با یک رژیم غذایی سالم به تناسب اندام برسید

با یک رژیم غذایی سالم به تناسب اندام برسید

کاهش وزن با رژیم غذایی سالم 

رژیم غذایی سالم بهتر از رژیم هاي سخت غذایی است در ادامه میتوانید با یک رژیم غذایی سالم به تناسب اندام برسید و تالاب را دنبال نمایید .

 

کاهش وزن , مفهوم اصلی در پس یک رژیم غذایی قلیایی این است که برخی مواد غذایی پس از گوارش میتوانند محصولات جانبی اسیدی در بدن شما تولید کنند.

 

شما می‌توانید اثرات سلامت منفی این اسیدها رابا محدود کردن مواد غذایی تولیدکننده اسید در رژیم غذایی خود و مصرف مواد غذایی که بدن را قلیایی می سازند، کاهش دهید.

 

به گزارش تالاب به نقل از “کر2″، فواید یک رژیم غذایی قلیایی رو به افزایش هستند. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف هرچه بیشتر مواد غذایی قلیایی می‌تواند:

 

– به سود سلامت استخوان ها باشد

– تحلیل عضلات را کاهش دهد

– بیماری ها مزمن، مانند فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهد

– سلامت قلبی عروقی را التیام ببخشد

– حافظه و شناخت را تقویت کند

و شاید بهتر از همه ی این‌که، مواد غذایی قلیایی اغلب ارزان و دسترسی به انها راحت است.

 

چرایی دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی

حفظ pH خون در محدوده 7.4 برای بقای انسان اهمیت دارد. بر اساس مقیاس pH، این محدوده اندکی قلیایی است. یکی از بهترین روش هایي که بدن انسان pH درونی خودرا حفظ میکند از طریق کلیه ها است. این اندام ها هرگونه اسید اضافی در بدن ما را پالایش کرده و از طریق ادرار دفع میکنند.

 

مشکلی زمانی آغاز میشود که بیش از اندازه مواد غذایی اسیدساز مصرف میکنیم. کلیه ها نمی‌توانند همگام با ضایعات اسیدی ناشی از این مواد غذایی به فعالیت خود ادامه دهند، که موجب تجمع اسید در بافت هاي بدن ما می‌شود.

 

به گزارش تالاب مطالعات نشان داده اند که اگر این اضافه بار اسیدی حالت مزمن بخود بگیرد، این شرایط می‌تواند به مشکلات سلامت مختلفی منجر شود. عده اي از این مشکلات شامل سنگ هاي کلیه، کاهش تراکم استخوان، انحطاط عضلانی، و یک پیوند احتمالی با آرتریت، دیابت و سرطان میشوند.

 

گروه هاي غذایی قلیایی

توصیه شده است که 80 درصد رژیم غذایی از مواد غذایی قلیایی تشکیل شود. 20 درصد باقمیانده میتواند از مواد غذایی خنثی یا اسیدی تشکیل شود، اما باید انها در حالت حداقلی نگه داشته شوند.

 

درصورت امکان همواره مواد غذایی تازه و ارگانیک را انتخاب کنید. بخشی مهم از یک رژیم غذایی قلیایی دریافت موادمعدنی کافی برای کمک به بدن در خنثی سازی ضایعات اسیدی است. مواد غذایی ارگانیک اغلب نشان داده اند که حاوی محتوای مواد مغذی بیشتر نسبت به مواد غذایی غیر ارگانیک هستند. برهمین اساس، از دریافت بیشترین میزان موادمعدنی خاطرجمعی حاصل می‌شود.

با یک رژیم غذایی سالم به تناسب اندام برسید

سبزیجات

تمام سبزیجات قلیایی هستند. اگر تنها سبزیجات بیشتری مصرف کنید، در مسیر درست برای یک رژیم غذایی قلیایی‌تر حرکت خواهید کرد.

 

بهتر است سبزیجات در حالتی که کمترین پردازش روی آن ها صورت گرفته است، مصرف شوند. سبزیجات خام و بخارپز بهترین گزینه ها هستند. روغن‌پزی عمیق یا تهیه کیک، مانند کیک هویج، گزینه هاي خوبی نیستند.

 

بطور ویژه، تمام انواع جلبک هاي دریایی قلیایی هستند. سبزیجات برگدار مانند اسفناج، جعفری، کیل و شاهی آبی نیز در زمره بهترین گزینه ها قراردارند.

 

این شامل چای هاي گیاهی و آب سبزیجات تاره نیز میشود.

 

میوه ها

بیشتر میوه ها نیز قلیایی هستند. دراین میان، چند استثنا مانند بلوبری، کرنبری، و آلو وجود دارند. این میوه ها نشان داده اند که حالتی اسیدی ایجاد میکنند.

 

توصیه شده است میوه ها خام و نه به صورت پخته، پاستوریزه، یا فرآوری شده مصرف شوند. این بدلیل آن است که پختن می‌تواند موجب از بین رفتن برخی ویتامین ها، مانند ویتامین C، شود.

 

عده اي از بهترین میوه هاي قلیایی شامل ملون، لیمو ترش، خرما، انجیر و کشمش می‌شوند. آب میوه و اسموتی هاي تازه نیز گزینه هاي خوبی هستند.

 

حتی سرکه سیب نیز بعنوان ماده اي قلیایی‌ساز رده بندی می‌شود، که میتواند گیج کننده باشد، زیرا سرکه آشکارا بسیار اسیدی است. قلیایی یا اسیدی بودن یک ماده غذایی باید بر اساس مقدار ضایعات اسیدی که هنگام گوارش آن تولید میشود، مشخص شود. در حقیقت، بدن شما تحت تاثیر این مواد شیمیایی زائد و نه اسیدیته یک ماده غذایی قرار میگیرد.

 

دانه ها و مغزهای خوراکی

بادام، شاه بلوط، چیا و کنجد همگی قلیایی هستند. در شرایطی که بیشتر مغزها و دانه هاي خوراکی دیگر کمی اسیدی محسوب میشوند.

 

هر مغز یا دانه خوراکی در صورتی که پیش از مصرف خیس خورده و جوانه بزند، هرچه بیشتر حالت قلیایی بخود می‌گیرد.

 

مغزهای خوراکی پردازش شده و روغن دانه ها خنثی درنظر گرفته می‌شوند، از این رو مصرف انها باید کم باشد. این شامل روغن هایي مانند بادام، آفتابگردان، کانولا یا کنجد می‌شود. هر روغنی میتواند نسبتا سریع فاسد شود، از این رو توصیه شده است که تا حد امکان همواره روغن هاي تازه، استخراج شده بدون استفاده از گرما و پردازش نشده خریداری شوند.

 

غلات و حبوبات

آمارانت، ارزن و کینوا تنها غلاتی هستند که بطور طبیعی قلیایی هستند. حبوبات تازه مانند نخود سبز، لوبیا لیما، یا محصولات سویای تازه، مانند توفو و تمپه، نیز قلیایی هستند.

 

بطور کلی، غلات و حبوبات دیگر اسیدی هستند. این به ویژه درباره هر نوع نان، غلات صبحانه، پاستا، یا دیگر اشکال فرآوری شده غلات یا حبوبات نیز صادق است.

 

اما مشابه با دانه ها و مغزهای خوراکی، غلات کامل و حبوبات درصورت خیس خوردن و جوانه زدن پیش از مصرف، هرچه بیشتر حالت قلیایی مییابند.

 

از چه مواد غذایی باید پرهیز کرد؟

گروه هاي غذایی که بیشترین اثر اسیدی را روی بدن نشان داده اند عمدتا منشا حیوانی دارند. اسیدی‌ترین گروه غذایی گوشت قرمز است. ماهی اندکی بهتر از دیگر گوشت هاي حیوانی است، اما همان‌ گونه بسیار اسیدی محسوب می‌شود.

 

محصولات لبنی و تخم مرغ نیز اسیدی هستند. شیر بز کمترین اثر اسیدیی را دارد، در شرایطی که پنیرهای سخت بیشترین اثر را دارند.

 

آخرین و شاید اسیدیترین گروه غذایی شامل شیرین کننده هاي مصنوعی میشود. شکر پردازش شده سفید با اختلاف بسیار بدترین گزینه است، اما عسل، شیره قند و شربت افرا نیز تا حدودی اسیدی هستند.

 

باید به این نکته توجه داشته باشید که یک رژیم غذایی قلیایی درباره یافتن تعادلی سالم برای انچه مصرف میکنید، است. از این رو، نیازی نیست رژیمی سخت و شدید که در آن تمام مواد غذایی اسیدی حذف شده اند را دنبال نمایید.   

 

جدیدترین مطالب سایت