29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

مراقبت از گیاهان آپارتمانی بـه معنای مراقبت از خود نیز هست. باغبانی، حتی اگر از انواع داخلی باشد، برای بسیاری تسکین دهنده و درمانی اسـت و وجود گیاهان در اطراف می تواند خلق و خو، بهره وری و سطح استرس شـما را بیشتر التیام بخشد.

فرقی نمی کند انگشت شست شـما سبز باشد یا … نه چندان سبز، چه یک گیاه یا یک جنگل داشته باشید، دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب چند نکته برای مراقبت از گیاهان وجود دارد که می تواند بـه شـما کمک کند نه تنها سبزی شـما را زنده، بلکه سرسبز نگه دارید.

 

29 هک گیاهی برای ارتقای گیاهان آپارتمانی

وقتی مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، مراقبت از گیاه همیشه راحت‌ترین کار نیست. هنگامیکه اصول مراقبت از گیاه را یاد گرفتید و یک برنامه معمول را پیدا کردید، متوجه تمام مزایای شگفت انگیز یک والد بودن گیاه خواهید شد. تحقیقات نشان داده اسـت که گیاهان میتوانند بـه شـما کمک کنند تا نفس‌هاي‌ شادتری داشته باشید و خلق و خوی خودرا فقط با داشتن انها در اطراف تقویت کنید.

 

فرقی نمیکند اتاق یا محل کار خودرا با گیاهان آپارتمانی تزئین کنید، ما نکاتی را برای مراقبت از گیاهان برجسته کرده‌ایم تا بـه شـما در مراقبت از نوزادان گیاه جدیدتان کمک کند. پیروی از این دستورالعمل هاي‌ مراقبت از گیاه خیلی زود بـه عنوان طبیعت دوم بـه سراغ شـما خواهد آمد!

 

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی شِفلِرا + شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی شِفلِرا

 

1. گوشه ای از یک اسفنج را ببرید و آن را به عنوان گردگیر گیاه خود تعیین کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

گردگیری از برگ ها می تواند بـه آن ها کمک کند تا بـه بهترین شکل ممکن فتوسنتز کنند و همچنین باعث میشود تازه و تمیز بـه نظر برسند. فقط اسفنج را کمی مرطوب کنید و روی هر برگ بمالید تا بدرخشد. گوشه اي از اسفنج گیاهی خودرا ببرید تا از اسفنج هایي که در ظروف و وان استفاده می‌کنید متمایز شود.

 

2. از پوست موز برای گردگیری برگ های گیاهان خود استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

همچنین می توانید از پوست موز برای گردگیری برگ هاي‌ خود استفاده کنید. ما ان را امتحان کردیم: مطمئناً گرد و غبار را از بین می‌برد، اما ممکن اسـت مقداری تفاله موز باقی بماند. اگر برایتان مهم نیست «ظاهرا موز میتواند بـه دفع شته‌ها کمک کند»؛ این یک نکته عالی برای استفاده مجدد برای زمانی اسـت که مصرف میان وعده‌تان تمام شده اسـت.

 

3. گیاهان را با آب آشامیدنی شبانه خود در صبح آبیاری کنید

نکته دیگر برای استفاده مجدد: از آب آشامیدنی که یک شبه روی پاتختی خود گذاشته اید برای آبیاری عده اي از گیاهان خود هرروز صبح استفاده کنید. این روتین داخلی و بدون ضایعات از آبیاری پراکنده گیاهان تشنه پیش گیری می‌کند.

 

4. برای آبیاری گیاهان خود از آب تخم مرغ آب پز استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

پوسته تخم مرغ سرشار از کلسیم اسـت که بـه خنثی کردن PH خاک کمک میکند. وقتی تخم‌مرغ‌ها را بـه سختی می‌جوشانید، مقداری از کلسیم در آب بـه اتمام میرسد، بنابر این گیاهان شـما ممکن اسـت ان را دوست داشته باشند. بعلاوه، شـما با آب کار مفیدی انجام میدهید که ممکن اسـت زهکش را پایین بیاورید.

 

5. گیاهان را با آب حمام آبیاری کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

تا زمانی که گیاهان شـما خوراکی نباشند «و هیچ حیوان خانگی یا بچه اي با آن ها تنقلات نمی‌خورند»؛ دزدیدن یک پیمانه آب از حمام برای آبیاری گیاهان شـما ضرر کمی دارد. اگر از نمک اپسوم در آب استفاده کنید، ان را دوست خواهند داشت «در ادامه در مورد ان بیشتر توضیح میدهیم»؛ اما اگر چیزی در آب با مواد افزودنی مانند رنگ‌ها یا عطرها وجود دارد، باید از ان اجتناب کنید «یعنی در روز بمب حمام از این نکته صرفنظر کنید» . با این حال، گیاهان می توانند کمی آب صابون رقیق شده را تحمل کنند.

 

6. با محلول اپسوم نمک آب کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

درباره نمک اپسوم: گیاهان بـه منیزیم و گوگرد نیاز دارند و خوشبختانه هر دوی این مواد مغذی در ان موجود اسـت. دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم را دریک گالن آب مخلوط کنید و از ان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید تا گیاهان خوشبوتر، شادتر و گلدارتر را تشویق کنید.

 

7. ….یا فقط از آن به عنوان مه استفاده کنید

همچنین می توانید گیاهان خودرا با محلول نمک اپسوم مه‌پاشی کنید تا راه دیگری برای تقویت مواد مغذی داشته باشید.

 

8. از چاپستیک برای حمایت از گیاهان تکیه دار استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

اگر گیاهان شـما در حین رشد بـه کمک کمی نیاز دارند، میتوانید از چاپستیک‌هاي‌ چوبی بیرون‌آوری‌تان مانند چوب‌هاي‌ کوچک گیاه استفاده کنید: ان‌ها را در خاک محکم کنید و از ریسمان یا نوار گیاهی برای رشته‌بندی ساقه‌هاي‌ آویزان خود استفاده کنید.

 

9. یک باغچه عمودی از جا کیف IKEA درست کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

فکر می‌کنید فضایی برای گیاهان ندارید؟ دوباره فکر کن کیسه دان IKEA VARIERA را می‌توان بـه عنوان یک باغ دیواری تغییر کاربری داد – فقط بـه مقداری خزه و خاک نیاز دارید.

 

10. برای شروع نهال از نیمه های پوسته تخم مرغ استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

برای شروع نهال خود نیازی بـه خرید گلدان هاي‌ کوچک ندارید. پوسته‌هاي‌ تخم‌مرغ‌تان را برای مدتی نگه‌دارید – با احتیاط ان‌ها را بشکنید! – و انها رابا خاک پر کنید تا دانه‌هایتان بـه درستی شروع بـه کار کنند.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب گل مناسب برای آپارتمان

 

11. … یا از یک کارتن تخم مرغ مقوایی خالی برای شروع نهال استفاده کنید

بـه طور مشابه، اگر پوسته‌هاي‌ تخم‌مرغ دریک کارتن مقوایی آمده باشند، اصلاً بـه پوسته‌هاي‌ تخم‌مرغ نیازی ندارید، فقط دانه‌ها را درست داخل ان قرار دهید.

 

12. نهال را در نیمه مرکبات شروع کنید

همچنین می توانید از نیم‌پوست پرتقال، گریپ فروت یا سایر مرکبات بـه‌عنوان گلدان اولیه برای دانه‌ها یا گیاهان تکثیر شده استفاده کنید. فقط پوست را خالی کنید تا فقط پوست ان باقی بماند و ان رابا خاک پر کنید.

 

13. مقداری دارچین را در خاک نهال خود مخلوط کنید

تعداد زیادی از نهال‌ها بـه دلیل بیماری‌هاي‌ قارچی یا «نم‌کشی» می‌میرند. خواص ضد قارچی دارچین می تواند بـه پیش گیری از این مشکلات کمک کند.

 

14. پوسته تخم مرغ را روی خاک بپاشید.

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

میتوانید پوسته‌هاي‌ تخم‌مرغ خرد شده را روی خاک گیاهتان بپاشید تا راه دیگری برای افزودن کلسیم بـه خاک برای متعادل کردن pH ایجاد شود. پوسته تخم مرغ همچنین بـه جلوگیري از آفاتی مانند حلزون و راب کمک می‌کند.

 

15. بچه های گیاه تکثیر شده را برای هدیه دادن درست کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

یادگیری تبلیغ بـه این معنی اسـت که شـما برای هر مناسبت کوچکی هدیه دارید. هر گیاهی متفاوت اسـت، بنابر این باید نام گیاه خودرا جست‌وجو کنید تا بدانید که آیا و چگونه ان را تکثیر کنید.

 

16. از ترفند بطری آب وارونه برای آبیاری گیاهان در زمانی که در تعطیلات هستید استفاده کنید

یک بطری آب را پر از آب کنید، درپوش را بگذارید و سریع ان را وارونه کنید و چند اینچ بـه داخل خاک فشار دهید. آب بـه آرامی بـه داخل خاک نفوذ می‌کند و ان را مرطوب نگه می دارد. شـما همچنین می توانید سنبله هاي‌ گیاه سفالی را خریداری کنید – آن ها نظارت بیشتری را برای گیاهان نازک ارائه می‌دهند.

 

17. … یا روش آبکشی را امتحان کنید

این یک راه دیگر برای هیدراته نگه داشتن گیاهان تشنه شـما در زمانی اسـت که رفته اید. از یک طناب پنبه‌اي استفاده کنید که یک سر ان در خاک گیاهتان فرو رفته و سر دیگر ان بـه ته ظرف پر از آب آویزان باشد. مارتا استوارت این نکته را دوست دارد و ان را درکتاب اخیر خود گنجانده اسـت.

 

18. از تکه های یخ برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

هفته اي یک‌بار سه تکه یخ را روی خاک بگذارید و بگذارید یخ ذوب شود و گیاهان شـما را تغذیه کند. مزایا: شـما در دسترس خطر نشت قرار نخواهید داشت، بـه شـما کمک میکند آبیاری بیش از حد نشوید، و این یک راه عالی برای پیش گیری از خیس شدن برگ هاي‌ ظریف «مانند گل بنفشه آفریقایی» اسـت. همچنین آبیاری گیاهان آویزان را بسیار راحت می‌کند.

 

هشدار: آب سرد می تواند بـه ریشه هاي‌ گیاهان گرمسیری شوک بزند، بنابر این شاید فقط برای تعطیلات از این نکته استفاده کنید.

 

19. تفاله قهوه استفاده شده خود را به خاک اضافه کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

تفاله هاي‌ قهوه استفاده شده خودرا بشویید و کمی از ان را بـه خاک بالایی گیاهان خود بریزید. «یا، بدون آبکشی، از آن ها برای تقویت اسیدی برای گیاهانی که عاشق pH پایین تر هستند، مانند سرخس موی دختر، آزالیا و زغال اخته استفاده کنید.» قهوه همچنین بـه پیشگیري از برخی آفات و جذب کرم هاي‌ خاکی کمک میکند.

 

20. گیاهان رطوبت دوست را با هم گروه کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

گیاهان نیز بـه دوستان نیاز دارند. اما مهمتر از ان؛ گیاهان رطوبت دوست شـما همگی رطوبت را از خود میدهند که گیاهان مجاور می توانند از ان بهره مند شوند.

 

21. یک پوشک را باز کنید تا به گیاهانتان کمک کنید رطوبت را حفظ کنند

شـما می توانید بـه جای خریدن از مهد کودک، یک پوشک را پاره کنید تا “کریستال هاي‌ نگهدارنده آب” خودرا تهیه کنید.

 

22. به گیاهان خود نوشیدنی از نوشابه باشگاهی خود بدهید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

سودای کلاب حاوی موادمعدنی اسـت که گیاهان دوست دارند، مانند فسفر، پتاسیم، گوگرد و سدیم، که بـه آن ها کمک میکند بزرگ تر و سبزتر شوند.

 

23. خاک گربه را به مخلوط خاک خود برای ساکولنت ها و کاکتوس ها اضافه کنید

کاکتوس ها و ساکولنت ها خاکی با زهکشی سریع را ترجیح میدهند. می توانید مواد ویژه را از فروشگاه بخرید، یا خودتان رابا نیمی از خاک معمولی و نیمی از بستر گربه مخلوط کنید – فقط مطمئن شوید که بستر یک نوع خاک رس بدون عطر باشد.

 

24. از عسل برای ریشه یابی قلمه های گیاهی استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

اگر میخواهید گیاه جدیدی را از قلمه‌اي ریشه‌دار کنید، فرو بردن ساقه ان در عسل «عسل خام بهترین اسـت» قبل از قرار دادن ان در خاک میتواند بـه محافظت در برابر مشکلات قارچی یا باکتریایی کمک کند.

 

25. از آب سبزیجات در حال جوش برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

شـما در حال استفاده مجدد از آب هستید و مواد مغذی که از سبزیجات خارج شده اند بـه گیاهان شـما تغذیه می‌کنند. برای پیشگیري از ضربه زدن بـه ریشه، ابتدا بگذارید خنک شود. آب حاصل از پختن ماکارونی و سیب زمینی نیز می تواند برای گیاهان مفید باشد.

 

26. خاک را با چاپستیک هوادهی کنید

خاک گیاه با گذشت زمان فشرده میشود. برای این که خاک دوباره شل شود و جایی برای ریشه ها، آب و اکسیژن ایجاد شود تا هر کدام کار خودرا انجام دهند، بـه آرامی یک چاپستیک یا مداد را داخل خاک فرو کنید. یک قانون سرانگشتی خوب این اسـت که در هر اینچ قطر گلدان، دو کوبش انجام شود. زمانی که خاک مانند گذشته آب را در خود نگه نمی دارد، زمان هوادهی فرا رسیده اسـت.

 

27. گلدان های بزرگ را با قوطی های نوشابه خرد شده پر کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

آن ها گردش هوا را فراهم میکنند، بـه زهکشی کمک میکنند ودر هزینه خاک صرفه جویی می‌کنند. فقط قبل از شروع از تمیز بودن آن ها مطمئن شوید.

 

28. یک فیلتر قهوه را در کف قابلمه خود قرار دهید

اگر نگران خروج کثیفی از سوراخ زهکشی هستید، یک فیلتر قهوه که بـه خوبی قرار گرفته باشد ترس شـما را آرام میکند.

 

29. … یا از یک مته برای اضافه کردن سوراخ های زهکشی به گلدان بدون آنها استفاده کنید

29 نکته درخشان و آسان مراقبت از گیاهان آپارتمانی

قطعا گیاهان با زهکشی مناسب بهتر عمل میکنند. اگر عاشق یک گلدان زیبا شده اید که زهکشی نمی کند، می توانید سوراخ هاي‌ زهکشی اضافه کنید. از مته معمولی برای گلدان هاي‌ پلاستیکی، مته سنگ تراشی برای سنگ یا سفال یا مته هاي‌ الماسی برای سرامیک هاي‌ لعابدار استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: کدام گیاهان آپارتمانی نماد پول، سلامت و عشق هستند ؟+ عکس

 

در پایان

انتخاب گیاهان بـه زیبایی و چشم اندازی که میخواهید در خانه خود ایجاد کنید بستگی دارد. البته بحث اندازه و نگهداری وجود دارد. مطمئناً نمی خواهید گیاهی را ببینید که پژمرده می‌شود، زیرا این باعث ایجاد حس منفی می‌شود.

جدیدترین مطالب سایت