عجیب ترین چیز ها در مورد گوشی شما

مجموعه : موبایل
عجیب ترین چیز ها در مورد گوشی شما

آیا از تلفن همراه خود بـه عنوان یک آرشیو اصلی برای اطلاعات شخصی خود استفاده می کنید؟ لطفا توجه داشته باشید کـه این اسانی ممکن اسـت قیمتی داشته باشد. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از عجیب ترین چیز ها در مورد گوشی شـما کـه خود نمی دانسته اید را منتشر کرده ایم.

 

8 چیز وحشتناکی که گوشی هوشمند شما درباره شما می داند

گوشی هاي‌ هوشمند با رمز عبور و ردیابی موقعیت مکانی، انبوهی از اطلاعات کاربران را گرد آوری می کنند. در این جا چیزی اسـت کـه شـما باید در مورد همه ی چیزهایی کـه آن ها می‌دانند بدانید. «نکته: ممکن اسـت زمان تغییر برخی تنظیمات حریم خصوصی فرا رسیده باشد.»

 

1. هر مکانی که تا به حال بوده اید

هر مکانی که تا به حال بوده اید

هردو اندروید و آیفون دارای دستگاه هاي‌ ردیابی داخلی هستند کـه می‌توانند موقعیت مکانی شـما را در هر نقطه مشخصی ببینند. «خدمات مکان» در تنظیمات آیفون و اندروید پنهان شده اسـت. اگر گوشی شـما روشن اسـت، احتمالاً تلفن شـما فهرست بسیار طولانی از مکان هایي را کـه بوده اید ایجاد کرده اسـت. این ویژگی عمر باتری زیادی را مصرف می کند، بنابر این بسیاری از کاربران ان را خاموش کرده اند.

 

با این حال، برخی از برنامه‌ها مانند Uber یا Airbnb وقتی آن ها را مجاز میکنید، ان را روشن میکنند. و تمام این اطلاعاتی کـه گوشی هوشمند شـما درباره شـما میداند برای هکرها مفید اسـت، طبق این رازهایی کـه هکرها بـه شـما نمی‌گویند. 

 


مطالب مشابه: 7 نکته برای خرید آنلاین تلفن همراه برای مبتدی ها


 

2. همه چیزهایی که به سیری گفتید

همه چیزهایی که به سیری گفتید

طبق قرارداد مجوز نرم‌افزار، اپل داده‌ها را از سیری جمع‌آوری می کند تا «شـما را بهتر درک کند و انچه را کـه میگویید تشخیص دهد». این می تواند هر چیزی را از نحوه تلفظ کلمات گرفته تا روند جستجوهای سیری ردیابی کند. با این حال، اطلاعاتی کـه سیری یاد میگیرد با یک شناسه تصادفی – بـه جای حساب اپل شـما – بـه تلفن شـما متصل می شود تا از ناشناس ماندن خاطرجمعی حاصل شود. 

 

3. شناسه های شخصی شما

شناسه های شخصی شما

شرکت چینی گوشی‌هاي‌ هوشمند اندرویدی OnePlus با استفاده از اطلاعات شناسایی شخصی «مانند رمزهای دستگاه» کاربران خود پیدا شد. انها خودشان توضیح دادند و گفتند کـه از اطلاعات برای التیام تجربه کاربری استفاده کردند و خوشبختانه نقض حریم خصوصی را پس گرفتند.

 

اما آن ها نباید بـه حریم خصوصی کاربران تجاوز می‌کردند، بـه خصوص وقتی صحبت از چنین اطلاعات حساسی باشد. و پس از رسوایی فیس بوک و کمبریج آنالیتیکا، ما را بـه تعجب وادار می کند کـه آیا سایر شرکت هاي‌ فناوری چیزهایی را از کاربران خود پنهان می کنند. 

 

4. رمزهای عبور شما

رمزهای عبور شما

آیا تا بـه حال وارد برنامه یا وب سایتی در گوشی هوشمند خود شده اید و هنگامی کـه از شـما خواسته می شود رمز عبور خودرا ذخیره کنید، پاسخ «بله» را داده اید؟ ما همه ی آنجا بوده ایم. برای سایت هایي کـه ما بازدید می‌کنیم راحت و آسان اسـت کـه اطلاعات ما را بـه خاطر بسپارند ودر زمان لازم برای ورود بـه سیستم صرفه جویی کنند.

 

با این حال، آیا واقعاً می خواهید گوگل، تلفن هوشمندتان و برخی از ان وب‌سایت‌هاي‌ ناقص اطلاعات شـما را ذخیره کنند؟ شاید نه. روش قدیمی را امتحان کنید – فقط رمزهای عبور خودرا دریک سند کامپیوتری یا حتی بهتر از ان با کاغذ و خودکار یادداشت کنید «فقط ان را از دست ندهید»!

 

5. هر پیامی که میفرستید

هر پیامی که میفرستید

اگر از کاربران آیفون هستید کـه مکالمات پیامک/iMessage را حذف می کنید، جای تعجب دارید: احتمالاً این مکالمات هنوز وجود دارند. اپل پیام‌ها را قبل از حذف واقعی بـه صورت رمزگذاری شده «برای مدت زمان محدود» نگه می‌دارد تا «خاطرجمعی حاصل کند کـه بـه درستی تحویل داده شده و خوانده می شوند». تنها چیزی کـه وجوددارد این اسـت کـه اپل مدت زمان “مدت زمانی محدود” را فاش نکرده اسـت. شاید پنج دقیقه باشد، اما شاید سال ها باشد.

 

6. تمام اطلاعاتی که به گوگل داده اید

تمام اطلاعاتی که به گوگل داده اید

اندرویدها توسط برنامه‌هاي‌ Google «مثلاً کروم، پلی استور، جی‌میل و غیره» پشتیبانی میشوند. بـه محض ورود بـه سیستم اندروید خود با ورود بـه سیستم Google، تلفن شـما بـه سایر حساب هاي‌ Google شـما مرتبط می شود. هنگامی کـه وارد سیستم شدید، تلفن شـما بـه همه ی کارهایی کـه Google انجام میدهد، از جمله طول و نوع تماس هاي‌ تلفنی، دستگاه شـما، جایی کـه هستید و موارد دیگر دسترسی دارد. 

 

7. چقدر سریع سفر می کنی

چقدر سریع سفر می کنی

آیا تا بـه حال یک اعلان برای آیفون دریافت کرده اید کـه می گوید: «___ دقیقه طول می کشد تا بـه [مکانی کـه اغلب بازدید میکنید در این جا وارد کنید]»؟ ترسناک، درست اسـت؟ این همراه با خدمات مکان یابی اسـت. آیفون شـما نه تنها موقعیت مکانی شـما را ردیابی می کند، بلکه زمان ورود و خروج شـما را نیز کاهش میدهد.

 

بنابر این ارزیابی می کند کـه چقدر طول می کشد تا مکان‌ها را بـه دست آورید، و سپس وقتی متوجه روندی شد، ان اعلان‌ها را برای شـما ارسال می کند. اگر برای شـما ترسناک تر از راحت اسـت، خدمات موقعیت مکانی خودرا در تنظیمات خاموش کنید. فقط مطمئن شوید کـه برنامه‌هایي کـه استفاده می کنید، مانند Uber یا Facebook، سرویس‌هاي‌ مکان را نیز خاموش کرده باشند. 

 

8. تمام اطلاعاتی که به برنامه های خود داده اید

تمام اطلاعاتی که به برنامه های خود داده اید

تعداد زیادی برنامه وجوددارد کـه برای دستگاه‌هاي‌ اندروید و آیفون کـه حجم زیادی از داده‌هاي‌ کاربران خودرا ردیابی می کنند، ارائه میشوند. اگر وارد تنظیمات گوشی هوشمند خود شوید، می توانید میزان اطلاعات دریافتی این برنامه‌ها را نظارت کنید. با این حال، برخی از برنامه ها مانند فیس بوک از شـما می‌خواهند کـه تنظیمات خودرا در برنامه نظارت کنید.

 

توجه داشته باشید: گاهی اوقات با تغییر این تنظیمات، دسترسی بـه برنامه کاهش مییابد. بـه عنوان مثال، اگر خدمات موقعیت مکانی را در فیس بوک خاموش کنید، نمیتوانید از ویژگی «Check In» در برنامه استفاده کنید. همانگونه کـه اگر این چیزها بـه اندازه کافی ترسناک نبودند، تلفن شـما تنها یکی از چندین چیز در خانه شـما اسـت کـه می تواند از شـما جاسوسی کند.

 

8 چیزی که هرگز نباید در گوشی هوشمند خود ذخیره کنید

در روزهای گذشته، ترک خانه بـه این معنی بود کـه باید کیف پول خودرا حمل میکردی، کـه تقریبا همیشه حاوی پول نقد، یک کارت شناسایی تصویری، کارت بیمه، کارت‌هاي‌ اعتباری، عکس‌هاي‌ فرزندان و شاید حتی یک چک یدک بود.

 

اینروزها باید از خود بپرسید کـه آیا واقعاً نیاز بـه داشتن کیف پول دارید یا خیر. از این گذشته، چیزهای زیادی وجوددارد کـه باید فوراً نگه‌داری آن ها را در کیف پول خود متوقف کنید «اگر قبلاً اینکار را نکرده اید». اما مهمتر از ان؛ آیا شـما بیشتر این موارد را در تلفن خود ذخیره نمیکنید؟

 

افشای کامل: این یک سوال ترفند بود.

واقعیت این اسـت کـه چیزهایی وجوددارد کـه هرگز نباید در تلفن همراه خود ذخیره کنید – زیرا انجام اینکار می تواند شـما را در برابر تجاوز بـه حریم خصوصی، سرقت هویت و سرقت مستقیم آسیب پذیر کند. 

 


مطالب مشابه: بهترین لپ‌ تاپ‌ ها برای سال 2023 + «14 لپ‌ تاپ برتر»


 

1. رمزهای عبور شما

رمزهای عبور شما

طنز رمزهای عبور این اسـت کـه قرار اسـت داده هاي‌ ما را ایمن کنند و بـه طور فزاینده اي بـه ما توصیه می شود همیشه از یک رمز عبور قوی استفاده کنیم و هرگز از یک رمز عبور بیش از یکبار استفاده نکنیم. در نتیجه، بـه خاطر سپردن رمزهای عبور بدون داشتن برگه تقلب بـه طور فزاینده اي دشوار می شود.

 

اما اگر واقعاً از یکی از ان‌ها استفاده می کنید – بـه‌ویژه یکی کـه در تلفن همراه خود بـه شکل یادداشت، سند یا حتی بـه صورت تکمیل خودکار ذخیره میکنید، داده‌هاي‌ خودرا در معرض خطر قرار می دهید. اگر بخواهید مالکیت تلفن خودرا از دست بدهید، ممکن اسـت شخصی بـه اسانی “برگه تقلب” شـما را ببیند، اما حتی اگر همیشه تلفن خودرا روی شخصی خود داشته باشید، هر رمز عبوری کـه در تلفن خود ذخیره می کنید در نهایت در ابر ذخیره می شود و حساب هاي‌ شـما را قرار می‌دهد. در معرض خطر – حتی حساب هایي کـه بـه تلفن شـما متصل نیستند.

 

بـه جای این کـه فهرستی از گذرواژه‌هاي‌ خودرا نگه دارید یا بـه تکمیل خودکار تکیه کنید، یک مدیر رمز عبور با رتبه خوب را دانلود کنید تا با استفاده از یک رمز عبور اصلی قوی بـه همه ی رمزهای عبور خود دسترسی پیدا کنید.

 

2. اثر انگشت شما

اثر انگشت شما

اگر واقعاً می خواهید تلفن همراه خودرا ایمن نگه دارید، وسوسه نشوید کـه از شناسه اثر انگشت برای باز کردن تلفن خود «یا هر یک از برنامه ها یا حساب هاي‌ ان» استفاده کنید. چندین سناریو قابل تصور وجوددارد کـه در ان شخصی در حضور فیزیکی شـما می تواند با استفاده از اثر انگشت شـما وادار بـه ورود بـه سیستم شود. بـه عنوان مثال می‌توان بـه دزدی با استفاده از زور فیزیکی یا «شوخی» بعد از مهمانی در اواخر شب اشاره کرد.

 

در حالی کـه چیزی وجود ندارد کـه بگوییم یک دزد نمی‌تواند شـما را وادار بـه وارد کردن رمز عبور خود کند، واقعیت ساده این اسـت کـه تلفنی کـه برای باز کردن قفل ان بـه رمز عبور نیاز دارد بـه مراحل بیشتری برای باز کردن قفل نیاز دارد و بنابر این ایمن تر اسـت.

 

علاوه بر این، همیشه این احتمال وجوددارد کـه اثر انگشت شـما بـه سرقت برود. در حالی کـه این یک خطر جزئی اسـت، ضرر ان بسیار زیاد اسـت، کـه باعث میشود استفاده از اثر انگشت شـما دو بار در مورد ان فکر کنید. 

 

3. صورتت

صورتت

هرکسی کـه وقتی گوشی خودرا در زاویه عجیبی نگه داشته اسـت با تشخیص چهره خود در گوشی خود مشکل داشته اسـت ممکن اسـت استدلال کند کـه ذخیره کردن چهره شـما در تلفن خود بـه عنوان جای گزین رمز عبور از اثر انگشت امن تر اسـت. در حالی کـه ممکن اسـت این درست باشد، اما وقتی صحبت از باز کردن قفل تلفن شـما بـه میان می آید، این واقعیت باقی میماند کـه تشخیص چهره هنوز از استفاده ساده از رمز عبور ایمن‌تر اسـت.

 

4. عکس ها و فیلم های بسیار شخصی شما

عکس ها و فیلم های بسیار شخصی شما

شاید شـما واقعاً در حفظ و نگه‌داری حساب‌هاي‌ رسانه‌هاي‌ اجتماعی خود تا حد امکان تمیز و خصوصی باشید، اما عکس‌ها و ویدیوهایی کـه در تلفن خود ذخیره میکنید چطور؟ اگر عکس‌هایي دارید کـه نمیخواهید والدین، همسر، فرزندان یا رئیس‌تان ان‌ها را ببینند، نباید ان عکس‌ها را در گوشی هوشمند خود ذخیره کنید، بـه‌ویژه کـه ممکن اسـت محتویات گوشی شـما در فضای ابری ذخیره شود.

 

اما اگر احساس میکنید باید ان عکس‌هاي‌ شیطنت‌آمیز را در جایی ذخیره کنید، ان‌ها را نه در تلفن همراه خود، بلکه در رایانه شخصی ذخیره کنید، فقط شـما رمز عبور را برای باز کردن دارید. همچنین ممکن اسـت آن ها را دریک آلبوم یا برنامه محافظت شده با رمز عبور ذخیره کنید. د

 

5. هر عکسی که حاوی اطلاعات خصوصی باشد

هر عکسی که حاوی اطلاعات خصوصی باشد

روزهایی را بـه خاطر می آورید کـه گم کردن کیف پولتان بـه معنای بازسازی تمام زندگی تان بود تا بفهمید کدام کارت هاي‌ اعتباری و فرم هاي‌ شناسایی را باید لغو و جای گزین کنید؟ اکنون، تنها کاری کـه باید انجام دهید این اسـت کـه از هر مورد عکس بگیرید و ان را در گوشی خود ذخیره کنید، درست اسـت؟ خوب، مطمئناً این یک راه راحت برای پیگیری «انچه در کیف پول شماست» اسـت.

 

اما همچنین می تواند اطلاعات شـما را در برابر هک آسیب پذیر کند، بـه خصوص اگر عکس هاي‌ شـما در فضای ابری ذخیره شده باشند. همانند عکس‌هایي کـه ترجیح میدهید فاش نشوند، ممکن اسـت بخواهید انها را در رایانه شخصی کـه فقط بـه ان دسترسی دارید و/یا آلبوم یا برنامه محافظت شده با رمز عبور ذخیره کنید.

 

6. اگر از تلفن صادر شده توسط کارفرما استفاده می کنید، هر چیزی شخصی است

اگر از تلفن صادر شده توسط کارفرما استفاده می کنید، هر چیزی شخصی است

چیزی بـه نام ناهار رایگان وجود ندارد. همچنین چیزی بـه نام تلفن کار رایگان وجود ندارد. تلفنی کـه شـما توسط کارفرمایتان صادر شده‌اید با قیمت بسیار بالایی عرضه میشود: حریم خصوصی شـما.

 

اگر کارفرمای شـما تلفنی برای پشتیبانی از کار از راه دور یا بـه هر دلیل دیگری بـه شـما ارائه کرده اسـت، نباید هیچ انتظاری از حریم خصوصی برای هر کاری کـه در ان تلفن انجام می دهید داشته باشید. برای زندگی شخصی شـما، بهترین گزینه استفاده از تلفن و شماره تلفن جداگانه اسـت. یکی از گزینه‌هاي‌ بودجه‌بندی، تلفن مشعل اسـت. 

 

7. حساب بانکی آنلاین شما

حساب بانکی آنلاین شما

اگر فکر می کنید بانکداری آنلاین بهترین چیز از زمان تکه تکه شدن نان اسـت، تنها نیستید. شـما هم اشتباه نمی‌کنید کـه اینطور فکر می کنید. اما اسانی بانکداری آنلاین – توانایی بانکداری در هر مکان و هر زمان – هزینه دارد: حفظ حریم خصوصی شـما. همراه داشتن حساب بانکی خود در تلفن بـه این معنی اسـت کـه درصورت گم شدن تلفن خود در خطر از دست دادن نظارت ان هستید … یا حتی رد تلفن قدیمی را کـه دیگر از ان استفاده نمی‌کنید گم کنید.

 

برای مدیریت ریسک، ممکن اسـت از انجام بانکداری آنلاین خود در تلفن خود اجتناب کنید. در عوض، اینکار رابا کامپیوتری انجام دهید کـه هرگز خانه شـما را ترک نمیکند. اگر متوجه شدید کـه باید بانکداری آنلاین خودرا هر کجا کـه می روید همراه داشته باشید، فقط مطمئن شوید کـه از یک رمز عبور قوی و منحصر بـه فرد برای باز کردن قفل برنامه بانکی خود استفاده کنید.

 

8. آدرس منزل شما

آدرس منزل شما

ذخیره آدرس خانه خود در برنامه هاي‌ ناوبری کـه بیشتر استفاده می کنید، رفتن بـه خانه از هر نقطه را بسیار آسان و راحت می کند. اما همچنین می تواند شـما را آسیب پذیر کند. اگر دزدی در نهایت گوشی شـما را در اختیار داشت، میتواند بـه سادگی روی Waze یا Google Maps کلیک کند و آنچه را کـه شـما بـه‌عنوان «خانه» یا «کار» ذخیره کرده اید، ببیند.

 

همچنین غیر قابل تصور نیست کـه آدرس خانه یا محل کار شـما هک شود یا بـه شکل دیگری فاش شود. اگر دوست دارید این آدرس ها را در معرض داشته باشید تا وادار نباشید بارها و بارها آن ها را دوباره وارد کنید، حداقل با دادن یک کلمه رمز بـه انها، یافتن آدرس خانه یا محل کار خودرا برای مجرمان احتمالی کمی چالش برانگیز کنید. شناسه، مانند «سالن ورزشی».

 


مطالب مشابه: 30 نمونه از بهترین بازی های رایگان برای گوشی آیفون 


 

در پایان

اکثر مردم با گوشی هاي‌ هوشمند خود مانند کیف پول رفتار می کنند. ان‌ها کپی‌هاي‌ دیجیتالی کارت‌هاي‌ نقدی و اعتباری، کارت‌هاي‌ عضویت، شناسه‌هاي‌ دولتی و بلیط‌هاي‌ حمل‌ونقل و سایر موارد ضروری را ذخیره میکنند. این آسان تر از حمل چند کارت پلاستیکی و کاغذی دریک کیف پول حجیم اسـت.

جدیدترین مطالب سایت