نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

همه ی ما دوست داریم بچه هایمان نابغه هاي‌ کوچکی باشند، اینطور نیست؟ با این حال، یافتن ان جرقه در فرزندان ما کلید کمک بـه انها برای توسعه ان اسـت. والدین با مشاهده این علائم در کودک خود می توانند در مورد هوش کودک خود قضاوت کنند.

 

چه چیزی از کودک یک نابغه را می سازد؟

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه 

 

هیچ کمیت مشخصی برای نابغه بودن وجود ندارد، زیرا این مفهوم کاملاً ذهنی اسـت. ما اغلب میبینیم کـه از برچسب هایي مانند “استعداد” برای کودکان استفاده می شود، اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید کـه کدام کودک واقعا نابغه اسـت؟

 

در کل، نابغه ها افرادی هستند کـه توانایی تفکر و یادگیری بهتر و سریع تر از دیگران را دارند. از آنجایی کـه مغز آن ها بسیار قوی‌تر از یک فرد معمولی اسـت، شـما اغلب میتوانید از سنین کم، اخلاق هاي‌ عجیب‌وغریب را در چنین کودکانی تشخیص دهید.

 

نوابغ بیش از داشتن ضریب هوشی بالا، توانایی ایجاد زمینه هاي‌ جدید، خلاق بودن و استفاده از هوش خودرا بـه شیوه اي سازنده دارند کـه اغلب می تواند دنیا را تغییر دهد. در حالی کـه تعیین یک نابغه دشوار اسـت، اما عده اي از نشانه‌ها وجوددارد کـه در بچه‌ها آسان‌تر تشخیص داده می شود، کـه میتواند نشان دهد کـه انها در مسیر تبدیل شدن بـه اعجوبه هستند.

 

بیشتر بخوانید: پسر اندونزیایی نابغه دنیا انتخاب شد + عکس

نشانه هایی که نشان می دهد کودک شما نابغه است

اگر کودک شـما از هوش غیرعادی برخوردار باشد، در دوران نوزادی خیلی زود متوجه این علائم خواهید شد. بـه عنوان یک والدین، خوب اسـت کـه احساس کنید کودک شـما واقعاً با استعداد اسـت. اما نبوغ واقعی، همان طور کـه توسط تست هاي‌ ضریب هوش «IQ» ثابت شده اسـت، یک پدیده معمولی نیست. اگر می خواهید بدانید کـه آیا در حال ساختن یک کودک اعجوبه هستید، بـه 15 نشانه زیر در کودک خود توجه کنید!

 

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

 

1. مهارت های ارتباطی و زبانی استثنایی

کودک شـما پر از صداهای مختلف اسـت، از غرغر و قهقهه گرفته تا گریه. قبل از این کـه متوجه شوید، کودک 4 تا 5 ماهه خواهد بودو شروع بـه صدا زدن می کند. نوزادان نخستین کلمات خودرا درحدود 12 ماهگی بیان می کنند ودر 18 ماهگی بـه شکل‌گیری کلمات پایان می‌دهند.

 

اگر کودک شـما در طول جلسات داستانی خود بـه کلمات و کتاب ها علاقه نشان می دهد یا قبل از 14 ماهگی جملاتی را می سازد، این‌ها نشانه هاي‌ اولیه یک نوزاد با استعداد درخانواده شـما هستند. تعداد کمی از نوزادان با استعداد استثنایی می توانند بـه اسانی دستورالعمل هاي‌ شفاهی را دنبال کنند تا بـه مکان خاصی در خانه برسند یا دستورالعمل هایي را برای انجام یک کار خاص درک کنند.

 

بیشتر بخوانید: افزایش هوش کودکان بدون سرگرمی با موبایل و تبلت

 

2. شخصیت عاطفی قدرتمند

نوزادانی کـه از هوش بیشتری برخوردارند، از نظر عاطفی نیز شدید هستند. این بدان معناست کـه انها هردو احساسات مثبت و منفی را بـه شدت احساس می کنند و تفکر پیچیده و بالغی خواهند داشت. اگر کودک شـما با استعداد اسـت، مراقب باشید کـه چگونه با مردم و حیوانات خانگی ارتباط قوی برقرار می کند. چنین بچه هایي باید تشویق شوند و بـه آن ها گفته شود کـه افکارشان کاملاً عادی و حیاتی اسـت.

 

3. هشدار

هنگامی کـه نوزادان متولد می‌شوند، بیشتر زمان بیداری آن ها صرف مشاهده محیط اطراف، افراد و حرکات مختلف آن ها می شود. بـه نظر میرسد یک نوزاد با استعداد با فردی کـه وی را در آغوش می‌گیرد یا با او صحبت می کند، تماس چشمی برقرار می کند. نوزاد ممکن اسـت سر خودرا بـه سمت کسی بچرخاند و بلافاصله بـه صداها و اعمال واکنش نشان دهد.

 

این همچنین می تواند بـه سطح پیشرفته ادراک منجر شود. کودک شـما ممکن اسـت بـه هرگونه تغییر در محیط نزدیک خود بسیار حساس باشد، کـه نشانه قطعی از افزایش سطح ادراک اسـت.

 

اگر کودک شـما متوجه تغییری در آرایش عاطفی شـما شد کـه نشانه قطعی هوش بالا در کودکان نوپا اسـت، ممکن اسـت بخواهد اشک هاي‌ شـما را پاک کند یا شـما را نزدیک نگه دارد.

 

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

 

4. زودتر از دیگران به نقاط عطف می رسد

آیا کودک شـما در حین رسیدن بـه نقاط عطف بسیار جلوتر از زمان اسـت؟ آیا او قبل از اکثر نوزادان چهار ماهه بدون کمک نشسته اسـت؟

 

آیا کودک برای شـما دست تکان می داد و بلافاصله از نیمه سال گذشته بـه چیزهایی می‌رسید؟ اگر پاسخ بـه سوالات بالا مثبت اسـت، نشان می دهد کـه کودک شـما زودتر از همسالان خود بـه مراحل عطف میرسد و شـما یک نابغه در خانه خود دارید.

 

5. ترجیح می دهند تنها باشند

نوزادان تیزهوش در شرکت خودشان، بازی با اسباب بازی ها، رنگ آمیزی کتاب ها یا حل پازل، بیش از حد خوشحال هستند. اگر فرزند شـما بـه دنبال همراهی با بچه هاي‌ کمی بزرگ تر اسـت، صرفاً برای بـه دست آوردن درک عاطفی و فکری بالاتر از چیزهای اطراف اسـت.

 

این یکی از نشانه هاي‌ هوش بالا در نوزادان اسـت. چنین بچه هایي یک یا دو دوست را ترجیح می‌دهند ودر یک گروه کوچک آسان هستند. اگر کودک شـما قادر اسـت بدون دردسر خودرا سرگرم کند، برای استقبال از یک نابغه کوچک درخانواده آماده شوید. چنین بچه هاي‌ با استعدادی نیز می توانند اندکی درونگرا باشند، بنابر این مراقب باشید کـه آن ها را وادار بـه انجام کاری نکنید کـه واقعاً دوست ندارند چراکه ترجیح می‌دهند تنها باشند.

 

6. می تواند سرسخت باشد

لجبازی را می‌توان نشانه اي از مصمم بودن دانست. یک کودک لجباز تلاش می کند و با شـما مذاکره می کند تا انچه را کـه میـــخواهد بـه دست آورد و توانایی انجام اینکار نشانه مطمئنی از هوش اسـت.

 

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

 

7. تمرکز شدید

نوزادان دامنه توجه کوتاهی دارند و بـه اسانی با صدا یا حرکت جدیدی کـه در اطراف انها اتفاق میوفتد حواسشان پرت می شود. انها ممکن اسـت تا زمانی کـه بـه یک سالگی میرسند، حدود 10 تا 15 دقیقه روی یک کار خاص تمرکز کنند، اما فراتر از ان؛ این یک کشش اسـت.

 

با این حال، یک کودک با استعداد، از سنین پایین، احتمالاً قبل از رسیدن بـه سن شش ماهگی، می تواند برای مدت طولانی تری تمرکز کند. تطبیق شکل ها و رنگ ها برای چنین نوزادانی، زمانی کـه فقط 10 یا 11 ماه دارند، آسان تر اسـت. شـما همچنین خواهید دید کـه انها بـه عکسهای اشاره می کنند و حتی در حالی کـه از کتاب هاي‌ داستان برای انها میخوانید ورق میزنند.

 

8. بسیار کنجکاو

اگر کودک نوپا شـما مشتاق اسـت هر چیزی را کـه وی را احاطه کرده اسـت کشف کند و میلیونها سوال را بپرسد کـه هر چیزی، اما پیش پا افتاده اسـت، بـه احتمال زیاد کودکی بسیار باهوش در بین خود دارید. آماده باشید تا پاسخ‌هاي‌ دقیق بدهید و از ان‌ها با مدرک پشتیبانی کنید، زیرا فرزندتان ان را تقاضای خواهد کرد.

 

کنجکاوی وی را خفه نکنید، اگر چه ممکن اسـت گاهی اوقات کمی آزاردهنده باشد. برای چند سوالی کـه شـما را درگیر می کند، آماده شوید، و شـما را بـه جستجوی گوگل در گوشی هوشمندتان می‌فرستد. بنابر این، وقت ان اسـت کـه دانش عمومی خودرا نیز تقویت کنید. باز کردن یک قطار اسباب‌بازی مورد علاقه یا اسباب‌بازی نرم برای دیدن انچه در داخل ان وجوددارد، باید از یک نوزاد باهوش رفتار کند.

 

9. حل المسائل

اگر کودک با استعدادی اسـت، انتظار نداشته باشید کـه بـه اسانی تسلیم شود. فرزند شـما راه‌هاي‌ جدیدتر و احتمالاً بهتری برای حل مشکلاتی کـه با ان مواجه اسـت پیدا می کند و این می تواند شامل راه‌حل‌هاي‌ غیرعادی نیز باشد. نمیتوانید دستتان را بـه جعبه شیرینی‌هایي کـه دور از معرض هستند برسید؟

 

تماشای کودک خود در حال بالا رفتن از جعبه یا کامیون اسباب بازی برای رسیدن بـه هدف خود باشید. نوزادان باهوش زودتر از همسالان خود می توانند راه حل هاي‌ مشکلات را بیابند و از راه هاي‌ تخیلی برای ریشه یابی مشکلی کـه در دنیای کوچک خود با ان مواجه هستند استفاده می کنند.

 

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

 

10. نیاز به خواب کمتر

نوزادان تیزهوش در مقایسه با کودکان هم سن و سال خود، سطح انرژی بالاتری دارند. انها نیازی بـه خواب زیاد ندارند، اما بـه نظر نمی‌رسد کـه تحت تأثیر خواب کمتر باشند. نوزادانی کـه مغزشان سریع حرکت می کند زمان زیادی را صرف می کنند تا مغزشان را خاموش کنند و بنابر این آرام شدن برایشان مشکل اسـت و دیرتر از سایر نوزادان همسن خود سر تکان میدهند تا بخوابند.

 

11. وزن زیاد هنگام تولد

هر چه نوزاد تازه متولد شده سنگین‌تر باشد، سطح هوش او بالاتر اسـت. مطالعات مختلفی کـه در مورد نوزادان تازه متولد شده انجام شده اسـت، ضریب هوشی کمی بالاتر را در نوزادانی کـه وزن هنگام تولد بیشتری داشتند، نشان داده اسـت.

 

این می تواند بـه دلیل این واقعیت باشد کـه نوزادان سنگین تر بـه روشی بهتر از نوزادانی با وزن کمتر هنگام تولد تغذیه می‌شوند. مادرانی کـه نوزادان سنگین وزن بـه دنیا می آورند می توانند خوشحال شوند، زیرا احتمالاً یک کودک نابغه را بـه دنیا آورده اند.

 

12. شنیدن زبان های مختلف

اگر شـما و همسرتان بـه زبان‌هاي‌ مختلف تسلط دارید، سعی کنید با کودکتان صحبت کنید و تا آنجا کـه ممکن اسـت با او ارتباط برقرار کنید.

 

بـه این ترتیب شـما بدون تلاش خاصی دراین جهت، روند رشد سریع تر مغز را در کودک نوپا تشویق می‌کنید. نوزادانی کـه از والدینی بـه دنیا می‌آیند کـه بیش از یک زبان میدانند، می توانند در تست هاي‌ آی کیو بهتر عمل کنند و بعد ها زندگی باکیفیت بهتری داشته باشند.

 

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

 

13. نوزادان قد بلندتر در آکادمیک عملکرد بهتری دارند

فضای زیادی در بالا وجوددارد و والدینی کـه بچه‌هاي‌ قد بلند دارند «یا بچه‌هاي‌ بلندتر» میتوانند از این واقعیت لذت ببرند کـه فرزندانشان نسبت بـه بقیه در آزمون‌هاي‌ مدرسه بهتر عمل میکنند.

 

مطالعات نشان می دهد کـه کودکان قد بلندتر در تست‌هاي‌ شناختی عملکرد بهتری دارند، حتی قبل از شروع مدرسه ساختاریافته. وقتی بچه‌ها قد بلندتر هستند، رسیدن بـه قد آسان‌تر اسـت ودر نتیجه نسبت بـه رقبا برتری دارند.

 

14. خوب به یاد می آورد

کودک نوپا شـما ممکن اسـت از همان سال هاي‌ اولیه حافظه اي تیز داشته باشد، اگر واقعاً یک بچه فوق العاده باهوش در حال ساخت باشد.

 

احتمالاً کودک شـما مکان‌هایي را کـه قبلاً بازدید کرده اسـت، نام افراد و حتی مکان‌هاي‌ خاصی از چیزهایی کـه ما بزرگسالان اغلب از جستجوی انها صرف نظر میکنیم، بـه خاطر می‌آورد و فکر می کنیم گمشده‌اند.

 

بـه عنوان یک نوزاد، او ممکن اسـت بداند کـه اتاق خواب جایی اسـت کـه فرد می‌خوابد و آشپزخانه برای وعده هاي‌ غذایی اسـت. ممکن اسـت متوجه شوید کـه بچه هاي‌ دیگر ممکن اسـت چیزهای خاصی را فراموش کنند، اما کودک شـما تک تک اطلاعاتی را کـه مغزش پردازش کرده اسـت بـه خاطر می آورد.

 

15. تخیل زنده

آیا کودک نوپای شـما داستان می سازد یا با دوستان خیالی بازی می کند؟ آیا کودک شـما موقعیت هایي را می سازد کـه برای سن او خیلی پیچیده بـه نظر میرسد؟

 

اگر بله، مطمئناً می‌توانید انتظار داشته باشید کـه یک نابغه در خانه شـما رشد کند. ممکن اسـت وادار باشید در تخیل بارور «گاهی اوقات بیش از حد بارور» کودک سلطنت کنید، بـه خصوص کـه می تواند بـه موقعیت هاي‌ پیچیده اي منجر شود. اما مطمئن باشید کـه هرگز ان را مهار نکنید.

نشانه های کودک باهوش و زرنگ + کودک نابغه

 

بیشتر بخوانید: با آرات نابغه 3 ساله ایرانی بیشتر آشنا شوید + جزئیات کامل

 

در پایان

در حالی کـه والدین بهترین قضاوت کننده هوش بالا در کودک خود هستند، ممکن اسـت موارد و موقعیت هاي‌ خاصی وجود داشته باشد کـه تشخیص ان دشوار باشد. با این حال، انجام یک تست هوش یا اتصال بـه یک متخصص دراین زمینه نیز برای رسیدن بـه تایید توصیه می شود.

 

این نشانه ها رابا انجام کارهایی مانند اشاره بـه افراد یا چیزهای خاص تقویت کنید تا فرزندتان با آن ها ارتباط برقرار کند. اگر میخواهید کودکتان سریع کلمات واقعی را بـه زبان بیاورد، واضح صحبت کنید و سعی کنید «حرف‌هاي‌ کودک» را بـه چند کلمه محدود کنید.

جدیدترین مطالب سایت