن خان سعدالملک احداث شده هست. زمینه ساختمان این معبد عبارت هست از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته هست.

 

سبک معماری این گنبد را مقرنس هاي پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متمایز می سازد. پروژه این بنا دقیقاً از معماری معابد هندی متاثر هست. این معبد از جمله نشانه هاي معدود تاریخی بندرعباس هست که دقت هر تازه واردی رابه خود جلب می‌کند و امروزه در کنار یکی از خیابان هاي اصلی شهر قرار گرفته هست.

 

این معبد برای نیازهای هندوهای مقیم شهر بندرعباس که از سال هاي ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هـ / ش سکونت داشته و به کارهای تجاری می پرداختند ساخته شد که یکی از نقطه هاي مهم تماس فرهنگی و هنری میان ایران و هند هست. هندوها پیروان مکتب برهمنی «کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا معتقدند» میباشند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو هست.

 

در هند اغلب معابد برهمنی، سنگی هست . در پرستشگاه هندوهای بندرعباس نیز طبق موقعیت جغرافیایی دوران تولید از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ هاي مرجانی خاک و گچ هاي ضخیم ماده و گچ لویی بهرهگیری شده هست.

 

پروژه این بنا دقیقاً از معماری پرستشگاه هاي هندی متاثر هست. این معبد از جمله نشانه هاي معدود تاریخی بندرعباس هست که دقت هر تازه واردی رابه خود جلب می‌کند.

 

جدیدترین مطالب سایت