چاق نشدن در تعطیلات

چاق نشدن در تعطیلات

رژیم و لاغری در تعطیلات

برای اکثر افراد، اضافه کردن وزن خیلی راحت تر از کم کردن آن است، به همین دلیل وقتی حتی نیم یا یک کیلو از وزنتان در تعطیلات بالا می‌رود، باید مراقب باشید، چون ممکن است دیگر نتوانید آن را کاهش دهید.

 

اما می‌توانید از همین حالا با یک برنامه ریزی صحیح، تعطیلات را طوری سپری کنید که دور کمرتان حتی یک سانتیمتر هم زیاد نشود

 

به 10 توصیه ی زیر عمل کنید تا از اضافه وزن دوران تعطیلات در امان باشید:

 

1- به طور منظم غذا بخورید

ممکن است یک روز از صبح تا شب چیزی نخورید، تا بتوانید در مهمانی شب به اندازه کافی از غذاها و دسرهای خوش‌مزه میل کنید. با اینکه این فکر منطقی به نظر می‌رسد، اما نخوردن غذا قبل و بعد از یک مهمانی، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد، فقط متابولیسم (سوخت وساز) بدن شما را کند خواهد کرد. اگر هم گرسنه به مهمانی برسید، مطمئناً غذاهای پُرکالری را انتخاب خواهید کرد و خیلی بیشتر خواهید خورد.

 

2- از سر سفره یا میز غذا بلند شوید

وقتی غذای خود را خوردید، از سر سفره یا میز بلند شوید و به اتاق دیگری بروید و خودتان را مشغول صحبت با کسی یا انجام فعالیتی کنید تا فکرتان از غذا بیرون بیاید. اگر مجبورید که برای جمع کردن سفره و شستن ظروف در آشپزخانه بمانید، یک تکه آدامس بجوید تا به مانده‌های غذا ناخنک نزنید. با این کار از دریافت 200 تا 300 کالری اضافی که فقط با کمی ناخنک زدن به غذا وارد بدنتان می شود، جلوگیری می‌کنید.

چاق نشدن در تعطیلات

3- غذاهای سالمی را انتخاب کنید

لازم نیست غذاهای روزهای تعطیل، حتما پُر از روغن، کره و قند باشند تا خوش‌مزه به نظر برسند. خیلی از غذاهایی که با سبزیجات تازه درست می شوند، می‌توانند انتخابی بسیار سالم باشند. تا آنجا که می‌توانید غذاهایی را انتخاب کنید که کالری، چربی و شیرینی کمتری داشته باشند.

 

4- برای سوزاندن کالری‌ اضافی، ورزش کنید

درست است که همه ی افراد برای روزهای تعطیل خود برنامه دارند، اما اگر 30 دقیقه از روزتان را به فعالیت بدنی اختصاص دهید، مطمئن باشید نه تنها چیزی از دست نمی‌دهید، بلکه با سوزاندن حداقل 300 کالری در روز، از شر اضافه وزن نیز خلاص می‌شوید.

 

5- به کیفیت غذاها توجه کنید، نه به کمیت آنها

در مهمانی هایی که تنوع غذاها زیاد است، لازم نیست حتماً از همه ی غذاها بخورید. دو تا سه نوع غذایی را که به نظرتان خوش‌مزه‌تر می‌آیند، انتخاب کنید و از هر غذا، مقدار کمی برای خودتان بردارید، چون این غذاها، معمولاً پرکالری تر از غذاهایی هستند که به طور معمول استفاده می‌کنید.

 

6- از کشیدن مجدد غذا خودداری کنید

وقتی غذاها به صورت سلف سرویس عرضه می‌شود، این احتمال وجود دارد که بعد از تمام شدن غذایتان، دوباره برای خودتان غذا بکشید. اما اگر می‌خواهید دچار اضافه وزن نشوید، فقط یک بار بشقابتان را پُر کنید و دیگر سراغ میز غذاها نروید.

 

7- در کشیدن غذا عجله نکنید

اگر اول از همه غذایتان را بکشید، زودتر از همه هم غذایتان را تمام خواهید کرد و چون می‌بینید هنوز همه مشغول خوردن هستند، ممکن است دوباره وسوسه شوید تا غذا بکشید.

 

اگر صبر کنید و اجازه دهید بقیه افراد غذایشان را بکشند و بعد شما سراغ غذا بروید، جای شما با آنها عوض خواهد شد.

 

8- سعی کنید کمتر شیرینی و دسرهای چرب و شیرین تهیه کنید
آیا واقعاً لازم است که خودتان شیرینی، شکلات یا کارامل درست کنید؟ با این کار فقط کالری‌های مصرفی خودتان را بیشتر می‌کنید، چون حین درست کردن این شیرینی ها و دسرهای خوش‌مزه وسوسه می‌شوید، کمی از ته ظرف و سر ظرف ناخنک بزنید.

 

چاق نشدن در تعطیلات

در کل کمتر شیرینی و شکلات بخرید و در منزل نگه دارید.

 

9- برای جلوگیری از وسوسه‌ها، از قبل برنامه بریزید

اگر در اداره‌ای کار می‌کنید، مراقب خوراکی‌های پُرکالری که همکارانتان می‌آورند، باشید.

 

شما تنقلات سالم با خودتان سر کار ببرید تا از فرط گرسنگی مجبور نشوید از تنقلات پُرکالری آنها بخورید.

 

10- یادتان باشد نوشیدنی‌ها هم کالری دارند

مراقب باشید که چه میزان کالری از طریق آب میوه ها، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین وارد بدنتان می‌کنید.

 

این نوشیدنی‌ها، هم کالری اضافه وارد بدنتان می‌کنند و هم جلوی اشتهایتان را برای غذا خوردن می‌گیرند. اگر می‌خواهید کمی بیشتر از خوردن غذاها لذت ببرید، با مصرف کم نوشیدنی‌ها، کالری‌ را برای خوردن غذا ذخیره کنید.

 

با رعایت نکاتی که در بالا ذکر کردم، مطمئن هستم که دچار اضافه وزن نخواهید شد.

 

جدیدترین مطالب سایت