تویوتا لندکروزر سال 1984 به خط تولید بازگشت !+ عکس

تویوتا لندکروزر سال 1984 به خط تولید بازگشت !+ عکس

شرکت تویوتا بـه‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های‌ خودرو در جهان شناخته می‎شود. یکی از تولیدات پیشگام و پرطرف‌دار این خودروساز بزرگ، تویوتا لندکروز اسـت کـه مدل جدید این خودرو بـه‌زودی وارد بازار خواهد شد. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیات خواهیم پرداخت.

 

اقدام جالب تویوتا

اقدام جالب تویوتا بخشی از پروژه‌ای بـه نام GR Heritage Parts Project اسـت. دراین پروژه علاوه‌بر لندکروزر سری 40؛ برای سوپرای A70 و A80 و همچنین 2000GT نیز قطعات یدکی اصلی تولید می شود.

 

کمپانی ژاپنی برای این کـه بداند چه قطعاتی بیشتر مورد نیاز لندکروزر سری 40 اسـت، تحقیق جامعی را از بین نمایندگی‌ها و کلوب طرفداران این مدل نمادین در سرتاسر دنیا انجام داده اسـت. بر اساس یافته‌های‌ این کمپانی، موتور، مجموعه انتقال قدرت و سیستم اگزوز بیشترین تقاضا را دارند.

 

جالب‌تر آنکه تویوتا قسمت ویژه‌ای را در وب سایت خود تدارک دیده کـه مشتریان با مراجعه بـه آنجا می توانند قطعات مورد نیاز خودرا ثبت کنند. آن طور کـه این شرکت اعلام کرده تولید قطعات مذکور از اوایل سال آینده کلید خواهد خورد.

 

درکنار سری 40؛ تویوتا درنظر دارد تولید مجدد قطعات سری‌های‌ جدیدتر لندکروزر را نیز آغاز کند. البته همان طور کـه قبلا بـه اطلاعتان رساندیم، سری 70 کماکان در استرالیا عرضه می شود. این مدل 37 ساله با توجه بـه محبوبیت بالایی کـه دراین کشور دارد، برای مدل 2022 بروزآوری خواهد شد تا از لحاظ ایمنی و تطابق با قوانین موجود مشکلی نداشته باشد.

 


مطالب مشابه: وانت جدید فورد و قدرت عجیب آن در بار کشی + جدیدترین خودروی لندکروز


 

تاریخچه تویوتا لندکروزر سری 40

تاریخچه تویوتا لندکروزر سری 40

تویوتا لندکروزر سری 40 بین سال‌های‌ 1960 الی 1984 روی خط تولید قرار داشت. این شاسی‌بلند جان‌سخت با گذشت نزدیک بـه چهار دهه، هنوز طرفداران خاص خودرا دارد و بازار مدل‌های‌ بازسازی شده ان داغ اسـت. تویوتا با علم بـه این مساله و بـه مناسبت هفتاد سالگی سری لندکروزر، تصمیم گرفته برخی از اجزای مصرفی این مدل محبوب از جمله موتور را از نو تولید کند.

 

تویوتا لندکروز از کجا آمد؟

تویوتا لندکروز از کجا آمد؟

امروزه لندکروزر خودرویی محبوب برای مشتریان در بازار خاورمیانه اسـت، اما تولد این خودرو بـه سالها قبل مربوط میشود. هم زمان با آغاز جنگ کره و ورود ایالات متحده آمریکا بـه این نبرد و دوران جنگ سرد، آمریکا از خودروسازان ژاپنی تقاضای کرد تا خودرو های تدارکاتی را برای ارتش این کشور تولید کنند. ژاپن در ان دوران همان‌ گونه تحت سلطه آمریکا بودو آمریکایی‌ها ژاپن را همانند پایگاهی برای تامین مایحتاج جنگ با کره شمالی میدانستند.

 

نسل‌های مختلف تویوتا لندکروز

نسل‌های مختلف تویوتا لندکروز

اولین نسخه از تویوتا لندکروز درسال 1951 و بـه تقاضای ارتش آمریکا تولید شد. این خودرو در حقیقت یک جیپ تولید ژاپن بودو حتی با پیشوند جیپ نام‌گذاری شده بود. اولین نسل از لندکروزر تویوتا جیپ BJ نام داشت کـه از ترکیب قطعات جیپ ویلیز و موتورهای شش سیلندر 3.4 لیتری خطی سری B تویوتا ساخته شده بود.

 

این خودرو در ابتدا برای استفاده نظامیان آمریکایی طراحی شده بود، اما دوام و قابلیت خاطرجمعی بالای ان سبب شد تا پلیس ژاپن نیز از این جیپ ژاپنی در ناوگان خود بهره ببرد. استفاده از علامت تجاری جیپ در نام این خودرو سبب شد تا خودروساز آمریکایی از تویوتا بخواهد تا نامی جدید برای محصول خود انتخاب کند. تویوتا نیز درسال 1954 نام لندکروزر را برای این خودرو برگزید. تولید نسل اول تویوتا لندکروز تا سال 1958 ادامه داشت.

 

تویوتا لندکروزر سری 20/30

تویوتا لندکروزر سری 20/30

در آگوست سال 1955؛ تویوتا نسل دوم لندکروزر رابا کد اتاق 20 معرفی کرد. تویوتا لندکروز اکنون از قالب اتومبیل نظامی خارج شده بودو همه ی افراد قادر بـه خریداری ان بودند. قدرت تویوتا لندکروزر سری 20 توسط پیشرانه شش سیلندر خطی سری F تویوتا تامین می ‌شد کـه 3.9 لیتر حجم داشت.

 

این پیشرانه یکی از دیرپاترین موتورهای استفاده شده توسط تویوتا اسـت، بـه گونه‌ای کـه تا سال 1992 «حدود چهار دهه بعد» در خودرو های تویوتا نصب می ‌شد. دوام بالای این پیشرانه یکی از دلایلی ایجاد شهرت برای تویوتا لندکروزر بود. اکنون مشتریان در سراسر جهان لندکروز را بـه عنوان اتومبیلی شناخته بودند کـه دچار مشکل نمی شود. این نسل با اندکی تغییرات و تحت عنوان تویوتا لندکروز سری 30؛ تا سال 1960 روی خط تولید قرار داشت.

 

تویوتا لندکروزر سری 40

تویوتا لندکروزر سری 40

سری 40 یکی از نسل‌های‌ نمادین تویوتا لندکروزر اسـت کـه در فاصله سال‌های‌ 1960 تا 1980 روی خط تولید قرار داشت. این نسل میراث‌دار سری 20 بودو با تغییرات متعددی در راستای جلب رضایت مشتریان بـه بازار عرضه شد.

 

سری 40 طبق معمول با نام FJ40 «F برای نوع موتور ؛ J برای جیپ» شناخته می شود و نسل های‌ بعدی از این قرارداد نام‌گذاری پیروی میکنند. تویوتا بعد ها این نسل رابا موتورهای قوی تر 2F و 4F بـه بازار عرضه کرد و آخرین تیپ این خودرو نیز با نام تویوتا لندکروزر FJ43 درسال 1981 بـه تولید رسید.

 

تویوتا لندکروزر سری 50

تویوتا لندکروزر سری 50

سری 50 تویوتا لندکروز درسال 1967 معرفی شد. این خودرو مشخصات فنی یکسانی با سری 40 داشت، اما برای سواری راحت‌تر در جاده‌ها و خیابان‌ها بهینه‌سازی شده بود. تویوتا لندکروزر سری 50 در حقیقت یک خودرو جاده‌ای محسوب می ‌شد کـه با فاصله بین‌محور بیشتر و موتور آرام‌تر، برای سواری‌های‌ طولانی مدت در اتوبان‌های‌ آمریکا طراحی شده بود. تولید این نسل تا سال 1979 ادامه داشت.

 

تویوتا لندکروزر سری 60

تویوتا لندکروزر سری 60

سری 60 لندکروز یکی از خودرو های خاطره‌انگیز برای ایرانیان اسـت، چرا کـه این خودرو نقش پررنگی در خدمت‌رسانی بـه نیروهای ایرانی در جنگ هشت ساله ایفا کرد. این نسل درسال 1980 معرفی شد و با بهره‌مندی از فرم بدنه جعبه‌ای شکل و سیستم تعلیق بهبودیافته، سواری بهتری را نسبت بـه نسل‌های‌ قبل برای سرنشینان بـه ارمغان می‌آورد.

 

سری 60 تا سال 1990 روی خط تولید قرار داشت. این نسل درسال 1988 نیز مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و چراغ‌های‌ چهارگانه مربعی بـه ان افزوده شدند. تویوتا در تولید این نسل از پیشرانه‌های‌ 2F قدیمی استفاده میکرد، اما نمونه‌های‌ فیس‌لیفت بـه موتور قوی تر 3F مجهز بودند کـه 30 اسب‌ بخار قدرت بیشتری تولید میکرد.

 


مطالب مشابه: از تویوتا لندکروز ضد انفجار و ضد گلوله رونمایی شد «+عکس»


 

تویوتا لندکروزر سری 70

تویوتا لندکروزر سری 70

اگر بـه دنبال یافتن روح واقعی لندکروزر هستید، این ویژگی را در سری 70 خواهید یافت. این نسل افسانه‌ای بـه عنوان میراث‌دار سری 40 شناخته میشود و از سال 1984 تا کنون در حال تولید اسـت. لندکروزر سری 70 ترکیبی از عملکرد آفرودی فوق‌العاده سری 40 و سواری راحت سری 60 را ارائه میدهد ودر عین حال از نظر دوام و ماندگاری زبان‌زد خاص و عام اسـت.

 

این نسل علاوه بر تولید طولانی مدت بـه منشا یکیدیگر از خودرو های آفرودی تویوتا یعنی لندکروزر پرادو تبدیل شد. اولین نسل از پرادو براساس لندکروزر سری 70 بـه تولید رسید و نسل‌های‌ مختلف این خودرو از ان زمان تا کنون بـه عنوان نسخه ارزان‌تر و کوچک تر لندکروزر در بازار حضور دارند.

 

تویوتا لندکروزر سری 80

تویوتا لندکروزر سری 80

سری 80 درسال 1990 معرفی شد و اولین نمونه‌های‌ ان درسال 1991 بـه دست مشتریان رسیدند. این خودرو نسبت بـه نسل پیشین عریض‌تر و طویل‌تر بودو از سیستم انتقال قدرت جدیدی بهره می برد. لندکروزر سری 80 درسال 1993 مورد بهینه‌سازی قرار گرفت و موتور 4.5 لیتری شش سیلندر 1FZ-FE زیر کاپوت ان قرار گرفت.

 

این نسل تا سال 1997 روی خط تولید قرار داشت. لندکروزر سری 80 پایه‌گذار یکیدیگر از محصولات معروف تویوتا یعنی لکسوس LX بود کـه بـه عنوان نسخه گران‌تر و مجهزتر لندکروزر شناخته می شود.

 

تویوتا لندکروزر سری 100

تویوتا لندکروزر سری 100

هنوز مشخص نیست کـه چرا تویوتا لندکروزر با نام سری 90 بـه بازار عرضه نشده اسـت. این شرکت نسخه فیس‌لیفت سری 80 رابا تغییرات بسیاری بـه عنوان سری 100 درسال 1997 معرفی کرد. بزرگ ترین تغییر این نسخه نسبت بـه سری 80؛ پیشرانه V8 ان بود کـه 4.7 لیتر حجم داشت و بـه مشخصه بزرگ تویوتا لندکروزر سری 100 و سری 200 تبدیل شد. استحکام شاسی این نسل نیز پنجاه درصد افزایش یافته بود.

 

لندکروزر سری 100 در تعدادی زیاد و با هدف استفاده در ناوگان نیروهای نظامی و انتظامی وارد ایران شد، از این رو امروزه نسخه‌های‌ مختلفی از این خودرو را در بازار ایران میتوان یافت. سری 100 درسال 2003 و 2006 مورد بازبینی قرار گرفت و بهینه‌سازی‌هایي در چهره و قوای فنی ان انجام شد.

 

تویوتا لندکروزر سری 200

تویوتا لندکروزر سری 200

لندکروزر سری 200 یکی از معروفترین نسل‌های‌ این خودرو اسـت کـه در بازه زمانی طولانی مدت 13 ساله بـه تولید میرسید. این نسل در حقیقت نسخه التیام یافته سری 100 اسـت کـه بـه مرور میزبان تغییرات بیشتری بودو درسال 2016 نیز مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. پیشرانه V8‌ با 5.7 لیتر حجم و 381 اسب‌ بخار، قلب تپنده این خودرو اسـت کـه بـه همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک قابلیت عبور از مسیری را دارد.

 

در بازار کشور ما این خودرو اولین‌بار درسال 2007 حضور یافت و پس از ان بین سال‌های‌ 2012 تا 2013 نیز پای نمونه فیس‌لیفت ان بـه خیابان‌های‌ کشورمان باز شد؛ خودرویی کـه از نظر نمای ظاهری و آپشن‌ها مقداری ارتقا یافته بود.

 

تویوتا لندکروزر سری 300

تویوتا لندکروزر سری 300

هنگامی کـه تویوتا تصمیم گرفت پس از دو دهه ساختار مورد استفاده در سری 100 و سری 200 را کنار بگذارد، نسل جدید آفرود ژاپنی یعنی لندکروزر سری 300 معرفی شد. این خودرو با یک تفاوت بزرگ نسبت بـه دو نسل قبل همراه اسـت، چرا کـه پیشرانه V6 توربو شارژر جای گزین موتور هشت سیلندر خورجینی سنتی دراین خودرو شد.

 

جعبه دنده 10 سرعته اتوماتیک مورد استفاده دراین نسل نیز روند انتقال قدرت را بهتر انجام می دهد ودر کاهش مصرف سوخت پیشرانه موثر اسـت. التیام سیستم تعلیق و کاهش وزن 200 کیلوگرمی نیز از دیگر تغییرات سری 300 نسبت بـه سری 200 هستند. البته همان طور کـه میدانید بـه دلیل وجود تحریم‌ها سری 300 لندکروز در بازار کشور ما حاضر نشد و هم‌اکنون اعضای خاندان سری 200 آخرین نمونه‌های‌ حاضر در بازار داخلی هستند.

 

جايگاه جهاني سري 70

جايگاه جهاني سري 70

لندکروزر سري 70 يکي از شاخص‌ترين محصولات سري لندکروزر از خانواده شاسي بلندهاي کاربردي تويوتا اسـت کـه متاسفانه بنا بر سياست‌های اين شرکت، بـه بسياري از بازارهاي مهم جهان از جمله آمريکاي شمالي و اروپا صادر نشد تا مدل‌هايي چون هايلوکس «تاکوما» و تاندرا، بار کلاس وانت‌های تويوتا دراين بازارهاي مهم را بر دوش بکشند.

 

در بازار بسيار محبوبي چون استراليا نيز تيراژ توليد و واردات اين محصول بسيار محدود بوده اسـت. در حقيقت بزرگ‌ترين بازار فروش و صادرات سري 70 دو بازار مهم ژاپن و بازار خاورميانه اسـت.

 

سري 70 در بازار ايران همانند سري 40 جاودان و محبوب واقع نشد کـه مهمترين دليل ان عدم واردات يا توليد پيوسته اين خودرو در بازار اسـت. در حقيقت سري 70 شانس اين را نداشت تا در تيراژ بسيار زياد در بازار ايران حضور يابد تا بتواند ياد و خاطره سري 40 را در جايگاه خودرويي اقتصادي و توانمند اما مدرن، تکرار کند.

 

سري 70های موجود در ايران طبق معمول از نسخه‌های کلاس وانت و نمونه‌های مدرن/کلاسيک هستند و نسخه‌های شاسي بلند پنج در «Wagon SUV» ان‌ها بـه ندرت يافت مي‌شود. نسخه‌های وارداتي مدرن‌تر نيز کـه حدود سال‌های 2010 بـه بعد بـه بازار خودروهاي وارداتي ايران راه يافتند نيز طبق معمول از نوع تک کابين هستند و از ديدگاه قيمت نهايي بـه اندازه‌ای سر بـه فلک مي‌کشد کـه براي يک فرد معمولي بـه هيچ عنوان توجيه منطقي و کاربردي ندارند.

 

از اين رو دور از انتظار نيست کـه خودروهاي فراوان‌تر از کلاس مشابه نظير نسل‌های ديگر لندکروزر در نسخه‌های پنج در يا وانت‌های ارزان‌تر و فراوان‌تري چون هايلوکس‌های مدل پايين، در ديد مشتريان ايراني محصولات تويوتا محبوب‌تر واقع شوند.

 


مطالب مشابه: فیس‌ لیفت جدیدترین خودروی تویوتا لندکروز + عکس


 

در پایان

خودرو بانک/ لندکروزر «Land Cruiser» نام سري محصولات آفرودي سايز بزرگ تويوتا اسـت کـه اولين بار درسال 1951 ميلادي با کپي برداري مستقيم و مهندسي معکوس جيپ بَنتَم «Bantam GP» يافت شده در فيليپين، روانه ارتش امپراطوري ژاپن شد. اين جيپ کـه در ان زمان BJ و FJ نام گرفت، آغازگر سري محصولات نظامي تويوتا بود.

جدیدترین مطالب سایت