آداب و رسوم شب یلدا در چادگان اصفهان

آداب و رسوم شب یلدا در چادگان اصفهان

رسومات شب یلدا در اصفهان

 

شب یلدا یکی از بلند ترین شب هاي سال است و در تمام شهر های ایران آداب خاصی برای این عید باستانی دارند در ادامه می‌توانید با آداب و رسوم شب یلدا در قدیمی هاي اصفهان تالاب را دنبال نمایید .

 

شب چله , به گزارش تالاب چادگانی ها برای یلدا احترام زیادی قائل بوده و به موجب این‌که سنت قدیمی است، از دوران قدیم تا کنون وجود داشته و با آداب و رسوم خاصی این شب را به پايان میرسانند.

 

یلدا در دوران گذشته چادگان و روستاهای همجوار

در گذشته دراین شب تمام افراد فامیل و همسایه ها به منزل بزرگ فامیل یعنی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها میرفتند و در منزل آنها دور هم پای کرسی که بر روی آن سینی بزرگی از میوه هاي زمستانه «انار، پرتقال، نارنگی و …» و هندوانه و همینطور خشکبار هاي «کشمش، سنجد، توت و…» قرار داشت می نشستند و به بعد از رفت و آمد میان افراد یک نفر برای بقیه قصه تعریف می‌کرد و برای هر کسی که مایل بود فال حافظ می‌گرفت.

 

البته مهمانی شب یلدا در آن دوران صرفا” دور هم بودن افراد نبود، بلکه کنار هم بودن را تجربه می‌کردند واز مشکلات یک دیگر باخبر میشدند و در صدد حل آنها بر می آمدند و در گذشته دوستی و کنار هم بودن ها بیشتر بود وهیچ گونه تجمل وچشم وهم چشمی وجود نداشت، آنها حتی با کمترین میوه وشیرینی صرفا” با کنار هم بودن یلدا را جشن می‌گرفتند .

 

یلدا در دوران حال

یلدا در دوران حاضر با این حال که اصل یلدا حفظ شده است، اما این عرف هم مثل سایر رسوم که مورد تحول قرار گرفته وبه قول مردم دیگر، آن شور ودورهم بودن را ندارد مهمانی هاي شب یلدا به چشم و همچشمی مبدل شده و آن شور و صفای گذشته نیست، باز الان مردم چادگان سعی می‌کنند دراین شب جمع شوند وباز آن عشق وباهم بودن را در بین خود تقویت میکنند.

 

آداب و رسوم شب یلدا در چادگان اصفهان

آداب و رسوم شب یلدا در چادگان

 

عرف شب چله بردن برای تازه عروس ها:

شب چله درمیان خانواده هایي که تازه عروس دارند متمایز است، آنها یک شب قبل از یلدا برای عروس خود به قول خودشان شب چله آماده میکنند که حاوی هندوانه که آنرا را باشیوه مختلف تزئین میکنند و بعد ازآن تمام میوه هاي زمستانی و کدو، ماست، ترشی، آش «شله برنجی »، نارگیل، آجیل، لبو،شیرینی وهمچنین برای شخصی که سال اول نامزدی اوست یک تکه طلا تهیه میکنند و لباسهای زمستانه که به انتخاب خود عروس خانمها است .

 

در شب چله آقا داماد به همراه خانواده اش به منزل عروس بانو می روال و درکنار هم شب پر از خاطره اي را پشت سر می گذارند.

 

چرا هندوانه باید باشد

هندوانه میوه اي است که هیچ گاه ازقلم نمی افتد، زیرا شمار زیادی بر این باورند که مقداری هندوانه بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که مقابل است سرما برشما غلبه نخواهد کرد و سرما نمیخورند.

 

آداب و رسوم شب یلدا در چادگان اصفهان

هندوانه میوه اي است که هیچ گاه در شب یلدا از قلم نمی افتد

 

پای حکايت هاي پدربزرگ ومادربزرگ ها

مادر بزرگ می‌گوید: خاله پیره زنی بوده درزمان گذشته که یک چوب نیم سوخته داشته وبا آن کل چله بزرگه را باشعله هایش پشت سر می گذاشته، زمانی که پیرزن چوب خود رابه داخل آب می انداخت مردم می فهمیدند که چله بزرگه تمام شده وچله کوچیکه ازراه رسیده است.

 

یامیگه:چله بزرگه وقتی نزدیک چله کوچیکه میشه، اونوقت چله کوچیکه بهش سرکوفت میزنه که طولانی بودی ولی سردنبودی ومیگه برو دیگه با اون قد درازت حالا سرما را بهت میگم چیه !؟

 

به گزارش تالاب چله بزرگه هم برای این‌که کم نیاره روز هاي آخر خود رابه مخصوصاً، چهار روز آخر را سرمای شدیدی ایجاد می‌کند وبر همین اساس زمانی که هوا گرم تر میشود مردم می‌گفتند: باشه بابا سردی، برو دیگه وآغاز چله کوچیکه میشود حتی یک شعر هم به موجب سرما شدید میخواندند.

 

چار چار چله ها شد زق زق بچه ها شد میو میو گربه ها شد

 

و ننه سرما می آمد و تمام زمستان را درکنار مردم میماند تا بابا نوروز از راه برسد.

 

جدیدترین مطالب سایت