معرفی 8 ماده غذای انرژی زا

مجموعه : تغذیه سالم
معرفی 8 ماده غذای انرژی زا

معرفی غذاهای انرژی زا

داشن انرژی برای فعالیت هاي گوناگون هرروز نیاز هست غذا هاي را برای شما معرفی می نماییم که دارای انرژی هستندامان از زمانی که انرژی کم می آوریم و دل و دماغی برای ادامه زندگی نمیماند. برای همۀ ما پیش می‌آید که در مقاطعی از زندگی دچار این احساس شویم.

 

احساس ضعف می‌کنیم. بی انگیزه هستیم. انرژی انجام کاری را نداریم. بنابراین نخستین چیزی که به فکرمان میرسد این هست که افسرده شده ایم. این وسط خیلی ها زود دست به کار میشوند و وارد نخستین داروخانه می‌شوند.

 

چند قرص اعصاب و آرامبخش و ضداسترس می‌خرند به امید این که خود را از جهان و غم هایش دور کنند.

 

بعضی دیگر نیز تا می‌توانند می‌خوابند به گمان این که خسته میباشند و باید استراحت کنند. بعضی دیگر نیز خود را به قهوه خوردن می بندند تا شاید خواب و کرختی از سرشان بپرد و بتوانند به کارشان ادامه دهند.

 

اما هیچ یک از این راه حل ها چاره ساز نیست. مشکل شما این هست که انرژی کم آورده اید و کمی ضعیف شده اید. در نتیجه نیاز دارید تغییر کوچکی در برنامه خوراکی تان بدهید و کمی مواد خوراکی حال مفید کن میل کنید. با ما باشید تا با این مواد خوراکی انرژی بخش اکثر آشنا شوید.

 

فلفل دلمه ای قرمز منبع خوب ویتامین ها

وقت آن رسیده که چند عدد فلفل دلمه اي بخرید و به خانه بیاورید. این فلفل گرد و قلمبه قرمز رنگ جزو منابع مفید ویتامین C محسوب میشود.

هر 100 گرم فلفل دلمه اي حدود 162 میلی گرم ویتامین C به بدن می‌رساند. این سبزی پرخاصیت انرژی زا هست و باعث میشود در طول روز با نشاط باشید. پیشنهاد میکنیم فلفل دلمه اي را با توجه شسته و خرد کنید و به صورت خام در سالاد یا کنار غذا میل کنید.

 

اگر در هضم پوست آن دچار مشکل هستید آن را به مدت چند دقیقه داخل فر قرار دهید تا نرم شود. سپس میتوانید پوست آن را به راحتی بکنید. پیشنهاد می‌کنیم روی میز کارتان همۀ وقت فلفل دلمه اي داشته باشید و از آن بعنوان میان وعده بهرهگیری کنید. خواهید دید خیلی زود حالتان مفید خواهد شد.

 

انگور سیاه، کوچک اما موثر

اگر در مناطقی زندگی میکنید که به انگور فرنگی دسترسی دارید حتماً از آن میل کنید. انگور سیاه یک میوه بی نظیر برای کسب انرژی و نشاط محسوب میشود. هر 100 گرم از این حبه هاي سیاه رنگ و آبدار حاوی حدود 200 میلی گرم ویتامین C میباشند. یادتان باشد که انگور سیاه همینطور منبع آنتی اکسیدان ها هست که از پیری زودهنگام سلول ها پیش گیری کرده و به احیای سلولی کمک زیادی میکند. در نتیجه بفرمایید انگور سیاه!

 

جعفری: حال خوب، پوست خوب

جعفری یکی از در دسترس ترین سبزی هاي موجود هست. هر زمانی که توانستید، از این سبزی معطر خوشمزه میل کنید. جعفری منبع مفید ویتامین C محسوب می‌شود. هر 100 گرم از این سبزی 190 میلی گرم ویتامین C به بدن میرساند. برترین روش افزایش جعفری مصرف سالاد تبوله یا همان سالاد جعفری هست.

 

سالاد تبوله

پیشنهاد می‌کنیم کمی بلغور، لیموترش و گوجه فرنگی خرد شده نیز به سالاد لبنانی تان اضافه کنید تا حالتان بهتر و بهتر شود. یادتان باشد که مصرف جعفری خام بیشتری ویتامین را به بدن میرساند. حال آنکه جعفری پخته شده در آش، سوپ یا خورش 50 درصد ویتامین هاي خود را از دست میدهد.

 

عسل بخورید جان بگیرید

عسل حاوی آنزیم هایي هست که از غدد بزاق زنبورها حاصل میشود. این ماده خوراکی خاصیت آنتی باکتریال بالایی دارد و شما را از شر خستگی ناشی از ناخوشی هاي روزمره خلاص می‌کند. یادتان باشد که عسل سرشار از ویتامین هاي گروه ب مثل B6،B3 و B9 هست که برای سرحال شدن و تقسیم سلولی بی نظیر اند. از طرف دیگر عسل باعث احیای سلول هاي بدن میشود به این ترتیب نیز نقش موثری در رفع خستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم از هر نوع عسل طبیعی بهرهگیری کنید. ژله رویال یا شاه انگبین پیشنهاد برتری هست.

 

کیوی: بیشترین انرژی در یک میوه

تمام اعضای خانواده مرکبات خستگی را در هم می پیچند و انرژی می‌دهند. لیموترش یک ماده خوراکی بی نظیر برای کسب انرژی و بانشاطی هست

کیوی نیز جزو منابع مفید ویتامین C هست. هر 100 گرم از این میوه 93 میلی گرم ویتامین C دارد. اگر در طول روز به یکباره انرژی کم می آورید و احساس خستگی می‌کنید به سراغ کیوی بروید. یادتان باشد که اگر از کیوی اسموتی تهیه کنید ویتامین آن از بین نمی‌رود. بنابراین اگر طرفدار آب میوه و نوشیدنی هستید حتماً به اسموتی کیوی نیز فکر کنید.

 

شکلات سیاه: زنده باد کاکائو

کاکائوی موجود در شکلات سیاه سرشار از منیزیم هست که در واکنش هاي فیزیولوژیکی بدن و روح و روانمان تأثیر دارد. اضافه بر این کاکائو حاوی پولیفنول هست. این آنتی اکسیدان در مقابله با خستگی نقش موثری دارد. پیشنهاد می‌کنیم که هرروز 10 گرم شکلات سیاه میل کنید تا حالتان مفید شود.

 

لیموترش: ترش شیرین کار

تمام اعضای خانواده مرکبات خستگی را در هم می پیچند و انرژی میدهند. لیموترش یک ماده خوراکی بی نظیر برای کسب انرژی و بانشاطی هست. گرچه حالت اسیدی و ترش آن برای همۀ دلپذیر نیست. اگر شما هم این مشکل را دارید آن را با پرتقال و گریپ فروت مخلوط کنید. حتی میتوانید به ترکیب آب لیموترش و عسل نیز اعتماد کنید. این شربت طبیعی فقط برای روزهای سرماخوردگی نیست. لیموترش همینطور باعث کاهش شاخص گلیسمی غذایتان میشود. پیشنهاد می‌کنیم غذاهایتان را با لیموترش میل کنید.

 

میوه گواوا: میوه گرمسیری و حال خوب کن

این میوه مخصوص مناطق گرمسیری هست. در ایران به ویژه در سیستان و بلوچستان وجود دارد و به آن سیب و زیتون محلی نیز گفته می‌شود. این میوه انرژی زا در هر 100 گرم، 65 میلی گرم ویتامین C دارد و برای سالاد میوه بی نظیر هست. یادتان باشد که به طور کلی تهیه سالاد میوه به خودی خود حال مفید کن هست و مصرف آن نیز حالتان را بهتر و بهتر میکند. پس دست به کار شوید و یک سالاد میوه مفید برای خودتان آماده کنید و خودتان را از این حال خراب نجات دهید.

 

حرف آخر

حرف آخر این که داشتن حال مفید به خیلی چیزهای دیگر نیز مربوط میشود. داشتن سلامتی، دوستان مفید، پول و خیلی چیزهای دیگر. اما یادتان باشد برای این که حالتان مفید باشد اضافه بر تغذیه سالم نیاز به ورزش نیز دارید. پیشنهاد می‌کنیم هر روز ورزش کنید. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، دوی نرم و غیره سلامتی تان را ارتقا داده و کمک زیادی به بهبود روحیه تان می‌کند.

 

جدیدترین مطالب سایت