آداب و رسوم جالب کریسمس در کشورهای مختلف جهان

آداب و رسوم جالب کریسمس در کشورهای مختلف جهان

برگزاری جشن کریسمس در کشور های مختلف رسم و رسوم متفاوتی دارد، اما نقاط مشترکی برای برپایی این جشن هستند مانند رفتن بـه کلیسا، تزئین و چراغانی درخت کاج، اجرایی سرودهای پرستشی و شکرگزاری، هدیه دادن و برپایی حراجی ها بخشی از برنامه هاي‌ مشترک در کشور های مختلف اسـت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب از آداب و رسوم جالب کریسمس در هر کشوری خواهیم گفت.

 

آشنایی کلی با رسوم و نمادهای کریسمس

آشنایی کلی با رسوم و نمادهای کریسمس

کریسمس در بین مسیحیان ارتدوکس، کاتولیک و پروتستان تمام کشور های جهان جشن گرفته می شود. این جشن بـه طور کلی شامل رسم‌ها و نمادهایی اسـت کـه بیشتر مردم جهان با ان‌ها آشنا هستند و برخی از ان‌ها عبارتند از:

 

  • رسم جشن ظهور برای پیشواز کریسمس
  • تزئینات کریسمس مانند تزئین درخت کاج یا نراد، ریسه‌ها و چراغ‌ها در اندازه‌هاي‌ مختلف، حلقه گیاهان سبز، تزئینات بـه شکل گوزن و برف و بابانوئل، استفاده از رنگ‌هاي‌ سبز و قرمز و طلایی، شکلات‌هاي‌ رنگارنگ، جوراب قرمز و…
  • بابانوئل و هدیه‌هاي‌ کریسمس
  • کارت تبریک
  • خوراکی‌هاي‌ کریسمس مانند کوکی زنجبیلی بـه شکل نمادهای کریسمس، پودینگ کریسمس، کیک میوه و…

 


مطالب مشابه: اس ام اس تبریک کریسمس | متن تبریک کریسمس 


 

عجیب ترین رسوم کریسمس در کشورهای مختلف جهان!

روز 25 دسامبر مصادف با تولد حضرت مسیح، عیدی بزرگ در بسیاری از کشور های جهان اسـت. دراین روز مسیحیان جهان با خرید هدایا، تزئین درخت کاج و حضور در کلیساها، تولد حضرت مسیح را جشن می گیرند. باوجود این، جشن عید کریسمس در همه ی کشورها مصادف با روز 25 دسامبر نیست.

 

برخی از کشورها کـه از تقویم ژولینی بـه جای میلادی پیروی می کنند، در تاریخ 7 ژانویه، کریسمس را جشن می گیرند. سنت هاي‌ انها دراین روز متفاوت اسـت. نمونه اختلاف تقویم ژولینی و میلادی بابانوئل و سورتمه پر از هدایاست.

 

آداب و رسوم عجیب کریسمس در یونان

آداب و رسوم عجیب کریسمس در یونان

هر سال جشن کریسمس در کشور های مختلف بـه شیوه‌هاي‌ مختلف و با عقاید متفاوتی برگزار میشود. یکی از عجیب‌ترین آداب و رسوم کریسمس در دنیا در کشور یونان اجرا می شود. مردم یونان از شروع تعطیلات کریسمس و 12 روزبعد از ان دائم نگران تسخیر بـه وسیله ارواح خبیثه هستند.

 

یوناهی‌ها بر این باورند کـه در اینروزها «ارواح شیطانی برای بازی کردن» بـه بیرون می آیند. از همین رو یونانی‌هایي کـه بـه این موضوع معتقد هستند در مدت تعطیلات کریسمس برای دور کردن ان‌ها از فضای خانه باید تمام اتاق‌ها را آبپاشی کرد!

 

شاید برایتان جالب باشد اما در تعطیلات ژانویه از روز کریسمس و 12 روزبعد از ان یونانی‌ها بـه کمک اقوام و آشنایان هرروز همه ی اتاق‌هاي‌ خانه را آبپاشی میکنند تا ارواح شیطانی از خانه ان‌ها دور شوند.

 

آداب و رسوم جالب کریسمس در فیلیپین؛ فانوس‌های عظیم‌الجثه

آداب و رسوم جالب کریسمس در فیلیپین؛ فانوس‌های عظیم‌الجثه

یکی از آداب و رسوم جالب کریسمس متعلق بـه کشور فیلیپین اسـت. جشنواره «فانوس غول پیکر» هر سال دراین کشور برگزار میشود. هر سال در روز شنبه قبل از کریسمس در شهر سن فرناندو، این جشنواره گردشگران فراوانی را از سرتاسر دنیا بـه فیلیپین می‌کشاند. مردم از یازده نقطه کشور دراین فستیوال شرکت میکنند و منطقه‌اي کـه بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین و عجیب‌ترین فانوس را ساخته باشد، برنده این فستیوال اسـت.

 

در گذشته فانوس‌ها با کاغذ اوریگامی ژاپنی ساخته و با شمع روشن میشدند. امروز فانوس‌ها را بـه اشکال متفاوت و با وسایل پیشرفته‌تری مثل لامپ‌هاي‌ الکترونیک درست می کنند و گاهی ارتفاع ان‌ها تا شش متر هم میرسد.

 

رسم کریسمس سوئد؛ مجسمه بز را بشکن

رسم کریسمس سوئد؛ مجسمه بز را بشکن

از سال 1966 یک «مجسمه بز» عظیم‌الجثه 13 متری در مرکز «میدان قلعه یوله» کشور سوئد ساخته شده اسـت. در ابتدا باور عمومی بر این بود کـه مسیح دراین مکان ظهور خواهد کرد. اما بعد از چندی انگار این باور فراموش شد.

 

هر سال در روز کریسمس مردم تلاش می کنند تا این مجسمه بز را ویران کنند. خراب کردن این مجسمه بز یکی از آداب و رسوم جالب و مرموز کریسمس در سوئد اسـت و از سال 1966 تا کنون 29 بار ویران شده اسـت. آخرین ویرانی متعلق بـه سال 2016 اسـت.

 

جشن کریسمس در اتریش؛ شیطان بچه دزد

جشن کریسمس در اتریش؛ شیطان بچه دزد

در کشور اتریش هیولایی کـه خودش را شبیه شیطان درست کرده در خیابان‌هاي‌ شهر راه می‌افتد و وانمود می کند کـه بچه‌هاي‌ بد را می‌دزدد و با خودش میبرد. این یکی از آداب و رسوم جالب کریسمس در اتریش اسـت و ربطی بـه روز هالووین ندارد.

 

در رسم و رسوم اتریشی‌ها این باور وجوددارد کـه سنت نیکولاس بـه دختران و پسران خوب پاداش می دهد ودر نقطه مقابل شیطانی بـه نام «کرامپوس» بچه‌هاي‌ شر و شیطان را در کیسه‌اي با خودش میبرد.

 

در اولین هفته ماه دسامبر مردان جوان خودشان را بـه شکل و شمایل «کرامپوس بچه دزد» درمی‌آورند ودر حالی‌کـه لباس‌هاي‌ وحشتناک پوشیده یک زنگ و یک زنجیر را در دستش تکان میدهد ودر خیابان‌ها راه میرود و بچه‌ها را می‌ترسانند.

 

آداب و رسوم عجیب کریسمس در ژاپن؛ جشن خوردن مرغ کنتاکی

آداب و رسوم عجیب کریسمس در ژاپن؛ جشن خوردن مرغ کنتاکی

مراسم کریسمس در واقع هرگز دغدغه اکثر قریب بـه اتفاق ژاپنی‌ها نبوده اسـت؛ بـه جز چند سنت کوچک مثل هدیه دادن و تزیین درخت کریسمس. اما درسال‌هاي‌ اخیر یک رسم جالب در شب کریسمس میان ژاپنی‌ها باب شده اسـت. در حقیقت یکی از آداب رسوم کریسمس در ژاپن خوردن مرغ کنتاکی اسـت.

 

منوی این شام خوشمزه کریسمس هم طبق معمول در سایت برند KFC در ژاپن اعلام می شود و حتی اگر زبان ژاپنی بلد نباشید تصاویر سایت گویای همه ی چیز خواهند بود؛ جشن خوردن مرغ کنتاکی در شب کریسمس.

 

آداب و رسوم مسیحیان ایسلند؛ 13 بابانوئل عجیب و غریب

آداب و رسوم مسیحیان ایسلند؛ 13 بابانوئل عجیب و غریب

از سیزده روز مانده بـه جشن کریسمس در ایسلند 13 بابانوئل با سورتمه از کوه پایین می آیند. در واقع تا روز 25 دسامبر هرروز یکی از این بابانوئل‌ها از کوه پایین می آیند. این یکی از رسوم جالب و مرموز کریسمس در ایسلند اسـت و شاید علت ان اعتقاد بـه خوش‌یمنی «عدد 13» در نزد مردم ایسلند باشد.

 

این بابانوئل‌ها در کفش بچه‌هاي‌ خوب شیرینی و شکلات میگذارند ودر کفش بچه‌هاي‌ سر بـه هوا سیب‌زمینی. بابانوئل‌ها از روز 6 ژانویه بـه کوهستان پر از برف برمی‌گردند. اسم‌هاي‌ این بابانوئل‌ها خیلی عجیب‌وغریب اسـت: یکی اسمش دزد گوسفند اسـت، یکیدیگر کاسه‌لیس و بعدی هم قاشق دزد، شمع یا شیشه پنجره!

 

آداب و رسوم عجیب کریسمس در آلمان؛ سنت نیکلاس وارد می‌شود

آداب و رسوم عجیب کریسمس در آلمان؛ سنت نیکلاس وارد می‌شود

در کشور آلمان همه ی چیز از ششم دسامبر شروع میشود اما این نباید موجب شود تا شـما «سنت نیکلاس» الاغ سوار رابا بابانوئل اشتباه بگیرید. یکی از آداب و رسوم جالب کریسمس در کشور آلمان کـه البته بیشتر مربوط بـه ایالت باواریا کشور آلمان اسـت، «الاغ سواری سنت نیکلاس» و گذاشتن هدیه و اسباب‌بازی در کفش بچه‌هاست.

 

سنت نیکلاس کـه ممکن اسـت برخی وی را با بابانوئل اشتباه بگیرند اینکار رابا خواندن شعر و آواز انجام می دهد و یک دستیار کمی شیرین عقل و سیاه‌پوش دارد بـه نام «رابرت» کـه شلخته و نامرتب اسـت و با یک زنگ و چوب دستی بچه‌هاي‌ سر بـه هوا و بی‌ادب را تنبیه می کند.

 

رسم عجیب کریسمس در نروژ؛ جاروها را مخفی کنید

رسم عجیب کریسمس در نروژ؛ جاروها را مخفی کنید

یکیدیگر از آداب و رسوم جالب کریسمس در کشور نروژ اتفاق می‌افتد و ریشه ان برمی‌گردد بـه «افسانه جارو سواری جادوگران و ارواح خبیث». نروژی‌ها در روز کریسمس تمام جاروهای خانه را بـه انباری میبرند و مخفی میکنند چون بر این باورند کـه در روز کریسمس جادوگران و ارواح خبیث هم در شهر می چرخند و جاروها را برای جارو سواری می‌دزدند.

 


مطالب مشابه: متن طنز و خنده دار تبریک کریسمس


 

جشن کریسمس در ونزوئلا؛ اسکیت سواری با طعم ساندویچ گوشت

جشن کریسمس در ونزوئلا؛ اسکیت سواری با طعم ساندویچ گوشت

اهالی کشور ونزوئلا هم یکی از آداب و رسوم جالب و مرموز کریسمس را دارند کـه معلوم نیست اصلا ریشه‌اش از کجا آمده اسـت، شاید مثلاً از سنت سورتمه سواری بابانوئل. ان‌ها صبح روز کریسمس حتماً باید بـه کلیسا بروند اما با اسکیت. بـه همین خاطر صبح روز کریسمس پلیس خیابان‌هاي‌ سرتاسر کشور را می‌بندد تا مردم با خیال راحت با اسکیت بـه کلیساها بروند.

 

شام کریسمس در ونزوئلا هم یک غذای محلی بـه نام «تامالس» اسـت، یک جور ساندویچ گوشت کـه نانش با خمیر ذرت درست میشود ودر غلاف ذرت هم پیچیده و سرو میشود.

 

رسم و رسوم کریسمس در کلمبیا؛ شمعی کوچک روشن کن

رسم و رسوم کریسمس در کلمبیا؛ شمعی کوچک روشن کن

از آداب و رسوم جالب کریسمس در کشور کلمبیا این اسـت کـه روز جشن کریسمس، روشن کردن شمع‌هاي‌ کوچک در جعبه‌هاي‌ کاغذی ودر حیات، جلو پنجره‌ها، بالکن و جلوی در خانه‌ها بـه افتخار مریم مقدس، مادر حضرت مسیح اسـت. در شب کریسمس تمام شهر های کلمبیا با نور این شمع‌هاي‌ کوچک روشن میشود و البته دراین زمینه رقابت و چشم و هم‌چشمی برای روشن کردن زیباترین شمع‌ها و بهترین تزیین خانه‌ها با شمع اسـت.

 

سنت کریسمس در کانادا؛ کاروان نور

سنت کریسمس در کانادا؛ کاروان نور

«کاروان نور» سنت کریسمس اهالی شهر تورنتو در کاناداست. سابقه این مراسم بـه سال 1967 میلادی و زمان افتتاح تالار شهر تورنتو و نیز میدان «ناتان فیلیپس» این شهر برمی‌گردد. در مراسم کاروان نور شهر تورنتو کانادا تمام میادین و درختان شهر با لامپ‌هاي‌ ال اي دی کم‌مصرف تزیین میشود کـه طبق آمار تعداد این لامپ‌ها بـه بیش از 300 هزار عدد میرسد.

 

این لامپ‌ها تا ساعت 11 شب کریسمس و آغاز سال نو میلادی روشن میمانند. هم زمان مراسم اسکیت سواری و نیز اجرای مراسم موسیقی خیابانی در تمام نقاط شهر برپاست.

 

آداب و رسوم کریسمس مسیحیان در اوکراین؛ تزیین درخت کریسمس با تار عنکبوت

آداب و رسوم کریسمس مسیحیان در اوکراین؛ تزیین درخت کریسمس با تار عنکبوت

در بسیاری از نقاط جهان از درخت کاج و تزئین ان برای برپایی جشن کریسمس استفاده میشود. نظر بـه سلیقه افراد مختلف این تزیینات میتواند مختلف باشد. بسیاری افراد زیورآلات و اکسسوری‌هاي‌ مورد علاقه‌شان را در تزئین این درخت بـه کار میبرند. در کشور اوکراین یکی از آداب و رسوم جالب کریسمس «افسانه عنکبوت» اسـت. داستان از این قرار اسـت کـه زمانی یک درخت در خانه فرد فقیری رشد میکند کـه در ان خانه مادری با فرزندانش زندگی می کرد.

 

آداب و رسوم جالب کریسمس در اوکراین؛ تزئین ترسناک درخت کریسمس

آداب و رسوم جالب کریسمس در اوکراین؛ تزئین ترسناک درخت کریسمس

در شب کریسمس می بینند کـه این درخت با تار تنیده شده و فردای ان روز کـه بیدار میشوند تمام تارها تبدیل بـه نقره و طلا شده اسـت. بـه همین دلیل اهالی اوکراین با استناد بـه این افسانه درخت خودرا با عنکبوت تزیین می کنند کـه نمادی از ثروت و خوشبختی اسـت.

 

آداب و رسوم کریسمس در چین، تزئین درخت نور

آداب و رسوم کریسمس در چین، تزئین درخت نور

هر چند کـه تعداد جمعیت مسیحی در چین چندان زیاد نیستند، اما جشن کریسمس توسط مسیحیان این کشور بسیار با شکوه و زیبا برگزار میشود. مردم چین برای شب کریسمس خانه‌هاي‌ خودشان رابا انواع گل‌هاي‌ رنگارنگ همیشه بهار، پوسترها و ریسه‌هاي‌ کاغذی رنگی تزئین می کنند. درخت کریسمس در چین بـه عنوان درخت نور شناخته می شود.

 

مسیحیان چین درخت کریسمس خودرا با فانوس‌هاي‌ زیبا، گل و ریسه تزئین میکنند و برای اینکار بیشتر از رنگ قرمز استفاده می کنند. جالب اسـت بدانید کـه در مناطق روستایی و بسیاری از شهر های چین اصلاً جشن کریسمس برگزار نمیشود و تنها سال نوی چینی جشن گرفته می شود.

 

رسم عجیب کریسمس در آفریقای جنوبی، خوردن کرم ابریشم سرخ شده

رسم عجیب کریسمس در آفریقای جنوبی، خوردن کرم ابریشم سرخ شده

در بیشتر کشور های دنیا برای جشن شب کریسمس اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و غذایی گرم و خوشمزه مثل خوراک بوقلمون و انواع غذا هاي گوشت میل می کنند. اما آفریقای جنوبی دراین شب رسمی کاملاً مجزا و عجیب دارد. شاید برایتان عجیب باشد کـه غذای شب کریسمس در آفریقای جنوبی «کرم ابریشم سرخ شده» اسـت.

 

دراین شب مردم آفریقا نوعی کرم‌هاي‌ ابریشم را کـه بـه ان‌ها «کرم کاترپیلار» گفته میشود، در روغن زیاد سرخ می کنند و ان را برای شب کریسمس سرو می‌نمایند. آفریقایی‌ها معتقد هستند کـه این غذا یکی از لذیذترین غذاهایی اسـت کـه میتوان در شب کریسمس میل کرد.

 

مغاره یا تابلوی ولادت، رسم لبنانی‌ها برای کریسمس

مغاره یا تابلوی ولادت، رسم لبنانی‌ها برای کریسمس

«مغاره» یا «تابلوی ولادت» یک نمایشگاه دینی و ویژه ایام کریسمس اسـت کـه در ان عناصر مختلف صحنه ولادت عیسی را بازسازی می کنند. در بعضی نواحی هم چون لبنان، بازسازی صحنه ولادت حتی از درخت کریسمس هم مهم‌تر و ضروری‌تر اسـت و نوعی رقابت در بین افراد برای تزئین و برپایی ان وجوددارد.

 

در ایام کریسمس بسیاری از خانواده‌هاي‌ مسیحی تلاش میکنند تابلوی ولادت زیبایی با استفاده از اشیایی مثل عروسک در منزل خود بچینند. در تابلوی ولادت، افرادی کـه در لحظه تولد حضور داشته‌اند مثل حضرت مریم، جوزف، سه فرزانه و عیسی در گهواره بـه چشم می خورند.

 

آداب و رسوم کریسمس در ایتالیا

آداب و رسوم کریسمس در ایتالیا

اغلب ایتالیایی‌ها هدیه‌هاي‌ مرسوم کریسمس را صبح روز کریسمس یا بعد از ناهار باز میکنند، هرچند بعضی‌ها تا روز «epifania» یعنی روز ظهور حضرت عیسی «ع»؛ در روز 6 ژانویه صبر می کنند‌. اگر بچه‌ها طی سال، کارهای خوبی کرده باشند یا رفتار خوبی داشته باشند، یک جوراب رنگی بلند، پر از شکلات و شیرینی جایزه میگیرند اما اگر در جورابشان‌ ذغال باشد کـه از شکر سیاه درست شده، نشان‌ دهنده این اسـت کـه اصلا بچه خوبی نبوده‌اند.

 

برخلاف کشور های دیگر در ایتالیا این بابا نوئل نیست کـه برای بچه‌ها هدیه می‌آورد، بلکه جادوگر مهربانی بـه نام «بفانا« «La Befana»؛ برای بچه‌ها هدیه و شیرینی‌جات می‌آورد.  در بعضی مناطق ایتالیا، مردم بـه «عیسی کودک» «Gesu’ Bambino» هم معتقدند. البته امروزه تقریباً ۹۰ درصد ایتالیایی‌ها بـه بابا نوئل «Babbo Natale» هم اعتقاد دارند.

 

غذا هاي مخصوص کریسمس نان برشته با جگر «crostini»؛ سوپ رشته فرنگی «tortellini» با آب جوجه و سوپ معمولی «brodo»؛ همراه با خوراک پاچه خوک «lo zampone»؛ یا کوتکینو «il cotechino» کـه سوسیس خوک اسـت، هستند.

 

در بیشتر شهر های کوچک ایتالیا، مکان‌هایي بـه عنوان نماد مکان تولد حضرت عیسی «ع» درست میشود و چند نفر هم نقش کاسب‌هاي‌ قدیمی، مثل چاقو تیزکنی و زین‌سازی را بازی میکنند. فلوت‌زن‌ها «zampognari» با نی‌انبان و فلوت و قره‌نی، ترانه‌هاي‌ کریسمس را اجرا میکنند.

 

نوازند‌ه‌هاي‌ دوره‌گرد، در مناطقی مثل آبروتزو «Abruzzo» و کالابریا «Calabria» نیز با ژاکت‌هاي‌ قرمز روشن و کلاه‌هاي‌ لبه پهن کاکل قرمزی از کوهستان‌ها پایین می آیند. در شهر رم این نوازنده‌ها را میتوانید در بازارهای کریسمس میدان باستانی ناونا «Piazza Navona» روی پله‌هاي‌ اسپانیایی یا ورودی میدان سنت پیتر ببینید. «Astro del Ciel’» یا ستاره آسمان، یکی از سرودهای رایج ایام کریسمس در ایتالیا اسـت.

 

نماد بابانوئل در کریسمس

نماد بابانوئل در کریسمس

در گذشته یکی از اسقف هاي‌ آسیای صغیر«ترکیه امروزی» بـه خاطر رفتارهای مهربانانه اي کـه با کودکان داشت، شهرت یافت. رفتارهای این شخص کـه نیکولاس نام داشت، بـه نام سنت نیکولاس قدیس معروف شد، بعدها در نقاشی هاي‌ رنسانس این فرد را مردی بلند بالا با چهره اي جدی و نجیبانه نشان می دادند، امروزه مردی تپل با ریش هاي‌ بلند سفید و لباس قرمز بـه نام بابانوئل یا پاپانوئل سنت نیکولاس را ادامه می دهد ودر شب کریسمس برای بچه ها هدیه می آورد تا کودکان شاد شوند.

 

نماد درخت کریسمس

نماد درخت کریسمس

از زمان هاي‌ بسیار قدیم، درخت و گیاه مورد پرستش مرد بوده، مسیحیان نیز برای تقدیس گیاه بـه عنوان جزئی از طبیعت برنامه اي اجرا می کنند، بدین ترتیب هیچ و عید و جشنی در بین مسیحیان بدون گیاه و درخت برگزار نمی شود، اولین درخت کاج تزئین شده برای کریسمس درسال 1605 آذین بندی شد اما بعدها این رسم در بین دیگر کشورها جا افتاد ودر حال حاضر تزئین درخت کاج یکی از آداب و رسوم مربوط بـه کریسمس بـه حساب می‌آید، رسمی کـه کودکان را شاد می کند و هدیه هاي‌ کودکان و بزرگ سالان زیر درخت کاج قرار داده می شود.

 

مهم‌ترین عنصر در تزئین درخت کریسمس، ستاره اي درخشان بر نوک و ستیغ درخت اسـت کـه نشانه ولادت و راهنمائی برای یافتن محل ولادت حضرت مسیح را تداعی می کند، از دیگر ویژگی هاي‌ درخت کاج، بابانوئلی اسـت کـه با کیسه هدایا بردوش زیر درخت ایستاده اسـت،

 

دیگر اجزای درخت کریسمس، تندیس هاي‌ کوچک فرشته، عصا، کیسه و جوراب هاي‌ رنگی، نوارهای رنگی درخشان و نیز ستاره ها، گوی ها، میوه رنگ شده درخت کاج و چراغ هاي‌ ریز الوان، تمامی درخت و اطراف آن را در بر می‌گیرد. هدیه هائی را کـه برای افراد خانواده و خویشاوندان تهیه شده نیز زیر درخت کریسمس می گذارند.

 


مطالب مشابه: 100 کپشن فاسی و خارجی جالب کریسمس


 

در پایان

کریسمس یا نوئل یکی از بزرگ‌ترین جشن‌هاي‌ مذهبی مسیحیان اسـت کـه بـه مناسبت زادروز مسیح برگزار میشود و شب 25 دسامبر جشن گرفته میشود. در آداب و رسوم و نحوه برگزاری این جشن باشکوه در بین مسیحیان سرتاسر جهان، گاهی تفاوت‌هایي بـه چشم میخورد کـه ویژگی خاص برگزاری کریسمس در ان منطقه اسـت.

جدیدترین مطالب سایت