چشمه کارست آنتالیا چگونه است؟

چشمه کارست آنتالیا چگونه است؟

چشمه هاي‌ کارست آنتالیا یکی از جاذبه هاي‌ طبیعی و گردشگری استان آنتالیا در ترکیه هستند. این چشمه ها از خروج آب از مخازن زیرزمینی بزرگ بـه مخزن کوچکتر ایجاد شده اند. آب این چشمه ها حاوی آهک اسـت و پلکان هاي‌ آهکی زیبایی در اطراف آن ها ساخته اسـت. این چشمه ها دارای آبگرم با طعم و گرمای منحصر بـه فرد هستند کـه می توانند برای سلامتی و آرامش مفید باشند. این چشمه ها شبیه بـه پاموکاله هستند اما کمتر شناخته شده و پر ازدحام هستند.

 

تاریخچه چشمه کارست آنتالیا

تاریخچه چشمه کارست آنتالیا

 

تاریخچه چشمه کارست انتالیا بـه تاریخچه کارست مرتبط اسـت. کارست یک پدیده زمین‌شناسی اسـت کـه در نتیجه انحلال توده‌سنگ‌هاي‌ کربناته مانند آهک و سنگ گچ بـه وجود می آید. این پدیده باعث می شود کـه آب زیرزمینی از شکاف‌ها و شریان‌هاي‌ کارستی خارج شود و چشمه‌هایي با آبگرم و آهکی را ایجاد کند. این چشمه‌ها میتوانند پلکان‌ها و تراس‌هاي‌ آهکی زیبایی را نیز در اطراف خود بسازند.

 

چشمه کارست انتالیا در نزدیکی روستای کارستا واقع شده اسـت کـه از آنجا نام گرفته اسـت. این چشمه درحدود ۱.۵ تا ۲ میلیون سال پیش شکل گرفته اسـت و دارای تراس‌هاي‌ تراورتنی وسیعی اسـت کـه مشابه ان را می توان در پاموکاله دید. این چشمه با صخره‌ها و پلکان‌هاي‌ آهکی، میزبان آبشارها و آبگیر‌هاي‌ متعددی اسـت ودر تمام طول سال مورد بازدید طبیعت‌گردان و گردشگران قرار میگیرد.

 


مطالب مشابه : 12 حقیقیت جالب در مورد آنتالیا ترکیه


 

چشمه های کارست آنتالیا چگونه به وجود می‌آیند؟

چشمه های کارست آنتالیا چگونه به وجود می‌آیند؟

چشمه هاي‌ کارست آنتالیا نتیجه‌ي نفوذ آب از مخازن زیرزمینی بزرگ بـه مخزن کوچک‌تر و خروج ان از چشمه اسـت. آب حاوی آهک با عبور از سنگ‌هاي‌ کربناته، آهک را حل میکند و با خروج از چشمه، آهک را رسوب می دهد. این رسوبات آهکی در طول میلیون ها سال، پلکان‌ها و تراس‌هاي‌ آهکی زیبایی را ایجاد می کنند. این پدیده بـه نام کارست یا فرسایش کارستی شناخته می شود ودر مناطق دیگری مانند پاموکاله نیز مشاهده می شود.

 

کارست در کجای ترکیه قرار دارند؟

کارست در کجای ترکیه قرار دارند؟

چشمه هاي‌ کارست در استان آنتالیا در جنوب غربی ترکیه قراردارند. این چشمه ها در نزدیکی روستای کارستا واقع شده اند کـه از آنجا نام گرفته اند. برای رسیدن بـه این چشمه ها می توان از شهر آنتالیا با اتوبوس یا خودرو بـه مسیر کمر رفت و سپس از آنجا بـه سمت کارستا پیش رفت. مسافت بین شهر آنتالیا و چشمه هاي‌ کارست حدود ۱۰۰ کیلومتر اسـت.

 

چه جاذبه های دیدنی در اطراف چشمه کارست آنتالیا وجود دارد

چه جاذبه های دیدنی در اطراف چشمه کارست آنتالیا وجود دارد

در اطراف چشمه کارست آنتالیا، جاذبه هاي‌ دیدنی زیادی وجوددارد کـه می‌توانید از آن ها بازدید کنید. برخی از این جاذبه ها عبارتند از:

1. کمر: یک شهر ساحلی و تاریخی کـه دارای ساحل هاي‌ زیبا، قلعه ها، موزه ها و بازارهای رنگین اسـت.

2. پاموکاله: یک میراث جهانی یونسکو کـه شامل تراس هاي‌ آهکی سفید و آبگرم آبی اسـت کـه بـه شکل پنبه اي شکل گرفته اند.

3. آسپندوس: یک شهر باستانی کـه دارای یکی از بهترین تئاترهای رومی باقیمانده در جهان اسـت.

4. پرگه: یک شهر باستانی کـه دارای معابد، تئاترها، استادیوم ها و حمام هاي‌ رومی اسـت.

5. دودن شلال: یک آبشار زیبا و خنک کننده کـه در بین جنگل هاي‌ سبز قرار دارد.

 

بهترین زمان برای رفتن به چشمه کارست آنتالیا

بهترین زمان برای رفتن به چشمه کارست آنتالیا

این چشمه ها بسیار زیبا و دیدنی هستند. برای دیدن این چشمه ها، بهترین زمان بهار «از آوریل تا ژوئن» و پاییز «از سپتامبر تا نوامبر» اسـت. دراین دوره ها، دمای هوا ملایم و خشک اسـت و شرایط مناسبی برای فعالیت هاي‌ بیرونی فراهم می کند. همچنین، تعداد گردشگران کمتری نسبت بـه تابستان و زمستان وجود دارند، بنابر این شـما میتوانید از ازدحام و قیمت هاي‌ بالا جلوگیری کنید.

 

برای رفتن به چشمه کارست آنتالیا چه نکاتی را باید رعایت کنیم

برای رفتن به چشمه کارست آنتالیا چه نکاتی را باید رعایت کنیم

برای رفتن بـه چشمه هاي‌ کارست آنتالیا، چند نکته مهم وجوددارد کـه باید بـه انها توجه کنید:

1. از کفش هاي‌ راحت و مناسب برای پیاده روی استفاده کنید، زیرا برای دیدن چشمه ها و آبشارها باید در مسیرهای سنگی و شیب دار حرکت کنید.

2. از آوردن آب و خوراکی برای خودتان خاطرجمعی حاصل کنید، زیرا در نزدیکی چشمه ها فروشگاه یا رستورانی وجود ندارد.

3. از ورود بـه آب چشمه ها خودداری کنید، زیرا آب آن ها بسیار سرد و عمیق اسـت و ممکن اسـت خطرناک باشد.

4. از آلوده کردن محیط زیست با زباله یا مواد شیمیایی پرهیز کنید، زیرا چشمه ها جزء مناطق حفاظت شده طبیعی هستند و باید از زیبایی و تنوع آن ها محافظت کنیم.

5. از داشتن دوربین عکاسی یا فیلم برداری برای ثبت خاطرات خود لذت ببرید، زیرا چشمه ها و آبشارها مناظر بسیار زیبا و دیدنی اي را بـه نمایش می گذارند.

 


مطالب مشابه: تصاویر شگفت انگیز از چشمه های آب گرم


 

چگونه از آنتالیا به چشمه های کارست آنتالیا برویم ؟

چگونه از آنتالیا به چشمه های کارست آنتالیا برویم

برای رفتن از آنتالیا بـه چشمه هاي‌ کارست آنتالیا، چندین راه وجوددارد کـه می‌توانید از آن ها استفاده کنید:

1. اگر می‌خواهید با اتوبوس بروید، می‌توانید از ایستگاه اتوبوس آنتالیا بـه سمت دوزن باشی یا دوزن چایی سوار شوید. این اتوبوس ها هر نیم ساعت یک‌بار از آنتالیا حرکت می کنند و حدود یک ساعت طول میکشد تا بـه مقصد برسند. از این جا می‌توانید با تاکسی یا مینی بوس بـه چشمه هاي‌ کارست بروید.

 

2. اگر می‌خواهید با ماشین بروید، میتوانید از جاده D400 بـه سمت شرق آنتالیا حرکت کنید و بعد از گذشت از مرکز خرید مارک آنتالیا، بـه سمت راست بپیچید و بـه جاده D685 بروید. این جاده شـما را بـه دوزن باشی و دوزن چایی می‌رساند. از این جا می‌توانید با تابلوهای راهنما بـه چشمه هاي‌ کارست بروید.

 

3. اگر می‌خواهید با تور بروید، می‌توانید از طریق آژانس هاي‌ مسافرتی مختلف در آنتالیا، تور روزانه یا نیم روزانه بـه چشمه هاي‌ کارست را رزرو کنید. این تور ها شامل راهنمای تور، حمل و نقل، بلیط ورودی و ناهار هستند. قیمت این تور ها بستگی بـه آژانس و خدمات ارائه شده دارد.

 

در پایان

چشمه کارست یکی از جاذبه‌هاي‌ طبیعی و گردشگری بسیاری از کشورها اسـت. برخی از مشهور‌ترین چشمه‌هاي‌ کارست در جهان عبارتند از: چشمه مارامک در میزوری آمریکا، چشمه وینتر در فلوریدا آمریکا، چشمه کوهرنگ در ایران، چشمه کارستا در ترکیه، چشمه بلو هول در بلیز، چشمه هانگ سون در ویتنام و چشمه پلیتویسه در کرواسی.

جدیدترین مطالب سایت