فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

مجموعه : تغذیه سالم
فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

فواید اجیل

فواید کامل آجیل به‌ صورت کلی در این جا توضیح داده شده اسـت ؛ همچنین می توانید فواید پسته و فواید بادام و بادام و فندوق و دیگر مغزها را به‌ صورت اختصاصی در این جا بخوانید.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

میزان مصرف آجيل

آجيل شامل مقدار بسيار زيادي چربي اسـت «حدود 80‌‌درصد آجيل را چربي تشكيل مي‌دهد» و با وجود اين كه بيشتر اين ميزان چربي براي سلامتي مفيد اسـت اما بازهم مقدار زيادي كالري دارد.

 

بـه اين دليل اسـت كه بايد آجيل را در حد اعتدال مصرف كنيم. در حقيقت بهتر اسـت آجيل را جايگزين بخشي از موادي بكنيد كه چربي اشباع دارند مانند گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبني.

 

طبق نتايج ارائه شده توسط موسسه غذا و دارو«FDA»؛ مصرف روزانه 5/ 42 گرم از انواع آجيل مانند بادام، فندق، بادام زميني، گردو و پسته مي‌تواند خطر احتمال بـه بيماري‌های قلبي را كاهش دهد.

 

البته بازهم بايد دقت كنيد كه مصرف آجيل بايد بخشي از رژيم غذايي شما باشد. بـه اين معني كه تصور نكنيم خوردن آجيل و كم نكردن مصرف چربي‌های اشباع موجود در لبنيات و گوشت مي‌تواند سلامت قلب شما را بيمه كند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

– آجيل: کمک به سلامت قلب

البته بسته بـه نوع آجيل، اين موضوع فرق مي‌كند؛ محققان بر اين عقيده‌اند كه بيشتر انواع آجيل داراي مواد زير هستند كه موادي مفيد براي سلامت قلب مي‌باشند.

 

– چربي غير اشباع در آجیل :

هنوز دليل اصلي اين مطلب مشخص نشده اما معلوم شده اسـت كه چربي مفيد موجود در آجيل سطح كلسترول مضر خون را كاهش مي‌دهد.

 

– اسيدهاي چرب امگا3 موجود در آجیل :

بسياري از آجيل‌ها داراي ميزان خوبي از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند. امگا3 از انواع مفيد اسيدهاي چرب اسـت كه بـه سلامت قلب كمك مي‌كند. اين اسيدهاي چرب در مواد ديگري مانند گوشت بسياري از ماهي‌ها نيز يافت مي‌شوند ولي آجيل يكي از بهترين منابع گياهي ان اسـت.

 

– فيبر موجود در آجیل:

همه ی انواع آجيل، ميزان زيادي فيبر دارند كه باعث كاهش ميزان كلسترول مي‌شود. همچنين موجب حس سيري در فرد شده و باعث مي‌شود كه كمتر غذا بخورد. مصرف فيبر در پيشگيري از ديابت نيز موثر اسـت.

 

– ويتامين E در آجیل:

البته محققان هنوز بـه اين مطلب اطمينان ندارند ولي فكر مي‌كنند كه ويتامين E مي‌تواند رشد و افزايش پلاك در شريان‌ها را كه موجب باريك شدن انها و در نتيجه درد قفسه سينه و حمله‌های قلبي مي‌شود را كنترل و متوقف كند.

 

طنز اجیلی قبل از خواندن ادامه مقاله

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

تقریبا بـه میانه عید نوروز رسیده ایم و وارد مرحله دوم تعطیلات نوروزی میشویم. خیلی از مـا بخاطر سال نو و میهمان هایی که برای عید دیدنی بـه خانه مـا می آیند آجیل با قیمت بالا خریداری کرده ایم اما از کهنه شدن و یا تغییر مزه انها کمی هراس داریم. نگهداری آجیل در پاکت کاغذی و جای خشک و خنک تنها یک مرحله از نگه‌داری اسـت، در ادامه با مراحل بعدی آشنا می شویم.

 

آجیل دارای خواص بیشماری میباشد. از جمله این خواص میتوان بـه چربی‌های اشباع شده گیاهی اشاره کرد که کلسترول خون را پایین آورده و از بروز حملات قلبی پیش گیری میکند. بیشتر آجیل‌ها دارای پروتئین هستند و نوع پروتئینی که در ان‌ها یافت می‌شود یکی از پیش نیاز‌های تولید اکسید نیتریک اسـت که بـه سلامت رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک میکند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

آجیل ایرانی

 

مجله تالاب: آجیل‌ها، هم چنین منبع مناسبی از ویتامین و فیبر هستند و باعث میشوند عملکرد بدن روان و بدون مشکل باشد. ولی همین پروتئین و املاح بالای آجیل باعث شده برای افراد مبتلا بـه نارسایی کلیوی، نامناسب باشد. بهتر اسـت افراد مبتلا بـه بیماری‌های کلیوی آجیل مصرف نکنند و در صورت تمایل از آجیل‌های بی‌نمک و تازه استفاده کنند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

بهترین اجیل

 

برخی آجیل‌ها پتاسیم بالایی دارند و مصرف زیاد ان‌ها ممکن اسـت برای بیماران دیالیزی مشکل ایجاد کند. مصرف بیش از اندازه آجیل در کودکان نیز باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد‌های شکمی، تهوع و استفراغ میشود. ضمن این‌که، مانع مصرف وعده‌های اصلی غذا میشود و بـه این ترتیب ممکن اسـت بـه بروز مشکلات جدی در تغذیه کودکان منجر گردد.

 

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

آجیل شب عید به چند دسته تقسیم می شود

آجیل شور، شامل پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی اسـت که گاهی بادام منقا نیز بـه ان اضافه میشود. آجیل شور، رایج‌ترین نوع آجیل شب عید اسـت که نمک و افزودنی‌های دیگری نظیر رنگ‌های خوراکی و غیر خوراکی بـه ان اضافه میگردد تا ظاهر بهتری داشته باشد.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

آجیل شیرین، شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی اسـت که برای شب عید کمتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد. این نوع آجیل به علت نداشتن نمک و خام بودن، سالم‌تر و مطمئن‌تر از آجیل شور اسـت.
آجیل چهار مغز، از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی تشکیل شده اسـت.

 

آجیل مشکل‌گشا، شامل ترکیبی از مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل اسـت و برخی معتقدند وجود آجیل مشکل‌گشا، حتی در مقدار کم، در سفره هفت‌سین، خوش‌یمن اسـت و به همین دلیل، کمی این نوع آجیل در کنار ظرف اصلی آجیل قرار میدهند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

اجیل مغز شده

 

آجیل بوداده، نوعی آجیل اسـت که با استفاده از حرارت خشک، عطر و طعم مطلوب تری پیدا میکند. اما نکته‌ی مهم این اسـت که استفاده از حرارت نامناسب و بالا میتواند مواد مغذی حساس در آجیل را کاهش داده و ویتامین‌هایی راکه در برابر حرارت ناپایدار هستند تخریب کند. در اثر حرار بالا ویتامین C. بـه سهولت از بین می‌رود و از میان ویتامین‌های گروه B. نیز ویتامین B۱ راحت‌تر از بقیه تخریب می‌شود.

 

چربی تخمه و آجیل در برابر حرارت ملایم مقاوم اسـت و با وجود ان که تیره رنگ میشود بـه مقدار کمی تجزیه می‌گردد، مگر این‌که درجه‌ی حرارت خیلی بالا باشد که در این صورت با تشکیل مواد سمی که بوی تند نامطلوبی دارد، شروع بـه تجزیه شدن و سوختن میکنند. آجیل‌های بوداده فسادپذیرند و بودادن آجیل طعم کهنگی آن را پنهان میکند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

آجیل خام، سالم‌تر و از نظر بهداشتی مطمئن‌تر اسـت؛ زیرا سم افلاتوکسین که معمولاًً بـه رنگ سیاه روی این دانه‌ها ظاهر میشود، بر اثر بودادن دیگر قابل شناسایی نیست؛ بنابراین بهتر اسـت که مغز‌ها بـه صورت خام خریداری شوند. میتوانید آجیل را از هر کدام از اقلام آجیل بـه میزان دلخواه و بر اساس سلیقه شخصی خود تهیه کرده و با هم ترکیب کنید.

 

نحوه نگهداری آجیل به مدت طولانی

انواع دانه‌های آجیل معمولاً در ماه مرداد و شهریور عمل آمده و برداشت میشوند. این دانه‌ها بـه صورت خام نگه‌داری میشوند و اگر هوا گرم باشد حتما بـه سردخانه نیاز اسـت. آجیل خام بین عرضه‌کنندگان توزیع میشود و ان‌ها نیز ان را با توجه بـه میزان فروش و استقبال مشتری، بو داده و بـه فروش می‌رسانند. آجیل خام را میتوان تا یکی دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگهداری کرد؛ اما آجیل بو داده، بهتر اسـت ظرف چند هفته مصرف شود.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

بهترین زمان مصرف آجیل

 

اگر آجیل شب عید مازاد مصرف بود، برای نگه‌داری ان می توانید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته و بـه مدت ۶ ماه داخل یخچال و یا بـه مدت ۱ سال در فریزر، نگهداری کنید. ولی اگر پوست آجیل را جدا کنید، در جای خشک و خنک بیشتر از دو هفته تازه نمی‌ماند. مغز گردو نسبت بـه آفات انباری و کپک‌ها بسیار حساس اسـت و در اثر نگه‌داری در شرایط نامناسب بـه سرعت آلوده میشود؛ بنابراین حتما باید در یخچال نگه‌داری شود.

 


 

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

نکات مفید جهت نگهداری از آجیل شب عید

یكی از قدیمی‌ترین روش‌های نگه‌داری مواد غذایی، استفاده از فرآیند خشك كردن میباشد. بـه كمك این فرآیند، علاوه بر ممانعت از فساد مواد غذایی، وزن و حجم محصول نیز كاهش یافته و باعث سهولت در بسته بندی، حمل و نقل و انبارداری ان میگردد. بر اساس تعاریف سازمان غذا و داروی کشور میوه‌ها، مغزها و دانه‌ها بـه دو دسته خشک و خشکانیده تقسیم بندی میشوند:

 

مجله تالاب: میوه‌ها، مغزها و دانه‌های خشك محصولاتی هستند كه رطوبت بخش خوراكی انها پس از رسیدن، بـه‌طور طبیعی كم باشد. میوه‌ ها، مغزها و دانه‌های خشكانیده محصولاتی هستند كه رطوبت بخش خوراكی انها پس از رسیدن، بـه‌طور طبیعی زیاد بوده و بخش زیادی از این رطوبت با خشك كردن بـه روش‌های گوناگون از آن گرفته میشود.

 

معایب آجیل بوداده شده نسبت به آجیل خام

آجیل و خشکبار معمولاًً در ماه مرداد و شهریور بـه عمل می آید. آن را خام نگه ‌می‌دارند و اگر هوا گرم باشد برای نگه‌داری ان حتما بـه سردخانه نیاز اسـت. خشکبار خام را به‌تدریج بین عرضه‌کنندگان پخش میکنند و انها نیز ان را با توجه بـه میزان فروش و استقبال مشتری کم‌کم بو‌ میدهند و بـه فروش میرسانند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

اگر چـه آجیل خام را میشود تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگه‌داری کرد، اما آجیل بوداده را بهتر اسـت ظرف چند هفته مصرف کنید چرا که گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش میدهد و میتواند باعث فاسد شدن آجیل شود. به همین دلیل اسـت که شرایط نگه‌داری آجیل‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ تفاوتی که بین آجیل بوداده و آجیل خام وجود دارد نمک به کار رفته در آجیل بوداده اسـت.

 

وقتی اجزای آجیل با نمک تفت داده میشود طعم دیگری پیدا می‌کند و برخی‌ها این طعم را بیشتر دوست دارند غافل از این‌که اضافه شدن نمک می‌تواند مصرف مـا را محدود کند.

 

بـه این مفهوم که بدن مـا در طول روز بـه میزان محدودی نمک احتیاج دارد و خوردن نمک بیش از آن مقدار می‌تواند بـه‌سلامتی لطمه بزند و زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون شود.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

به همین دلیل توصیه میشود از آجیل خام استفاده کنید و در صورت امکان از خوردن آجیل بوداده پرهیز کنید. آجیل جزو گروه خشکبارهاست و میوه تازه نیست. بـه‌مرور زمان که این میوه خشک میشود مقداری از خواصش را نسبت بـه میوه تازه از دست می‌دهد. بنابراین حرارت دادن ان در فرآیند بو دادن نیز باعث میشود دوباره مقداری از خواصش کم شود.

 

آجیل‌ های قدیمی سرطان‌ زا هستند

آجیل بستر مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا بـه‌خصوص قارچ‌هاست. بنابراین آجیل را باید حتی‌الامکان هرچه تازه‌تر مصرف کنیم. هرچقدر آجیل تازه‌تر باشد میزان آلودگی‌اش با قارچ‌ها کمتر اسـت بـه‌ویژه قارچ مولد «آفلاتوکسین» که بـه‌شدت بیماری‌زاست و می‌تواند زمینه‌ساز بروز بدخیمی‌ها شود.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

از رنگ و طعم آجیل نیز میتوان بـه‌تازگی ان پی برد. وقتی نگهداری آجیل طولانی‌تر میشود امکان رشد قارچ‌ها در ان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل اسـت که آجیل‌های وارداتی انتخاب مناسبی محسوب نمیشوند زیرا از زمان تولید تا رسیدن بـه دست مشتری فرآیند طولانی‌تری را طی می‌کنند و به همین علت احتمال رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را بیشتر اسـت.

 

از طرف دیگر اغلب آجیل‌های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند و شامل همان گروه آجیل‌های بوداده میشوند. بنابراین باید مصرف ان ها را محدود کنید. چنانچه آجیل‌ نوروزی‌تان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده‌‌های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

البته در این حالت هم نمیتوانید آجیل را بیشتر از ۶ ماه داخل یخچال نگه‌داری کنید اما در همین شکل می توانید ان ها را برای ۱ سال در فریزر منزل نگه‌داری کنید. بخاطر داشته باشید که اگر انها را از پوستشان جدا کنید، چیزی بیشتر از دو هفته تازه نمی‌مانند البته بـه شرطی که ان ها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.

 

معایب آجیل‌ ها با ظاهری براق

گاهی اوقات تولیدکنندگان برای جذاب‌تر نشان دادن ظاهر آجیل از رنگ‌ها و مواد براق کننده استفاده میکنند. اغلب این ها خوراکی‌های غیرمجازی هستند که فقط برای جلب مشتری‌های بیشتر استفاده میشوند. البته جز آجیل در محصولات دیگر نیز این براق کننده‌ها و رنگ‌ها به کار میروند. این مواد اثر تجمعی دارد یعنی بـه‌تدریج که مصرف میشوند در بدن روی‌هم انباشته می‌شود.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

این میتواند در درازمدت مشکلاتی را برای سلامت فرد ایجاد کند. حتی عده ای از این براق کننده‌ها می‌توانند بـه کبد صدمه بزند یا عده ای از انها حتی میتواند سرطان‌زا باشد. در مورد پسته‌ها و تخمه‌های لب خندان که در فرآیند تولیدشان در آب گرم قرار داده میشوند نیز اگر این کار به‌ صورت بهداشتی انجام شود، از آب پاکیزه استفاده شود و تولیدکنندگان بهداشت فردی‌شان را رعایت کنند، مشکلی از لحاظ آلودگی و سلامت ایجاد نخواهند کرد.

 

مناسب‌ ترین مراکز برای تهیه و خرید آجیل نوروزی

آجیل از آن دسته مواد غذایی اسـت که همه ی ی مـا عادت کرده‌ایم که ان را به شکل باز یا بـه‌اصطلاح، فله‌ای خریداری کنیم. بهتر اسـت آجیل را از فروشگاه‌های معتبر و به‌صورت بسته ‌بندی‌هایی که دارای پروانه بهداشت هستند، خریداری کنید.

 

نکات تکمیلی جهت خریداری و نگهداری آجیل در منزل

تخمه آفتابگردان ممکن اسـت با رنگ مشکی شیمیایی رنگین شود. بنابراین دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید و هنگام خرید و مصرف بـه این موضوع نیز توجه کنید و از مصرف این نوع تخمه‌ها بپرهیزید. هم چنین تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست میدهد و زودتر از انواع دربسته فاسد میشود.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان انها را در ظرف‌های آب جوش می‌ریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار میدهند تا در اثر شوک حرارتی سر باز کنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می‌آورد و علاوه بر ان موجب نم کشیدن پسته هم میشود این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

چنانچه در هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام، دست‌ها و لب‌ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ‌های شیمیایی در تهیه انها اسـت که بایستی از مصرف این‌گونه تنقلات جداً خودداری کنید. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع و گاهی هم طعم صابون پیدا می‌کند و مصرف ان عوارض مختلفی را به بار می‌آورد.

 

از مصرف مغز گردوهای سیاه شده که عمدتاً به دلیل رشد کپک‌ها و قارچ‌ها بوده، و در اثر رشد این عوامل سموم خطرناکی مانند مایکوتوکسین‌ها در آنجا ایجاد میشود، بایستی جداً خودداری کنید. برای تهیه نخودچی نیز ممکن اسـت از نخودهای آفت‌زده استفاده شده باشد. لذا در هنگام خریداری دقت کنید، علامت آفت زدگی «سوراخ‌های مرئی» در ان ها دیده نشود.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

در صورتی که بر روی آجیل مانند پسته، فندق و پسته شامی، سوراخ‌هایی مشاهده کردید، از مصرف این‌گونه تنقلات بایستی خودداری کنید؛ چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ‌ها لارو حشرات، بـه‌ صورت کرم‌هایی بـه اندازه دانه برنج وجود دارد. ممکن اسـت در مراکز عرضه آجیل، محصولاتی راکه کهنه یا آفت زده هستند، مجدداً بو داده و یا مخلوط کنند؛ در هنگام خریداری بـه این موضوع توجه کنید.

 

از خریداری و مصرف انواع پسته، مغز گردو و… که توسط دوره گردها عرضه می‌شوند، به دلیل این‌که عمدتاً از محصولات آلوده تهیه یا مخلوط شده‌اند، خودداری کنید. تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه‌های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

بهترین زمان خرید آجیل، حداکثر یک هفته مانده بـه شروع سال نو اسـت. این نکته را توجه کنیم که قرار اسـت آجیل بـه مدت 13 روز نگه‌داری شود که با احتساب این یک هفته خرید قبل از عید، میشود 20 روز. این فاصله زمانی، حداکثر زمان تازه ماندن آجیل در یخچال و فریزر اسـت؛ البته با رعایت شرایط نگهداری. نگه‌داری آجیل و خشکبار در مکانهای مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی ان ها میشود.

 

اگر آجیل شب عید در فریزر نگهداری شود، بـه مدت یک سال ماندگاری دارد. مدت ماندگاری آجیل در یخچال نیز ۶ ماه اسـت اما اگر در دمای اتاق قرار گیرد این زمان بـه ۳ ماه کاهش پیدا میکند. لازم اسـت آجیل‌ها را در ظرف‌هایی گذاشت که غیرقابل نفوذ اسـت زیرا مغزها بـه راحتی بوی مواد اطراف را به خود جذب می‌کند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

علاوه بر ان نور اضافه میتواند بـه مغزها آسیب برساند. مغزها را باید در مکان تاریک، خنک و خشک نگه‌داری کرد. آجیل‌ها چربی دارند. حرارت و نور باعث آسیب زدن بـه چربی آجیل‌ها شده و در نتیجه باعث تغییر عطر و طعم ان ها می‌شود. بنابراین برای این خوراکی‌ها جای مناسبی انتخاب کنید تا حرارت و نور آفتاب و البته اکسیژن هوا باعث تغییر عطر و طعم ان ها نشوند. گرمای زیاد باعث فاسد شدن سریع‌تر انها می‌شود.

 


 

خواص پسته

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

پسته نوعی مغز خوراکی اسـت که از نوعی درخت بـه دست می آید که گفته میشود ریشه ی ان بـه آسیای مرکزی برمی گردد. پسته در حقیقت انواع مختلفی دارد، اما فقط یک نوع ان با نام علمی Pistacia vera اسـت که اندازه ی ان بـه قدری بزرگ اسـت که برای استفاده ی تجاری مناسب محسوب می‌شود. میوه های درخت پسته، شبیه بـه انگور، بـه صورت خوشه ای رشد می‌کنند.

 

سرشار از مواد مغذی است

پسته حاوی مواد مغذی بسیار مهمی اسـت. یک اونس پسته «حدود ۲۸ گرم» یا حدوداً ۴۹ عدد پسته ی خام، حاوی موارد زیر اسـت:

 

کالری: ۱۵۹

پروتئین: ۵/۷۲ گرم

چربی: ۱۲/۸۵ گرم

کربوهیدرات: ۷/۷۰ گرم

فیبر: ۳ گرم

قند: ۲/۱۷ گرم

منیزیم: ۳۴ میلی گرم

پتاسیم: ۲۹۱ میلی گرم

فسفر: ۱۳۹ گرم

ویتامین B6: 0/482 گرم

ویتامین B1: 0/247 میلی گرم

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

یک اونس پسته «حدود ۲۸ گرم یا ۴۹ عدد پسته ی خام»؛ حدود ۳۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن بـه ویتامین B6 که ۱/۳ میلی گرم برای افراد بزرگسال اسـت را تأمین میکند. ویتامین B6 نقشی اساسی در بدن، بـه ویژه در ارتباط با سوخت و ساز پروتئین و رشد شناختی، دارد.

 

کالری کمی دارد

پسته یکی از کم کالری ترین مغزهای خوراکی بـه شمار میرود، بنابراین هم میتوانید از خواص فوق العاده ی ان بهره مند شوید و هم بیشتر از مقدار کالری مجاز روزانه مصرف نکنید.

 

مملوء از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا میکنند. این مواد با جلوگیری از صدمه دیدن سلول های بدن، ریسک ابتلا بـه سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می‌دهند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

مغزها و دانه های خوراکی ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی دارند، اما پسته در مقایسه با دیگر مغزهای خوراکی، انتی اکسیدان بیشتری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد پسته حاوی آنتی اکسیدان هایی اسـت که تأثیر ضد اکسیداسیون و ضد التهاب زیادی دارند.

 

به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند

آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین برای سلامت چشم ها ضروری هستند. پسته منبع غنی هر دوی این مواد اسـت. لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا بـه بیماری های چشمی، از جمله تباهی لکه زرد ناشی از افزایش سن و آب مروارید را کاهش میدهند. این دو بیماری از عوامل اصلی نابینایی افراد هستند.

 

برای سلامت دستگاه گوارش مفید است

همه ی ی ی مغزهای خوراکی سرشار از فیبر هستند، ماده ای که با حرکت دادن مواد غذایی در دستگاه گوارش و جلوگیري از یبوست، بـه حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. نوعی فیبر بنام پری بیوتیک وجود دارد که باکتری های مفید درون دستگاه گوارش را تغذیه میکند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

این مسأله بـه تکثیر باکتری های مفید و در نتیجه از بین بردن باکتری های مضر در دستگاه گوارش کمک می‌کند. هم چنین تحقیقی در سال ۲۰۱۲ بیان میکند که خوردن پسته احتمالا بـه افزایش جمعیت باکتری های مفید دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

سرشار از پروتئین و مناسب برای گیاهخواران است

مصرف پسته میتواند نیاز روزانه ی مـا بـه پروتئین را برطرف کند، بـه طوری‌كه در هر اونس پسته «حدود ۲۸ گرم یا ۴۹ عدد پسته ی خام» حدود ۶ گرم پروتئین وجود دارد. نزدیک بـه ۲۱ درصد از وزن کلی پسته را پروتئین تشکیل می‌دهد، ویژگی ای که پسته را به یک منبع خوب پروتئین برای افراد گیاهخوار تبدیل کرده اسـت.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

پسته هم چنین در مقایسه با دیگر مغزهای خوراکی مثل بادام، فندق و گردو، حاوی اسیدهای آمینه ی ضروری بیشتری اسـت. این مواد ساختار تشکیل دهنده ی پروتئین هستند. اسیدهای آمینه ی ضروری توسط بدن ساخته نمی‌شوند و مـا باید ان‌ها را از غذا های پروتئینی کامل یا ترکیبی از غذا های گیاهی که پروتئین‌های ناقص دارند، تأمین کنیم.

 

به کاهش وزن کمک می کند

مصرف منظم مغزهای خوراکی بـه کاهش ریسک افزایش وزن کمک می‌کند. پسته به دلیل آنکه کالری پایینی دارد اما در عین حال سرشار از فیبر و پروتئین اسـت، بـه ویژه برای کسانی مفید اسـت که بـه دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن خود هستند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

علاوه بر این، از آنجایی که برای خوردن پسته، ابتدا باید پوسته ی سخت آن را باز کرد، احتمالاً این مسأله هم در کاهش وزن مؤثر اسـت. تحقیقات بیان می‌کند دیدن پوسته های پسته یک یادآوری بصری ایجاد می‌کند و بـه فرد نشان میدهد که چقدر پسته خورده اسـت.

 

به حفظ سلامت قلب کمک می کند

مصرف پسته احتمالاً ریسک ابتلا بـه بیماری قلبی را به شیوه های مختلفی کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات، پسته احتمالاً بـه کاهش سطح کلسترول مضر و فشار خون کمک می‌کند و بـه این ترتیب، از سلامت قلب محافظت می‌کند.

 

برای حفظ تعادل قند خون مفید است

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

پسته از شاخص گلوکز پایینی برخوردار اسـت و به همین دلیل اسـت که بعد از خوردن انها، قند خون دچار افزایش ناگهانی نمی‌شود. تحقیقات نشان داده مصرف پسته میتواند تأثیرات مثبتی روی قند خون داشته باشد و میان وعده ی مناسبی برای افراد مبتلا بـه دیابت باشد.

 

ریسک ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ را کاهش می دهد

پسته، به دلیل فیبر زیادی که دارد، احتمالاً ریسک ابتلا بـه بعضی سرطان ها از جمله سرطان روده ی بزرگ را کاهش میدهد.

 


 

بادام هندی

بادام هندی یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها در سراسر دنیاست که طرفداران زیادی دارد. بادام هندی را با نام‌های آکاژو یا کاشو هم یاد میکنند. این ماده خوراکی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی اسـت که برای عملکرد هر چـه بهتر بدن مفید هستند. بادام هندی اصالتا بومی برزیل اسـت اما در قرن ۱۶ میلادی بـه هند آورده شد.

 

پیشگیری از سرطان

پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک نوعی فلاونول هستند که بـه مبارزه با سلول‌های توموری می‌پردازند و از رشد و تکثیر انها جلوگیري میکنند. این مواد بـه همراه مس فراوانی که در بادام هندی موجود اسـت به طور موثری بـه مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌پردازد؛ بـه خصوص از سرطان روده جلوگیري می‌کند.

 

تقویت قلب

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

بادام هندی در مقایسه با بقیه آجیل‌ها حاوی چربی اندکی اسـت و اسید اولئیک نیز دارد که برای سلامت هر چـه بیشتر قلب مفید اسـت. این ماده خوراکی کلسترول ندارد. آنتی‌اکسیدان موجود در ان فرد را از بیماری‌های قلبی دور نگه می‌دارد.

 

کاهش فشار خون با آجیل

بادام هندی بـه کمک منیزیوم موجود در خود سبب کاهش فشار خون می‌شود.

 

کمک به موها

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

مس یک ماده معدنی اسـت که باعث میشود تا موها بـه ان تغییر رنگ دهند. بنابراین اگر بادام هندی که مملو از مس اسـت را زیاد مصرف کنید، مو های مشکی که همیشه آرزویش را داشتید را خواهید داشت.

 

استخوان‌ های سالم

همانند کلسیم، منیزیوم نیز برای سلامت بیشتر استخوانها ضروری و لازم اسـت. بادام هندی مملو از منیزیوم اسـت.

 

اعصاب سالم با دام هندی

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

منیزیوم در سطح استخوانها ذخیره میشود و از رسیدن کلسیم بـه سلول‌های عصبی پیش گیری میکند و بدین وسیله سبب حفظ آرامش رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها میشود. مقدار کم منیزیوم میتواند سبب نشت کلسیم بـه رگ‌های خونی شود. هم چنین کمبود این ماده معدنی میتواند سبب بروز سردردهای میگرنی شود.

 

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

مصرف روزانه بادام هندی خطر تولید سنگ کیسه صفرا را تا ۲۵ درصد کاهش میدهد.

 

کمک به کاهش وزن با بادم هندی

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

بادم هندی

 

با این که بادام هندی به نظر خیلی چرب اسـت اما حاوی کلسترول‌های مفید برای بدن اسـت. گفته میشود کسانی که دو بار در هفته یک مشت بادام هندی می‌خورند کمتر از بقیه مردم دچار اضافه وزن میشوند.

 

آنتی اکسیدان

سلنیوم، مس، منیزیوم و … به عنوان عوامل مشترک بسیاری از آنزیم‌ها عمل میکنند.

 

کمک به گوارش غذا

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

آکاژو یا بادام هندی بـه رشد و توسعه اسید نوکلئیک کمک می‌کنند که سبب تقویت هر چـه بیشتر سیستم گوارش بدن میشود.

 


 

خواص بادام و بادام هندی

تصور نمی‌کنیم که لازم باشد شکل و ظاهر بادام را برایتان توصیف کنیم؛ اما اگر یک درصد نمی‌دانید بادام چیست باید بگویم که یک آجیل بـه شکل اشک اسـت که با پوست سخت یا بـه صورت مغز شده در بازار بـه فروش می‌رسد. بادام پوست‌کنده و خلال بادام نیز در فروشگاه‌های مواد غذایی یا لوازم قنادی عرضه میشوند.

 

مواد غذایی مفید موجود در بادام «درختی»

بادام یک ماده غذایی مملو از چربی بشمار میرود. اما این چربی‌ها تک‌اشباعی هستند که برای سلامت قلب ندارند. چربی‌ های موجود در بادام موجب کاهش میزان کلسترول مضر خون «LDL» و افزایش کلسترول مفید «HDL» میشود.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

فواید آجیل

 

بادام درختی منبع غنی فیبر و پروتئین اسـت و موا مغذی همچون ویتامین E، سلنیوم، زینک، کلسیم، منیزیوم و ویتامین‌های B را از جمله بیوتین و اسید فولیک را در خود دارد.

 

آیا پروتئین موجود در بادام برای رژیم غذایی سالم دارای اهمیت است؟

از آنجا که آجیل چربی بسیار بالایی دارد هنوز هیچ رهنمودی مبنی بر مصرف روزانه آجیل از سوی سرویس سلامت همگانی «NHS » نوشته یا منتشر نشده اسـت. اما بر اساس یافته‌های علمی و تایید شده برخی کارشناسان معتقدند که مصرف ۲۰ تا ۵۰ گرم بادام در روز برای بزرگسالان میتواند سبب ایجاد تعادل در رژیم غذایی سالم باشد.

 

آیا مصرف بادام به کاهش وزن کمک می‌کند؟

بر خلاف تصور بادام با این حجم از چربی که دارد، سبب افزایش وزن نمیشود. بر اساس گزارش‌های علمی و ثابت‌شده، مصرف روزانه ۵۵ گرم آجیل از جمله بادام نه تنها خطر ابتلا بـه بیماری‌های قلبی را کاهش میدهد بلکه از افزایش وزن و چاقی افراد نیز جلوگیری میکند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

بـه گزارش تالاب در یک آزمایش علمی که در سال ۲۰۱۳ میلادی صورت گرفت، مشخص شد وقتی فردی هر روز بادام را به عنوان اسنک و میان وعده مصرف کند، با احساس گرسنگی خود مبارزه کرده و در نتیجه از مصرف غذای اضافی و چاق شدن پیش گیری خواهد کرد.

 

آیا بادام می‌تواند از مشکلات و بیماری‌ های قلبی پیشگیری کند؟

بادام حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و معدنی در خود اسـت که از جمله می‌توان بـه اسیدهای چرب غیراشباع، فیتوسترول «کلسترول گیاهی»؛ منیزیوم، ویتامین E، مس و منگنز اشاره کرد. بر اساس دو تحقیق و آزمایش علمی که در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ میلادی انجام شدند، بادام میتواند خطرات ناشی از مشکلات قلبی را برطرف کند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

هم چنین ثابت شده مصرف روزانه بادام سبب کاهش میزان کلسترول منفی «LDL» در بدن میشود و بـه‌ دنبال ان؛ بیماری‌های قلبی را کاهش خواهد داد.

 

آیا بادام در بیماری دیابت نقشی دارد؟

بر اساس مطالعات پزشکی صورت گرفته در کشور چین مشخص شده که مصرف روزانه بادام میتواند بـه کاهش میزان انسولین ناشتا و گلوگز ناشتا کمک کند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

بـه این ترتیب میتوان بـه جرات گفت که بادام برای کسانی که دیابت دارند، آجیل مقوی و مفیدی اسـت. البته توصیه مـا این اسـت که پیش از ایجاد تغییر خودسرانه در رژیم غذایی خود حتما در این رابطه با پزشک معالجتان مشورت کنید.

 

آیا بادام به تقویت قدرت مغز کمک می‌کند؟

بادام حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی اسـت که وجود انها برای بهبود عملکرد مغز بسیار ضروری اسـت. از جمله می‌توان بـه ویتامین E، اسید فولیک و اسیدهای چرب غیر اشباع اشاره کرد.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

هم چنین بادام دارای l-carnitine اسـت که برای حفاظت از نورون‌های عصبی بسار مفید اسـت. برخی مطالعات علمی مدعی هستند که مصرف بادام بـه تقویت قدرت حافظه نیز کمک شایانی میکند.

 

آیا بادام طول عمر را افزایش می‌دهد؟

یک تحقیق علمی آلمانی نشان داده کسانی که روزانه یک مشت آجیل میل میکنند، مخصوصا بادام، تا ۲۳ درصد کمتر از بقیه مردم در دسترس خطر مرگ زودرس در نتیجه‌ی بیماری‌هایی همچون دیابت یا مربوط بـه سن قرار دارند.

 

آیا بادام برای تقویت میکروبیوم روده مفید است؟

روده مـا در برگیرنده میکروب‌های ریز متعددی اسـت که غذا های مصرفی را پردازش می‌کنند و ویتامین‌ها را در دسترس مـا قرار میدهند. این میکروب‌های ریز، بدن را در برابر میکروب‌های بد محافظت میکنند. وجود چنین میکروب‌هایی برای سلامتی مـا مهم هستند. بـه این میکروب‌های ریز مفید در روده، میکروبیوم میگویند.

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

میزان مصرف آجیل

 

در بالا اشاره کردیم که مصرف بادام برای بدن مفید اسـت. در این جا هم می گویم که بادام برای روده انسان نیز خاصیت دارد. در یک تحقیق علمی در سال ۲۰۱۶ میلادی ثابت شده که مصرف بادام و حتی مصرف کره بادام «درختی» می‌تواند کیفیت تغذیه بزرگسالان و کودکان را بهبود ببخشد اما هم چنین میتواند روی میکروبیوم‌های روده نیز اثر مثبت داشته باشد.

 

فواید اجیل | شرایط نگهداری بهتر آجیل برای مدت زیاد

امیدواریم قیمت آجیل اینقدری کم بشه که همه اقشار جامعه بتونند ماهیانه مقدار مناسبی آجیل مصرف نمایید.

جدیدترین مطالب سایت