بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی  : صنعت فیلم مدت‌هاست کـه با فضای خارج از جو وسواس داشته اسـت – حتی قبل از این کـه انسان‌ها روی ماه قدم بگذارند. در واقع، اولین فیلم در مورد فضا بـه سال 1902 با فیلم صامت فرانسوی، سفر بـه ماه برمی گردد. از ان زمان، ما از روزهای فیلم‌هاي‌ سیاه و سفید کـه با برش‌هاي‌ مقوایی ساخته میشدند فاصله زیادی داشته‌ایم.

 

امروزه بهترین فیلم‌ها درباره سفر های فضایی مرزهای جلوه‌هاي‌ ویژه و تخیل انسان را فراتر می گذراند، بـه همین دلیل اسـت کـه ما انها را بسیار دوست داریم. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از بهترین فیلم هاي‌ فضایی را منتشر کرده ایم.

 

30 بهترین فیلم فضایی

از زمانی کـه فیلم ها اختراع شدند، فیلمسازان رویای فضای بیرونی را در سر می پرورانند. زمانی کـه ژرژ ملیس سفر بـه ماه را تصور می کرد، بشر حتی متوجه نشده بود کـه چگونه از زمین خارج شود، ودر قرنی بـه علاوه، تعداد زیادی از کارگردانان دیگر تماشاگران را بـه سفرهایی بـه اعماق کیهان بردند. ممکن اسـت بگویید تا بی نهایت و فراتر از ان.

 

جای تعجب نیست، واقعا. مفهوم فضا بـه اندازه کافی گسترده اسـت کـه امکان کاوش در انواع ایده هاي‌ بزرگ را فراهم می کند. جایگاه انسان در جهان چیست؟ چه چیزی خارج از سنگ کوچک ما نهفته اسـت و آیا ما واقعاً می‌خواهیم بدانیم چه چیزی در آنجا وجوددارد؟ بـه همین دلیل، «فیلم فضایی» بـه عنوان ژانر خاص خود در زیر چتر گسترده تر داستان علمی تخیلی وجوددارد.

 

و بنابر این، ما تصمیم گرفتیم انها را رتبه بندی کنیم. در این جا انتخاب هاي‌ ما برای 30 بهترین فیلم درباره ان فضای خالی بزرگ، طاقت فرسا، گاهی ترسناک و گاهی زیبا در بالای سر ما آمده اسـت.

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و انیمیشن های نوجوانان خارجی

 

1. 2001: ادیسه فضایی «1968»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران: Keir Dullea، Gary Lockwood

بسیاری استدلال میکنند کـه این فیلم بز سینما اسـت – ما، در بین آن ها – و جایگاه ماندگار ان تا حدی بـه ایده هایي در مورد هوش مصنوعی و فناوری مربوط می شود کـه هر سال کـه می گذرد پیشبینی تر می شود. اما تعداد کمی از فیلم‌هاي‌ علمی تخیلی ظاهر، احساس و تجربه سفر فضایی رابا این سطح از جذابیت‌هاي‌ پخته‌شده و جهان‌ساز پذیرفته‌اند.

 

کوبریک سه طراح تولید داشت و برندهای بزرگی مانند IBM، Dupont و Nikon را درنظر گرفت تا تصور کنند محصولاتشان در آینده بین ستاره‌اي چه شکلی خواهد بود. لوازم اصلی نیز برای سکانس دروازه ستاره اي داگلاس ترامبول، کـه بـه خاطرجمعی حاصل شد کـه استونرهای اواخر دهه 60 اولین مخاطبانی بودند کـه همه ی ان را بـه قلب خود بردند.

 

2. مریخی «2015»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: ریدلی اسکات

بازیگران: مت دیمون، جسیکا چستین، چیوتل اجیوفور

پس از تقسیم بینندگان با پرومتئوس، بازگشت ریدلی اسکات بـه فضا یک چرخش پاشنه بلند از وحشت قبلی او بود. بـه لطف فیلمنامه اي از درو گودارد، نویسنده فیلم The Cabin in the Woods و بازی دوست داشتنی مت دیمون بـه عنوان یک فضانورد سرگردان، The Martian یک رشته بقا با جذابیت قابل اعتماد اسـت.

 

در واقع، مهرورزی دیمون بـه ان جایزه بعید بـه عنوان بهترین کمدی در گلدن گلوب رسید. و این خنده‌ها در فیلمی حیاتی هستند کـه نشان می دهد دانشمندی بـه آرامی در سیاره‌اي دور از گرسنگی میکشد، در حالی کـه دوستانش جان خودرا بـه خطر می اندازند تا از فضا پرتاب کنند تا وی را نجات دهند.

 

3. WALL-E «2008»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: اندرو استانتون

بازیگران: «صدا» جف گارلین، فرد ویلارد، بن برت

فقط نیمی از داستان عشقی بین‌فناوری مثل-مثل-اسلش-محیط‌طلب پیکسار در واقع در فضا اتفاق می‌افتد، و بیشتر این صحنه‌ها در کشتی نوح کهکشانی می‌گذرد و بشر را پس از نابودی سیاره زنده نگه می‌دارد. اما لحظه ان در بین ستاره ها خیره کننده مطلق اسـت. پس از خارج شدن از قفل سفینه فضایی، متراکم کننده سطل آشغال حساس – با کمک یک کپسول آتشنشانی – و شخصیت الکسا او دریک باله Astaire-Rogers با جاذبه صفر هم دیگر را می‌چرخانند، می چرخند و متقاطع می شوند. 

 

4. جنگ ستارگان «1977»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: جورج لوکاس

بازیگران: مارک همیل، کری فیشر، هریسون فورد، الک رکورد های گینس

آیا هیچ فیلمی جذاب‌تر از این مجذوبیت ما را بـه فضا منتقل کرده اسـت؟ بـه اسانی می توان فراموش کرد کـه یک امید جدید چقدر واقعاً مسحورکننده اسـت وقتی سیارات اعجاب انگيز خودرا رها می کند و بـه آسمان می رود. این فقط دعواهای سگ هاي‌ اوج نیست.

 

تعداد زیادی از فیلم بـه عنوان یک سفر جاده اي بین کهکشانی با سرعت پیچ و تاب پخش می شود، اما برای یک بازی سریع شطرنج نیز با عبور ستارگان از پنجره، سرعت ان کاهش می یابد. در پایان، متوجه می شوید کـه بـه آسمان نگاه می کنید، و احتمالات را تصور میکنید – نه بی شباهت بـه خود لوک اسکای واکر، در حالی کـه او بـه بیرون از خورشیدهای دو قلوی تاتوین خیره شده و رویای سرنوشت خودرا می بیند.

 

5. The Right Stuff «1983»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: فیلیپ کافمن

بازیگران: زهر شفرد، اد هریس، دنیس کواید، اسکات گلن

اقتباس خود پسر فیلیپ کافمن از فیلم کلاسیک غیرداستانی تام ولف بـه اندازه تاپ گان هیجان‌انگیز اسـت، اگر چه داستان فضانوردان مرکوری کشور آمریکا بـه ندرت بـه حق خود می رسد.

 

همچنین این سوال پیش می آید: چگونه اسـت کـه وقتی ما چاک یاگر کودک وحشی سام شپرد را در حال شکستن دیوار صوتی و دیگر فضانوردان عطارد مانند ستاره‌هاي‌ راک روزگار خود می دیدیم، فضانوردان فیلم اغلب بـه عنوان افراد درون‌گرا بـه تصویر کشیده می شوند؟ بـه راستی، درک ما از فضا – و پانک‌هاي‌ اخمویی کـه بـه دنبال رام کردن ان بودند – بـه طرز تاسف‌باری از معرض خارج می شود.

 

6. سفر به ماه «1902»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: ژرژ ملیس

بازیگران: جورج ملیس

همه ی فیلم‌هاي‌ علمی تخیلی – جهنمی، تقریبا تمام سینمای مدرن جلوه‌دار بـه طور کلی – از این جا شروع می شود. اما ما پیشرو ژرژ ملیس را بـه دلیل تعهد تاریخی درنظر نمیگیریم. بیش از یک قرن بعد، فیلم تخیلی را هم در داستان‌گویی و هم در جلوه‌ها بـه نمایش میگذارد کـه حتی امروز هم شگفت‌انگیز اسـت، بـه‌ویژه وقتی درنظر بگیرید کـه حتی هواپیما هنوز وجود نداشته اسـت. مطمئناً؛ هنگامی کـه اولین فضانوردان بـه ان صخره بزرگ در آسمان رسیدند، نیمه انتظار داشتند حشره‌هاي‌ زوزه‌کش را در آنجا پیدا کنند تا بـه انها خوشامد بگویند.

 

7. Outland «1981»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: پیتر هیمز

بازیگران: شان کانری، پیتر بویل، کلارک پیترز

اساساً نیمروز در فضا – اما با 100 درصد بیشتر سرهای پاشیده شده، بـه لطف شگفتی هاي‌ رفع فشار انفجاری – این وسترن فضایی با ستاره شان کانری در بالا و زیر یکی از قمرهای مشتری آشکار می شود، جایی کـه عملیات استخراج بـه هسته مواد مخدر تبدیل می شود.

 

رمز و راز پر از خشونت و تباهی. این فیلم بـه لطف جلوه هاي‌ پیشرفته و مجموعه هاي‌ کلاستروفوبیک، DNA زیادی رابا Alien بـه اشتراک می گذارد. فقط در این جا، این انسان‌ها هستند کـه اینکار را انجام میدهند… و تعداد زیادی از ان‌ها.

 

8. Galaxy Quest «1999»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: دین پاریسوت

بازیگران: تیم آلن، آلن ریکمن، سیگورنی ویور

یک کمدی اغلب بـه اندازه احترامش نسبت بـه چیزی اسـت کـه لمپن می کند. عشق بـه «جن رودنبری» ستاره پیشتازان فضا در هر لحظه از این کورکر درباره بازیگران «پیشتازان راهپیمایی» کـه برای نجات ساکنان یک سیاره دور استخدام شده اند، می درخشد.

 

خلاصه داستان اساساً یک نسخه علمی تخیلی از Three Amigos اسـت، اما بازیگران بازی – بـه ویژه آلن ریکمن و زهر راکول جوان – همه ی چیزهای پر سر و صدا را می‌فروشند، در حالی کـه جلوه ها اردوگاه دهه 60 را بـه روز می‌کنند ودر عین حال جذابیت کارتونی را در جلو و مرکز حفظ می‌کنند.

 

9. ماه «2009»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: دانکن جونز

بازیگران: زهر راکول

در حالی کـه بیشتر فیلم علمی تخیلی مراقبه دانکن جونز «کد منبع» در سطح ماه اتفاق میوفتد، ماه زمان زیادی رابا فضانورد سام راکول می گذراند کـه مانند سرگرد تام یقه آبی بـه ستاره ها و زمین دور خیره می شود. راکول هرگز دراین داستان کوچک جنون فضایی «یا اینطور اسـت؟» درباره یک کشاورز هلیوم دریک دوره سه ساله قمری، کـه تنها با HAL شخصی خودش همراه اسـت، بهتر نبوده اسـت.

 

گوهر آرام جونز طبیعت فراگیر فضا را در بر میگیرد و چیزی شبیه بـه یک فیلم جزیره کویری در خلاء سیاه سرد می سازد.

 

10. افق رویداد «1997»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: Paul WS Anderson

بازیگران: زهر نیل، لارنس فیشبرن، کاتلین کوینلان

حماسه فضایی پل «نه پی تی» اندرسون کـه پس از اکران بـه دلیل سادیسم بی امان خود مورد تمسخر قرار گرفته بود، محاسبه مجددی دیرهنگام داشت ودر حال ظهور از کرم چاله بـه عنوان یک فیلم کالت تایید شده اسـت. بخش «درخشندگی در فضا»؛ بخش «میان ستاره‌اي در جهنم»؛ داستان افق رویداد درباره فضانوردان غلط کـه مستقیماً بـه دایره هفتم منتقل شده‌اند، برای افراد بدجنس نیست.

 

اما برای کسانی کـه میتوانند احشاء را شکم کنند، این یک سواری وحشیانه در راهروهای پر از غم و اندوه یک ایستگاه فضایی بسیار خالی از سکنه اسـت. هرگز خلاء سرد فضا بـه اندازه پناهگاه فرضی یک قفل هوا خوشایند بـه نظر نمیرسید.

 

11. سیاره گنج «2002»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: ران کلمنتز و جان ماسکر

بازیگران: «صدا» جوزف گوردون-لویت، اما تامپسون، مارتین شورت

دیزنی جرات کرد با برداشت علمی تخیلی خود از فیلم کلاسیک دزدان دریایی «جزیره گنج» اثر رابرت لوئیس استیونسون، کاری متفاوت انجام دهد. تماشاگران بـه ترکیبی از انیمیشن هاي‌ دستی و CG یا داستان سرایی کـه شاهزاده خانمها را بـه نفع چیزی کمی فضایی تر و عجیب تر کنار می گذارد، واکنش نشان ندادند، اما سیاره گنج مملو از استعدادهای شگفت انگیز آسمانی اسـت.

 

کنار هم قرار گرفتن کشتی‌هاي‌ بلند قدیمی و انیمیشن‌هاي‌ بین‌ستاره‌اي پیشرفته از نظر زیبایی رویایی اسـت. بـه علاوه، این بازی Mars Needs Moms را شکست می دهد.

 

12. Star Trek 2: The Wrath of Khan «1982»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: نیکلاس مایر

بازیگران: ویلیام شاتنر، ریکاردو مونتالبان، لئونارد نیموی

نبردهای فضایی چشم نواز و عکسهای آرام کهکشانی. مارماهی هاي‌ فضایی بازرسی کننده ذهن معرفی آزمون کوبایاشی مارو. تشییع جنازه فضایی غرق اشک. لعنتی مارماهی هاي‌ فضایی نظارت کننده ذهن. The Wrath of Khan بـه دلایل زیادی بالاتر از همه ی ماجراهای سینمایی USS Enterprise قرار دارد، اما مهم‌ترین انها احترام ان بـه خود فضا اسـت – خانه معنوی فرنچایز.

 

راه‌اندازی مجدد ممکن اسـت کشتی‌هاي‌ پیشرفته‌تر و جلوه‌هاي‌ درخشان‌تری داشته باشد، اما این لحظه‌اي بود کـه Trek از نظر هیبت خالص در پرتگاه با Star Wars مطابقت داشت.

 

13. Starship Troopers «1997»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: پل ورهوفن

بازیگران: کاسپر ون دین، دنیس ریچاردز، جیک بازی

برای هزاران سال، نوع بشر بـه آسمان خیره شده و متحیر شده اسـت کـه چه حیاتی فراتر از ستارگان وجوددارد. پل ورهوفن پاسخی دارد و ان انبوهی از حشرات انتقام‌جو و پوزه‌زا اسـت. بازگشت کارگردان Total Recall بـه فضا یک طنز بلند از فیلم هاي‌ تبلیغاتی فاشیستی اسـت کـه مانند یک نمایش اکشن خیره کننده، غوغاهای ترسناک بداخلاق و یک اکشن بند انگشت سفید بازی می کند.

 

ورهوون زمان قابل توجهی را در بالای میدان نبرد سپری می کند زیرا ناوگانی از رزمناوهای فضایی بـه سرعت متوجه می شوند کـه کشتی هاي‌ انها با باگ ها و خلاء نابخشودنی فضا در جزئیات گرافیکی قابل مقایسه نیستند.

 

14. بین ستاره ای «2014»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: متیو مک کانهی، جسیکا چستین، ان هاتاوی

در اودیسه فضایی پر هیاهو اما تفرقه‌انگیز کریستوفر نولان، چه در بالا و چه در زیر زمین اتفاقات زیادی می‌افتد، اما این فیلمی اسـت کـه تکالیف خودرا انجام داده اسـت. و هنگامی کـه فضانورد-کشاورز متیو مک‌کانهی بـه آسمان می رود، تمام درس‌هاي‌ علمی مربوط بـه تخته وایت‌خط‌نویسی فیلم با خیره‌کننده‌ترین و با پشتوانه علمی‌ترین بازنمایی‌هاي‌ سفر فضایی از سال 2001: یک ادیسه فضایی بـه ثمر می رسد.

 

در مورد روایت پدر و دختر فیلم «Muuuuuurph!!!!» آنچه را کـه میخواهید بگویید، اما حتی سرسخت ترین مخالفان نیز با عکسهای کیهانی Interstellar مواجه می شوند.

 

بیشتر بخوانید: جدیدترین فیلم هایی خارجی که در سال 2023 اکران می شوند + 65 فیلم

 

15. نگهبانان کهکشان «2014»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: جیمز گان

بازیگران: کریس پرت، زوئی سالدانا، دیو باتیستا

اولین سفر مناسب MCU بـه کیهان نشانه هاي‌ خودرا از جنگ ستارگان و دزدان دریایی یخی بـه همان اندازه گرفته اسـت. اما بـه لطف جهان‌هاي‌ خارق‌العاده و تصویری شاد از سفر های فضایی، تأثیری بی‌نظیر در افسانه‌هاي‌ فضایی سینمایی ایجاد میکند. احتمالاً دنباله‌ي این اثر، حس بدجنس‌هاي‌ گرانشی را بهتر نشان میدهد، و همه ی چیز رابا تشییع جنازه فضایی کـه خشم خان را شکست میدهد، پایان می دهد.

 

اما فیلم اصلی جیمز گان کارگردان فیلمی اسـت کـه لعنتی بـه خوبی می داند کـه صحنه‌اي از روان گردان‌هاي‌ فضایی خیره‌کننده فقط می خواهد بـه «رویای مهتابی» «Moonage Daydream» بووی «البته» امتیاز داده شود، سپس بـه همان شکل ارائه میشود.

 

16. بیگانه «1979»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: ریدلی اسکات

بازیگران: سیگورنی ویور، تام اسکریت، ایان هولم

هیچ فیلم دیگری بـه اندازه شاهکار ترسناک علمی تخیلی ریدلی اسکات، تضاد فضا را کـه در ان واحد بی‌نهایت وسیع و بـه‌طور وحشتناکی ترسناک اسـت، نشان نمی دهد.

 

با توجه بـه تأثیرگذاری و جلوه‌هاي‌ ویژه نمادین، این یک تصویر کوچک عجیب اسـت، اما نبوغ واقعی فیلم دراین اسـت کـه چگونه بودجه کوچک خودرا بـه حداکثر می رساند، یک سفینه فضایی را بـه خانه‌اي خالی از سکنه تبدیل می کند و فضای خالی بی‌نهایت جهان را بـه چوبی عمیق و تاریک تبدیل میکند. و گرگ بزرگ و بد هرگز بـه این ترسناک نبوده اسـت.

 

17. آپولو 11 «2019»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: تاد داگلاس میلر

خودرا بـه کنار موشک رعد و برق آپولو 11 بچسبانید کـه بـه درون جو زمین و فراتر از ان دریک سند دیدنی کـه از فیلم‌هاي‌ ناسا تا بـه حال دیده نشده استفاده میکند. ماموریت، البته، با موفقیت دو آمریکایی را بـه سطح ماه برد و سپس دوباره انها را باز کرد و بدین ترتیب در مسابقه فضایی با اتحاد جماهیر شوروی پیروز شد، اما هیچ چیز پیروزمندانه اي در سرگرمی هیجان انگیز کارگردان تاد داگلاس میلر وجود ندارد – فقط تعداد زیادی حرفه اي بودن آرام، کار تیمی و مردان بی باک در کلاه ایمنی.

 

وقتی بـه فضا میرود و فیلم 70 میلی‌متری کار خودش را می کند، باعث میشود آرزو کنید آرزوی دوران کودکی خودرا برای تبدیل شدن بـه یک فضانورد دنبال نمایید.

 

18. جاذبه «2013»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: آلفونسو کوارون

بازیگران: ساندرا بولاک، جورج کلونی

وقتی آلفونسو کوارون درسال 2006 فیلم «فرزندان آدمیان» – شاهکاری از دنیای دیستوپیایی با ایده‌هاي‌ بزرگ درباره امید، ایمان و آینده بشریت – رابا داستان ساده فضانوردی در فضا دنبال کرد، ناامید شدند. البته، هیچ چیز بـه این سادگی در مورد وضعیت ساندرا بولاک بیچاره وجود ندارد.

 

در حالی کـه سفینه او توسط آشغال هاي‌ در حال چرخش ویران شده و شریک زندگی او «جرج کلونی» در فضای خالی شناور شده اسـت، خانه بـه طرز وسوسه انگیزی نزدیک و غیر قابل تصور دور بـه نظر می رسد. این فیلم یک شگفتی فنی اسـت، اما حتی در صفحه نمایش کوچک، بـه شدت تنش دارد – نه از آنجایی کـه بیگانه وسعت بی‌نهایت کیهان را چنان تنگ‌هراسی نشان میدهد.

 

19. First Man «2018»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: دیمین شزل

بازیگران: رایان گاسلینگ، کلر فوی، کایل چندلر

یک درام واقعی فضانوردی کـه بـه آسمان می رود، اما عمیق‌ترین احساسات خودرا روی میز آشپزخانه مییابد، این تصور دوباره از انچه نیل آرمسترانگ در زمان ماموریت آپولو 11 با ان مبارزه میکرد، باعث میشود قبل از این کـه کسی بتواند بـه اندازه باب، گریه‌هاي‌ زشتی بـه شـما بدهد.

 

در سراسر ان سطح ماه رایان گاسلینگ با کارگردان La La Land خود، دیمین شزل، دوباره متحد میشود تا آرمسترانگ کـه اکنون تقریبا افسانه‌اي اسـت، در غم دختر خردسالش، با یک کلر فوی کـه فقط ان را در دست دارد بـه عنوان همسر ماه‌نورد، انسانی کند. در بیشتر زمان اجرا، First Man زمینی اسـت. اما زمانی کـه در نهایت بـه ماه می رسد، جادوی سینمایی اسـت: لحظه‌اي از تعجب، تنهایی و حسی بی‌نظیر کـه شـما هم در آنجا هستید.

 

20. Ad Astra «2019»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: جیمز گری

بازیگران: برد پیت، روث نگا، تامی لي جونز

Ad Astra «بـه سوی ستاره ها» کـه با شهوت ماجراجویی توسط The Lost City of Z کارگردانی شده اسـت، جیمز گری، فضانورد برد پیت را در سراسر کهکشان دنبال می کند تا پدر پرخاشگر خود «تامی لي جونز» را کـه ممکن اسـت باشد یا نباشد ردیابی کند. تلاش برای محو کردن بشریت از ایستگاه فضایی نزدیک نپتون «اسپویل: او هست».

 

این سفر جایی بین فیلم‌هاي‌ قدیمی Star Trek در فلسفه ستارگان و فیلم‌هاي‌ راه‌اندازی مجدد شده در عده اي از سکانس‌هاي‌ اکشن صفر گرمی اسـت کـه هوا را از ریه‌هاي‌ شـما می‌مکد. همچنین یک تعقیب و گریز حیرت‌انگیز فضایی در سراسر ماه و کمی با بابون‌هاي‌ فضایی روان‌پرور وجوددارد. ما برای هر دوی انها این جا هستیم.

 

21. سیاره ممنوعه «1956»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: فرد ام ویلکاکس

بازیگران: لزلی نیلسن، والتر پیجون، ان فرانسیس

این شکسپیر در فضا اسـت – این علمی تخیلی نمادین برداشتی بین کهکشانی از The Tempest اسـت – در حالی کـه گروهی از مسافران کهکشانی بـه رهبری لسلی نیلسن با تیراندازی مستقیم بـه دامان بوفین غول پیکر «والتر پیجون» در سیاره دور افتاده Altair 4 می افتند.

 

جلوه‌هاي‌ پیشرفته ارائه شده در CinemaScope با صفحه عریض – بشقاب پرنده فوکوس خودکار خنک باقی میماند – این را نه تنها در فیلم‌هاي‌ فضایی، بلکه در کل ژانر علمی تخیلی بـه نقطه عطفی واقعی تبدیل کرده اسـت. حرف ما را قبول نکنید: جین رودنبری از ان بـه عنوان تأثیر عمده بر پیشتازان فضا یاد می کند.

 

22. Silent Running «1972»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: داگلاس ترامبول

بازیگران: بروس درن، کلیف پاتس

این کلاسیک ماندگار کـه الهام‌بخشی مستقیم برای WALL-E اسـت و تقریبا بـه اندازه‌ي داستان‌هاي‌ علمی تخیلی آگاهانه از محیط‌زیست اسـت، نشان میدهد کـه استاد ترامبول 2001: A Space Odyssey SFX میتواند داستان‌هاي‌ خودش را نیز تعریف کند. و این یک فضانورد مجرد «بروس درن» و سه دوست ربات دوستش، لویی، هیوی و دیویی را دنبال می کند کـه در فضا پیش می روند، باغبانی می‌کنند و سعی میکنند در برابر انقراض بشر عاقل بمانند. مضامین سنگین، مطمئناً؛ اما با روحیه‌اي فلسفی کـه بـه‌ویژه در دوران بحران آب‌وهوایی با صدای بلند بازتاب می یابد.

 

23. سولاریس «1972»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: آندری تارکوفسکی

بازیگران: Donatas Banionis، Natalya Bondarchuk

از زمان بازسازی شده توسط استیون سودربرگ، تارکوفسکی سولاریس اصلی یقیناً مکانی برای شروع در مورد امور مرموز و متفکرانه اسـت کـه در نقاط دوردست جهان اتفاق میوفتد. یک کیهان نورد «بازیگر لیتوانیایی Donatas Banionis» در حالی کـه سفینه فضایی او بـه دور یک سیاره مرموز میچرخد توسط همسر مرده خود تسخیر می شود.

 

اما آیا این سیاره تجسمی از ارواح در ضمیر ناخودآگاه مرد فقیر را ایجاد می کند، کمی شبیه زمانی کـه ری استانتز بـه طور تصادفی مرد مارشمالو Stay-Puft را در Ghostbusters احضار می کند؟ با جلوه‌هاي‌ بصری وهم‌آور خود، سفری رویایی بـه دوردست‌هاي‌ روان انسان را رقم میزند.

 

24. اولین مردان در ماه «1964»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: ناتان جوران

بازیگران: ادوارد جاد، مارتا هیر، لیونل جفریس

این ماجراجویی فضایی پر از هیولا پنج سال قبل از این کـه انسان واقعاً پا بـه ماه بگذارد رخ داد و فقط میتوان امیدوار بود باز آلدرین و نیل آرمسترانگ ان را تماشا نکنند، زیرا فرود روی ماه خود یک قطار شکسته اسـت. بخش “در” عنوان کلیدی اسـت: این سفری بـه مرکز کپر بـه سبک زمین اسـت کـه خدمه اي از بریتانیایی هاي‌ قهرمانانه و ناآماده را دارد کـه انواع چیزهایی را کشف می‌کنند کـه نمی‌خواهند در زیر ماه کشف شوند.

 

شـما هیچ چیز در مورد فضا یاد نخواهید گرفت اما موجودات غول پیکر استاپ موشن کـه توسط ری هریهاوزن بزرگ متحرک شده اند، بسیار سرگرم کننده هستند.

 

25. برای همه بشریت «1989»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: Al Reinert

شش فرود روی ماه در سند نمادین آل رینرت مشخص شده اسـت کـه همگی با امتیاز کیهانی برایان انو همراه اسـت «اگر فضا دارای صدا بود، قطعا شبیه برایان انو خواهد بود». با آپولو 11 جدیدتر، دریچه اي بـه تجربه حضور در ماه و نگاه کردن بـه زمین، اسکناس دوگانه غیرداستانی کاملی را می سازد.

 

یکی از فضانوردان ناسا در مورد ان ارتعاشات ماه می‌گوید: حضور معنوی آنجا بود. «ما تنها نبودیم.» ترسناک و تکان دادن ان سخت اسـت، این گواه بر این اسـت کـه گاهی اوقات زندگی واقعی می تواند بـه اندازه داستان هاي‌ علمی تخیلی تماشایی باشد.

 

26. آفتاب «2007»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: دنی بویل

بازیگران: کیلیان مورفی، رز بیرن، میشل یو

کارگردان، دنی بویل، فیلم فضایی سفر ذهنی خودرا بـه‌عنوان نقطه‌ي میانی بین 2001 قرار می دهد: اویدسی فضایی و بیگانه – تلفیقی از هیجان‌ها و بخش‌هاي‌ متفکرانه کـه در پرده سومی بـه اوج می رسد کـه با نزدیک شدن بـه خورشید، بـه ذوب شدن نزدیک می شود. احتمالاً میتوانید آرماگدون را دراین ترکیب بیندازید – خدمه اي فداکار از فضانوردان بـه فضا میروند تا بشریت را از نابودی نجات دهند – اگر چه باورپذیرتر اسـت «بویل گروه خودرا در آموزش فضانوردان قرار داده اسـت» و بسیار کمتر وان‌ها را تپش میزند.

 

مناظر وسیع سیاره اي کـه از عرشه Icarus II مشاهده می شود، پس زمینه اي الهام بخش از بازیگران ستاره اي ان «Cillian Murphy، Rose Byrne، Chris Evans و همکاران» ایجاد می کند تا در درزها از هم جدا شود.

 

27. آپولو 13 «1995»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: ران هاوارد

بازیگران: تام هنکس، کوین بیکن، بیل پکستون، گری سینز

آپولو 13 بسیار بیشتر از عبارت مشهور «هوستون، ما مشکل داریم»؛ بـه دوران شکوه سرگرمی‌هاي‌ با بند سفید و دارای رتبه PG بازمی‌گردد. این مجموعه ادای احترام بـه قدرت حل مسئله گروهی اسـت، هاوارد را بـه طور کامل از زیبایی شناسی دهه 70 و داستان سرایی ان دوران استقبال می کند تا با تمرکز تقریبا جراحی بر روی ماموریت مخاطره آمیز در دست، یک ذهن وسط بی انتها را ایجاد کند.

 

28. تماس «1997»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: رابرت زمکیس

بازیگران: جودی فاستر، متیو مک‌کانهی، جان هرت

ما دوست داشتیم کـه ورود جادویی و غم انگیز دنیس ویلنوو را دراین فهرست قرار دهیم، اما کاملاً در جو زمین اتفاق میوفتد. در عوض، این درام بزرگ و جاه طلبانه از رابرت زمکیس از بازگشت بـه آینده را بر اساس کتابی از پیشگوی علمی تخیلی کارل سیگان امتحان کنید.

 

قلب کنتاکت در مکان مشابهی قرار دارد، و مانند قهرمان فیلم Arrival کـه توسط امی آدامز بازی میشود، تحت رهبری زنان قرار دارد، از ایده‌هاي‌ ماکو در مورد بیگانگان متخاصم دوری می کند و بـه صداهای جدید فراتر از منظومه شمسی گوش میدهد. زمکیس کـه دوست دارد مرزهای بصری را جابه‌جا کند، سفر فضایی را بـه عنوان یک سفر اسیدی سرگیجه‌آور پر از کرم‌چاله‌ها، گرداب‌ها و هندسه‌هاي‌ خم‌کننده تصور میکند. این یکی از ان فیلم هاي‌ نادری اسـت کـه باید همراه با تبلت هاي‌ بیماری حرکت باشد.

 

29. ستاره تاریک «1974»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران

 

کارگردان: جان کارپنتر

بازیگران: دن اوبانن، دره پاهیچ، برین نارل

هیچ نسخه سینمایی از طرح «خوک‌ها در فضا» اثر ماپت وجود ندارد، اما اولین فیلم جان کارپنتر، کـه در قرن بیست و دوم اتفاق می‌افتد، بهترین چیز بعدی را ارائه می کند: یک فیلم هیپی بر اساس حس ضد فرهنگی خود از پوچی «در این جا صحبت می شود» و یک بی احترامی pisstake-y. این پادزهر عالی برای تخیلی هاي‌ علمی تخیلی اسـت کـه در اهمیت خود گم می شوند – یک بالشتک لو-فای کـه شـما را در فضاپیمای عنوان خود دعوت می کند تا با چهار فضانورد دورگه بنشینید و کمی در فضایی موج سواری کنید.

 

30. High Life «2018»

بهترین فیلم های فضانوردی در تمام دوران (خلاصه داستان)

کارگردان: کلر دنیس

بازیگران: رابرت پتینسون، ژولیت بینوش، آندره بنجامین

اسرار بی‌شمار دراین فضای عجیب‌وغریب هذیان‌آور فضایی از نویسنده فرانسوی کلر دنیس «مواد سفید» کـه رابرت پتینسون و ژولیت بینوش را در نقش یک زندانی بین‌ستاره‌اي و دانشمندش زندانبان بازی می کند، فراوان اسـت.

 

بدن انسان و عملکرد ان دراین زمینه مورد کاوش نادری قرار می‌گیرد – تلنگرهای فضایی بـه ندرت این زمان را صرف نیازهای جنسی شخصیت هایشان در گرانش صفر میکنند «2001: ادیسه فضایی جعبه فاک باکس ندارد» – و مضامین ان تولید مثل، حبس و آزمایش در فضایی با واقعیت هاي‌ خاص خودش انجام می شود. بـه عبارت دیگر با ان همراه شوید و با یک سفر فضایی بر خلاف سفر های دیگر پاداش بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی خارجی 

 

در پایان

فضا با تمام پتانسیل و ناشناخته بودنش همواره تخیل هنرمندان را بـه تسخیر خود درآورده اسـت. تعداد زیاد فیلم‌هایي با مضمون فضایی و صحنه‌اي کـه در طول سالها اکران شده‌اند، نمونه بارز این موضوع اسـت. از فیلم‌هاي‌ احمقانه‌اي مانند «راهنمای هیچ‌هیکر برای کهکشان» گرفته تا داستان‌هاي‌ جدی تر مانند «اولین مرد» تا فیلم‌هاي‌ پرفروشی مانند «جنگ ستارگان»؛ احتمالاً تعداد فیلم‌هاي‌ مجاور فضایی بیشتر از آنچه تصور می کنید وجوددارد.

جدیدترین مطالب سایت