بهترین زمان مناسب مصرف انواع ویتامین‌ و کلسیم و امگا 3

مجموعه : تغذیه سالم
بهترین زمان مناسب مصرف انواع ویتامین‌ و کلسیم و امگا 3

بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها

باید در مصرف ویتامین ها بهترین زمان را انتخاب کرد تا تاثیر ان در بدن بیشتر شود . در این جا بهترین زمان مصرف ویتامین ها رابه شما معرفی خواهیم نمود. بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایي می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن انها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی انها بکاهد.

 

به گزارش گروه سلامت تالاب : در میان مکمل هاي‌ خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایي از آن ها اشاره میکنیم، مثلاً بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد میکنند به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می گیرد و همچنین بدلیل این‌که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.

 

از طرف دیگر همراه کردن قرص کلسیم در صورتی که دکتر برای شما تجویز کرده با شیر جذب ان را افزایش میدهد بنابر این نوشیدن یک لیوان شیر شبها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

 

زمان مناسب  مصرف ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ E

ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻏﺬﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻳﻚ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﺩﺭ ﭼﺮﺑﻰ ﺍﺳﺖ ؛ ﻗﺮﺻﻬﺎﻯ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ E ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻜﺠﺎ ﻗﻮﺭﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ! ﻧﺼﻒ ﻛﺮﺩﻥ، ﺣﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﻳﺎ ﺟﻮﻳﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺹ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ.

 

زمان مناسب مصرف ویتامین C

اگر مکمل ویتامین C رابا نوشیدنی‌هاي‌ حاوی این ویتامین یا نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هاي‌ حاوی ویتامین‌هاي‌ A و E مصرف کنید، جذب ان در بدن بیشتر و بهتر صورت میگیرد.

 

اگر مکمل ویتامین C مصرف کرده اید، برای کمک به جذب ان؛ تا حدود ۲ ساعت از مصرف چای، قهوه و نسکافه خودداری کنید. همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا، مصرف کنید.

 

مکمل ویتامین C نباید بیشتر از حد مصرف شود زیرا افزایش سطح این ویتامین در بدن، باعث ابتلا به اسهال و افزایش ترشح شیره‌هاي‌ گوارشی میشود.

بهترین زمان مناسب مصرف انواع ویتامین‌ و کلسیم و امگا 3

زمان مناسب  مصرف ویتامین های  A, D, E, K

بهترین زمان مصرف این ویتامین ها همراه با یکی از وعده هاي‌ غذایی اصلی «ناهار یا شام» است چرا که وجود مقداری چربی در غذا برای جذب این ویتامین ها ضروری است. زیاده روی در مصرف این چهار ویتامین عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت فراوانی به همراه دارد.

 

زمان مناسب  مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان برای مصرف مولتی‌ ویتامین‌ها صبح و هنگام خوردن نخستین وعده غذایی است زیرا ویتامین‌ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب انها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند.

 

زمان مناسب  مصرف ویتامین B کمپلکس

این ویتامین‌ها نیز بهتر است هنگام صبح مصرف شوند. در مورد ویتامین‌هایي مانند ث و ب کمپلکس که برای مقابله با استرس و خستگی تجویز میشوند تاکید بر ان است تا هنگام صبح مصرف شوند زیرا خوردن انها در شب می تواند موجب بروز مشکل در کیفیت خواب شود.

 

زمان مناسب  مصرف مکمل اسیدفولیک

اگر شما مکمل اسیدفولیک رابا خوراکی‌هاي‌ حاوی ان مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس‌دار مصرف کنید،‌ جذب ان در بدن‌تان افزایش خواهد یافت. همچنین بهتر است ان را حدود نیم ساعت پیش از خواب مصرف کنید.

 


حتما بخوانید:  بهترین زمان برای مصرف انواع ویتامین ها و مکمل مولتی ویتامین


 

ویتامین B12

اگر مکمل خوراکی «زیر زبانی» ویتامین ب ۱۲ مصرف می‌کنید بهتر است همراه آخرین وعده غذا «شام» باشد. در غیر این صورت همراه صبحانه یا ناهار این ویتامین را میل کنید.

 

زمان مناسب  مصرف ﺍﻣﮕﺎ 3 :

ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﮕﺎ 3 ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺼﺮﻑ ؛ ﮐﺮﺩ ﺯﯾﺮﺍ ﻣﮑﻤﻞ ﺁﻥ ﻧﻮﻋﯽ ﺭﻭﻏﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻏﺬﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺟﺬﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ .
ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﭘﺎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﮑﻤﻞ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪ.
ﻗﺮﺹ ﺟﻮﻳﺪﻩ ﻳﺎ ﺣﻞ ﻧﺸﻮﺩ، ﻗﻮﺭﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ‏« ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭﻳﺘﺎﻣﻲ ﺍﻯ‏»
ﻣﺼﺮﻑ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ E ﺑﺎ ﺍﻣﮕﺎ 3 ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ
ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﺟﻠﻮﻯ ﺍﻛﺴﻴﺪﺍﺳﻴﻮﻥ ﻣﻀﺮ ﺍﻣﮕﺎ 3 ﺭﺍ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ.
ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﺍﻣﮕﺎ ٣ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻜﻤﻞ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ٣ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﺎﻫﻰ ﻣﻴﺨﻮﺭﻧﺪ ‏« ﻫﺮ ﻭﻋﺪﻩ ١٠٠ ﮔﺮﻡ ﻣﺎﻫﻰ ‏»

بهترین زمان مناسب مصرف انواع ویتامین‌ و کلسیم و امگا 3

زمان مناسب  مصرف ﻓﻴﺒﺮﻫﺎ :

– ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻓﯿﺒﺮ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ، ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﯾﺒﻮﺳﺖ ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻭﺯﻥ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺬﺏ ﺁﻥ ﺻﺒﺢ ﺍﺳﺖ
– ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺮﺹ ﻫﺎﯼ ﻣﮑﻤﻞ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻨﯽ ﻭ ﺍﻣﻼﺡ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﯿﻞ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﻓﯿﺒﺮ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﭘﻮﺷﺸﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺭﻭﺩﻩ ﻋﻤﻞ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺟﺬﺏ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

 

زمان مناسب  مصرف ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ A

ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻏﺬﺍ ﻣﻴﻞ ﺷﻮﺩ.

 

زمان مناسب  مصرف ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ D : 

ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻏﺬﺍ ﻣﻴﻞ ﺷﻮﺩ.

 

زمان مناسب  مصرف ﭘﺮﻭﺑﻴﻮﺗﻴﻜﻬﺎ

ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻏﺬﺍ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻣﺨﺼﻮصٱ 20 ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺟﺬﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.

 

بهترین زمان مناسب مصرف انواع ویتامین‌ و کلسیم و امگا 3

بهترین زمان خوردن قرص کلسیم چه زمانی است؟

مناسب ترین زمان برای خوردن قرص کلسیم ،شب است در صورتی که اکثر افراد کلسیم را صبح ها استفاده میکنند. حال دراین جا این سوال ذهن ها را درگیر میکند که چرا؟ زمانی که در طول روز کلسیم میخوریم تا 1 ساعت کلسیم خون بدن بالاست و بعد از مدتی این میزان کاهش پیدا میکند، حال با خوردن هر خوراکی میزان کلسیم موجود در خون را بالا می‌بریم و همچنین بعد از مدتی مجدد این میزان کاهش مییابد.

 

پس به این نتیجه می‌توان دست یافت که در طول روز میزان کلسیم موجود در خونمان به صورت مکرر بالا و پایین می شود بنابر این هنگامیکه میخوابیم میزان کلسیم در بدن به حداقل خود می‌رسد، در طول این افت کلسیم بدن از استخوان کلسیم مورد نظرش را برداشت می‌کند.

 

بهترین روش رساندن کلسیم اینگونه است که، قرص کلسیم را دریک کاسه ماست انداخته و هرشب قبل از خواب میل شود، هم خواب آرامش بخشی را تجربه می‌کند و هم بدن سرشار از کلسیم می شود.

 

زمان مناسب مصرف ﺁﻫﻦ

ﺁﻫﻦ ﺭﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻳﺎ ٢ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻴﺪ ! ﺍﺻﻮﻻ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻫﻦ ﺑﺎ ﻣﻌﺪﻩ ﺧﺎﻟﻰ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻣﺼﺮﻓﻪ ! ﺍﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺹ ﺁﻫﻦ ﺧﻴﻠﻰ ﻣﺸﻜﻼﺕﮔﻮﺍﺭﺷﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻓﺮﺩ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻴﻜﻨﻪ، ﻭ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ ﻓﺮﺩ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻣﻴﺸﻪ ﺁﻫﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﻏﺬﺍ ﺑﺨﻮﺭﻩ !

ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﻗﺮﺹ ﺁﻫﻦ، ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺷﻴﺮ، ﻟﺒﻨﻴﺎﺕ، ﻧﺎﻥ،ﭼﺎﻯ،ﻓﻴﺒﺮ ﻭ ﻗﺮﺹ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻛﻨﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻤﮕﻰ ﺟﺬﺏ ﺁًﻫﻦ ﺭﺍﻛﺎﻫﺶ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ !

 

زمان مناسب  مصرف ﺭﻭﻯ ‏« ﺯﻳﻨﻚ‏»

ﺑﺘﺎﺯﮔﻰ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻛﻤﻚ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﺭﻳﺰﺵ ﻣﻮ ﻭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺍﻳﻤﻨﻰ ﺑﺪﻥ .
ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺹ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻌﺪﻩ ﺧﺎﻟﻰ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ
ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺹ ﺁﻫﻦ ﻣﻴﺨﻮﺭﻳﺪ، ٦ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﻗﺮﺹ ﺭﻭﻯ
ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ‏« ﺑﺎﻫﻢ ﺗﺪﺍﺧﻞ ﺩﺍﺭﻥ‏»
ﻣﺼﺮﻑ ﻗﺮﺹ ﺭﻭﻯ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ ٢ ﺳﺎﻋﺖ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ

 

جدیدترین مطالب سایت