دانستنی های جالب درباره به سنگ های زینتی

مجموعه : دانستنیها
دانستنی های جالب درباره به سنگ های زینتی

 سنگ های زینتی در احادیث و سخنان امامان

*در آیه 55 سوره مائده آمده است : «مرد فقیری داخل مسجد شد و از اصحاب در خواست کمک کرد و حضرت علی(ع) در حالی که به رکوع می‌رفت انگشتری خود را به او بخشید، در کتاب های معتبر تاریخی آمده که آن انگشتری عقیق قرمز یمانی بوده است.»

 

*در کتاب اصول کافی آمده است که: «امام رضا(ع) در مورد یکی از خواص عقیق می فرماید: استفاده کردن از انگشتر عقیق، فقر و هم چنین نفاق را از بین می برد.»

 

*امام سجاد(ع) از قول پیامبر(ص) نقل کرده است: «هر کسی انگشتر عقیق در دست کند و به نیایش بپردازد، خداوند حوائج و خواسته هایش را اجابت خواهد کرد.»

 

*امام علی(ع) چهار انگشتر در دست داشته‌اند که یکی از آن ها فیروزه بوده است و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می‌کرده‌اند. به همین خاطر در عربی به فیروزه «ظفر» گفته می‌شود که به معنای پیروزی است.

 

*در اصول کافی از قول امام صادق(ع) نقل شده است که: «انگشتر یاقوت به دست کنید زیرا که مستحب است و ثواب بسیار دارد و فقر را دور می کند.»

 

*امام رضا هم فرموده اند: «انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی‌ها و نگرانی ها را از شما دور می‌کند.»

 

*امام علی(ع) درباره انشگتر زمرد فرموده‌اند: «انگشتر زمرد باعث آسان شدن کارها و گره‌گشایی در امور می شود.»

 

*«درّ نجف» را که احتمالا خیلی ها درباره خواص و اهمیتش شنیده اند. در حقیقت نوعی سنگ کوارتز است که به لحاظ معنوی ارزش بالایی دارد . از امام صادق(ع) نقل شده است که: «درّ نجف بسیار ارزشمند است و هر کس آن را به دست کند و به آن نگاه کند ثواب زیارتی مثل زیارت حج نصیبش می‌شود.»

 

در روایت‌ها، نقش‌های انگشتری مختلفی هم آمده است و توصیه شده که اسم و یا آیات خاصی بر سنگ انشگتری نوشته شود. عباراتی از قیبل اسامی خدواند و یا عبارت های قرآنی کوتاه یا عبارت هایی در خصوص مدح و ستایش پروردگار.

 

آبی فیروزه ای

 

نگاهی به حدود قیمت های سنگ فیروزه

 

به محض آن که نام فیروزه را بیاوریم بی درنگ به یاد فیروزه نیشابور می‌افتیم. هرچند که فیروزه در غیر ایران در بعضی از کشورها مثل مصر و آمریکا و چین هم یافت می‌شود اما خیلی از کارشناس‌ها معتقدند فیروزه نیشابور مرغوب‌ترین نوع فیروزه در جهان است.

 

 نگین های فیروزه اصل نقاط و رگه های سیاهی در سطح و عمق خود دارند.اگر رنگ فیروزه کمی متمایل به سبز باشد، به قیمت آن افزوده خواهد شد.

 

فیروزه به دلیل رنگ خاصی که دارد خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد. ضمن این که خواص زیادی هم دارد و در روایت های دینی هم استفاده از آن توصیه شده است. فیروزه هایی که این روزها در بازارهای سنگ فروشان زینتی فروخته می شود متناسب با پایه انگشتری که دارند دارای قیمت‌های مختلفی هستند. اما اغلب فیروزه را به دلیل این که با پایه سفید زیباتر به نظر می‌رسد روی انگشتر‌های نقره یا طلا سفید سوار می‌کنند.

 

در انگشترهای فیروزه‌ای که با پایه نقره هستند حدود قیمت ها از 00 تومان تا 00 تومان است. که به فراخور نحوه تراش  و یا پرداخت پایه انگشتری و هم چنین گرم نقره ای که در آن به کار رفته است قیمت ها متفاوت است. ضمن این که قیمت‌های حدودی اعلام شده در گستره انگشترهای آقایان و خانم ها اعلام شده است.

 

در گردنبند هایی که از فیروزه برای تزیین آن استفاده می‌شود و جنس اصل گردنبند از نقره است هم حدود قیمت از 00 تومان تا قیمت‌های بالاتری مثل 00 تومان است.

 

البته نوع نقره‌ای که در ساخت انگشتر یا گردنبند به کار رفته هم عامل مهمی در تعیین قیمت هاست، چون بعضی از نقره ها با این که اصل هستند زود سیاه می شوند و باید هر چند ماه یک بار با آب و صابون کاملا شست و شو داده شوند تا مثل اول شان درخشان و سفید شوند. اما بعضی از نقره ها همیشگی براق و درخشان هستند و تغییر رنگ نمی‌دهند که مسلما به دلیل مرغوبیت بیشتر قیمت شان هم بالاتر است. شاید حدود 10 هزار تومان این دو نوع نقره با هم تفاوت قیمت داشته باشند.

 

در صورتی که تمایل دارید سنگ فیروزه را به صورت جداگانه خریداری کنید و متناسب با سلیقه خودتان پایه‌ای برای آن انتخاب کرده و سفارش بدهید، بهتر است قیمت های فیروزه را بدانید. در حقیقت سنگ فیروزه یکی از آن نوع سنگ‌هایی است که دامنه تنوعش بسیار وسیع است.

 

با توجه به اندازه و گرم سنگ فیروزه از قیمت های 000 تومان تا قیمت های خیلی بالا در بازار موجود است. اما به طور کلی سنگ هایی که برای گردنبند یا انگشتر کاربرد دارند، تا حدود 00 هزار تومان رواج دارند.

 

جدیدترین مطالب سایت