چگونه هوشمان را تقویت کنیم و ضریب هوشمان را بالا ببریم؟

چگونه هوشمان را تقویت کنیم و ضریب هوشمان را بالا ببریم؟

چگونه هوشمان را تقویت کنیم ؟ شاید خیلی از ما تاکنون فکر می‌کردیم قدرت یادگیری بالایی نداریم و یا در برخی مسائل خیلی باهوش نیستیم؛ اما همین ابتدا باید بگویم کـه قدرت یادگیری مغز، قابل افزایش اسـت و میتوان با استفاده از برخی تکنیک ها و راهکارها، ان را بالا برد و مانند افراد تیزهوش عمل کرد. ما دراین قسمت از مجله تالاب لیستی از ترفندهای افزایش هوش را منتشر کرده ایم.

هوش کاربردی IQ

بعد از ایجاد شرایط مناسب و شناسایی عوامل مخرب، IQ کاربردی مطرح می شود. هوش کاربردی بیشتر بـه توجه افراد بستگی دارد و از طریق تمرکز، تکرار و تمرین حاصل می شود. انجام مدیتیشن یکی از ابزاری هاي‌ افزایش هوش محسوب می شود کـه انجام ان نیاز بـه کار پیچیده اي ندارد.

 

مانند نشستن در محلی ساکت و بستن چشم ها و فکر کردن بـه مسائل خاطره انگیز، می تواند بسیار مفید باشد.همچنین جلوگیری از خستگی هنگام کار، تمرکز و هوشیاری را افزایش می دهد و منجر بـه تصمیمات بهتر می شود. افراد موفقی کـه با IQ بالا شناخته می‌شوند طبق معمول شرایط ذکر شده را برای خود فراهم و نکات مطرح شده را رعایت میکنند.

 


مطالب مشابه: یه تست هوش باحال


 

افزایش ضریب هوشی با شناسایی عوامل موثر بر آن

افزایش ضریب هوشی با شناسایی عوامل موثر بر آن

ضریب هوشی نشان ‌دهنده‌ي توانایی استدلال یک فرد اسـت. بـه طور خلاصه IQ یک فرد یعنی میزان توانایی استدلال ان فرد برای حل مشکلات و یا پیش‌بینی ان مشکل. ضریب هوشی میتواند تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار گیرد مثل:

  • ضریب هوشی پدر و مادر
  • ژن
  • محیط زندگی
  • نوع تربیت والدین
  • تغذیه
  • آموزش

 

ضریب هوشی یا همان IQ میزان پتانسیل، قوه‌ي ادراکی و توانایی استدلال شـما را نشان میدهد. میزان ضریب هوشی با استفاده از تست‌هاي‌ استانداردی کـه توسط روانشناسان تایید شده و یا افرادی کـه مدرک آموزش سلامت روان دارند طراحی میشود. این تست‌ها بـه میزان توانایی شـما برای حل مشکلات و درک مفاهیم مختلف را اندازه می گیرند. اما این تست‌ها نمیتوانند بـه طور مطلق اندازه‌ي هوش شـما را نشان دهند.

 

افراد غیر حرفه‌اي فکر میکنند ضریب هوشی تنها عامل موفقیت افراد موفق اسـت. اما روانشناسان اعتقاد دارند کـه ضریب هوشی تنها گوشه‌ي کوچکی از موفقیت این افراد اسـت. تست‌هاي‌ هوش می توانند پیش‌بینی کنند کـه افراد مختلف در چه زمینه‌هایي میتوانند بـه خوبی عمل کنند.

 

اما تنها این یک بعد داستان اسـت. دست‌آوردهای موفقیت‌آمیز و حرکت در مسیر توسعه فردی بـه عوامل متفاوتی مثل سخت‌کوشی، پشتکار، صبر، جاه طلبی و حتی شانس هم بستگی دارد. پس ضریب هوشی اهمیت زیادی دارد اما همه ی‌چیز نیست.

 

تاثیر آگاهی از افزایش ضریب هوشی در افراد

تاثیر آگاهی از افزایش ضریب هوشی در افراد

سهیل و سینا هر دو یک ضریب هوشی مشابه دارند ودر دو مدرسه‌ي متفاوت درس میخوانند. هر دوی این افراد ضریب هوشی بالایی دارند. اما سینا در مدرسه‌اي درس می خواند کـه از ان‌ها تست هوش نمیگیرند. باوجود این‌که سینا از میزان هوش قابل توجهی برخوردار اسـت، نمی تواند حداکثر استفاده از ان را ببرد و تنها میتواند در سطح امتحان‌هاي‌ مدرسه از ان استفاده کند و موفق شود.

 

اما سهیل در مدرسه‌اي درس میخواند کـه از ان‌ها تست هوش می گیرند. چون او از ضریب هوشی قابل توجهی برخوردار اسـت و خودش هم از این موضوع آگاه اسـت، در امتحان موفق شده و بـه عنوان استعداد درخشان شناخته می شود. پس فرصت‌هاي‌ جدیدی رو بـه روی او قرار میگیرد میتواند در آینده در زمینه‌هاي‌ علمی بـه موفقیت‌هاي‌ فراوانی دست پیدا کند.

 

حتی بسیاری از دانشگاه‌هاي‌ خوب بین‌ المللی هم برای انتخاب دانشجویان خود از تست هوش استفاده میکنند. در گذشته نیز ایالات متحده در جنگ جهانی اول از افراد تست هوش می گرفت. این تست‌ها بـه ان‌ها کمک میکرد کـه افراد مناسب برای رهبری را انتخاب کنند.

 

عموما افرادی کـه هوش میان فردی بالایی دارند، برای رهبری کردن گروه‌هاي‌ مختلف مناسبند. شاید بتوان از روی ضریب هوشی اطلاعات زیادی بـه دست آورد ولی باید بدانید کـه ضریب هوشی نشان ‌دهنده‌ میزان مطلق هوش ما نیست.

 

عادت های روزانه که باعث افزایش هوش شما می‌شود!

عادت های روزانه که باعث افزایش هوش شما می‌شود

همه ی‌ي ما دوست داریم بسیار باهوش باشیم و درک بالایی از مسائل داشته باشیم چراکه هوش بالا، بسیار مفید، تحسین برانگیز و کاربردی خواهد بود. خوب اسـت بدانید کـه هوش انسان قابل پرورش اسـت در نتیجه میتوانید با انتخاب فعالیت‌هاي‌ روزانه‌ي مناسب، باهوش‌تر از همیشه شوید و درک بالایی بدست آوردید.

 

1. ورزش کردن

ورزش کردن

ورزش خون رسانی بـه مغز را افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری را وارد مغز می‌کند کـه بـه کارکرد حافظه، یادگیری، تمرکز و فهم کمک فراوانی میکند و تیز هوشی را در شخص افزایش می دهد.

 

2. نواختن ساز

نواختن ساز

کار با نت ها و آلات موسیقی مهارت هایي مثل خلاقیت، تمرکز، تحلیل، ریاضی و … را در شخص افزایش می دهد و با ایجاد اتصال هاي‌ جدید در مغز، سبب تقویت جسم پینه اي شده و نیمکره ها را بـه هم وصل میکند.

 


مطالب مشابه: 14 معما جالب و ساده ولی پیچیده برای سنجیدن هوش شما


 

3. یک مهارت تازه یاد بگیرید

یک مهارت تازه یاد بگیرید

آقا یادگیری کـه تنها برای مدرسه و دانشگاه نیست! یک هنر، یک زبان جدید یا یک سرگرمی جدید یاد بگیرید. شک نکنید یادگیری برای انجام کارهای جدید ذهن شـما را فعال و فعال تر میکند و زمینه هاي‌ کارکرد ذهنی شـما را تحریک می‌کند. هر تست IQ اساساً توانایی شـما را برای پیدا کردن راهکار برای موقعیت هاي‌ جدید بررسی میکند.

 

از انجا کـه یادگیری یه مهارت جدید مستلزم این اسـت کـه شـما با جهت دهی از طريق اطلاعات جدید حرکت کنید، در نتیجه در حل مسئله بهتر خواهید شد. یک مسئله مهم! هیچ وقت حس نکنید کـه نمی شود یک مهارت جدید یاد گرفت! این هم یکی از ان دیدگاه هاي‌ اشتباه اسـت کـه بین اشخاص مرسوم اسـت.

 

آخرین یافته هاي‌ حوزه ي تکنولوژی سلامت نشون میدهد کـه ميزان اعتماد بـه نفس و دیدگاه شـما، نقش بزرگی در توانایی یادگیری مهارت هاي‌ جدید ایفا میکند. پس خودتان را دستکم نگیرید!

 

4. تمرکز و ارامش را از یاد نبرید

تمرکز و ارامش را از یاد نبرید

اشخاص بسياري بخاطر استرس و هیجان زیاد باوجود هوش سرشار فرصت هاي‌ بی شماری را از دست داده اند، اکثر افرادی کـه در امتحانات پایان ترم مدارس یا حتی ورودی دانشگاهها رتبه هاي‌ ضعیف بـه دست می آورند، بخاطر استرس و هیجان بالا نتوانسته اند از قدرت تحلیل و پردازش ذهن خود استفاده کنند.

 

یادگیری روش هاي‌ تنفس، انجام ورزش هاي‌ هوازی و یوگا، شنا و بـه خصوص شنا زیر آب درحالی کـه نفس حبس شده اسـت، نظارت استرس، خشم و نگرانی همگی میتواند باعث افزایش خونرسانی بـه مغز و تقویت ان شود، اشخاص خوشرو و مثبت اندیش سلول هاي‌ مغزی بیشتری حتی درسال هاي‌ میان سالی دارند و کم تر بـه بیماری هایي، مانند آلزایمر مبتلا می شوند ؛ ان ها، چون ارامش دارند بهتر تصمیم گیری می کنند و توانایی بیشتری برای یادگیری دانسته هاي‌ جدید دارند.

 

5. طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

تحقيقات علمی، پیوسته ثابت نموده اند انزوای اجتماعی تأثیرات مخربی بر توانایی هاي‌ شناختی شخص دارد. بـه عنوان مثال هنگامی کـه بـه سوپر مارکت میروید، بـه جای این‌که سرتان را پائین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش و بش کنید.

 

6. اشیای اشنا را وارونه کنید

اشیای اشنا را وارونه کنید

هنگامی کـه بـه اشیایی کـه طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان سریع انها را می شناسد و توجه شـما بـه چیزهای ديگر معطوف می شود. هنگامی کـه شیئی به طور وارونه قرار بگیرد، شبکه ي مغز شـما درگیر شده و تلاش می‌کند شکل، رنگ و روابطی را کـه دراین تصویر پازل مانند وجوددارد ؛ تفسیر کند. بـه عنوان مثال قاب عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

 

7. مطالعه کنید

مطالعه کنید

چنانچه مسائل ژنتیکی را کنار بگذاریم، مطالعه یکی از مهم‌ترین عواملی اسـت کـه بر تقویت ضریب هوشی و IQ شـما اثر می‌گذارد. تلاش کنید در زمینه علوم گوناگون مثل ریاضیات، فیزیک و غیره کتاب هایي را مطالعه کنید. مطالعه این علوم علاوه بر افزایش درک شـما از جهان اطراف، سبب التیام قوه ادراک، دایره لغات و قدرت تجسم و محاسباتی شـما خواهد شد.

 

8. یادگیری زبان جدید

یادگیری زبان جدید

بـه سراغ یادگیری زبان جدید بروید تا علاوه بر بهرهگیری از مزیت هاي‌ یادگیری یک زبان جدید، مغز خودرا شبیه یک منبع یادگیری محیا سازید.

 

دانشمندان بر این باورند کـه افراد چند زبانه قدرت بیشتری در حل مسایل دشوار و پازل هاي‌ سخت دارند. یادگیری یک زبان جدید این امکان را بـه مغز شـما می دهد کـه در تحلیل مسایل قدرت بالاتری داشته باشد و برای حل مشکلات و مسایل راه کارهای بهتری خلق کند. همچنین صحبت کردن بـه دو زبان میتواند اعتماد بـه نفس و تسلط بر محیط را در شـما افزایش دهد.

 

اهمیت تقویت حافظه

اهمیت تقویت حافظه

اکثر افراد بـه دنبال خوراکی برای تقویت حافظه هستند اما راه‌هاي‌ ساده‌تر و ارزان‌تری وجوددارد مثل تمرین هاي‌ تقویت حافظه و یا چگونه حافظه قوی‌تری داشته باشیم. اگر حافظه خوبی نداشته باشیم طبق معمولً مورد تمسخر دیگران قرار میگیریم و رضایت از زندگی در خودمان بـه شدت کاهش می یابد و همچنین ممکن اسـت در کهن سالی بـه بیماریهایی از جمله آلزایمر مبتلا شویم.

 

در عوض اگر حافظه خوبی داشته باشیم مورد تحسین دیگران قرار میگیریم و رضایت از زندگی‌مان بـه شدت بالا می رود. همچنین در امتحانات و آزمون‌ها نتیایج شگفت‌انگیزی میگیریم.

 


مطالب مشابه: کی میتونه این تست های هوش رو حل کنه ؟!


 

در پایان

واژه آی کیو «IQ» یا ضریب هوشی را همه ی افراد در زندگی خود شنیده اند. از این معیار برای اندازه گیری هوش فکری استفاده می کنند. ضریب هوشی بالا عامل تعیین کننده هوش نیست اما برای توصیف پتانسیل هوشی فرد و تشخیص ناتوانی ذهنی بـه عنوان یک معیار بـه کار می رود.

جدیدترین مطالب سایت