بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

مجموعه : موبایل
بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید

با توضیحات این مقاله آموزشی و رعایت آنها می توانید طول عمر باتری گوشی موبایل خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید. زمانی که شما در حال استفاده از گوشی هوشمند خود هستید و ناگهان باتری ان تمام میشود و دستگاه شما را در وسط کار خاموش می کند، باتری‌ها برای شما به نفرت انگیزترین تکنولوژی بشر تبدیل میشوند. اما به هرحال هر حسی که شما نسبت به این تکنولوژی کوچک داشته باشید کارایی بسیار تاثیر گذار و مهم ان را تغییر نخواهد داد.

 

روش صحیح شارژ گوشی موبایل

به گزارش تالاب شارژ کردن صحیح باتری گوشی موبایل بسیار حائز اهمیت است و قوائد و نکات خاصی دارد. در حقیقت، ممکن است شما با عادات نادرست شارژ کردن، عمر باتری گوشی تان را کوتاه کرده باشید. دراین گزارش به بررسی روش صحیح شارژ باتری موبایل خواهیم پرداخت.

 

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

موارد مهم در شارژ گوشی موبایل هوشمند :

 

1- شارژر گوشی موبایل رو بعد از استفاده از پریز برق بیرون بکشید.

2- از شارژ کردن شبانه و دیر وقت باتری خودداری کنید. اکثر گوشی‌هاي‌ هوشمند امروزی قابلیتی دارند بر این اساس که وقتی گوشی شما بطور 100 درصد شارژ می شود، برق را از دستگاه قطع می کنند و گوشی دیگر بیش از ان شارژ نمیشود، در نتیجه اگر گوشی خودتان را شب ها به شارژ بزنید و ان را رها کنید ؛ خطر بزرگی شما را تهدید نمیکند.

 

اما صاحب نظران توصیه میکنند که اجازه ندید گوشی بیش از حد در شارژ بماند زیرا این عمل باعث افزایش حرارت گوشی میشود و این شرایط برای باتری هاي‌ لیتیومی اصلا خوب نیست و باعث کاهش عمر انها می شود.

 

3- هرماه گوشی خودتون رو خاموش و روشن کنید جهت ریکاوری باتری.

4- حتی الامکان از شارژر وایرلس، شارژ داخل اتومبیل و موارد این چنینی استفاده نکنید.

5- ترجیحا از شارژرهای دو تیکه استفاده نکنید البته برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها شارژرهاشون اساسا ۲ تیکه اس. منظور من شارژرهای تقبلی ۲ تیکس.

 6- شارژ اولیه گوشی برای زمان گذشته بود، خواهشا از گذاشتن باتری در شارژ غیر معقول و چندین ساعته خودداری کنید.

7- موقع شارژ شدن گوشی به هیچ عنوان از گوشی استفاده نکنید، چون هم به باتری آسیب میزنه و هم با توجه به تحقیقات گزارش شده برای سلامت انسان مضر میباشد.

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

آموزش نگهداری از گوشی موبایل

 

باتری موبایل

تعداد زیادی از شما جزء ان دسته از افرادی هستید که باتری خودرا ۱۰۰ ٪ شارژ می کنید یا این که که تمام طول مدت شب ان رابه شارژ میگذارید و یا بعد از این که باتری گوشی کاملا تخلیه شد، اقدام به شارژ کردن ان میکنید، اما این باوری اشتباه است که به ان عمل میکنید.

 

باتری موبایل خودرا درست شارژ کنید

طبق گفته Cadex، شرکتی که با ارائه دستگاه هایي، گوشی‌هاي‌ هوشمند و دیگر باتری‌ها را آزمایش می کند، همه ی این موارد رایج میتواند عمر مفید باتری شما را کوتاه کند. این شرکت روش‌هایي را جهت شارژ صحیح باتری موبایل ارائه داده است.

 

از زمانی که اپل اعلام کرد سرعت آیفون‌هایي که باتری هایشان تضعیف شده را کاهش داده است تا دستگاه‌ها بطور غیر منتظره خاموش نشوند. اخیرا همه ی جا صحبت از روش‌هاي‌ شارژ صحیح باتری موبایل است که به التیام عمر باتری کمک کند.

 

Cadex اطلاعات زیادی در مورد باتری‌ها در وبسایت کارشناسان ارائه میدهد. از جمله مواردی که مورد بحث قرار میگیرد، باتری‌هاي‌ لیتیوم یون گوشی‌هاي‌ هوشمند هستند.

 

این شرکت می گوید اگر شما دوست ندارید که به سرعت باتری گوشی خودرا تعویض کنید یا یک گوشی جدید بخرید، درصد شارژ گوشی خودرا در حد مشخصی نگه دارید.

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

نکات مهم برای افزایش عمر باتری موبایل

 

هر زمان که فرصتی دارید گوشی خودرا شارژ کنید حتی مدت زمان کوتاه

هر زمانی که میتوانید گوشی خودرا شارژ کنید، حتی اگر چند دقیقه طول بکشد، با توجه به گفته‌هاي‌ کارشناسان ، شارژهای جزئی سبب آسیب به گوشی شما نمیشود.

 

قبل از این که شارژ باتری گوشی کاملا تمام شود ان را شارژ کنید

کارشناسان گوشی می گویند می گوید وقتی که شما آن قدر از گوشی خود استفاده می کنید تا باتری ان کاملا تخلیه گردد، عمر باتری گوشی شما کاهش می یابد. سامسونگ نیز این موضوع را در وبسایتش با تیتر راهنمایی‌هایي در مورد چگونگی افزایش عمر باتری گوشی، مورد بررسی قرار داده و تایید می کند.

 

سعی کنید میزان شارژ باتری خودرا بین ۶۵ تا ۷۵ ٪ نگهدارید

قائده کلی برای شارژ نگه داشتن باتری این است که همواره ان را بالای 50 درصد نگه دارید. با شارژ به موقع باتری دستگاه خود، کاری کنید که درصد ان همواره بالای 50 بماند.

 

هیچگاه نگذارید باتری شما بطور 100 درصد شارژ شود. بعضی از ما اغلب اوقات که کار اضطراری اي با دستگاه خود داریم و می خواهیم ان رابه مدت طولانی استفاده کنیم، شارژ ان رابه 100 درصد میرسانیم، اینکار بسیار اشتباه است و به عمر باتری لطمه میزند.

 

در نتیجه بهترین حالت این است که شارژ باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. همچنین به هیچ عنوان اجازه ندهید شارژ ان از 20 درصد پایین تر بیاید زیرا عملکرد باتری به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

 

حالت دوم:

باتری لیتیوم یون در گوشی هوشمند شما، اگر همیشه بین شارژ ۶۵ ٪ تا ۷۵ ٪ نگه داشته شود عمر بیشتری خواهد کرد. خوب مسلما اگر بخواهید شارژ باتری خودرا همیشه دراین سطح نگهدارید کار نشدنی و سختی است. ولی حداقل بهتر است بدانید که هدف چیست.

 

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

دلایل خرابی باتری موبایل

 

اگر شما نمی توانید اینکار را انجام دهید، سطح شارژ را بین ۴۵ ٪ تا ۷۵ ٪ نگهدارید

دومین و بهترین حالت میزان شارژ برای باتری‌هاي‌ داخلی گوشی‌هاي‌ هوشمند، ۴۵ تا ۷۵ درصد است

شما حتی میتوانید روزانه زمان‌هاي‌ خاصی رابه شارژ گوشی خود اختصاص دهید تا بتوانید ان را در سطح شارژ مورد نظر نگهدارید.

اما اگر بطور معمول سطح شارژ تلفن خودرا بین ۲۵ ٪ تا ۷۵ ٪ نگه می‌دارید، نگران نباشید احتمالاً در مدت زمان طولانی آسیب زیادی به باتری شما زده نخواهد شد.

 

هرگز باتری خود را کاملا شارژ نکنید.

وقتی باتری گوشی را از سطح پایین ۲۵ در صد تا ۱۰۰ درصد به شارژ میگذارید این می تواند ظرفیت باتری و طول عمر ان را کاهش دهد.

 

به گفته کارشناسان ، باتری‌هاي‌ لیتیوم یون “لازم نیست بطور کامل شارژ شوند، و این برای ان‌ها خوش آیند نیز نیست” در واقع، بهتر است باتری رابه طور کامل شارژ نکنید، چون ولتاژ بالا برای باتری مناسب نیست ودر بلند مدت دوام ان را کاهش میدهد.

 

در تمام مدت شب گوشی خود را به شارژ نگذارید.

 بحث‌هاي‌ زیادی پیرامون اثرات شارژ گوشی‌هاي‌ هوشمند در کل شب وجوددارد. ولی با توجه به این که شارژ ۱۰۰% باعث آسیب بیشتر به طول عمر باتری می شود، پس احتمالا باید ان را در کل شب به شارژ نگذارید و پس از اتمام شارژ گوشی را جدا کنید. در تمام مدت شب گوشی خود رابه شارژ نگذارید.

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

نگهداری صحیح از گوشی موبایل

 

 کالیبره کردن باتری گوشی

فرض کنید به یه منطقه دریایی سفر کردید یا در استخر هستید، نفستون رو حبس کنید و برید زیر آب چند دقیقه می‌تونید زیر آب فشار رو تحمل کنید و تسلیم عزرائیل نشید؟

 

تو یه نفس هر شخصی نمیتونه بیشتر از ۱ الی ۲ دقیقه «تازه خیلی تخفیف دادم» دووم بیارید. اما اگه بیای بالای آب و دوباره نفس بگیری می‌تونی ۱ میلیون بار هی بری زیر آب بمونید. باتری و هر وسیله الکترونیکی دیگه اگه به صورت مداوم بخواد کار کنه عمرش کم میشه.

 

توصیه اکید میشه اولا گوشی خودتون رو هفته‌اي یک‌بار خاموش کنید تا باتری خودش رو ریکاوری کنه. از طرفی جهت کالیبره کردن باتری گوشی، ماهیانه اجازه بدید باتری کامل خاموش بشه و دوباره تا ۸۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید.

 

افراد مجرب دراین زمنیه میگویند زمانی میتوانید باتری گوشی خودرا تا 100 درصد شارژ کنید که شارژ ان به 0 درصد رسیده باش. همچنین این افراد توصیه میکنند که ماهی یک مرتبه این عمل را بر روی گوشی موبایل خود انجام دهید، به این شکل که شارژ ان رابه صفر برسانید و سپس تا 100 درصد شارژ کامل انجام دهید. این عمل مانند بارگزاری مجدد موبایل است و انجام ان فقط یک مرتبه در ماه برای باتری مفید است.

 

 شارژر وایرلس

شارژر وایرلس فعلاً تو ایران خیلی جا نیفتاده، اما من از همین همین حالا میگم که این راه برای شارژ کردن در مواقع اضطراری طراحی شده یا برای بچه مایه دارهایی که حوصله خاروندن سر خودشونم ندارن چه برسه عَلم کردن شارژر سیمی و ور رفتن با سیم.

 

ببینید کلا وقتی شما از طریق وای فای انتقال فایل یا توان انجام می دید حداقل یه بخشی از گوشی که وظیفه بازرسی و انتقال دیتا به صورت وایرلس رو داره، درگیر میشه و این یعنی گرمای بیشتر در گوشی.

 

شارژ کردن گوشی به صورت وایرلس یا بیسیم می‌ تونه به گرم شدن گوشی ودر نتیجه باتری موبایل منجر بشه. گرما هم که قاتل بالفطره باتری توی هر دستگاه و از هر نوع که باشه!

 

من خودم عاشق شارژر وایرلس‌هاي‌ جدید مایکروسافت هستم، اما دلیلی نمی‌بینم با این بی پولی بالای ۲۵۰ الی ۳۵۰ هزار تومان هزینه واسه شارژر وایرلس پرداخت کنم، شما چطور؟

 

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

گرما و سرما دادن به باتری گوشی

 از قدیم ایام باب بود باتری قلمی رو موقعی که تموم می ‌شد مینداختیم تو آب جوش تا حداقل واسه خرید یک باتری نو وقت اضافه گیر بیاریم؛ و جدیدا بعضی از دوستان باتری گوشی رو در فریزر قرار میدادند و عین قدیما تو آب جوش میندازند، این قضیه در بعضی از باتری ازهای موبایل و دستگاه‌هاي‌ دیگه مشاهده شده.

 

حال صبحت من با شما این که، عزیزان من آب جوش، و فریزر این کارها مال ۱۵ سال پیش بود هم اکنون اگه این کارها رو با باتری گوشی و یا … بکنی دیگه رنگ باتری سالم رو نمی بینید به هیچ عنوان، سرما و گرمای زیاد باعث از بین رفتن بافت‌هاي‌ داخلی باتری میشه گوشی خودتون رو حتی الامکان داخل ماشین «تو تابستون» نذارید. تحقیقات مشخص کرده هرچی دمای جاییکه شما از گوشی استفاده میکنید بیشتر باشه باتری گوشی زودتر معیوب میشه.

 

 شارژ کردن گوشی با کامپیوتر و شارژر فندکی خودرو

 کلا خواهش می کنم از سیستم‌هاي‌ غیر متعارف و غیر منطقی برای شارژ کردن گوشی استفاده نکنید. درسته که شارژرهای گوشی ۵ ولتی هستن و خروجی پورت USB هم ۵ ولتیه، اما پورت USB کامپیوتر برای اینکار تعبیه نشده مخصوصا پورت جلوی USB.

 

سیستم برق ماشین هم که کلا از بیخ و بن مشکل داره. اصلا و تحت هیچ شرایطی گوشی که ۲ میلیون پولشو دادید با شارژر فندکی ماشین شارژ نکنید. پورت پشت USB باز یه مقدار معقول تره و احتمال آسیب زدن به گوشی کمتره.

بهترین زمان برای شارژ گوشی موبایل اندروید | طریقه شارژ صحیح گوشی

آیا می‌شود از هر شارژری استفاده کرد ؟

 مادامی که شما از شارژری که خود کارخانه برای شارژ کردن دستگاه در جعبه ارائه داده است استفاده می کنید میتوانید مطمئن باشید که خللی در عملکرد ان ایجاد نمی شود.

 

حتی زمانی که می خواهید به ناچار از شارژر دیگری استفاده کنید، مطمئن شوید که این شارژر اورجینال شرکتی است و با دستگاه شما هم خوانی دارد.

 

به هیچ عنوان برای شارژ گوشی موبایل خودتان از شارژر اي ارزان قیمت که در بازار فروخته می شود استفاده نکنید، زیرا بارها گزارش آتش گرفتن آن گونه شارژرها در هنگام شارژ مشاهده شده است.

 

نکاتی درباره ذخیره انرژی در باتری

هیچگاه گوشی خودرا آن قدر بی استفاده رها نکنید که شارژ ان در نهایت به صفر برسد و خاموش شود. بخش هایي  از باتری زمانی که به شکل طولانی مدت مورد استفاده قرار نمی گیرد در درصد حدود 5 تا 10 آسیب جدی می بیند و ممکن است از کار بیفتد.

 

حتی اگر قرار است در طی دوره خاصی از گوشی خود استفاده نکنید سعی کنید شارژ ان را درحدود 40 یا 50 درصد نگه دارید.

 

زمانی که گوشی شما بدلیل اتمام باتری خاموش شود و شما به مدت زیادی ان رابه شارژ نزنید و خاموش رها کنید، ممکن است باتری ان دیگر قابلیت شارژ را نداشته باشد و این قابلیت را از دست بدهد.

 

جدیدترین مطالب سایت