دوچرخه سواری کنید تا عمرتان بیشتر شود

دوچرخه سواری کنید تا عمرتان بیشتر شود

فواید آثار دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش کامل هست که به بدن شادابی خاص میدهد و باعث میشود اکثر عمر کنید .

 

روحیه‌تان را بهتر می‌کند

چیزی به اندازه بیرون رفتن برای دوچرخه سواری، سرحال‌تان نمی کند. دوچرخه سواری فرصتی هست برای کشف محیط بیرون، خوردن هوای تازه و گرچه ورزش کردن. دوچرخه سواری بدن ار پرازانرژی کرده و قدرت تحمل را اکثر میکند.

 

ورزش کردن موجب ترشح اندورفین درمغز می گردد. اندورفین به بهترکردن خلق وخو کمک کرده، استرس را کم می کند و به ذهن آرامش میدهد.

 

فشار کم به مفاصل

برخلاف دویدن، رکاب زدن دوست مفاصل هست. این حرکت، فشاری به زانوها و مفاصل لگن وارد نمیکند. هرچند دویدن، تمرینی فوق العاده هست اما نقاط ضعف خودش را دارد، می تواند پاها را انعطاف‌پذیر و نیرومند و قلب را تقویت کند اما به مفاصل فشار وارد می‌نماید. فشار مداوم باعث تحلیل رفتن مفاصل شده و استخوانی که به این مفاصل مربوط میباشند خُرد میشوند.

 

از سویی دیگر، دوچرخه سواری پاها را قوی می کند اما تاثیرات منفی بسیار کمتری دارد. فشار کمتری به مفاصل وارد میشود بنابراین ورزشی هست فوق‌العاده برای افرادی که از درد مفاصل یا روماتیسم رنج می برند.

 

دوچرخه‌سواری، ریزه‌کاری یا حساسیت خاصی ندارد

برعکس تمرینات بدنسازی، دوچرخه سواری نیازی به نکته سنجی ندارد و برای هرکسی در هر سن و سالی مناسب هست. درواقع، هروقت که دوچرخه سواری را یادبگیرید می توانید دوچرخه سوار شوید، بدون دقت به این‌که ۱۰ سال داشته باشید یا ۱۰۰ سال. میتوانید از این به بعد هر روز دوچرخه سواری کنید.

قلب را قوی نگه می‌دارد

آیا می‌دانستید که دوچرخه سواری یکی از برترین تمرینات هوازی می‌باشد؟ به‌غیر از نیرومند کردن پاها، ضربان قلب را افزایش داده و جریان خون را چندان می کند. مطالعات مختلف تائید کرده‌اند که دوچرخه سواری منظم موجب سلامت قلب و عروق می شود و ریسک مریضی‌هاي عروق کرونری را کاهش می دهد.

 

روند کاهش وزن را افزایش می‌دهد

دوچرخه سواری کردن توان کاهش وزن‌تان را اکثر می کند، تمام بدن را نیرومند کرده و چربی می‌سوزاند. دوچرخه سواری میتواند سرعت متابولیسم را افزایش داده و تحرک و انعطاف‌پذیری را بهتر کند. حتی اگر با سرعت تفریحی هم رکاب بزنید، میتوانید دست‌کم ۲۸۰ کالری بسوزانید. به گفته کارشناسان حوزه سلامت، رکاب زدن چربی سوزی را حتی هنگام خواب هم اکثر می کند!

 

طول عمر را بیشتر می‌کند

ورزش منظم به افزایش طول عمر کمک می کند. دوچرخه سواری هم به‌طور خاص، بر سال‌هاي عمرتان می افزاید، حتی اگر با آسیبی از دوچرخه سواری به شما برسد.

 

تقویت سیستم ایمنی

جدای از کمکی که دوچرخه سواری به شما درجهت اندامی متناسب‌تر میکند، موجب تقویت سیستم ایمنی هم می شود. وقتی سیستم ایمنی قوی باشد، بدن نسبت به عفونت‌هاي متعارف مثل سرماخوردگی، سرفه، و آنفلوآنزا مقاوم‌تر خواهد بود. مطالعات نشان داده دوچرخه‌سواری توان بدن برای مبارزه با پاتوژن‌ها و التیام و درمان را اکثر می کند.

 

استرس را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می دهد ورزش کردن به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. تمرینات شدید بدنی موجب برانگیختگی ترشح سروتونین و دوپامین در مغز میگردد. به گزارش تالاب این اندوروفین‌ها، موجب تقویت روحیه و نشاط شده و ذهن را آرام می‌نمایند.

 

دوچرخه‌سواری راهی هست برای تسکین اعصاب خراب و ناتوان! در پژوهشی، دوچرخه‌سواران گزارش دادند که احساس استرس کمتری میکنند، ولی اشخاصی که از اتوبوس یا خودرو‌شان برای رسیدن به محل کار بهره گیری کرده بودند، چنین تجربه‌اي نداشتند.

جدیدترین مطالب سایت