مکان های دیدنی کشور اروپایی گرجستان

مکان های دیدنی کشور اروپایی گرجستان

سفر به گرجستان و جاهای دیدنی این کشور 

سفر بـه گرجستان برای ایرانی هاي‌‌ عزیزمان روبه افزایش هست و باید بگوییم ایرانی ها بـه جای این که اکثر بـه شهر شهر شهر شهر شهر دبی و تایلند بروند ؛ امروزه می بینیم که سوق بـه سفر گرجستان را هم دارند .

 

بـه دنبال انقلاب بدون خون ریزی رز در این کشور، گرجستان سیاست خارجی متمایل بـه غرب را با هدف پیوستن بـه ناتو و اتحادیه اروپا در پیش گرفته و اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک را با اهداف مشترک دنبال میکند که سبب قوی تر شدن سازمان‌هاي‌‌ دولتی شده هست. تمایلات غربی گرجستان سبب عمیق‌تر شدن اختلافات با روسیه شد و در سال 2008 بـه جنگی کوتاه میان این دو کشور انجامید.

 

از سال 2014 گرجستان با شوک‌هاي‌‌ خارجی بزرگ و بلندمدتی مواجه بوده هست. قیمت‌هاي‌‌ پایین نفت و کالاها، کاهش در پرداخت‌ها و جریان‌هاي‌‌ سرمایه‌اي و صادرات کاهش‌یافته، رشد را کند کرده و اقتصاد را در سال 2015 آسیب‌پذیرتر ساخته‌اند. با وجود این، گردشگری همچنان مقاوم باقی مانده و تعداد گردشگرانی که از گرجستان مشاهده میکنند افزایش قابل توجهی در سال 2014 داشته هست.

 

سفر و گردشگری بـه عنوان یکی از بخش‌هاي‌‌ مهم اقتصاد، یکی از سریع‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع خدماتی در حال رشد در سطح جهانی هست. بر زمینه گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری «WTTC»؛ سهم مستقیم این صنعت در GDP جهانی در سال 2015؛ 2 /2 تریلیون دلار «سه درصد GDP» بوده هست و 108 میلیون شغل ایجاد کرده هست. ولی با در نظر گرفتن اثرات مستقیم و غیرمستقیم سفر و گردشگری؛ شورای جهانی سهم کل این بخش را 8 /9 درصد از GDP جهانی در سال 2015 برآورد کرده هست که یک شغل از هر 11 شغل؛ 3 /4 درصد از کل سرمایه‌گذاری و 1 /6 درصد از کل صادرات جهانی را تشکیل میدهد.

 

سازمان گردشگری ملی گرجستان در سال 2010 بـه عنوان یک نهاد حقوقی قانونی زیر نظر وزارت اقتصاد و توسعه پایدار تشکیل شد. این سازمان نقش بسیار مهم و سازنده‌اي در توسعه اقتصادی صنعت گردشگری در گرجستان ایفا کرده هست. هدف اصلی این سازمان توسعه گردشگری پایدار از طریق تبدیل گرجستان بـه یک مقصد گردشگری در نقشه گردشگری جهانی و بهبود تجربیات گردشگران از این کشور و حداکثر کردن پرداخت‌هاي‌‌ انها بـه طوری‌كه تاثیر قابل دقت و معنی‌داری در اقتصاد ملی داشته باشد، بوده هست.

 

از جمله اقدامات سازمان ملی گردشگری گرجستان «GNTA» برای توسعه صنعت گردشگری این کشور می توان بـه توسعه زیرساخت‌هاي‌‌ گردشگری، تسهیل سفر هاي‌‌ بین‌المللی، بهبود خدمات، اجرای فعالیت‌هاي‌‌ بازاریابی در بازارهای داخلی و بین‌المللی و توسعه محصولات گردشگری اشاره کرد.

 

مکان های دیدنی کشور اروپایی گرجستان

مکان های دیدنی گرجستان 

 

توریسم، صادرات نامرئی

گردشگری داخلی و خارجی بـه یکی از مولفه‌هاي‌‌ اقتصادی مهم در گرجستان بدل شده هست. پرداخت‌هاي‌‌ گردشگران خارجی بـه گرجستان تاثیر قابل توجهی در تراز پرداخت‌ها داشته هست. تقریباً 4 /61 درصد از درآمد صادراتی گرجستان بـه گردشگری اختصاص دارد. درآمدهای حاصل از گردشگری بین‌المللی روندی رو بـه رشد را برای این کشور نشان میدهد که در سال 2015 بـه عدد 94 /1 میلیون دلار رسیده هست. گردشگران خارجی در سال 2015؛ 33 /0 بیلیون دلار در گرجستان خرج کرده‌اند که نسبت بـه سال 2014 رشدی 2 /10‌درصدی را تجربه کرده هست.

 

سهم توریسم در اقتصاد

گردشگری 7 /6 درصد GDP کل گرجستان را تشکیل میدهد که تا حدود زیادی بـه افزایش 258‌میلیون‌دلاری در ارزش افزوده فعالیت‌هاي‌‌ مرتبط با توریسم وابسته هست. در بازه زمانی سال‌هاي‌‌ 2014 و 2015؛ ارزش افزوده کل بخش گردشگری در نتیجه افزایش تقاضا 2 /14 درصد رشد داشته هست. در نتیجه، ارزش افزوده ناخالص بخش گردشگری بـه عنوان قسمتی از GDP کل نیز روندی رو بـه رشد داشته و از 3 /6 در سال 2014 بـه 7 /6 در سال 2015 رسیده هست.

 

در پی رشد صنعت گردشگری در گرجستان بازار حمل‌ونقل هوایی این کشور نیز رشد قابل توجهی داشته هست. در حال حاضر سه فرودگاه بین‌المللی و یک فرودگاه داخلی در گرجستان فعالیت میکنند که همگی انها از استانداردهای سازمان بین‌المللی هوایی برخوردارند. طبق گزارش آژانس هوایی گرجستان «GCAA»؛ ترکیش ایرلاین، پرکارترین خط هوایی هست که در گرجستان فعالیت میکند و بیشترین تعداد مسافران را جابه‌جا میکند. چندین کمپانی اخیر خطوط هوایی بین‌المللی نیز در سال 2015 بـه بازار حمل‌ونقل هوایی گرجستان معرفی شده‌اند که رونق بیشتری بـه این بازار بخشیده‌اند.

 

در کل 32 خط هوایی بین‌المللی و یک خط هوایی داخلی در گرجستان فعالیت می‌کنند که بزرگ‌ترین آن ها ترکیش ایرلاین و گرجین ایرلاین میباشند. سال 2016 نیز سال چالش‌برانگیزی برای صنعت هوانوردی گرجستان بوده هست. ایرلاین‌هاي‌‌ جدیدی وارد بازار شده‌اند و برای همکاری با انها ابراز علاقه کرده‌اند. ایرلاین ایرانی قشم ایر نیز برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم از تهران و برعکس اعلام آمادگی کرده هست.

 

مکان های دیدنی کشور اروپایی گرجستان

 

بازار دیگری که در پی رونق گردشگری در گرجستان رشد کرده هست بازار اسکان گردشگران هست. هتل‌هاي‌‌ بین‌المللی مثل هیلتون و شرایتون در این کشور دست بـه سرمایه‌گذاری‌هاي‌‌ کلانی زده‌اند و فعالیت گسترده‌اي دارند که این همه ی ی ی سبب رونق اکثر اشتغال در صنعت گردشگری گرجستان شده و اقتصاد شکننده آن را جانی تازه بخشیده هست.

 

با وجود چالش‌هاي‌‌ فراوان، دورنمای صنعت گردشگری گرجستان بسیار مثبت هست و پیش‌بینی می شود شغل‌هاي‌‌ بیشتری ایجاد شود و درآمدهای بیشتری نیز برای این کشور در سال‌هاي‌‌ پیش‌رو بـه همراه داشته باشد. با تلاش‌هاي‌‌ دولت و اداره ملی گردشگری گرجستان، انتظار می رود تعداد ورودی‌هاي‌‌ بین‌المللی بـه گرجستان افزایش قابل توجهی پیدا کند. قابل ذکر هست که یکی از اهداف اصلی برنامه گردشگری این کشور تا سال 2020 نیز کسب منافع اقتصادی اکثر از صنعت توریسم هست.

 

در این راستا توسعه زیرساخت‌هاي‌‌ گردشگری یکی از اولویت‌هاي‌‌ اصلی دولت گرجستان هست. افزایش علائم راهنمایی برای مکان‌هاي‌‌ توریستی، قرار دادن نقشه شهر هاي‌‌ توریستی برای گردشگران خارجی و داخلی، ساخت پارک‌هاي‌‌ دوچرخه‌سواری، هموار کردن راه‌هاي‌‌ عبوری برای معلولان که قصد دیدار از مکان‌هاي‌‌ جالب را دارند نیز از جمله اقدامات سازمان گردشگری ملی برای ارتقای تجربه گردشگری از این کشور خوشگل بوده هست.

 

دوره‌هاي‌‌ آموزشی برای نمایندگان صنعت گردشگری نیز در سراسر گرجستان در حال برگزاری میباشند که بـه ارتقای کیفیت خدمات‌دهی کمک شایانی کرده‌اند. دوره‌هاي‌‌ آموزشی 1100 نماینده گردشگری در 15 شهر گرجستان در حال برگزاری هست.

 

همچنین برای کسانی که قصد شروع کسب‌وکاری در ارتباط با صنعت گردشگری را دارند نیز کتاب راهنمایی نوشته شده و در اختیار انها قرار میگیرد. تورهای مطبوعاتی، رویداد هاي‌‌ فرهنگی و ورزشی نیز در شهر هاي‌‌ عمده توریستی این کشور در چارچوب پروژه «گرجستان را بشناسید» ترتیب داده می شوند.

 

شناخت صحیح بازارها بدون تردید یکی از بخش‌هاي‌‌ جدایی‌ناپذیر بازاریابی هست. در کنار حفظ بازارهای موجود، GNTA بر روی یافتن کشور هاي‌‌‌ اخیر از قبیل کشور هاي‌‌‌ حوزه خلیج فارس و چین متمرکز شده که از پتانسیل بالایی برخوردار میباشند. سازمان ملی گردشگری گرجستان با شرکت در نمایشگاه‌هاي‌‌ بین‌المللی و داخلی، رهبری کمپین‌هاي‌‌ گردشگری در بازارهای هدف و مطبوعات گردشگری و تورهای گردشگری خانوادگی قدم‌هاي‌‌ بسیار موثری برداشته هست.

 

برنامه‌هاي‌‌ تبلیغاتی برای سفر بـه گرجستان از شبکه‌هاي‌‌ پربیننده بین‌المللی از قبیل سی‌ان‌ان و یورونیوز نیز بـه برنامه‌هاي‌‌ بازاریابی بین‌المللی این سازمان یاری می‌رسانند.GNTA با ارائه محصولات گردشگری متنوع که با ذائقه گردشگرانی با سلیقه‌هاي‌‌ متفاوت سازگار باشد، بیشترین بهره‌برداری را از منابع طبیعی و فرهنگی غنی گرجستان کرده هست. تمرکز این سازمان بر انواع گوناگون گردشگری شامل شراب، محیط‌زیست، ماجراجویی و حتی کشاورزی بوده هست. این سازمان همچنین برنامه‌هایي برای معرفی گردشگری کسب‌وکار و توسعه ان در این کشور در سال‌هاي‌‌ آتی دارد.

 

گرجستان در سال 2015 میزبان رویداد هاي‌‌ بین‌المللی مهمی از جمله جشنواره المپیک جوانان اروپا؛ سوپر جام یوفا، جلسه سالانه EBRD، انجمن جاده ابریشم تفلیس و جلسه سالانه هیات دولت‌هاي‌‌ توسعه تجارت دریای سیاه «BSTDB» بوده هست.

 

مکان های دیدنی کشور اروپایی گرجستان

معرفی مکان های دیدنی گرجستان

 

پروژه دعوت از ستاره‌هاي‌‌ موسیقی بین‌المللی از قبیل اروس رامازوتی و رابی ویلیامز برای اجرای کنسرت در شهر هاي‌‌ توریستی گرجستان در سال 2016 و اجرای برنامه‌هاي‌‌ فرهنگی در کنار این اجراها نیز از دیگر برنامه‌هاي‌‌ سازمان ملی گردشگری گرجستان برای توسعه صنعت گردشگری این کشور بوده هست که می تواند گردشگران زیادی از کشور هاي‌‌‌ همسایه مثل ایران را برای مشاهده این برنامه‌ها روانه گرجستان کند. قرار هست این برنامه‌ها در سال‌هاي‌‌ آتی بـه صورت یک سنت در گرجستان باقی بماند و صدای گرجستان اخیر را بیش از پیش بـه گوش جهانیان برساند.

 

براساس گزارش سال 2015 رقابت‌پذیری سفر و گردشگری، از بین 141 کشور گرجستان رتبه 71 را دارد. گرجستان در ارتباطات بین‌المللی خود نیز پیروز بوده هست؛ توافق همکاری در صنعت توریسم با کشور هاي‌‌‌ ترکمنستان، کره‌جنوبی و بلاروس بـه امضا رسیده هست. پرتال اخیر حالا بـه‌صورت آنلاین ماموریت‌هاي‌‌ بین‌المللی گرجستان را پوشش میدهد.

 

بـه لحاظ آماری، عملکرد صنعت گردشگری در گرجستان را می توان رو بـه رشد توصیف کرد. این کشور در سال 2015؛ پنج میلیون و 901 هزار و 94 ورودی بین‌المللی داشته که بـه مرزهای شش میلیون نزدیک میشود.

 

همچنین گرجستان 385 هزار و 535 گردشگر بین‌المللی نیز جذب کرده هست که شاخص‌هاي‌‌ اقتصادی ان را بـه‌طور قابل ملاحظه‌اي ارتقا داده‌اند. چشم ‌انداز صنعت توریسم در گرجستان تا حد بسیار زیادی امیدوارکننده هست و پیش‌بینی می شود این بخش سبب ایجاد شغل‌هاي‌‌ اکثر و درآمدزایی بالاتری در سال‌هاي‌‌ پیش رو برای این کشور شود.

 

گرجستان در تلاش برای تبدیل شدن بـه یک قطب تجاری و لجستیک هست. البته این کشور در ارتباط با شاخص‌هاي‌‌ کسب‌وکار مفید عمل کرده هست، با وجود این شکاف‌هایي وجود دارد که دولت می‌بایست تصمیماتی در ارتباط با آن ها اتخاذ کند.

 

در فوریه سال 2016؛ اولیه‌وزیر گرجستان برنامه اصلاحات چهار‌مرحله‌اي خود را بـه منظور کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد و اثرات شوک‌هاي‌‌ خارجی بر ان؛ معرفی کرد. این طرح توسعه اقتصادی شامل مزایای مالیاتی اخیر، اصلاح زیربناها، اصلاحات دولتی و تغییرات اساسی در سیستم آموزش میشد. طبق توافق انجام‌شده با اتحادیه اروپا که گرجستان از ماه جولای سال 2016 ملزم بـه انجام ان شده هست، دولت در پی تخصیص مجدد نیروی کار و سرمایه در صنایع پربازده، ساخت شرکت‌هاي‌‌ حمایتی بـه منظور هماهنگ‌سازی چارچوب‌هاي‌‌ قانونی و نظارتی، ارتقای سطح موسسات دولتی بـه منظور تسهیل تجارت، کاهش موانع تکنیکی برای تجارت و حفاظت از حقوق مالکیت معنوی و توسعه منابع انسانی کشور هست.

 

عمده فعالیت‌هاي‌‌ اقتصادی گرجستان از دیرباز شامل کشت محصولات کشاورزی از قبیل انگور، مرکبات، فندق؛ استخراج از معادن منگنز، مس و طلا و ساخت نوشیدنی‌هاي‌‌ الکلی و غیرالکلی، فلزات، اتومبیل‌آلات و مواد شیمیایی در صنایعی با مقیاس کوچک هست. این کشور تقریباً تمام نهاده‌هاي‌‌ نفت و گاز طبیعی خود را از طریق واردات فراهم سازی میکند. با وجود این گرجستان ظرفیت برقابی قابل ملاحظه‌اي دارد که با سرمایه‌گذاری گسترده در ان؛ در حال حاضر اکثر انرژی مورد نیاز کشور را فراهم سازی می کند.

 

گرجستان با بازسازی نیروگاه‌هاي‌‌ برقابی و تکیه بر واردات گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان بـه جای روسیه توانسته هست تا حد زیادی بر مشکل کمبود انرژی و قطعی منابع گازی در پی اختلافات دوره‌اي با روسیه فائق آید.

 

این کشور با اقداماتی از قبیل ساخت خط لوله نفت باکو، تفلیس، جیهان و خط لوله گازی قفقاز جنوبی توانسته هست از موقعیت استراتژیک این کشور و قرار گرفتن ان بین آسیا و اروپا بهره‌برداری کرده و نقش آن را بـه عنوان یک نقطه ترانزیتی برای نفت و گاز و دیگر کالاها توسعه دهد و سرمایه‌گذاری خارجی عظیمی را برای این کشور جذب کند.

 

مکان های دیدنی کشور اروپایی گرجستان

 

در فاصله زمانی سال‌هاي‌‌ 2006 تا 2007 سرازیر شدن سرمایه‌گذاری خارجی بـه این کشور و مخارج دولتی بالا سبب رشد پایدار ساخت ناخالص ملی گرجستان شد. با وجود این، رشد GDP در پی اختلافات این کشور با روسیه در سال 2008 افت کرده و بـه دنبال کاهش در سرمایه‌گذاری خارجی، وجوه ارسالی کارگران و بحران مالی بین‌المللی، در سال 2009 کاهش یافته و بـه منفی چهار درصد افت کرد.

 

ولی در فاصله سال‌هاي‌‌ 2010 تا 2013 اقتصاد دوباره توانست بـه روزهای روشن خود بازگردد. با وجود این سرمایه‌گذاری خارجی که سبب رشد بالای اقتصادی گرجستان گذشته از درگیری سال 2008 بود، نتوانست کاملاً بهبود یابد و بـه روزهای بحبوحه خود بازگردد.

 

اقتصاد گرجستان برای رشد اقتصادی بالا مصمم بـه اجرای برنامه‌هاي‌‌ آزادسازی اقتصاد با کاهش قوانین و مقررات دست‌وپا‌گیر، مالیات‌ها و فساد بـه منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی اکثر هست و بر تولیدات برقابی، کشاورزی، گردشگری و منسوجات تمرکز دارد. دولت گرجستان برای تلاش‌هاي‌‌ خود در جهت کاهش فساد در این کشور از بانک جهانی نمره بالایی دریافت کرده و تشویق شده هست.

 

بـه گزارش تالاب دولت در اوایل سال 2014 استراتژی توسعه اقتصادی خود تا سال 2020 را منتشر کرده و اولیه‌وزیر قبلی این کشور ایوانیشویلی «Ivanishvili» صندوق سهام خصوصی بـه ارزش شش بیلیون دلار را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌هاي‌‌ استراتژیک گردشگری، کشاورزی، انرژی، لجستیک، زیرساخت و ساخت تشکیل داد. همچنین در اواسط سال 2014؛ گرجستان برای هموار کردن راه‌هاي‌‌ تجارت آزاد و سفر بدون ویزا بـه گرجستان توافقنامه‌اي با اتحادیه اروپا امضا کرد.

جدیدترین مطالب سایت