زیباترین پل ها در سراسر دنیا + عکس

زیباترین پل ها در سراسر دنیا + عکس

ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه مناسبت روز پل لیستی از زیباترین پل ها در سراسر دنیا را منتشر کرده ایم. این پل ها که توسط معماران معروف جهانی مانند زاها حدید و سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده اند، در نوع خود مقصد سفر هستند.

 

متفاوت ترین پل های دنیا

در دنیای معماری، شاید هیچ چیز سودمندتر از یک پل نباشد. در واقع، نه تنها این سازه‌های‌ پوشاننده بـه ما اجازه میدهند تا با خیال راحت از یک شکاف عبور کنیم، بلکه برخلاف برخی از آسمان‌خراش‌ها و خانه‌ها، همه ی بـه یک پل دسترسی دارند. و فقط بـه این دلیل که انها کاربردی هستند بـه این معنی نیست که آن ها باید از نظر طراحی معمولی باشند.

 

در واقع، این در پل ها اسـت که برخی از بزرگ ترین معماران جهان نشان می دهند که ذهن خلاق انها چه توانایی هایي دارد. از پل طراحی شده توسط زاها حدید در ابوظبی گرفته تا شاید کمتر شناخته شده پل خواجو در اصفهان، ایران، پس از میلاد 27 پل از زیباترین پل های‌ جهان را گرد آوری کند. در عملکرد، انها بـه ما اجازه میدهند بـه طرف دیگر شکاف برسیم. با این حال، در شکل، انها کار دیگری را انجام می دهند.

 

1. پل قانون اساسی «ونیز، ایتالیا»

پل قانون اساسی «ونیز، ایتالیا»

پل قانون اساسی ونیز که درسال 2008 تکمیل شد، یک نقطه عطف نمادین اسـت که در شهری مملو از معماری باورنکردنی خودنمایی میکند. این سازه که توسط نشاسته‌دان سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده اسـت، بـه همان اندازه زیباست که از بالا بـه ان نگاه کنید «که یک طرح مقعر و آجدار اسـت».

 


مطالب مشابه: آیا جرات عبور از خطرناک ترین پل های جهان را دارید؟ + عکس


 

2. پل امواج هندرسون «سنگاپور»

پل امواج هندرسون «سنگاپور»

در بالاترین نقطه، پل موج هندرسون کمی بیش از 118 فوت اسـت و ان را بـه بلندترین پل سنگاپور تبدیل میکند. پل عابر پیاده مدرن توسط شاخ و برگ های‌ طبیعی سرسبز مناطق احاطه شده اسـت. پل هندرسون ویز که توسط شرکت آر اس پی آرشیتکتس مستقر در سنگاپور طراحی شده اسـت، پارک کوه فابر و پارک تپه تلوک بلانگاه را بـه هم متصل میکند.

 

3. پل سری واوسان «پوتراجایا، مالزی»

پل سری واوسان «پوتراجایا، مالزی»

پل Seri Wawasan که درسال 2003 تکمیل شد، توسط شرکت مستقر در کوالالامپور PJSI Consultants طراحی شد ودر پوتراجایا، مالزی واقع شده اسـت.

 

4. پل نسیو «آمستردام، هلند»

پل نسیو «آمستردام، هلند»

پل نسیو آمستردام که درسال 2006 تکمیل شد، از نظر زیبایی و فرم بـه قدری نفسگیر بود که دریک بازه زمانی دو ساله سه جایزه بزرگ را از ان خود کرد. این سازه که توسط WilkinsonEyre مستقر در لندن طراحی شده اسـت، طول کل سازه تقریبا 2600 فوت اسـت و عابران پیاده و دوچرخه سواران را بر فراز کانال آمستردام-راین حمل می‌کند.

 

5. پل ریالتو «ونیز، ایتالیا»

پل ریالتو «ونیز، ایتالیا»

پل ریالتو ونیز که در قرن شانزدهم ساخته شد، قدیمی‌ترین پلی اسـت که هنوز بر روی کانال بزرگ شهر پابرجاست.

 

6. زوبیزوری «بیلبائو، اسپانیا»

زوبیزوری «بیلبائو، اسپانیا»

پل عابر پیاده زوبیزوری «که با نام‌های‌ پل کامپو ولانتین و پوئنته دل کامپو ولانتین نیز شناخته میشود» درسال 1997 ساخته شد. این سازه که توسط معمار افسانه‌اي سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده اسـت، در بیلبائو، اسپانیا واقع شده اسـت.

 

7. پل منهتن «نیویورک، ایالات متحده آمریکا»

پل منهتن «نیویورک، ایالات متحده آمریکا»

هنگامیکه پل منهتن درسال 1912 تکمیل شد، جای پل بروکلین را بـه عنوان طولانی ترین پل شهر گرفت. پل منهتن که حدود 6855 فوت بر روی رودخانه شرقی قرار دارد توسط لئون موسیف طراحی شده اسـت. امروزه صدها هزار مسافر از این پل استفاده می‌کنند، با اتومبیل، قطار مترو، دوچرخه یا پیاده از پل عبور می‌کنند.

 

8. پل شیخ زاید «ابوظبی، امارات متحده عربی»

پل شیخ زاید «ابوظبی، امارات متحده عربی»

پل شیخ زاید ابوظبی که توسط مرحوم زاها حدید طراحی شده بود درسال 2010 بـه مبلغ 300 میلیون دلار تکمیل شد.

 

9. پل زنجیره ای Széchenyi «بوداپست، مجارستان»

پل زنجیره ای Széchenyi «بوداپست، مجارستان»

پل زنجیره اي Széchenyi در بوداپست که توسط مهندس بریتانیایی الاصل ویلیام تیرنی کلارک طراحی شد، درسال 1849 افتتاح شد و از رودخانه قدرتمند دانوب عبور می‌کند.

 

10. پل گلدن گیت «سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا»

پل گلدن گیت «سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا»

در بین شناخته‌شده‌ ترین سازه‌های‌ جهان، پل گلدن گیت سانفرانسیسکو درسال 1937 تکمیل شد. این ساختمان که توسط معمار ایروینگ مورو طراحی شده بود، توسط انجمن مهندسین عمران آمریکا بـه عنوان یکی از شگفتی‌های‌ دنیای مدرن معرفی شد.

 

11. پوئنته د لا موجر «بوئنوس آیرس، آرژانتین»

پوئنته د لا موجر «بوئنوس آیرس، آرژانتین»

Puente de la Mujer که درسال 2001 تکمیل شد، توسط Santiago Calatrava، نشاسته‌شناس طراحی شده اسـت، در منطقه تجاری بوئنوس آیرس واقع شده اسـت.

 

12. پل هلیکس «سنگاپور»

پل هلیکس «سنگاپور»

پل هلیکس در قلب سنگاپور می پیچد و مرکز مارینا رابا مارینا ساوث مرتبط میکند. این پل که درسال 2010 تکمیل شد، در شهری با جواهرات معماری مدرن خودنمایی می‌کند.

 


مطالب مشابه: معرفی پل های تاریخی لرستان


 

13. پل جوسلینو کوبیچک «برازیلیا، برزیل»

پل جوسلینو کوبیچک «برازیلیا، برزیل»

پل Juscelino Kubitschek «که بـه ان پل JK نیز گفته می شود» در برازیلیا، برزیل، توسط معمار الکساندر چان و مهندس سازه ماریو ویلا ورد طراحی شده اسـت. زمانی که این پل درسال 2002 تکمیل شد، هزینه کل پل تقریبا 57 میلیون دلار بود.

 

14. پل میلو «Creissels، فرانسه»

پل میلو «Creissels، فرانسه»

پل میلاو علاوه بر این که یکی از زیباترین پل های‌ جهان اسـت، بلندترین پل جهان نیز می‌باشد. قله این پل که از میان دره رودخانه تارن در نزدیکی میلو در جنوب فرانسه می گذرد، حدود 1125 فوت بالاتر از پایه سازه قرار دارد. این پل توسط معمار سر نورمن فاستر و مهندس سازه Michel Virlogeux طراحی شده اسـت ودر سال 2004 افتتاح شد.

 

15. پل چارلز «پراگ، جمهوری چک»

پل چارلز «پراگ، جمهوری چک»

پل چارلز، که در اوایل دهه 1400 تکمیل شد، یک پل تاریخی اسـت که از رودخانه ولتاوا در پراگ، جمهوری چک می گذرد. این پل که تماماً از سنگ ساخته شده اسـت، تقریبا 1700 فوت امتداد دارد و با ده ها مجسمه در دو طرف تزئین شده اسـت.

 

16. پل بروکلین «نیویورک، ایالات متحده آمریکا»

پل بروکلین «نیویورک، ایالات متحده آمریکا»

پل بروکلین نیویورک یک سازه نمادین با تاریخی غنی اسـت. این پل که درسال 1883 تکمیل شد، بسیاری از نیویورکی ها را پس از وحشت در سازه بـه ازدحام تبدیل کرد و 12 نفر را کشت. برای اثبات امن بودن پل بـه ساکنان محلی، مقامات محلی 21 فیل را در طول پل بروکلین رژه دادند. امروزه تقریبا 150000 وسیله نقلیه و عابر پیاده هرروز از ان برای عبور از رودخانه شرقی استفاده میکنند.

 

17. پل خواجو «اصفهان، ایران»

پل خواجو «اصفهان، ایران»

پل خواجو اصفهان که درسال 1650 ساخته شد، در اوج سلسله صفویه «1501–1736» در ایران امروزی ساخته شد. این سازه که 436 فوت طول و 40 فوت عرض دارد، دارای 23 طاق اسـت. پل خواجو که در نور روز و شب زیبا اسـت، یک مکان محبوب برای ملاقات عمومی اسـت.

 

18. پل بالا «آمستردام، هلند»

پل بالا «آمستردام، هلند»

پل هایای آمستردام «که نام پل پایتون هم دارد» که درسال 2001 تکمیل شد، توسط شرکت West 8 مستقر در نیویورک طراحی شد.

 

19. پل برج «لندن، انگلستان»

پل برج «لندن، انگلستان»

امروزه پل تاور بریج در لندن یکی از جاذبه های‌ گردشگری اسـت که باید حتماً ببینید. این پل که درسال 1894 افتتاح شد، بـه خودروها و عابران پیاده اجازه عبور از رودخانه تیمز را می دهد، در حالی‌که بـه ترافیک رودخانه نیز اجازه عبور می دهد، زیرا می‌توان پایه ها را تا زاویه 86 درجه بالا برد.

 

20. The Twist «Jevnaker، نروژ»

The Twist «Jevnaker، نروژ»

گروه Bjarke Ingels که درسال 2019 تکمیل شد، سه ساختار دریک اسـت. بخشی از موزه، بخشی پل و بخشی مجسمه، این چیدمان هنری با مساحتی نزدیک بـه 11000 فوت مربع، عمدتاً بـه عنوان یک پل عمل میکند، دو ساحل رودخانه جنگلی را بـه هم متصل می‌کند، در حالی‌که مسیر را از طریق کیستفوس، بزرگ ترین پارک مجسمه سازی شمال اروپا تکمیل می‌کند.

 

21. پل Tintagel «تینتاگل، بریتانیا»

پل Tintagel «تینتاگل، بریتانیا»

قبلاً؛ اگر میخواستید بـه قلعه تینتاگل برسید، باید از یک جاده خائنانه بـه بالای یک کوه بالا می رفتید. پل Tintagel که درسال 2019 تکمیل شد، یک پل عابر پیاده تاریخی را دوباره تفسیر میکند که برای اتصال چشم انداز تقسیم شده استفاده می شد، اگر چه بین قرن های‌ 14 و 17 ناپدید شد. در اواخر سال 2022؛ پل برنده مراسم افتتاحیه جوایز زیبایی ساختمان که توسط همکاران ویلیام متیوز اعطا شده بود.

 

22. پل مارگارت هانت هیل «دالاس، ایالات متحده آمریکا»

پل مارگارت هانت هیل «دالاس، ایالات متحده آمریکا»

این پل مدرنیستی که بر روی رودخانه ترینیتی در دالاس قرار دارد، توسط سانتیاگو کالاتراوا درسال 2012 طراحی شد. طاق خیره کننده پل با ارتفاع 400 فوت با 58 رشته از ان پایین می‌آید.

 

23. اسکای بریج میشیگان «بوین فالز، میشیگان»

اسکای بریج میشیگان «بوین فالز، میشیگان»

اسکای بریج میشیگان که عنوان طولانی‌ترین پل معلق چوبی جهان را بـه خود اختصاص داده اسـت، 1200 فوت در سراسر دره بوین اسـت. این پل که در ارتفاع 118 فوتی از سطح زمین آویزان اسـت، بـه ویژه در پاییز در بین بازدیدکنندگانی که امیدوارند مناظر باورنکردنی از شاخ و برگ های‌ اطراف را تماشا کنند، محبوب اسـت.

 

24. پل رویی «ژجیانگ، چین»

پل رویی «ژجیانگ، چین»

از نظر فنی سه پل، پل رویی یک پل عابر پیاده روبانی شکل اسـت که از دره Shenxianju چین عبور میکند. طراحی شده توسط He Yunchang، ساخت ان درسال 2020 بـه اتمام رسید. جدا از شکل خیره کننده ان؛ شاید قابل توجه ترین ویژگی کف شیشه اي ان باشد.

 

25. پل طلایی «دا نانگ، ویتنام»

پل طلایی «دا نانگ، ویتنام»

اگر چه ممکن اسـت بـه نظر برسد که پل طلایی در دا نانگ توسط دو دست بزرگ حمایت می شود، مطمئن باشید که این ها بیشتر برای نمایش هستند. پل عابر پیاده که بخشی از استراحتگاه بانا هیلز اسـت، برای اتصال ایستگاه تله‌کابین و باغ‌های‌ اطراف ایجاد شده اسـت.

 

26. پل لاگونا گارزون «بخش روچا و دپارتمان مالدونادو، اروگوئه»

پل لاگونا گارزون «بخش روچا و دپارتمان مالدونادو، اروگوئه»

این پل دایره‌اي که بیشتر بـه خاطر شکل غیرمعمولش شناخته می شود، برای کاهش سرعت ترافیک طراحی شده اسـت و بـه عابران پیاده اجازه می دهد با خیال راحت‌تر از روی پل عبور کنند. پل لاگونا گارزون با اتصال بخش روچا و دپارتمان مالدونادو در اروگوئه توسط رافائل وینولی طراحی شده اسـت.

 

27. جاده اقیانوس اطلس «Averøy و Hustadvika، نروژ»

جاده اقیانوس اطلس «Averøy و Hustadvika، نروژ»

جاده اقیانوس اطلس که برای اتصال یک مجمع الجزایر طراحی شده اسـت بخشی از جاده 64 در شمال نروژ اسـت. این گذرگاه که در اوایل دهه 80 ساخته شد، اکنون مکانی محبوب برای فیلم‌برداری تبلیغات خودرو اسـت.

 


مطالب مشابه: تصاویری از 10 پل زيبا و شگفت انگیز در جهان


 

در پایان

پل ها یکی از بهترین اختراعات ساختمانی در تاریخ بشریت هستند. انها نياکان ما را قادر ساختند که از یک منطقه بـه منطقه دیگر برسند، بدون این که مجبور بـه انحراف طولانی مدت باشند یا شانس خود را بـه آب های سریع دهند.

 

منبع : https://www.architecturaldigest.in

جدیدترین مطالب سایت