بهترین فیلمهای مربوط بـه بدترین انسانیت را هک کنید، برش دهید و راه خودرا قطع کنید. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب در بررسی بهترین فیلمهای قاتل زنجیرهای که تا بـه حال ساخته شدهاند، انهایي را که فراتر از بهرهکشی صرف هستند، اولویتبندی کردیم. با این حال اشتباه نکنید: همه ی آن ها شـما را متزلزل خواهند کرد. اگر اصلاً شـما را ترک کنند.
فیلم های جنایی و ترسناک و سپس فیلم هایي در مورد قاتلان زنجیره ای وجوددارد. با تلاقی ژانرهای دیگر، آن ها واقعاً یک حیوان متفاوت و کمتر انسانی هستند. در جاییکه فیلمهای جنایی بـه بینندگان اجازه میدهند تا زندگی خارج از قانون را تجربه کنند، و فیلمهای ترسناک عمدتاً تکانهای هیجانانگیز آدرنالین را بـه ما میدهند که با ترس همراه اسـت، فیلمهای قاتل زنجیرهای واقعاً برای ایجاد عجله نیستند.
در عوض، انها ما را وادار می کنند بـه بدترین گوشههای روان انسان نگاه کنیم – مکانهای تاریک و ترسناکی که ترجیح میدهیم وانمود کنیم وجود ندارند.
اما بهترین فیلمها درباره قاتلان زنجیرهای در مورد ایجاد شوکهای متجاوزانه نیستند. بزرگان واقعاً شرایطی را که انها را ایجاد می کند نیز بررسی می کنند. فیلمسازان برای یک قرن یا بیشتر نقش جامعه در ساختن یک قاتل را زیر سوال برده اند.
در مورد شاهکار آلفرد هیچکاک که تا کنون ده ها بار گفته نشده اسـت، چه چیزی برای گفتن باقیمانده اسـت؟ این فیلمی اسـت که نوار فیلمسازی دهه 1960 را – از طریق یک حرکت بریده بریده بـه سمت پایین – قطع کرد و تقریبا تمام تابوهای ثابت دهه های قبل را شکست، از خشونت گرفته تا رابطه جنسی، نقشه کشی و نشان دادن دستشويي در حال استفاده.
این فیلم بـه ابداع فیلم اسلشر کمک کرد، فیلم اسپلتر را پیشبینی کرد و وحشت را بـه هنر عالی ارتقا داد. تقلید و تقلید بیشماری، برخی دنبالههای پایینتر، یک اسپینآف تلویزیونی، یک فیلم زندگینامهای، یک مستند و یک بازسازی شاتبـهشات بـه وجود آمده اسـت. اگر چیز جدیدی برای گفتن در مورد Psycho وجود داشته باشد، شاید این باشد که تأثیر گسترده فیلم باعث شده اسـت که عملکرد آنتونی پرکینز در مرکز فیلم پنهان بماند – غیرممکن اسـت که فرد دیگری را بـه عنوان نورمن بیتس تصور کنید، و فیلم چنین سایه طولانی ایجاد می کند. بدون او.
برنده اسکار جاناتان دم نخستین حضور آدمخوار باهوش هانیبال لکتر نیست، اما بـه لطف چرخش درخشان آنتونی هاپکینز بـه عنوان یک رواندکتر که یک جفت چیانتی خوب را میشناسد، این کسی اسـت که بیشتر ذهن مردم را تحت تأثیر قرار میدهد.
بهترین با کبد انسان او تنها بیمار در Silence of the Lambs نیست – دیگری بوفالو بیل اسـت که ترجیح می دهد پوست قربانیانش را بپوشاند و انها را بـه عنوان ماسک بپوشد. اما این یک وضعیت T-rex در مقابل velociraptor اسـت. دراین مورد، لکتر شکارچی راس اسـت، حتی زمانی که «بیشتر» در زندان اسـت.
یادآوری دیگری که هرگز نباید بـه مردی که روی بند انگشتانش مینویسد اعتماد کرد، ورزش پرمعنوی چارلز لاتون در حالت ناراحتی، واعظ دورهای رابرت میچام را وادار میکند که تفسیری بسیار سست از کل چیز «تو نباید بکشی». او بیوههای آسیبپذیر – و فرزندان جوان آن ها – را در تعقیب یک ثروت بادآورده بـه دست میآورد، شیوهای که از قاتل سریالی واقعی هری پاورز وام گرفته شده اسـت.
نام ان کمی تغییر یافته اسـت «بـه «هری پاول»» اما انگیزه و روش برای القای این شاهکار با پوششی ترسناک از واقعیت باقیمانده اسـت. این فیلم با شکوه سیاه و سفید توسط فیلمبردار استنلی کورتز گرفته شده اسـت، اما هنوز قرمزی خون ریخته شده را در کادر حس می کنید.
حتی خشنترین و ترسناکترین فیلمهای اسلشیر، اگر جنایت خشونتآمیز را ستایش نکنیم، برای هیجانهای متجاوزانه بازی میکنند. این جا نه. هنری با الهام از قاتل اعتراف شده هنری لي لوکاس، در واقع پرتره ای از روانپریشی را ترسیم می کند، چنان وحشیانه، تزلزل ناپذیر و جدا از تصویر معمولی هالیوود که سالها، هیچ توزیع کننده ای ان را لمس نمیکرد. «در ابتدا دارای رتبه X از MPAA بود.» بـه سبکی کاملاً شخصی گرفته شده اسـت.
-در نقش اصلی سرد اسـت، اما او در مقایسه با دوستش اوتیس «تام تاولز»؛ که باید از نظر فیزیکی از آلوده کردن اجساد و تجاوز بـه خواهرش پیش گیری شود، قطبنمای اخلاقی اسـت. چرا ان را توصیه کنید؟ زیرا باعث می شود احساس کنید که فیلم های کمی انجام می دهند – حتی اگر این احساس حالت تهوع باشد.
نخستین فیلم ناطق نویسنده آلمانی فریتز لانگ رویه پلیسی، تریلر روانشناختی و فیلم نوآر را اختراع کرد، اما ماندگارترین عنصر ان ممکن اسـت احساس ابهام اخلاقی ان باشد. در پسزمینهي یک کابوس اکسپرسیونیستی از برلین، یک دختر جوان کشته می شود، عملی که تنها از طریق سایهها و یک بادکنک بدون بسته پیشنهاد می شود.
این موج شوک را بـه شهر و دنیای جنایتکارش میفرستد، که ترجیح می دهند گرمای یک قاتل کودک را در صفوف خود نداشته باشند. مخاطب از قبل میداند که چه کسی اینکار را انجام داده اسـت – پیتر لور غمگین – اما از آنجایی که هم جنایتکاران و هم پلیس بـه او نزدیک میشوند، لنگ جرأت می کند بپرسد: دریک جامعه بیمار، قاتل کودک واقعا بدتر از اوباش لینچ اسـت که محکوم می کنند. بـه او؟
فیلمهای ترسناک پوپولیستی در اواخر دهه 90 مرده و دفن شده بودند، قبل از این که چه کسی جز وس کریون انها را بـه مالتی پلکس بازگرداند – و او عمدتاً با تمسخر فیلمهای «نوجوان مرده» که در تبلیغ دهه قبل شرکت کرده بود، اینکار را انجام داد.
البته، یک متا تفسیر کلیشههای فیلم اسلشر اسـت، اما بـه تنهایی یک فیلم اسلشر فوقالعاده اسـت – صحنه آغازین بـه تنهایی یکی از بهترینها در کل تاریخ این ژانر اسـت – و دو دهه دنبالههای بد کمرنگ نشدهاند. جایگاه ان در فرهنگ پاپ هر سال، شخصی دریک مهمانی هالووین ظاهر می شود که ماسک روح کلاهدار نمادین را بر تن دارد و شـما هرگز در مورد ان احساس ناراحتی نخواهید کرد.
تریلر روانشناختی کارگردان هلندی جورج اسلویزر شاید بیخونترین اثر مدرن دراین لیست باشد، اما ممکن اسـت کاملاً ترسناکترین اثر باشد. مطمئناً دیوانه کننده ترین اسـت. در حین سفر جاده ای در حومه فرانسه، دوست دختر مرد جوانی بدون هیچ ردی از ایستگاه استراحت ناپدید می شود. این رمز و راز هنوز هم پس از سالها وی را می بلعد.
او کمتر از امید بـه یافتن او زنده اسـت تا این که صرفاً تأیید انچه برای او اتفاق افتاده باشد. خراب کردن جواب یکی از گناهان نابخشودنی سینماست. «بله، در لیست بهترین فیلمهای قاتل سریالی قرار دارد، اما چیز زیادی را فاش نمی کند.» اجازه دهید بگوییم که افراد کلاستروفوب ممکن اسـت بخواهند یک کیسه کاغذی آماده داشته باشند.
جان کارپنتر ایده قتل گروهی از نوجوانان شاخدار را ابداع نکرد. کریسمس سیاه چهار سال وی را شکست داد. ابداع او این بود که بـه قاتل یک هویت قابل تشخیص بدهد – بـه جای یک مظاهر مبهم و ناشناس از شر، او چیزی را بـه مخاطبان داد که بتوانند در کابوس هایشان تجسم کنند. مهمتر از همه ی، این همان داستان پس زمینه نیست. در آغاز فرانچایز، تنها چیزی که ما واقعاً در مورد مایکل مایرز میدانیم این اسـت که او در کودکی خواهر خودرا با چاقو کشت و رابطه جنسی قبل از ازدواج وی را ناراحت می کند.
و با این حال، این کافی اسـت تا وی را بسیار ترسناک تر از تعداد زیادی از هیولا-مردان بـه ظاهر نابود نشدنی دیگر کند تا رد پای وی را دنبال کنند. اصول اولیه هالووین بارها بـه صراحت بیان شده اسـت که تماشای ان با چشمانی کاملاً تازه کار دشواری اسـت، اما دههها بعد، دیدن چهره نقابدار او از سایههای پشت جیمی لي کرتیس همان گونه باعث میشود که تماشاگران از صندلیهای خود بپرند.
نئو نوآر دیوید فینچر، مردی که راه خودرا در صحنه جنایت می شناسد، کوتاه نویسی بصری جدیدی برای فیلم جنایی اختراع کرد. تاریکی که روی پرده پخش میشود توسط کلان شهر بارانزده و بداخلاقی تقویت می شود که کارآگاهان ویلیام سامرست «مورگان فریمن» و دیوید میلز «برد پیت» بـه دنبال سرنخهایي در پروندهای بیزانسی و ترسناک می گردند که شروع بـه از بین بردن هر دوی آن ها می کند.
همه ی چیز در این جا ناشناس اسـت، از قاتل الهام گرفته از کتاب مقدس، که با نام «جان دو» ساخته میشود، تا خود شهر بینام، که بـه ما امکان می دهد هر نوع ترسناکی را در فیلمی بسازیم که واقعاً از انها کم نیست.
قبل از این که یک داستان کریسمس هر دسامبر دریک حلقه بی پایان از تلویزیون کابلی پخش شود، باب کلارک یک داستان تعطیلات متفاوت را کارگردانی کرد. دراین یکی، گروهی از خواهران خانواده که در تعطیلات زمستانی هستند، یکی یکی توسط یک قاتل نادیده بیرون میشوند.
کلی بـه نظر می رسد، اما فقط بـه این دلیل که میلیونها فیلم اسلشر کم هزینه دیگر – از جمله هالووین، که چهار سال دیگر از راه نرسید – الگوی ان را قرض گرفتند. حتی با چندین دهه تقلید رقیق شده، کلارک کارآیی محدودی را برای یک داستان ساده بـه ارمغان میآورد و میتواند شوکهایي را وارد کند که هنوز بـه شـما حمله میکنند.
برخی استدلال می کنند که این تریلر جنایی گره خورده بهترین فیلم بونگ جون هو تا بـه امروز اسـت – باوجود رقابت فوق العاده سخت. تعداد زیادی از فیلمهای قاتل زنجیرهای بـه خود قتلهای ترسناک، غوطهور در خونریزی و ارضای غریزهي نهچندان نجیبمان بـه قتلها، توجه میکنند.
نه بونگ در عوض، او نشان می دهد که جامعه دوپاره کره چقدر برای مقابله با هرج و مرج ناشی از جنایات ضعیف اسـت. تلاشهای ناامیدکننده برای حل انها توسط یک پلیس دوفس و شریک زندگیاش در شهر بزرگ، ناراحتی عمیقتر و غمانگیزتر را برای مقابله با شوکهای ماهرانه نشان میداد.
آیا اد جین تأثیرگذارترین جامعه شناس قاتل در سینمای مدرن اسـت؟ جنایات وحشیانه او اساس فیلم روانی و یک دهه بعد، یک فیلم کاملاً متفاوت درباره پسر مادری بسیار آشفته را تشکیل داد. کلاسیک فرقه بنیادی توبی هوپر برای سونامی فیلمهای ترسناک ارزان و مستقیم که در دهه آینده از راه میرسند، برنامهریزی کرد.
اما با تماشای ان؛ چشمگیرترین چیز در مورد کشتار اره زنجیری تگزاس، مهار ان اسـت. گفتن درباره فیلمی با محوریت یک هیولای اره برقی که ماسکی از پوست یک زن بر تن دارد، عجیب اسـت، اما این واقعاً یک پیروزی برای فلسفه فیلمسازی «کمتر، بیشتر اسـت».
برخلاف Seven’s kills که چیزی جز تخیل فیلمنامه نویس اندرو کوین واکر نیست، زودیاک از وقایع واقعی الهام می گیرد: بـه طور خاص، قاتل زودیاک در سانفرانسیسکو، که اکنون یک پرونده سرد بدنام اسـت، که راه خودرا در اطراف منطقه خلیج سانفرانسیسکو می کشد.
اواخر دهه 60 این عنصر بازسازی، اگر چه بـه شکلی شیک از طریق لنز دیوید فینچر ارائه شده اسـت، کشتارها را بیش از پیش دل چسب می کند «صحنه قتلهای دریاچه بریسا همان گونه با شکلکهای فریاد برای نشستن دلهرهآور اسـت». هنوز هم می توانید اثر انگشت زودیاک را در سرتاسر بتمن احساس کنید – در بین تعداد زیادی از فیلمهای کمتر.
Psycho برای خلق ژانر اسلشر اعتبار بیشتری بـه دست میآورد، اما کارگردان مایکل پاول در تعداد زیادی از موضوعات مشابه هیچکاک را شکست داد و تقریبا کار وی را دراین روند خراب کرد. داستان او درباره عکاسی آشفته که قربانیان خودرا – که همه ی زن بودند – با چاقویی که بـه سهپایهاش وصل شده بود می کشد تا لحظات مرگ آن ها را بـه تصویر بکشد، باعث غوغا در بین منتقدان و تماشاگران شد.
ده ها سال بعد، Peeping Tom اکنون بـه عنوان یک شاهکار پیشگام در وحشت روانشناختی درنظر گرفته می شود. و در حالیکه تقریبا بـه اندازه Psycho باهوش نیست، هیچکاک احتمالاً باید از پاول برای سازگاری مخاطبان با سطوح جدیدی از تخلفات روی صفحه تشکر کند، حتی چند ماه دیگر.
قتلهای چارلز استارکو در در افسانههای آمریکایی بزرگ بـه چشم می خورد – بروس اسپرینگستین ترانهای درباره انها نوشت و الیور استون از انها بـهعنوان پایهای برای نمایش خشونتآمیزش «قاتلان طبیعی متولد شده» استفاده کرد.
نخستین فیلم ترنس مالیک نیز بر اساس قتلی اسـت که استارک و در نوجوان و دوست دخترش، کاریل ان فوگیت، درسال 1958 شروع کردند و در قلب ایالات امریکا خون پاشیدند. اما، بـه شیوه واقعی مالیک، او رویکردی بسیار هیپنوتیزمکنندهتر از دید بلند و تهاجمی استون دو دهه بعد اتخاذ میکند – اما این موضوع کمتر ناراحتکننده نیست.
روایت ریچارد فلیشر از جان کریستی قاتل زنجیرهای واقعی، که لندن را در دهههای 40 و 50 بـه وحشت انداخت، اغلب در لیست فیلمهای جنایی واقعی نادیده گرفته میشود، اما این گوهری فراموششده واقعی اسـت که با اجرای فوقالعاده عصبی ریچارد تثبیت شده اسـت. آتنبورو بـه عنوان «همسایه آرام با راز تاریک» اساسی.
اقتباس مری هارون از رمان طنز برت ایستون الیس بـه عنوان یک فیلم اصلی «برادر فیلم» درنظر گرفته می شود، اما در واقع ارسالی فمینیستی از غرور مردانه اسـت. مهم نیست که چگونه ان را بخوانی، کریستین بیل تقریبا در نقش پاتریک بیتمن، یک یوپی خود شیفته، بی عاطفه و عاشق هیوی لوئیس اسـت که با کشتن و مثله کردن غریبه ها و همکارانش، از کار بیهوده خود در وال استریت، بخار می کند.
بیشتر بخوانید: بهترین سریال های کودکانه سال 2023
یک ژانر غیر معمول – قسمتی از رویه های پلیسی، قسمتی از فیلم ترسناک، تماماً حیرت انگیز – جشنواره روانی کره ای کیم جی وون این خط سنتی مبهم بین پلیس و جنایتکار را می گیرد، ان را بـه طور کامل پاک می کند و فقط ان دو را درگیر انتقام، خشم و عصبانیت می کند.
گیوتن غافلگیر کننده عجیب خونخواهی دستور روز اسـت زیرا کارآگاه لي بیونگ هون قاتل سریالی را که نامزد باردارش را کشته اسـت، پیدا می کند و شکنجه می کند، اما بـه او اجازه می دهد تا بازپرداخت را طولانی کند. این قاتل توسط چوی مین سیک از Oldboy با یخ زدگی مناسب بازی می شود که البته تجربه قبلی دراین زمین تیره و تار دارد. او اینبار هیچ اختاپوس زندهای را قورت نمیدهد، اما یک کپسول آتشنشانی را در صورتش فرو میبرد.
این محصول بینظیر بلژیکی که مدتها قبل از گسترش تلویزیونهای واقعیت و رنسانس واقعی جنایتها می آید، فضولبینی و حساسیتزدایی مخاطبان را از طریق یک فیلم تمسخر آمیز درباره یک قاتل زنجیرهای جذاب بـه نام بن مورد بازجویی قرار داد.
او بـه گروه فیلم برداری اجازه می دهد تا وی را تعقیب کنند، زیرا او اقدامات خشونت آمیز غیر قابل توصیفی را علیه زنان، کودکان و مهاجران انجام می دهد. همانگونه که او خدمه را از پشت دوربین بیرون می کشد، آن ها بـه طور فزاینده ای در جنایات او شریک میشوند – و بـه همین ترتیب همه ی کسانی که تماشا می کنند.
آلفرد هیچکاک با چهارمین فیلم صامت خود که بر اساس جست و جوی جک چاک دهنده ساخته شده بود، رسما وارد صحنه شد. ایور نوولو، بت ماتینی، نقش یک ساکن خانه پانسیون لندن را بازی میکند که در زمان بد و بدشانسی، بـه عنوان عامل یکسری قتلهای اخیر انگشت اتهام میشود.
تعداد زیادی از لوازم اصلی هیچکاک از این جا سرچشمه گرفته اند. مردی که بـه اشتباه متهم شده اسـت؟ یک دسته زن بلوند مرده؟ کامئویی از خود مرد؟ اما The Lodger فقط یک پیش درآمد برای حرفه ای نیست که در دهه های آینده بیشتر رشد می کند، بلکه یک ورودی واقعاً هیجان انگیز در ان اسـت.
روایتی دراماتیزه شده از یک قتل که دریک حومه فقیر استرالیا در دهه 1990 سرچشمه گرفت، Snowtown درکنار هنری: پرتره یک قاتل سریالی بـه عنوان فیلمی وجوددارد که با موفقیت چهارمین دیوار انفعال تماشاگران را در برابر خشونت غیر قابل وصف فرو می ریزد.
با توجه بـه رئالیسم قابل لمس توسط جاستین کورزل، کارگردانی که نخستین بار ان را کارگردانی کرده بود، در بازگویی داستان واقعی یک نوجوان مورد اذيت و اذیت که پس از کمک بـه ترساندن دوست پسر پدوفیل مادرش از محله، توسط یک دیوانه “آموزگار” شده بود، دریغ نمی کند. این فیلم بـه خودی خود «سرگرم کننده» نیست – عده ای از منتقدان از ان بـه عنوان یک فیلم تجلیل شده یاد می کنند – اما بـه طور غیر قابل انکاری قانع کننده اسـت… اگر بتوانید ان را درک کنید.
این اقتباس کلاسیک از کمدی جت سیاه جوزف کسلرینگ که در مورد دو خواهر پیر مهربان که از مسموم کردن مجردها لذت میبرند، با انحراف از دلگرم کننده های سالم فرانک کاپرا، یکی از بهترین های اوست.
این فیلم که قبل از اعزام کاپرا بـه خدمت در جنگ جهانی دوم سریع و ارزان بـه تصویر کشیده شده اسـت، با بازی های جنون آمیز از ریموند میسی بـه عنوان برادرزاده خواهران با یک رگه قتل از خودش، جان الکساندر در نقش یکیدیگر از اعضای خانواده که معتقد اسـت خود تدی روزولت اسـت، متهم شده اسـت. بـه خصوص کری گرانت بـه عنوان منتقد درام بـه تدریج متوجه می شود که خانواده اش ممکن اسـت دیوانه باشند.
شارلیز ترون فقط برای بازی در نقش یک فاحشه واقعی تبدیل بـه قاتل آیلین وورنوس در درام روانشناختی آزاردهنده پتی جنکینز «خوشحال» نشد، بلکه بـه نظر می رسد که او بـه درون پوست وورنوس خزیده اسـت. وورنوس در اوایل دهه 90 که بـه دلیل ناامیدی مالی، آسیب های شخصی غیر قابل توصیف و نفرت از مشتریانش بود، هفت مرد را در فلوریدا کشت و سرقت کرد.
او درسال 2002 با تزریق کشنده اعدام شد. فیلم جنکینز بدون توجیه اعمال او، درک واقعی شرایط اجتماعی و اقتصادی را نشان می دهد که منجر بـه انها شده اسـت. و ترون واقعاً در نقش اصلی استاد اسـت. فراتر از یک دگرگونی سطحی، او در وورنوس بـهعنوان یک فرد کاملاً درک شده و عمیقاً آشفته زندگی میکند و وی را بـهعنوان یک انسان واقعی بـهجای یک چهره پرشور تبلوید نشان می دهد. او سزاوار هر جایزه ای بود که برای بازی برد، از جمله اسکار بهترین بازیگر زن.
فیلم آرام سوز کیوشی کوروساوا که کمتر یک تریلر روانشناختی اسـت تا نمونه ای از وحشت فلسفی، کارآگاهی را دنبال می کند که با یک رشته قتل های عجیبوغریب و بـه ظاهر جدا از هم مرتبط اسـت. در هر یک از موارد، مجرم در صحنه جرم دستگیر می شود، اما نه خاطره ای از ارتکاب عمل دارد و نه انگیزه آشکاری دارد.
مسلماً؛ این فیلمی اسـت که ممکن اسـت صبر برخی بینندگان را امتحان کند: کوروساوا بیشتر بـه فضا و سؤالات بزرگ میپردازد تا داستان سرایی خطی و پاسخ های راحت. اما بـه ان پایبند باشید، و این فیلمی اسـت که مدتها پس از پایان ان؛ خواهید دید که در ان فکر میکنید.
جنجال برانگیز فیلم هیجان انگیز ویلیام فریدکین با بازی آل پاچینو در نقش پلیسی که در حال شکار قاتل در زیرزمینی S&M نیویورک اسـت، با اعتراض گروه های حقوق همجنس گرایان و منتقدان مواجه شد. اما، هی، این فریدکین برای شماست. او یک تحریککننده عالی اسـت، و در حالیکه نمی توان استدلال کرد که زمان اصلاً ارائهاش از جامعه دگرباشان را ملایمتر کرده اسـت، لحن توهمآمیز ان؛ همراه با اجرای آتی پاچینو، ان را غیر قابل انکار جذاب می کند.
یک فیلم قاتل زنجیرهای در رگ زودیاک، این مفصل اسپایک لي از قتلهای پسر سام بـه عنوان پسزمینه استفاده می کند تا نشان دهد که چگونه یک آسیب مشترک بر شهر و شهروندانش تأثیر میگذارد.
گروهی از بازیگران شامل آدرین برودی، جان لگوئیزامو، میرا سوروینو و جنیفر اسپوزیتو، همسایگان را دربخش ایتالیایی-آمریکایی بروکلین در اواخر دهه 1970 در تابستانی که دیوید برکوویتز نیویورک رابا یک رشته قتل های ترسناک فلج کرد، بـه تصویر میکشند. با گسترش ترس و افزایش گرما، تنشها در بین ساکنان شعلهور میشود و این امر را بـه دنبالهای عجیب و غیر رسمی برای انجام کار درست تبدیل می کند.
یک رماننویس آمریکایی که کتاب جدیدش را در رم تبلیغ می کند مورد تمسخر یک قاتل وسواس قرار می گیرد که بـه نظر می رسد از آثارش بـه عنوان راهنما استفاده میکند. این چیدمان معمای قتل نسبتاً استاندارد، سکوی پرشی برای داریو آرجنتو الهه جالو اسـت تا مرگهای وحشیانه تکاندهندهای را بـه نمایش بگذارد که با این وجود در اجرای خود خیرهکننده هستند، بـه ویژه مرگی که در ان بازوی یک زن با تبر هک می شود و دیوارهای وی را نقاشی می کند. آشپزخانه سفید قرمز با مقدار تقریبا کمیک اسپری شریانی.
دراین برداشت درخشان از کمدی «بدن های مبادله شده، وینس وان نقش یک قاتل دسته جمعی را بازی می کند که هوشیاری آشفته اش بـه طور جادویی بـه دختری نوجوان «کاترین نیوتن» منتقل می شود – و بالعکس. باورش سخت اسـت که اینقدر طول کشید تا کسی بـه این ایده برسد، و کارگردان کریستوفر لاندون دراین زمینه موفق شده و فیلمی بـه همان اندازه خنده دار و خونین ارائه می دهد.
چه چیزی ترسناک تر از این که برایان کاکس در سریال جانشینی نقش یک نجیب رسانه ای غیراخلاقی را بازی کند؟ برایان کاکس در نقش هانیبال لکتر چطور؟ اگر چه کاکس تحت الشعاع چرخش بعدی آنتونی هاپکینز قرار گرفت، اما تهدید لغزنده خودرا در نقش معروفترین آدمخوار فوق باهوش سینما بـه ارمغان می آورد.
اقتباس مایکل مان از رمان توماس هریس در باکس آفیس بمباران شد، اما پس از موفقیت فیلم Silence of the Lambs، دوباره بـه عنوان یک فیلم هیجان انگیز و شیک و همچنین معرفی خوبی برای یکی از بهترین شخصیت های منفی فیلم مورد محاسبه قرار گرفت. پانزده سال بعد، Manhunter با هاپکینز با استفاده از عنوان اصلی کتاب هریس، Red Dragon، بازسازی شد.
هیچکاک در اواخر دوره فیلم ترکیبی اسـت، اما فیلم دوم تا آخر کارگردان، استاد تعلیق را محکم در چرخخانهاش میبیند. «و همچنین برای نخستین بار دریک دهه گذشته بـه بریتانیا بازگشته اسـت.» پس از این که همسرش قربانی یک قاتل زنجیره ای مشهور بـه قاتل کراوات می شود، یک افسر سابق نیروی هوایی سلطنتی دراین جنایت دخیل اسـت و در حین تلاش وادار بـه فرار می شود. تا نامش را پاک کند و از قاتل واقعی که ممکن اسـت از آنچه انتظار دارد بـه او نزدیکتر باشد، دوری کند.
تام تایکور «دویدن لولا ران»؛ نوعی پیچ و تاب بویایی در Soylent Green، این تریلر لباس زیبا و عجیب را درباره ژان باپتیست گرنوئی، یک عطرساز نابغه در قرن هجدهم فرانسه، از رمان پرفروش پاتریک سوسکیند ساخت. او که با تصور از بطری کردن عطر زنانه درگیر شده اسـت، بـه قتل زنان جوان متوسل می شود تا جوهر آن ها را تقطیر کند.
هر چقدر هم که داستان متزلزل باشد، تایکور با فیلم برداری حیرتانگیز مجلل و لحظاتی واقعاً چشمنواز، از جمله صحنهای آب و هوایی که در ان گرنویل توسط جمعیتی که معتقدند او یک فرشته اسـت غرق می شود، جبران می کند.
در پایان
صنعت سینما پردرآمدترین و پرمخاطبترین صنعت فرهنگبنیان اسـت. صنعت سینما بـه محدوده گستردهای از فعالیتها و زیرساختهای سوددهی اقتصادی در زمینه فیلمسازی گفته میشود. از نویسندگی و کارگردانی گرفته تا ساخت استدیو، لباس، موسیقی، تبلیغات و اکران. علاوه بر اینها سینما رسانهای قدرتمند اسـت که در اثرگذاری بر مخاطب همترازی ندارند.