نکاتی برای خرید خودروی کارکرده مناسب

نکاتی برای خرید خودروی کارکرده مناسب
نکاتی برای خرید خودروی کارکرده مناسب
 
اگر تصمیم به خریده خودروی دست دوم و کارکرده گرفته اید حتما باید توجه به نکات زیر داشته باشید.
 
خرید خودروهای ارزان قیمت یا قدیمی کارکرده در چه صورتی …
 
براساس عرفی نانوشته در بازار خرید و فروش خودرو، گرم شدن هوا در فصل بهار یکی از نشانه‌های رونق بازار خرید و فروش خودرو برای سفرهای تابستانی است که این روند گاهی برای خریداران می‌تواند دردسرآفرین باشد.
 
اگرچه اکنون مراکز خرید و فروش خودرو و کارشناسان خبره آن به بخش قابل توجهی از نیاز خریداران در این زمینه پاسخ داده است، اما بازهم هستند افرادی که به دلیل نا آگاهی از این روند زیان می‌بینند و مشکلاتی برایشان ایجاد می‌شود.
 

پس اگر شما هم به دنبال خرید خودروی کارکرده یا همان دست دوم‌های خودمانی هستید برای این که بتوانید خریدی اقتصادی و مناسب داشته باشید این هفته همراه بازار جام‌جم باشید تا برایتان از زیر و بم این کار بگوییم.

 

به طور کلی رعایت نکاتی هرچند پیش‌پا افتاده می‌تواند ضمانتی قابل قبول برای انتخاب شما باشد. به صورتی که کارشناسان و متخصصان فنی خودرو معتقدند اگر افراد این نکات را رعایت کنند خریدی با 70 درصد شانس کیفیت را تجربه می‌کنند. هرچند نباید فراموش کنید بهترین و منطقی‌ترین کار این است که از نظر کارشناسی متخصصان حاضر در مراکز نقل و انتقال خودرو ـ که مورد تائید هستند ـ استفاده کنید. اگرچه کمی برای شما هزینه دارد، اما خریدی مطمئن خواهیدداشت.

 

قبل از هرکاری کمی وبگردی کنید

یکی از مهم‌ترین و شاید سازنده‌ترین نکاتی که باید از سوی خریداران در این زمینه مد نظر قرار گیرد بحث اطلاع و آگاهی از بازار است، بنابراین می‌توانید با بررسی آگهی‌های روزنامه یا دنیای مجازی در این زمینه تا حد قابل توجهی از شرایط موجود بازار مطلع شوید. امتیاز استفاده از دنیای مجازی نسبت به آگهی‌های منتشرشده در رسانه‌ها این است که می‌توانید در هرزمان از شبانه‌روز، اطلاعات مفید و قابل استنادی از خودروهای موجود بازار مثل قیمت، استقبال، هزینه نگهداری و همچنین امکانات فنی آن بدست آورید. پس قبل از این که راهی بازار شوید چند دقیقه وبگردی را به شما توصیه می‌کنیم.

 

اصالت خودرو

پس از کسب اطلاعات اولیه از شرایط بازار خودرو با مراجعه به بازار یا حتی مراجعه موردی به فروشندگان می‌توانید مراحل خرید را آغاز کنید. برای این کار اولین مرحله را همواره اصالت خودرو تعیین کنید. به این صورت که باید تمام مدارک اتومبیل با خود آن تطبیق داشته باشد که این اطلاعات عبارتند از: شماره شاسی، شماره موتور، پلاک راهنمایی و رانندگی، رنگ و مالک آن. برای دستیابی به این اطلاعات، تمام مدارک و اسناد خودرو را از فروشنده همراه با کارت شناسایی وی مطالبه و تک تک موارد را با حوصله و بدون عجله تطبیق دهید.

 

حداقل‌ها را دریابید

پس از این که اصالت خودرو برای شما ثابت شد لازم است حداقل‌های میزان کارکرد را برای خودرو درنظر داشته باشید. براساس اعلام نظر کارشناسان خودرو، بهترین میزان استفاده از یک خودرو میانگین سالانه نزدیک به 15 هزار کیلومتر است که باید متناسب با آن تصمیم ‌بگیرید.

 

بنابراین مبنای کارکرد سالانه خودرو را برهمین عدد قرار دهید و با جمع کردن تعداد سال گذشتن از تولید خودروی موردنظرتان در شرایط کلی دریابید آیا خودرو بیش از حد فرسوده شده یا براساس استانداردها کار کرده است. یکی دیگر از روش‌های کنترل میزان کارکرد خودرو این است که روی صندلی راننده بنشینید و میزان فرسایش تجهیزاتی مثل صندلی، فرمان، روکش پدال‌ها، تجهیزات داشبورد و… را خوب درنظر داشته باشید. اما فراموش نکنید همواره احتمال تغییر در این تجهیزات وجود داشته و ممکن است ظاهر سازی شده باشد، بنابراین منطقی بودن همه چیز را مدنظر داشته باشید که نو بودن بیش از حد یا فرسوده بودن زیادی هم سوال برانگیز است.

نکاتی برای خرید خودروی کارکرده مناسب

 

از موتور شروع کنید

پس از بررسی حداقل‌های میزان کارکرد خودرو، نوبت به چک کردن شرایط فنی خودرو یا همان موتور وگیربکس خواهد بود. اولین نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید وضعیت ظاهری داخل موتور است. به میزان آراستگی و مرتب بودن موتور نگاهی بیندازید. اگر موتور بیش از حد نامرتب و کثیف بود بیانگر بی‌تفاوتی مالک خودرو نسبت به تعمیرات دوره‌ای و نگهداری از خودروست و اگر هم بیش از حد مرتب و تمیز بود کمی با احتیاط‌تر موارد بعدی را کنترل کنید چون مثلا خودرویی که سه سال از تولیدش گذشته باشد و مورد استفاده قرار گرفته باشد بالاخره دارای تغییراتی در نظم و نظام داخل موتور و رنگ برخی تجهیزات خواهد بود.

 

اکنون با کشیدن میله کنتر‌ل‌کننده سطح روغن، از سلامت داخلی خودرو بیشتر آگاه شوید، چون اگر میزان روغن کمتر از حد لازم یا بیش از حد سیاه باشد بدون تردید، راننده به نکات نگهداری خودرو بی‌توجه بوده و ممکن است موتور خودرو صدمه دیده باشد.

 

رادیاتور و مایع خنک‌کننده را نیز دریابید. پس از روغن، مایع خنک‌کننده داخل رادیاتور نیز می‌تواند اطلاعات قابل قبولی برایتان به ارمغان آورد که یکی از آنها شفاف بودن و سطح این مایع است. به خاطر داشته باشید اگر روغن روی آب مشاهده کردید به طور کلی از خرید این خودرو صرفنظر کنید. حالا نوبت به روشن کردن رسیده است، چون در این حالت می‌توانید با شنیدن صدای کارکردن موتور، لرزش‌های احتمالی و همچنین مشاهده خروج دود، بیشتر به سلامت موتور اعتماد کنید. به عنوان مثال لرزش زیاد یا خروج دودسیاه یا آبی هنگام تحت فشار قرار گرفتن موتور می‌تواند عامل نگرانی و عدم سلامت موتور خودروی موردنظرتان باشد.

 

همان‌طور که می‌دانید سلامت گیربکس نیز یکی دیگر از موارد تعیین‌کننده خرید خودروست. از این رو وقتی پیشرانه (موتور) سلامت مناسبی داشت می‌توانید سراغ گیربکس بروید. برای این کار ابتدا با فشار دادن پدال کلاچ ببینید دنده‌ها بسادگی عوض می‌شود یا خیر و پس از آن موتور را روشن کنید و دوباره همین کار را تکرار کنید. اما نهایتاً باید در حرکت نیز این موارد را کنترل کنید. پس بخشی از تست‌های لازم را به آخر کار یعنی وقتی همه چیز تائید شد و خواستید دوری با خودرو بزنید بسپارید. فقط در نظر داشته باشید کشش، صدای غیراصولی و سرعت تعویض دنده‌ها را در آن بخش خوب کنترل کنید.

 

یکی از راهکارهای کنترل سلامت گیربکس و صفحه کلاچ این است که خودرو را روشن کنید و پایتان را آرام از روی پدال کلاچ بردارید. اگر خودرو خاموش نشد و به آرامی شروع به حرکت کرد به سلامت کل سیستم شک نداشته باشید. برای بررسی کمک فنرها نیز می‌توانید با فشار آوردن به چهارگوشه خودرو و زمان بازگشت خودرو به شرایط عادی از سلامت آنها نیز مطلع شوید و در مرحله تست رانندگی هم هنگام عبور از دست‌اندازها خوب به صدای کمک‌ها توجه کنید.

 

خوره‌ای بر جان بدنه

با اطمینان از سلامت موتور خودرو، نوبت به تصادفات احتمالی و همچنین میزان پوسیدگی در بدنه خواهد رسید. برای این کار ابتدا لازم است از زوایای مختلف خوب به خودرو دقت کنید تا مطمئن شوید همه چیز سرجای خود و بدون فرورفتگی یا برآمدگی است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از آهنرباهای مخصوصی که نشان‌دهنده رنگ شدگی خودروست، استفاده کنید.

 

یکی دیگر از روش‌های کنترل سلامت بدنه نگاه کردن به پیچ و مهر‌ه‌ها و همچنین موم‌های به کار رفته کارخانه هنگام مونتاژ خودروست. اگر همه چیز سرجای خود باشد و دست نخورده باشد کاملا مطمئن باشید تصادفی در کار نبوده است. اما پوسیدگی؛ برای اطمینان از این موضوع کافی است از مناطق مشکوک شروع کنید مثل زیر گلگیرها، درزهای داخلی محفظه موتور، رکاب، کفی پاها و داخل صندوق عقب.

 

مرحله‌ای غیرقابل گذشت

پس از کنترل تمام موارد نوبت به نقل و انتقال خودرو و اسناد مربوط رسیده است. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل خرید و فروش خودروست که خوشبختانه بخش عمده‌ای از آن توسط مسئولان کنترل می‌شود؛ اما بازهم توجه و رعایت نکات اصولی برای خریداران و فروشندگان ضروری است.

 

1 ـ برای نوشتن قولنامه حتما از قولنامه‌های رسمی که در مراکز خرید و فروش خودرو ارائه می‌شود، استفاده و از نوشتن قولنامه‌های دستی جدا خودداری کنید.

 

2ـ به هیچ عنوان وکالتی معامله نکنید.

 

3 ـ پس از انجام مراحل قانونی تعویض پلاک و دریافت برگ سبز مالکیت، به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه و از لحاظ ثبت اسناد نیز سند مالکیت خودروی موردنظر را به نام خودتان دریافت کنید.

 

4 ـ کلیه مدارک کارخانه، کلیدهای اضافه، برگه یا کارت گارانتی و دیگر متعلقات مربوط به خودرو را نیز از فروشنده بگیرید.

 

5 ـ کارت بنزین را فراموش نکنید و اگر فروشنده کارتی برای ارائه نداشت در اولین فرصت به دریافت کارت سوخت به نام خودتان از دفاتر پلیس + 10 اقدام کنید.

 

6 ـ اگر در بنگاه یا همان نمایشگاه‌های خرید و فروش خودرو مراجعه کرده‌اید از اصالت جواز کسب آن نمایشگاه مطمئن باشید و هنگام امضای قولنامه به مهر و امضای مالک یا صاحب جواز کسب خوب دقت داشته باشید.

 

منبع : خانواده ایرانی

جدیدترین مطالب سایت