آشنایی با گل حسن یوسف

آشنایی با گل حسن یوسف

شرایط نگهداری از گل حسن یوسف

حسن یوسف با نام علمی Solenostemon scutellariodes  از تیره Labiatae  که با نام علمی Coleus blumei نیز شناخته میشود. گیاهی است چند ساله و دائمی، همیشه سبز، بسیار پررشد و بخاطر برگهای الوانش تولید و تکثیر میشود.

 

گلهای گیاه کوچک و ناچیز است و اغلب باغبانان توصیه میکنند به محض مشاهده شدن غنچه‌ها، آنها را حذف کنید تا گیاه به تولید شاخ و برگ بیشتری بپردازد و انرژی‌اش را صرف تولید گل و بذر نکند.

 

این گیاه را در تابستان میتوان در محلهای سایه آفتاب و دور از تابش بسیار شدید در باغچه کاشت. ولی کشت و نگهداری آن در منزل و پشت شیشه‌ها بسیار رایج بوده و به زیبایی منازل می‌افزاید.

 

بذرهای حاضر مخلوطی از رنگهای از واریته Wizard Mosaic‌ از شرکت PanAmerican که در بسته‌های ۵ عددی بسته بندی شده‌است.

 

ارتفاع گیاه معمولا بیش از سی‌سانتیمتر و گستردگی بوته آن هم بیش از سی سانتی متر میتواند باشد. حداقل دمایی که این گیاه تحمل میکند حدود ۴ درجه مثبت سانتیگراد است.

 

فاصله دو بوته را معمولا بیش از ۳۰ سانتیمتر در نظر میگیرند. این رقم حسن یوسف پرپشت  است و خاصیت پنجه‌زنی از زیر داشته و شاخه‌های جانبی در کنار بوته اصلی تولید میکند.

آشنایی با گل حسن یوسف

نیازهای گل حسن یوسف :

حسن یوسف در نور زیاد و سایه زیاد،‌ رشد نمیکند. بلکه به نور متوسط و حداکثر روشنایی غیرمستقیم نیازمند است. به سرما حساس بوده و در فصول سرد طاقت فضای آزاد را ندارد (در اغلب نقاط معتدله) سرزنی و حذف جوانه‌های گل باید به طور مداوم انجام شود.

 

به طور خلاصه نیاز دمایی گیاه زیاد و دوستدار گرما است. نیاز آبی بالایی دارد. (گیاهی علفی است و بدون آب برگها آویزان میشوند، قبل از خشک شدن سطح خاک مجدد باید آبیاری شود)  خاک آن ترکیبی معمولی در خاک باغچه و خاک برگ میباشد.

 

رطوبت متوسط و آبیاری پس از خشک شدن سطح خاک مورد نیاز است. (آبیاری متوسط) به دلیل رنگی بودن برگها و رشد علفی زیاد به مواد غذایی به طور مرتب نیاز دارد و کودیاری ماهانه با کودهای کامل و بالانس شده توصیه میشود.

 

آشنایی با گل حسن یوسف

 

تکثیر گل حسن یوسف :

بوسیله قلمه به راحتی تکثیر میشود. (قلمه‌ها را معمولا در آب ریشه‌دار میکنند) در سطوح بیشتر از بذر استفاده میکنند.

کاشت بذر:

بذرهای حسن یوسف بسیار ریز هستند. درصد جوانه‌زنی بذرها معمولا بسیار خوب است (۹۷درصد). در جنس بستری خوب، غنی شده با کودهای آلی کاملا پوسیده (مانند پیت ماس) کاشت بفرمایید و رطوبت کامل محیط تا زمانیکه جوانه‌ها سبز بشوند حفظ بفرمایید. دمای بالای ۱۸ درجه برای جوانه‌زنی مناسب بوده و جوانه زنی معمولا در کمتر از یک هفته اتفاق می‌افتد.

آفات و بیماریها

به آفات مکنده مانند شپشکهای آردآلود زیاد دچار میشود. نسبت به بوته میری و پوسیدگی طوقه در اثر بیماریهای قارچی حساس است.

 

جدیدترین مطالب سایت