مویز بهترین و پرخاصیت‌ ترین نوع خشکبار

مجموعه : تغذیه سالم
مویز بهترین و پرخاصیت‌ ترین نوع خشکبار

 معرفی «مویز» به عنوان پرخاصیت‌ترین نوع خشکبار

با برسی هاي انجام شده برروی خوشکبار و نیز مویز پی به خواصیت هاي از این نوع خوشکبار رسیده اند که نتیجه این تحقیقات را باز گو می نماییم  خوردن مویز، غلظت خون کاهش می یابد، رگ هاي خونی منبسط می شوند و خون می تواند با سرعت بیشتری در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت هاي خون روی هم می شود و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیري می کند.

 

به حبه‌هاي درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می شود. این نوع خشکبار در واقع از نظر شکل ظاهری و رنگ آن با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حدود زیادی شبیه آن هست.

 

به گزارش تالاب:مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی دهد و حتی اثر نیرو بخش آن اکثر می شود. در این مورد این خشکبار باید اشاره داشت که سرشار از ویتامین‌هاي B، A، E، و املاحی مثل کلسیم، املاحی مثل کلسیم فسفر و پتاسیم هست.

 

مویز دارای اسید چرب امگا ۳ و امگا 6 می‌باشد. همینطور باید اشاره داشت که برترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن مویز پر گوشت، کم دانه یا بی‌دانه هست.

 

مویز از ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز ازنوع آنتوسیانین وپلی فنولیک هست که دارای خواص ضد سرطان و ضد آلزایمر هست. مقدار چندان آنتو سیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب اکثر و کامل‌تر باشد.

 

ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در پیش گیری از بروز اختلالات مریضی آلزایمر دارد. هر چه میزان آنتو سیانین «عامل رنگ سیاه مویز» اکثر باشد، قدرت مویز در پیشگیري از آلزایمر اکثر میشود.

 

باید یادآوری شود که ترکیبات موجود در مویز می تواند از تصلب شرایین «سفت و سخت رگ‌ها» و چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیري می کند. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می‌یابد رگ‌هاي خونی منبسط می شود با خوردن مویز غلظت خون کاهش می‌یابد.

 

رگ‌هاي خونی منبسط می شوند و خون می تواند با سرعت اکثر ي در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت‌هاي خون روی هم میشود و از لخته شدن خون پیشگیری می کند.

 

به طورکلی مویز درمان کننده مریضی‌هاي قلبی و پایین آورنده فشار خون هست و برای بیماران دیابتی بسیار خوب می‌باشد.

مویز می تواند به تقویت معده کمک کند و برای افرادی که ناراحتی‌هاي گوارشی دارند خوب هست از دیگر خواص مهم مویز می توان به اثرات ضد درد ضد باکتری و اثرات محافظت کنندگی از کبد قلب و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

 

مصرف مویز همینطور از سردردهای میگرنی پیشگیری میکند و موجب کاهش شدت درد آن می شود.

مویز در گروه میوه‌ها طبقه‌بندی میشود و دو قاشق غذاخوری مویز معادل ۳۰ گرم حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد.

مویز منبع انرژی هست و افرادی که مبتلا به یبوست میباشند می توانند در رژیم خوراکی خود از مویز بهرهگیری کنند.

 

مویز حاوی آنتوسیانیدها هست که ارزش خوراکی آن را افزایش میدهد. و رنگ تیره مویز به علت وجود همین آنتوسیانیدها هست که ضد سرطان هست و موجب کاهش کلسترول خون افراد میشود.

 

مویز سرشار از ویتامین‌هاي گروه C هست ولی ویتامین B خود را از دست داده هست کسانی که مبتلا به سردردهای میگرنی میباشند در طول روز میتوانند از میوه‌هاي خشک مثل مویز بهرهگیری کنند که موجب کاهش دردهای میگرنی میشود. و دیابتی‌ها در مصرف میوه‌هاي خشک مثل مویز توجه کنند به علت این قند اینگونه میوه‌ها چندان هست

 

در سال هاي جدید، مویز در آجیل فروشی ها جایگاه ویژه اي را به خود اختصاص داده هست و اغلب خانواده ها از آن همراه با دیگر مغزها، برای افزایش توان و انرژی به ویژه در فصول سرد سال بهرهگیری می‌کنند، اما سوال اینجاست که آیا مویز را می توان جایگزین انگور کرد؟ آیا افراد دیابتی و چاق می توانند از این میوه خشک بهرهگیری کنند؟

 

معمولا مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی بهتر هست.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز از نوع آنتوسیانین و پلی فنولیک هست که دارای خواص ضدسرطان و ضدآلزایمر میباشند. مقدار چندان آنتوسیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب اکثر و کامل تر باشد.

 

ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در پیش گیری از بروز اختلالات مریضی آلزایمر دارند. هر چه میزان آنتوسیانین «عامل رنگ بنفش یا سیاه مویز» اکثر باشد، قدرت مویز در جلوگیري از آلزایمر اکثر می شود.

 

ترکیبات موجود در مویز می تواند از تصلب شرایین «سفت و سخت شدن رگ ها» و چسبندگی پلاکت هاي خون پیشگیری کند. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می یابد، رگ هاي خونی منبسط می شوند و خون می تواند با سرعت بیشتری در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت هاي خون روی هم می شود و از لخته شدن خون در رگ ها پیشگیری می کند.

 

از سوی دیگر این میوه می تواند با ساخت انرژی در روزهای سرد سال، بدن را گرم و پرانرژی کند.

مویز ضد سرطان، درمان کننده مریضی هاي قلبی و پایین آورنده ي فشار خون هست.

مویز می تواند به تقویت معده کمک کند و برای افرادی که ناراحتی هاي گوارشی دارند، خوب هست.

 

از دیگر خواص مهم مویز می توان به اثرات ضد درد، ضد آلرژی، ضد باکتری و اثرات محافظت کنندگی از کبد، قلب و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

 

خوردن مویز در بیماران دیابتی

دیدنی هست بدانید اکثر قند مویز، از نوع فروکتوز هست که برای جذب در بدن به انسولین نیاز ندارد، به همین علت مصرف کشمش و مویز به جای قند همراه چای، از قدیم به خصوص در افراد دیابتی مرسوم بوده هست. در سال هاي جدید نیز عنصر کروم در ترکیبات انگور و فرآورده هاي آن یافت شده هست که موجب کاهش قند خون می شود.

 

گرچه باید گفت اگر چه انگور و فرآورده هاي آن حاوی فلز کروم و قند فروکتوز میباشند، اما به مقدار کم یا چندان، قندهای دی ساکارید نیز دارند که می تواند برای افراد دیابتی ایجاد مشکل کند.

لذا بیماران دیابتی برای مصرف مویز باید با دکتر خود مشورت کنند و از زیاده روی در مصرف آن جدا خودداری نمایند.

 

پیشنهاد ها

۱- مصرف کشمش و مویز به مادران شیرده، سالخوردگان، کودکان در حال رشد و بچه هاي مدرسه اي بعنوان یک میان وعده پیشنهاد می شود.

۲- فرآورده هاي انگور به ویژه مویز و کشمش، از کالری بسیار بالایی برخوردارند که مصرف مقدار چندان آن می تواند موجب افزایش وزن در افراد شود. در نتیجه مصرف آن برای افراد چاق پیشنهاد نمی‌شود.

۳- از خرید مویز و کشمش به صورت فله اي و روباز اجتناب کنید و حتما محصولاتی راکه دارای بسته بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز وزارت بهداشت میباشند را بخرید.

جدیدترین مطالب سایت