آشنایی و ضررهای رژیم خطرناک یویوبی

آشنایی و ضررهای رژیم خطرناک یویوبی

رژیم یویوبی

چاقی یکی از عوامل هاي سخت و غیر قابل باور هست که هر انسان ممکن هست چاق شوند در ادامه شما می‌توانید با ضررهای رژیم خطرناک یویوبی ما را دنبال نمایید .

 

به گزارش تالاب بسیاری دوست دارند در کوتاه ترین زمان ممکن وزن از دست دهند و بعضی در دام رژیم «یویویی» می افتند. بر اساس نظرسنجی هاي دو سال پیش، کسانی که به رژیم یویویی تمایل پیدا می‌کنند، در طول دوران زندگی خود بیش از ۲۰ رژیم دیگر را آزموده اند.

 

در این نوع از رژیم فرد به جای آنکه در سال هاي متمادی وزن کم کند، به میزان قابل دقت و در زمان کوتاه، چند هفته یا چند ماه، لاغر شده و دوباره هم چاق می‌شود.

 

این رژیم به علت برهم زدن تعادل هورمون ها و مریضی هایي چون پوکی استخوان در بین مجامع علمی پیشنهاد نمی‌شود. به همین علت هم زمانی که شما به رژیم عادی قبل خود باز میگردید، بدن مشغول ایجاد تعادل در میزان سوخت و ساز شده و شما از قبل هم سریع تر وزن اضافه میکنید.”

 

بعنوان مثال زمانی که به مدت دو روز، روزه مشهور به ۲ به ۵ را می‌گیرید، یعنی ۲ روز روزه می‌گیرند و سپس ۵ روز نرمال غذا میخورید، در چنین حالتی بدن در این زمان کوتاه برای ایجاد تعادل در متابولیسم یا همان میزان سوخت و ساز با مشکل مواجه می‌شود.

 

در مطالعه اي که نتایج آن هفته قبل در انجمن قلب کشور آمریکا به اطلاع عموم رسانیده شد، اعلام گردید که چنین رژیم هایي میتواند برای قلب زیان آور باشد و این خطر با انجام هر چه اکثر این نوع رژیم افزایش هم پیدا می‌کند.

 

خانم «ربکا مک مانامون» عضو انجمن رژیم خوراکی بریتانیا، در این مورد میگوید: “نگرانی از گرفتن این نوع رژیم اکثر هم می‌شود چرا که تعداد فراوانی از افراد به آن روی آورده اند. دیدنی آن هست که بعد از پایان چنین رژیمی اکثر از قبل هم چاق می‌شوند.”

 

در این بخش به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که متخصصین در مورد ضررها این نوع رژیم برمی شمارند. با هم آن ها را مرور میکنیم.

 

با گرفتن این نوع رژیم، زودتر از قبل چاق میشوید

آشنایی و ضررهای رژیم خطرناک یویوبی

 

«ربکا مک مانامون» در این مورد بر این باور هست که احتمالا بدن در زمان کاهش میزان کالری و محدود کردن آن در مقابل این اوضاع از خود محافظت میکند. این تصویر العمل بدن با فعالیت اکثر سیستم ایمنی همراه خواهد بود.

 

این درواقع مثل همان وضعیتی هست که در آن اگر افراد در طول زمان محدود میزان کالری دریافتی بدن خود را افزایش دهند، به سرعت چاق نمیشوند.

 

وی ادامه میدهد: “در طول زمانی که شما میزان کالری کمتری را به بدن تان وارد می‌کنید، بدن به عملکردی در سطح پایین تر از قبل عادت می‌کند.”

 

از دست دادن ماهیچه ها یکی دیگر از مشکلاتی هست که بر اثر گرفتن چنین رژیمی به وجود خواهد آمد چرا که این عضلات و ماهیچه هاي بدن میباشند که کالری را می سوزانند.

 

«کاثرین فریلند» از مربیان فیتنس در این باره می‌گوید: “زمانی که کالری دریافتی بدن از یک سطح معمول کمتر میشود، بدن ناگزیر از سلول هاي ماهیچه و باقیمانده چربی موجود در بدن برای سوخت و ساز خوداستفاده میکند.”

 

وی ادامه میدهد: “هر اندازه حجم ماهیچه ها کاهش پیدا کند، به تبع آن سوخت و ساز بدن نیز کم میشود. همین امر سبب خواهد شد زمانی که به رژیم عادی خود باز می‌گردید، بدن میزان چربی بیشتری را جذب میکند.”

 

آسیبی که به قلب در رژیم یویویی وارد میشود اکثر از خود چاقی هست

 

آشنایی و ضررهای رژیم خطرناک یویوبی

 

نتایج مطالعه اي که در بیمارستان «مموریال» رادآیلند، در بین ۱۵۸٫۰۰۰ زن بالای ۵۰ سال انجام شده بود، هفته قبل اعلام شد.

 

این تحقیق که به مدت ۱۱ سال ادامه داشت نشان داد زنانی که دارای وزن نرمال بودند و در طول زندگی خود بیش از ۴ بار رژیم یویویی را امتحان کرده بودند، سه ونیم برابر از زنان چاقی که این نوع رژیم را امتحان نکرده بودند، در معرض مرگ ناشی از حملات قلبی قرار گرفتند.

 

پزشک «سُمیل رسلا» که نویسنده اصلی این پژوهش بود در این باره معتقد هست، گرفتن رژیم یویویی می‌تواند سبب افزایش حملات قلبی، فشار خون، کلسترول و افزایش میزان قند خون نیز شود که در زمان بازگشت دوباره وزن نمیتواند به اوضاع نرمال برگردد.

 

اگر چنین وضعیتی در بدن تکرار مداوم شود، در دراز مدت بر قلب تاثیر بدتری خواهد گذاشت.

 

پزشک «مایک نپتون» استادیار مرکز قلب بریتانیا، میگوید به نظر میرسد که نتایج جدید به دست آمده از تاثیرات رژیم یویویی بر قلب به خوبی بتواند نتایج قلبی بدست آمده را نیز تایید کند. این نوع رژیم با ایجاد تورم هایي در سلول هاي خونی میتواند منشا تعداد زیادی از مریضی ها از جمله آرتروز باشد.

 

در نهایت و با گرفتن مداوم این نوع رژیم پیرتر به نظر میرسید

 

رژیم یویویی تاثیرات منفی آشکار دیگری نیز بر روی پوست دارد. از جمله میتوان به چروک هاي عمیق پوستی اشاره کرد.

 

پزشک «نیک لو» مشاور پوست در «هارلی استریت» لندن میزان این تاثیر منفی را وابسته به آن میداند که در طول گرفتن چنین رژیمی چقدر وزن از دست داده و دوباره به دست می‌آید و یا این که چند بار در طول دوران زندگی تجربه می‌شود.

 

زنان مسن تر که پوست آن ها خاصیت کشسانی کمتری دارد، اکثر در معرض چنین آسیب هاي پوستی قرار دارند. همین طور این کاهش و افزایش سریع وزن می‌تواند سبب به وجود آمدن لکه هاي پوستی نیز شود.

 

از آنجایی که مصرف پروتئین به ساخت کلاژن کمک میکند، با گرفتن چنین رژیمی و کاهش دادن ناگهانی کالری، کلاژن که عامل اصلی نرمی و صافی پوست هست، کاهش و پوست چروکیده و ناهموار می‌شود.

 

رژیم یویویی درمان هاي ناباروری را نیز متوقف میکند

 

آشنایی و ضررهای رژیم خطرناک یویوبی

همه چیز درمورد بیماری یویوبی

 

ناباروری که به علت عدم آزاد شدن هورمونهای غده هیپوفیز به وجود می‌آید سبب اختلالاتی در عادات ماهیانه شده و تخمدان ها را برای ساخت تخمک تحریک می‌کند.

 

«گیلیان لاکوود» مشاور مامایی و متخصص زنان و نازایی در «میدلند» در این باره میگوید، زمانی که زنان به سرعت کاهش وزن پیدا میکنند، پروسه ساخته شدن تخمک ها و عملکرد هورمونهای زنانه دچار اختلال میشود. بدین ترتیب قدرت ساخت مثل در انها به مخاطره میوفتد.

 

پزشک لاکوود ادامه می‌دهد، متاسفانه به زنانی که میخواهند از درمان هاي ناباروری از جمله «آی وی اِف» بهرهگیری کنند، پیشنهاد میشود که وزن خود را کاهش دهند و تعداد زیادی از انها از رژیم یویویی در این کاهش وزن کمک می‌گیرند که همین امر، روند درمان را با اختلال مواجه می‌کند.

 

وی می افزاید برای زنانی که اضافه وزن دارند حدود یک سال یا اکثر طول خواهد کشید تا وزن کم کنند اما متاسفانه همسران آن ها برای این کاهش وزن تعجیل میکنند.

 

مسلم هست که برای زودتر به نتیجه رسیدن گاهی میزان کالری دریافتی هرروز خود را به ۴۰۰ کالری در روز میرسانند تا رضایت همسران شان را بدست آورند.

 

باعث تاسف هست اما چنین گروهی برای باردار شدن و یا پیگیری روند درمان هاي ناباروری با آن همۀ وزنی که ناگهان از دست داده اند، شانس کمتری برای بارداری دارند.

 

رژیم یویویی برای استخوان ها زیان آور هست

 

به نظر می‌رسد که رژیم یویویی برحجم استخوان ها هم تاثیرگزار باشد. گرچه هنوز هم در این اساس مناقشاتی وجود دارد که آیا علت اصلی این امر گرفتن رژیم یویویی هست یا بازده زمانی محدود کردن رژیم خوراکی هست.

 

استخوان هاي ما به طور مداوم در حال ترمیم شدن و جایگزینی با انواع قبلی آن میباشند. پژوهشگران آمریکایی دریافته اند که بالا و پایین شدن هاي وزن، باعث افزایش تحلیل رفتگی هاي استخوانی میشود چرا که در زمان پایین آمدن ناگهانی وزن، استخوان ها قدرت ترمیم را تا حد فراوانی از دست می‌دهند.

 

یک رژیم خوراکی مناسب برای داشتن مو هاي سالم لازم هست

 

«آنابل کینگسلی» متخصص کاشت مو در مورد رژیم یویویی می‌گوید که این نوع رژیم باعث ریزش مو و از دست دادن مو هاي سالم می‌شود. وی میگوید در مورد اوضاع مو اولین سئوالی که از مرجوعین خود می‌کند در مورد اوضاع تغذیه آنهاست.

 

وی می افزاید کسانی که رژیم یویویی می‌گیرند، به مو هاي خود استرس و فشار وارد می‌کنند.

 

در مورد اوضاع مو نیز اشاره می‌کند، ۹۰ درصد مو در فاز رشد کردن و ۱۰ درصد آن در فاز استراحت قرار دارد. زمانی که فرد رژیم سختی می‌گیرد، فولیکول هاي مو مواد مغذی کمتری برای ایجاد مقاومت در مو هاي سر را بدست می آورند.

 

همین طور این کاهش ناگهانی وزن سبب میشود در اوضاع نرمال هورمون ها و به تبع انها فولیکول هاي مو، اختلالاتی به وجود آید.

 

رژیم یویویی سبب به وجود آمدن امراضی در لثه و از دست دادن دندانهای سالم می‌شود

 

آشنایی و ضررهای رژیم خطرناک یویوبی

 

پزشک «مروین دوروئیان» دندانپزشک زیبایی ساکن لندن می‌گوید: “گرفتن رژیم هاي سخت خوراکی مانع رسیدن میزان لازم مواد معدنی و ویتامین هایي چون کلسیم به بدن میشود و همین کلسیم هست که در سلامت نگه داشتن دندان ها و لثه نقش فراوانی دارد.

 

وی می افزاید: “کسانی که رژیم یویویی می‌گیرند اکثر از سایرین در معرض مریضی هاي لثوی و ریختن دندانهای شان قرار دارند.”

 

همین طور کسانی که رژیم هاي بسیار سخت میگیرند آب موجود در دهان شان که خود از دندان و لثه محافظت می‌کند تا اندازه فراوانی کاهش پیدا می‌کند. این مایع از دندان ها در مقابل مواد اسیدی محافظت میکند.

 

در زمان بازگشت از رژیم خوراکی یویویی اگر فرد میزان فراوانی کربوهیدرات مصرف کند با اینکار به دندان هایش آسیب فراوانی میرساند.

 

پزشک دوروئیان اضافه میکند، در چنین وضعیتی میزان باکتری هاي دهانی افزایش یافته و میزان اسید بیشتری آزاد میشود.

 

این نوع رژیم به ابتلای به سرطان هم بی ربط نیست

 

به گزارش تالاب مطالعات نشان داده که میان گرفتن این نوع رژیم و ابتلا به سرطان نیز ارتباطاتی وجود دارد.

 

یکی از فرضیه هاي موجود در این ارتباط این هست که با گرفتن چنین رژیم هایي، تعداد سلول هاي موثر و کارآمد سیستم ایمنی کاهش یافته و به همین علت نیز در مقابله با سلول هاي سرطانی قدرت کافی ندارند.

 

در مطالعه اي که حدود ۱۲ سال پیش انجام شد، نشان داده شد که این کاهش ایمنی در دوران پس از یائسگی افزایش نیز دارد.

جدیدترین مطالب سایت