شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

سالم نگه داشتن مربا با این چند روش

خیلی از خانم ها بـه جای خریدن مرباهای آماده از مغازه ها و سوپر ماركتها، خودشان در خانه با استفاده از انواع میوه هاي‌ فصل مبادرت بـه تهیه مربا كنند.

 

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

 

بـه همین علت هم آن ها با گذاشتن وقت و زحمت و سعی زیاد بـه پختن مرباهای گوناگونی مانند آلبالو، گیلاس، زردآلو، توت فرنگی، شاه توت، انجیر، سیب، بـه، هویج، كیوی و… میپردازند. تهیه مربا در خانه نه فقط بـه دلیل استفاده نکردن از مواد افزودنی سالمتر اسـت بلكه از نظر اقتصادی نیز با صرفه تر می‌باشد.

 

شیشه های استریلیزه

از ظرف هاي‌ خود باید کاملا مطمئن باشید کـه تمیز باشند. برای انجام اینکار، ظرف هاي‌ شیشه اي را در آب جوش حداقل 10 دقیقه قرار دهید. سپس ظرف ها را در آب سرد بگذارید تا خنک شوند. آنگاه می‌توانید شیشه ها رابا یک چنگال یا یک وسیله اي بردارید «همین طور برای جلوگیری از آلودگی دوباره استریل می‌شوند».

 

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

 

بطری هاي‌ شیشه اي را بر روی یک حوله تمیز بگذارید بـه همین ترتیب برای درب ها هم همین کار را انجام دهید، چون آن ها زود تیره میشوند.

 

به قوام شربت مربا توجه کنید

قوام شربت مربا خیلی اهمیت دارد و برای آنکه متوجه شویم شربت قوام آمده قدری از شربت رابا قاشق بر میداریم و می گذاریم تا سرد شود، چنانچه شربت حالت کشدار مثل عسل بودو بـه سختی از قاشق ریخته شد قوام ان خوب اسـت.

 

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

کپک زدن مربا

از میوه سالم برای درست کردن مربا استفاده کنید ؛ میوه کپک زده یا له شده یا شل و پوسیده سبب خراب شدن مربا می‌شود.

 

دلیل اصلی کپک زدن مربا ؛ وجود آب اضافی در ان و رقیق بودن مربا اسـت. چنانچه مربا کپک زد از ان استفاده نکنید.

 

نگذارید مربا شکرک بزند

علت این کـه مربا شکرک زده جوشیدن بسیار اسـت کـه برای برطرف کردن ان باید قدری آب جوش داخلش بریزید و مربا را دو سه جوش دهید تا یکدست و شکرک برطرف شود.

 

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

 

مربای گرم را در شیشه نریزید

بهترین شیوه این اسـت کـه مربای پخته شده را، یک شب نگه داریم و سپس ان را در شیشه هاي‌ تمیز بریزیم، چون بعد از یک شب مشخص می‌شود کـه شربت ان رقیق اسـت یا غلیظ. توجه کنید کـه مربا را پس از آماده شدن و سرد شدن، باید داخل شیشه ي در بسته ودر جای خنک نگه‌داری کرد.

 

ظروف مناسب نگهداری از مربا كدامند؟

نكته مهم دیگر اینكه ظرف مناسب برای نگه داری مربا باید از جنس شیشه اي یا پیركس باشد. عده اي از خانم ها مربا را برای مدت طولانی در ظروف پلاستیكی نگه‌داری می كنند كه اینکار نیز می‌تواند در فاسد شدن مربا اثر گذار باشد، چون ظروف پلاستیك هر چند بـه طور تمیز شسته شوند بازهم در خود آثاری از مواد قبلی را كه در انها نگه‌داری شده اسـت، حفظ می كنند و اینکار بر كیفیت و مزه مربا تاثیر میگذارد.

 

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

دقت کنید كه پیش از ریختن مربا در درون شیشه ها باید از تمیز و خشك بودن آن ها مطمئن شوید. در شیشه ها هم باید سالم بوده، محكم بسته شوند تا هوا بـه داخل ظرف نرود.

 

استفاده از كاغذ آلومینیوم یا شمعی

یكی از شیوه هاي‌ درست برای بستن در شیشه هاي‌ مربا استفاده از كاغذ آلومینیوم یا فویل اسـت؛ البته كاغذ شمعی نیز برای پوشاندن در شیشه مربا مناسب اسـت.

 

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

 

برای درست كردن كاغذ شمعی میتوانید، كاغذ معمولی تمیزی را داخل قدری شیر قرار دهید، آنگاه بگذارید خشك شود سپس ان را بـه اندازه مناسب در شیشه مربا ببرید و سپس روی ان در شیشه مربا را بگذارید و محكم كنید.

 

گذاشتن فویل آلومینیوم یا كاغذ شمعی این برتری را هم دارد كه بـه جز پیش گیری از نفوذ هوا، از نفوذ آب یا زنگ زدگی در فلزی عده اي از شیشه ها و یا بوی بد در بعضی از درهای پلاستیكی بـه مربا جلوگیری می كند.

 

شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا

 

نكته آخر اینكه چنانچه كاغذ آلومینیومی در دست نداشتید میتوانید از بسته هاي‌ آلومینیومی آب میوه مصرف شده استفاده كنید، بـه این ترتیب كه بسته را از یك طرف قیچی كنید، آنگاه ان را خوب بشویید و خشك كنید، بعد بـه اندازه دور در شیشه مربا ببرید «قدری بزرگ تر ببرید تا بتوانید در شیشه ان را محكم كنید.»

جدیدترین مطالب سایت