شناسایی انواع بیماری های مقاربتی

شناسایی انواع بیماری های مقاربتی

آشنایی با انواع بیماری های مقاربتی

عفونت هاي منتقله از راه جنسی اغلب بعنوان اپیدمی بی صدا شناخته میشوند.

 

4 مریضی مقاربتی که ممکن هست مردان به آن مبتلا شده باشند بدون اینکه بدانید و کاری که باید برای پیشگیری و یا درمان این مریضی هاي مقاربتی انجام دهند را با شما در بین میگذاریم.

 

همۀ مریضی هاي مقاربتی با زائده هاي عجیب یا ترشحات بدبو همراه نیستند. این مریضی ها ممکن هست بدون هیچ علامتی شما را مبتلا کنند.

 

طبق گزارش اخیر مرکز نظارت و پیشگیری از مریضی ها « CDC » انتقال مریضی هاي مقاربتی «STDs » به بالاترین حد خود در طول زمان رسیده هست. از سال 2014 تا 2015، موارد تشخیص کلامیدیا «Chlamydia»، شش درصد افزایش داشته و موارد تشخیص سوزاک«gonorrhea» تا 13 درصد افزایش پیدا کرده هست. بهتر هست بدانید که تعداد حقیقی افراد مبتلا به مریضی هاي مقاربتی، احتمالا خیلی بالاتر از میزان گزارش شده توسط این مرکز هست، چون تعداد زیادی از افراد هیچ سرنخی از مبتلا شدن به این مریضی ها ندارند و به این علت هست که مریضی هاي مقاربتی اغلب با علائم قابل توجهی همراه نیستند.

 

به گفته دکتر شهر دبی هربنیک «Debby Herbenick»، محقق روابط جنسی در دانشگاه ایندیانا: عفونت هاي منتقله از راه جنسی اغلب بعنوان اپیدمی بی صدا شناخته می‌شوند به این علت که معمولا نشانه هاي مشخص بیرونی ندارند.

 

بنابراین شما بدون اینکه خبر داشته باشید ممکن هست به این مریضی ها آلوده شده باشید و همینطور شریک زندگی تان. در ادامه 4 مریضی مقاربتی که ممکن هست مبتلا شده باشید بدون اینکه بدانید و کاری که باید انجام دهید را با شما در بین میگذاریم:

 

بیماری مقاربتی: سوزاک «GONORRHEA»

این مریضی باکتریایی میتواند از طریق رابطه محافظت نشده واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل شود. در نتیجه سبب ایجاد عفونت در اندام تناسلی، راست روده یا گلو میشود.

 

به گفته دکتر خلیل غانم «Khalil Ghanem» استادیار پزشکی و مریضی هاي عفونی در دانشکده جان هاپکینز، بهرهگیری از کاندوم تقریبا 100 درصد در پیشگیری از انتقال این مریضی موثر هست. همینطور یک محافظ دندان « Dental dams، یک ورقه نازک از جنس لاتکس که معمولا توسط دندانپزشکان برای جدا کردن دندانی که روی آن کار می‌شود از سایر دندان ها بهرهگیری میشود»، میتواند پیشگیری کننده باشد، اگر میخواهید رابطه دهانی با یک خانم داشته باشید.

 

علائم سوزاک

در مورد زنان: زنان معمولا هیچ علامتی ندارند. و زمانی که مبتلا می‌شوند علائمی بسیار خفیف دارند که ممکن هست با عفونت مثانه اشتباه گرفته شود، پس ممکن هست نداند که آلوده شده هست و بنابراین نمی‌توانند به شما اطلاع دهند.

 

در مورد مردان: اگر عفونت در گلو یا راست روده باشد ممکن هست هیچ گونه علامتی دیدن نکنید. ولی اگر باکتری آلت شما را هدف قرار داده باشد ممکن هست ترشحات سبز یا زرد و احساس سوزش هنگام ادرار داشته باشید. درد حنجره یکی دیگر از علایم هست، اگر چه بسیار کم دیدن میشود. این مشکلات معمولا 3 تا 5 روز بعد از ابتلا خودشان را نشان میدهند.

 

اگر سوزاک را بدون درمان رها کنید، می‌تواند تبدیل به اپیدیدیمیت «epididymitis» شده، سبب التهاب بیضه ها گردد و در نهایت منجر به ناباروری شود.

 

سوزاک چگونه تشخیص داده می شود

CDC معاینه سالانه را برای مردان توصیه میدهد. ولی بهتر هست گذشته از آن با دکتر تان مشورت نمایید تا متناسب با عوامل خطر برای شما، مانند داشتن یک شریک جنسی اخیر، لزوم انجام این معاینه را برایتان مشخص نماید.

 

سوزاک چگونه درمان میشود
خبر مفید این هست که، سوزاک معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. ولی بعضی از گونه هاي سوزاک مقاوم به آنتی بیوتیک میباشند، بنابراین حتما از دکتر خود پیگیر باشید تا زمانی که مطمئن شوید همۀ باکتریها از بین رفته اند.

 

انواع بیماری های مقاربتی

همۀ مریضی هاي مقاربتی با زائده هاي عجیب یا ترشحات بدبو همراه نیستند

 

مریضی مقاربتی: کلامیدیا «CHLAMYDIA»

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی دیگر هست که، از طریق رابطه واژینال، دهانی یا مقعدی محافظت نشده منتقل می‌شود. همانند سوزاک، کاندوم و محافظ دندانی تقریبا 100 درصد جلوی انتقال این مریضی را می‌گیرند.

 

علائم کلامیدیا

کلامیدیا به ندرت علائم قابل توجهی در زنان و مردان نشان میدهد. اگر بدشانسی بیاورید ممکن هست نشانه هاي عفونت در شما نمایان شود، این نشانه ها میتواند شامل ترشحات آلت تناسلی یا سوزش هنگام ادرار باشد. این مشکلات معمولا حدود یک هفته بعد از ابتلا نمایان می‌شود. عفونت هاي شدید در مردان که به سرعت درمان نمی‌شود ممکن هست باعث ایجاد زخم در مجرای ادرار شود و ادرار کردن را سخت تر کرده و حتی ممکن هست منجر به جراحی شود.

 

کلامیدیا چگونه تشخیص داده میشود

CDC معاینه سالیانه برای مردان را توصیه می‌کند، با این حال گذشته از آن باید با دکتر تان مشورت نمایید.

 

کلامیدیا چگونه درمان میشود
کلامیدیا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

 

بیماری مقاربتی: تبخال «HERPES»

تبخال به وسیله دو ویروس ایجاد میشود: تبخال نوع 1 «HSV1»، که معمولا دهان شما را با تاول هاي تبخالی مبتلا می‌کند و تبخال نوع 2 «HSV2»، که عمدتا ناحیه تناسلی را مورد هدف قرار میدهد. تماس جنسی می‌تواند تبخال دهانی شریک جنسی تان را به ناحیه تناسلی شما منتقل کند یا تبخال ناحیه تناسلی وی را به دهان شما منتقل نماید. حتی اگر هیچ گونه نشانه اي هم نداشته باشید، این ویروس میتواند بین دو شریک جنسی منتقل شود.

 

بهرهگیری از کاندم می‌تواند به محافظت از شما کمک کند، گرچه نه کاملا. کاندوم تنها تا 80 درصد می‌تواند از انتقال این مریضی پیشگیری کند. 20 درصد باقیمانده به این علت هست که این ویروس میتواند در بخش هایي از پوست شما که با کاندوم پوشانده نشده به زندگی خود ادامه دهد.

 

علائم تبخال

تا 70 درصد افراد مبتلا به این ویروس علامتی ندارند. در سایر موارد ممکن هست دچار تبخال یا زخم روی آلت تناسلی شوید یا فقط احساس سوزش یا خارش داشته باشید. بعضی بیماران در اوایل ابتلا به این ویروس دچار تب، لرز، تورم غدد لنفاوی، سردرد و خستگی می‌شوند.

 

تبخال چگونه تشخیص داده می‌شود

هر گونه زخم مشکوکی که دیدن کردید با دکتر تان مشورت نمایید.

تبخال چگونه درمان میشود
هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما داروهای ضد ویروسی میتواند نشانه هاي شما را کاهش دهد.

 

بیماری مقاربتی: ویروس پاپیلوم انسانی«HPV »

HPV شامل 150 نوع ویروس مرتبط هست و بر اساس گزارش CCD، شایع ترین مریضی مقاربتی محسوب می‌شود. این مریضی دو نوع اصلی دارد: کم خطر، که معمولا باعث زگیل تناسلی میشود و پر خطر که معمولا آلت و مقعد را تحت تاثیر قرار داده و منجر به سرطان می‌شود. شما میتوانید از طریق مقاربت، رابطه جنسی دهانی یا حتی تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی به این مریضی مبتلا شوید.

 

به گفته دکتر میشل کریشمن «Michael Krychman» مدیر اجرایی مرکز بهداشتی در جنوب کالیفرنیا، بهرهگیری از کاندوم در رابطه جنسی میتواند به کاهش ابتلا به این مریضی کمک کند، ولی احتمال آن را از بین نمیبرد.

 

علایم HPV

HPV تقریبا هیچ نشانه قابل دیدن اي ندارد. اکثرویروس هاي این مریضی منجر به زگیل نمی‌شوند و حتی اگر هم زگیل ایجاد شود، اغلب کوچک هست.

 

HPV چگونه تشخیص داده میشود
متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه آزمایشی برای تشخیص این مریضی در مردان وجود ندارد.

 

HPV چگونه درمان می شود

زگیل ها را میتوانید منجمد کنید، از بین بردن ضایعات، عفونت شما را نمی‌تواند درمان کند، این زگیل ها می‌توانند دوباره تکرار شده و عفونت گسترش پیدا کند. به همین علت هست که، واکسیناسیون توصیه می‌شود، به ویژه برای مردان 21 ساله به بالا و بهرهگیری از کاندوم هم از اهمیت بالایی در این اساس برای کاهش خطر ابتلا به مریضی هاي مقاربتی برخوردار هست.

 

جدیدترین مطالب سایت