15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

در پروازها ممکن هست اتفاقاتی بیوفتد که مسافران ازآن بیخبر هست با ما در سایت تالاب باشید بابهترین ها ما وقتی با هواپیما پرواز می‌کنیم به خلبانان، خدمه، ایرلاین، تیم تعمیر و نگه داری هواپیما، تیم نظارت ترافیک هوایی، همۀ و همۀ اعتماد کرده ایم و جانمان را به آنها سپرده ایم. بله پرواز با هواپیما اعتماد زیادی می طلبد اما امروزه این نکته کمتر مورد دقت قرار میگیرد.

 

اگر شما هم مانند خیلی ها، از سفر با هواپیما وحشت دارید و سایر وسایل نقلیه را برای حمل و نقل ترجیح می‌دهید و همۀ وقت بابت این ترس از سوی دیگران مورد انتقاد و یا شاید تمسخر قرار گرفته اید، همراه ما باشید و با دانستن نکاتی دیدنی، راه حلی برای مقابله با این افراد پیدا کنید…

 

ما وقتی با هواپیما پرواز می‌کنیم به خلبانان، خدمه، ایرلاین، تیم تعمیر و نگه داری هواپیما، تیم بازرسی ترافیک هوایی، همۀ و همۀ اعتماد کرده ایم و جانمان را به انها سپرده ایم. بله پرواز با هواپیما اعتماد زیادی می طلبد اما امروزه این نکته کمتر مورد دقت قرار میگیرد. با این وجود آمارها نشان می‌دهند که هنوز هم سفرهای هوایی از جمله امن ترین روشهای سفر میباشند.

 

به گزارش تالاب:خیلی وقت ها بدون هیچ تحقیقی جانمان را به ایرلاین ها می سپاریم و هیچ اطلاعی هم از پیشینه ي کاری خدمه ي آنها نداریم حتی نمی‌دانیم نکاتی هم وجود دارند که انها با ما در بین نمی گذارند، احتمالا اعتقاد دارند که اطلاع نداشتن مسافران از این نکات بهتر هست و استرسشان را کمتر می‌کند اما اگر چندان با هواپیما سفر میکنید حتما در ادامه با کارناوال همراه باشید تا پرده از رموز ایرلاین ها برداریم.

 

اسرار ایرلاین ها، نکاتی که از مسافران پنهان میماند

 

۱- پیچ ها گم می شوند

در پروازها ممکن هست پیچ و مهره هاي بدنه ي هواپیما گم شده و از هواپیما جدا شود. دیدنی هست بدانید که در کتابچه هاي راهنمای حفظ و نگه داری هواپیماها قید شده که نبود ۱۰ پیچ در بدنه ي هواپیما اشکالی ندارد. حالا دقت داشته باشید که ما نمیدانیم که تیم تعمیر و نگه داری از هواپیمایی که سوارش هستیم چقدر با دقت عمل میکنند و آیا اصلا پیچ هاي گم شده کنار هم میباشند یا خیر!

در این جا فقط می‌توانیم به تیم حفاظتی هواپیما اعتماد کنیم و هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۲- ماسک های اکسیژن هواپیما

همۀ ي ما شنیده ایم که در هنگام بروز مشکل از محفظه هاي بالایی هواپیما، ماسک هاي اکسیژن خارج می‌شوند تا مسافران دچار مشکلات کمتری شوند اما اغلب نمیدانیم که این ماسک ها نهایتا می‌توانند ۱۵ دقیقه اکسیژن در اختیار ما قرار دهند و اگر در مواقع اضطراری نیاز به اکسیژن بیشتری داشته باشیم، این ماسک ها نمیتوانند کمکی به ما کنند.

 

اما بابت این موضوع نگران نباشید زیرا در ارتفاع پایین تر از ۱۰،۰۰۰ فوت «حدود ۳ کیلومتر» نیاز به ماسک اکسیژن نخواهید داشت. نکته ي آخر اینکه اکسیژنی که در اختیار خدمه ي پرواز قرار می‌گیرد بسیار زیادتر هست و انها در مواقع اضطراری کپسول هایي را با خود حمل می‌کنند تا بتوانند به مسافران یاری برسانند.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۳- در هواپیما آب ننوشید

در سال ۲۰۰۲ میلادی خبرگزاری وال استریت ژورنال «Wall Street Journal» مطلب اي منتشر کرد که نتیجه ي آن به شرح زیر بود:

باکتریها در آب آشامیدنی هواپیماها میتوانند گاهی ۱۰۰ برابر مقدار مجاز آنها برای نوشیدن باشند.

این تحقیقات در ۱۴ هواپیمای گوناگون انجام شد. با انتشار این موضوع در سال ۲۰۰۴، سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده از ۳۲۷ هواپیما مشابه برداری کرد و متوجه شد این موضوع تا حدودی صحت دارد به همین خاطر از مواد ضد باکتری در آب آشامیدنی هواپیماها بهرهگیری می‌شود تا حداقل تعدادی از باکتریها را از بین ببرند.

 

توصیه میکنیم تا میتوانید در هواپیما آب نخورید و اگر مجبور بودید هم مقدار آب را به حداقل برسانید.

 

۴- رعد و برق زیاد رخ می دهد

شاید حتی شمایی که از پرواز می ترسید هم به خطرات ناشی از رعد و برق در پرواز فکر نکرده باشید و آن را یک اتفاق نادر بپندارید اما پدیده ي رعد و برق از انچه فکرش را میکنید خیلی بیشتر رخ می‌دهد. در مواقع طوفانی، هواپیمای فلزی برترین طعمه برای رعد و برق هاست. شرکت هاي بزرگ هواپیمایی به طور متوسط هر سال یک حادثه ي اصابت با رعد و برق را پشت سر می گذارند.

 

شاید تصور کنید که قطعا خلبانان در مواقع طوفانی پرواز نمیکنند، این فکر درست هست اما باید بدانید که رعد و برق ها تا ۵۰ مایل «حدود ۸۰ کیلومتر» دورتر هم میتوانند خطرناک باشند. گرچه حالا که این موضوع را با شما در بین گذاشتیم وحشت نکنید زیرا امروزه تدابیری برای کم شدن خطر اصابت رعد و برق در هواپیماها و خصوصا در اطراف مخزن سوخت دیده شده که هواپیما آسیبی جدی نبیند.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۵- خلبانان خسته در پرواز

خلبانی یکی از شغل ها پرچالش هست و این افراد در هر پرواز، انرژی زیادی مصرف میکنند و بسیار خسته می‌شوند. شاید تصور کنید که امروزه تعداد زیادی از هواپیماها اتوماتیک شده اند و اصلا نیاز به خلبان ندارند اما با این وجود باز هم باید خلبان در پرواز حضور داشته باشد. واقعیت این هست که خلبانان نمیتوانند اصلا در طول پرواز استراحت کنند، گرچه ایرلاین هاي شاخص جهان مانند هواپیمایی قطر یا فرانسه و… دو خلبان حرفه اي در هر هواپیما دارند تا در پروازهای طولانی تعویض شوند اما دیگر خلبانان و دیگر پروازها چه میشوند؟

 

شاید باورتان نشود اما در سال ۲۰۰۹ میلادی داستان جالبی اتفاق افتاد، پشتیبانی یک هواپیما متوجه شدند که خلبانان آن هواپیما به پیام هاي آنان جواب نمیدهند، کمی بعد معلوم شد که علت این موضوع خواب بودن هر دو خلبان در حین پرواز بود!

 

تحقیقات انجام شده نشان میدهد که ۴۵ درصد از خلبانان از خستگی شدید رنج می‌برند، این در حالی هست که تقریبا یک پنجم امنیت هر پرواز به هوشیاری خلبان بستگی دارد. حالا ما به راحتی به خلبانانی که هیچ شناختی از انها نداریم اعتماد کرده و سوار هواپیما می‌شویم.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۶- ماموران کنترل ترافیک هوایی

هواپیماها برای امنیت مسافران، پرواز و اطلاع داشتن از اوضاع دیگر پروازهای در حال انجام مدام با ماموران نظارت ترافیک هوایی بر روی زمین در ارتباط میباشند اما تا به حال بارها پیش آمده که این ماموران مدتی در دسترس نباشند، این اتفاق بیشتر در شب ها و به علت کم شدن تعداد برج هاي مراقبت و خستگی کارکنان رخ می‌دهد.

 

در سال ۲۰۱۱ میلادی، مامور یک برج مراقبت تنها ۳۰ دقیقه به خواب رفت، در این حین ۲ هواپیما به او نیاز داشتند، خلبانان این پروازها توانستند مسافران را سالم به مقصد برسانند اما این موضوع بازتاب رسانه اي گسترده اي داشت.

 

در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز یک هواپیمای جت مسافربری کمیر «Comair»، به علت دو ساعت خوابِ یک مامور بازرسی ترافیک، سقوط کرد. متاسفانه تنها علت آن گونه حوادث صرفه جویی در استخدام نیروهای انسانی هست که جان افراد زیادی را گرفته و می‌گیرد.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۷- سرویس های بهداشتی امنیت دارند یا خیر…

یکی از نکات دیدنی دقت دیگر درمورد ي سوار شدن به هواپیما که احتمالا نمی‌دانید این هست که درب هاي سرویس هاي بهداشتی از بیرون نیز باز می‌شوند. با آن که درب ها به ظاهر قفل می‌شوند و نشانه اي درب آن را قفل نشان می‌دهد اما خدمه می‌توانند درب سرویس بهداشتی را باز کنند. این امکان برای امنیت مسافران تعبیه شده، اگر وقتی در سرویس هستید دچار حمله ي قلبی شوید یا فرزندتان در این مکان گیر کند از این قابلیت درب ها بهرهگیری شده و مسافران را نجات میدهند.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۸- از وجود جلیقه نجات مطمعن شوید

شاید دقت نکرده باشید اما بعضی از مسافران دوست دارند از هواپیما سوغاتی تهیه کنند! گاها دیده شده که مسافران جلیقه هاي نجاتشان را با خود می‌برند و خدمه نیز در هنگام تمیز کردن متوجه نبود جلیقه ي نجات نمیشوند. بنابراین اگر به وجود جلیقه ي نجاتتان خیلی حساس هستید توصیه می‌کنیم پیش از حرکت از وجود آن مطمئن شوید.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۹- غذای خلبانان

شاید دیدنی باشد بدانید که خلبانان خوراکی جداگانه و منحصر به فرد دریافت می‌کنند زیرا غذای هواپیماها اغلب مفید و مرغوب نیست و گاها باعث مسمومیت می‌شود. بازرسان FDA که سلامت غذا هاي هواپیماها را بررسی می‌کنند طی یک تحقیقات چهار ساله با ۱۵۰۰ مورد نقض مواد بهداشتی در خوراکی هاي موجود در هواپیماها مواجه شدند. موارد نامناسبی که آنها دیدند شامل آلودگی چندان سالن، وجود موش، آلودگی دستان کارکنان و… می شد.

 

با این اوصاف مفید هست که میدانیم خلبانان مواد خوراکی جداگانه دریافت می‌کنند و طی سفر مسموم نمیشوند اما آیا اوضاع مسافران اهمیتی ندارد؟

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۱۰- ایمنی هواپیماها

خیلی اوقات تصور میکنیم که هواپیماهای تجاری و مسافربری از لحاظ امنیت در یک سطح قرار دارند اما واقعیت چیز دیگری هست، بیشتر مواقع هواپیماها به صورت قراردادی با ایرلاین ها کار می‌کنند به همین خاطر دیده می‌شود که هواپیماهای تجاری و مسافربری به یک صورت مراقبت و نگه داری نمیشوند.

 

بنابر تحقیقاتی که روی هواپیماهای کشور آمریکا در ۱۰ سال جدید انجام شده، متوجه شدند که همۀ ي تلفاتی که در هواپیماها رخ داده یک نکته ي مشترک داشتند و آن هم نظارت مسئولان محلی و یکسان نبودن سطح ایمنی هواپیماها بوده هست.

 

در سال ۲۰۰۹ خبرگزاری وال استریت ژورنال «Wall Street Journal» اعلام کرد که حوادث هوایی بیشتر در خطوط هوایی کوچک رخ میدهد و امکان وقوع حادثه در ایرلاین هاي بزرگ و سرشناس بسیار کمتر هست. این خبرگزاری اعلام کرد که حوادثی که در شرکت هاي هواپیمایی کوچک رخ می‌دهد حدودا ۱۰ برابر میزان حوادث ایرلاین هاي بزرگ هست.

 

بدون شک همۀ ي خلبانان آموزش هاي بسیار سخت و گسترده اي را پشت سر گذاشته اند اما از یاد نبرید که شاید انها تجربه ي کافی برای پروازهای تجاری را نداشته باشند. همۀ ي این موارد دست به دست هم می‌دهند تا ایمنی ایرلاین هاي گوناگون و هواپیماهای تجاری و مسافربری باهم متفاوت باشند.

 

۱۱- بمب گذاری هواپیما

در فیلم ها چندان دیده ایم که در هواپیماها بمب گذاری میشود یا در آن گروگان گیری میکنند. شاید ندانید اما خدمه ي هواپیما در این مواقع تمام تلاششان را به کار می‌گیرند تا مسافران از این قضایا بویی نبرند، گرچه تا جایی که امکان داشته باشد.

 

علت خدمه برای اینکار، مضطرب نشدن مسافران هست و آنها نمیخواهند در هواپیما هرج و مرج بی جا ایجاد شود. در این مواقع حتی گاهی پیش آمده که خلبانان نتوانستند اوضاع خود را با مراکز بازرسی ترافیک هوایی نیز در بین بگذارند. اگر در سفرتان با هواپیما با این اتفاقات مواجه شدید کافی هست که به خدمه اعتماد کنید و بدانید آنها تمام سعی‌شان را برای حفاظت از شما انجام میدهند.

 

۱۲- وضعیت بهداشتی بالشت و پتوها

در هواپیماها برای نیاز مسافران بالشت ها و پتوهایی قرار می‌دهند تا در سفرهای طولانی مدت، رفاه بیشتری برای مسافران فراهم باشد اما نکته اي که درمورد ي این وسایل نمیدانید تمیز نبودن آنهاست، این وسایل به ندرت شسته میشوند. شاید در نگاه اول آنها را تمیز و بسته بندی شده مشاهده نمایید اما لازم هست بدانید که حتما گذشته از شستشو چند نفر دیگر پیش از شما نیز از آنها بهرهگیری کرده اند. توصیه میکنیم که اگر سرمایی هستید حتما پتوی مسافرتی داشته باشید.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۱۳- میز غذاخوری آلوده

در هواپیماها و در پشت هر صندلی میزی تاشو و کوچک قرار دارد که برای غذاخوردن یا مطالعه ي مسافرین بهرهگیری می‌شود حتی گاهی ما بین این میز و صندلی مجله یا روزنامه هایي را هم برای مطالعه قرار میدهند. شاید تا به حال فکرش را هم نکرده باشید اما این میزها بسیار آلوده میباشند و بدون شک تعداد زیادی از مسافران از انها بهرهگیری کرده اند، اگر خدمه در امر نظافت سهل انگار باشند میزان آلودگی این میزها بیشتر هم می‌شود.

 

تحقیقات انجام شده روی هواپیماها مشخص کرده که این میزها از آلوده ترین مکان ها در هواپیماها میباشند و افراد زیادی آنها را لمس می‌کنند. توصیه می‌کنیم کمتر از این میزها بهرهگیری کنید.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

۱۴- دستگیره های هواپیما

اگر در هواپیما کمی با دقت تر به گوشه و کنار نگاه کنید متوجه حضور دستگیره هایي می‌شوید که از این سو و آن سوی دیواره ي هواپیما بیرون زده اند، شاید با خود فکر کنید که طراح هواپیما بی سلیقگی کرده و در جای نامناسب دستگیره نصب کرده اما وجود این دستگیره ها بی حکمت نیست. در حقیقت انها را نصب کرده اند تا در زمان هرج و مرج و نا آرامی در پرواز، خدمه بتوانند آنها را نگه داشته و بهتر تصویر العمل نشان دهند.

 

دستگیره هایي که در کنار درب هاي اضطراری نصب شده هم برای بهرهگیری ي خدمه هست، در این مواقع انها دو سمت درب قرار می‌گیرند و یکی یکی مسافران را از هواپیما تخلیه میکنند.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

۱۵- چراغ هواپیما

در هنگام سفرهای شبانه، نورهایی در کابین مسافران روشن میشود که اغلب لرزان میباشند، شاید با مشاهده انها فکر کنید که خدمه قصد دارند شما را خواب آلود کنند یا انها را قرار داده اند تا شما راحت تر مطالعه کنید اما این افکار اشتباه هست، وجود این چراغ ها کاملا با هدف هست، آنها کمک میکنند که چشمان شما آسان تر به نور و تاریکی عادت کند زیرا در سفرهای هوایی چندان پیش می‌آید که سرعت پرواز باعث تغییر ناگهانی نور شود.

 

15 مورد از اسرار مخفی شده از مسافران ایرلاین ها

 

جدیدترین مطالب سایت