در مورد زندگی اسب آبی کوتوله آفریقایی بیشتر بدانید

در مورد زندگی اسب آبی کوتوله آفریقایی بیشتر بدانید

اسب آبی سومین پستاندار بزرگ خشکی بعد از فیل و کرگدن اسـت و با این خثه خودرا با علف سیر می کند و گیاهخوار اسـت. نام اسب آبی از یک کلمه یونانی باستان گرفته شده اسـت کـه بـه معنای «اسب رودخانه» ترجمه شده اسـت. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز بـه مناسبت روز اسب آبی مقاله اي در مورد حقایقی جالب از اسب آبی منتشر کرده ایم.

 

12 واقعیت جالب و سرگرم کننده در مورد اسب آبی

اسب آبی موجوداتی آفریقایی هستند کـه هم در خشکی زندگی می کنند و هم در آب. اسب آبی دو نوع دارد یکی اسب آبی معمولی یا رودخانه اي اسـت و دیگری اسب آبی کوتوله اسـت.اسب آبی معمولی بزرگتر اسـت و جمعیت انها در جنوب صحرای آفریقا بیشتر اسـت. اسب آبی کوتوله بیشتر در آفریقای غربی هستند. این موجودات بسیار منفرد اند ودر مناطق جنگلی زندگی می کنند و از علف ها برای زنده ماندن تغذیه می کنند.

 

هردو گونه بـه نیروی خنک کننده و ترمیم کننده آب و رودخانه هاي‌ گل آلود نیاز دارند و بخش زیادی از زمان خودرا با بدن خود تقریبا بـه طور کامل در زیر آب می گذرانند. اگر چه پوست آن ها خشن و ناهموار بـه نظر میرسد، اما در واقع بـه آفتاب شدید بسیار حساس اسـت و تقریبا بـه هیدراتاسیون دائمی نیاز دارد. در حالی کـه اسب آبی معمولی در گروه‌هاي‌ بزرگ بـه رهبری غالب‌ترین نرها زندگی می کند، کوتوله ها ترجیح میدهند بـه تنهایی یا در گروه‌هاي‌ بسیار کوچک‌تر بمانند.

 

1. اسب آبی نمی تواند شنا کند

اسب آبی نمی تواند شنا کند

اگر چه یونانی ها آن ها را “اسب هاي‌ رودخانه” می نامیدند و شـما تقریبا همیشه اسب هاي‌ آبی را در آب خواهید دید، اما شاید عجیب بـه نظر برسد کـه آن ها در واقع نمیتوانند شنا کنند یا شناور شوند. انها ساعت ها در رودخانه ها و دریاچه ها می گذرانند، گاهی اوقات فقط چشمانشان نمایان اسـت، اما در آب هاي‌ کم عمق ثابت می‌مانند. انها کف رودخانه هاي‌ شنی و سواحل را برای ایستادن پیدا می کنند.

 

بیشتر فعالیت هاي‌ علوفه جویی آن ها در شب انجام می شود، زیرا آن ها حیوانات شب زی هستند، اما در گرمای روز باید راهی برای محافظت از خود در برابر آفتاب ظهر پیدا کنند. گل و آب بـه عنوان مانعی برای تسکین پوست و تنظیم دمای انها عمل می کند.

 


مطالب مشابه: عکس های جالب از یک اسب آبی کوتوله


 

2. اسب آبی یکی از بزرگترین حیوانات در دنیا است

اسب آبی یکی از بزرگترین حیوانات در دنیا است

درکنار فیل و کرگدن، اسب آبی معمولی یکی از بزرگ ترین حیوانات سیاره ما اسـت. یک نر متوسط و کامل می‌تواند بـه 7000 پوند برسد. این تقریبا بـه وزن یک کامیون UPS اسـت! وزن یک اسب ماده بـه طور کلی حدود 3000 پوند اسـت. از سوی دیگر، یک اسب آبی کوتوله کامل تنها بـه حدود 600 پوند میرسد. آن ها آرزوی افزایش وزن دارند. در کمتر از 3.5 سال، اسب آبی بالغ درنظر گرفته می شود.

 

3. بچه های اسب آبی می توانند زیر آب شیر بخورند

بچه های اسب آبی می توانند زیر آب شیر بخورند

اسب‌هاي‌ آبی گیاه‌خوار هستند، اما گوساله‌هاي‌ اسب آبی درسال اول زندگی از شیر مادرشان شیر می خورند. هنگامی کـه آن ها بـه دنیا می‌آیند، انها درکنار مادران خود میمانند و برای غذا بـه انها تکیه می کنند تا زمانی کـه بتوانند بـه تنهایی در طبیعت زنده بمانند. آن ها حتی گاهی اوقات بر پشت مادران خود سوار می شوند.

 

جالب اینجاست کـه بدن اسب آبی بـه گونه اي سازگار شده اسـت کـه بـه گوساله ها اجازه می دهد هم در خشکی و هم در زیر آب شیر دهند. چشم ها و سوراخ هاي‌ بینی برای جلوگیری از آب خوردن گوساله بسته می شود و می توانند این وضعیت را برای چند دقیقه حفظ کنند. باوجود شایعات اینترنتی، شیر اسب آبی صورتی نیست. شیر آن ها مانند اکثر پستانداران دیگر بـه رنگ زرد متمایل بـه سفید اسـت.

 

4. اسب آبی می تواند نفس خود را تا پنج دقیقه حبس کند

اسب آبی می تواند نفس خود را تا پنج دقیقه حبس کند

اسب‌هاي‌ آبی اصلا شنا کردن بلد نیستند ولی می توانند نفس خودرا برای پنج دقیقه زیر آب نگه دارند. یک غشای ضخیم چشم‌هاي‌ آن ها را می‌پوشاند و سوراخ‌هاي‌ بینی‌شان بسته می شود و یک مهر و موم ضدآب محافظ ایجاد می کند. اسب‌هاي‌ آبی زمانی اینکار را انجام می دهند کـه احساس خطر از چیزی در محیط خود کنند.

 

آن ها ممکن اسـت بـه منطقه دیگری نقل مکان کنند یا فقط بی حرکت بمانند تا زمانی کـه احساس کنند بازگشت بـه سطح آب امن نیست. عجیب اسـت ولی اسب هاي‌ آبی حتی می توانند با استفاده از همین غریزه بازتابی زیر آب بخوابند.

 

5. به گروهی از اسب های آبی نفخ می گویند

به گروهی از اسب های آبی نفخ می گویند

اسب آبی پیگمی بیشتر عمر خودرا در برنامه هاي‌ انفرادی میگذارند، اما اسب آبی هاي‌ معمولی اغلب در گروه هاي‌ بزرگ یا نفخ دیده می شوند. گاهی اوقات، این گروه‌ها میتوانند در مجموع تا 100 اسب آبی را شامل شوند. این امکان ایمنی و امنیت را فراهم میکند و بـه نرها بازرسی قلمرو و خانواده‌هایشان را می دهد.

 

شکارچیان اصلی اسب آبی گربه هاي‌ بزرگ، کروکودیل ها و کفتارها هستند. آن ها اغلب بـه دنبال کوچک‌ ترین فرزندان میروند، بـه خصوص اگر انها از حمایت گروه دور شده باشند. آن ها همچنین بـه دنبال اسب آبی هاي‌ پیر و زخمی می‌گردند کـه در برابر حمله آسیب پذیر هستند و قادر بـه دفاع از خود نیستند.

 

6. پوست اسب آبی آفتاب سوخته می شوند

پوست اسب آبی آفتاب سوخته می شوند

پوست حساس اصلی ترین دلیلی اسـت کـه اسب آبی زمان زیادی را در آب و دور از خشکی میگذارند. اما جالب اینجاست کـه بدن انها بـه گونه اي طراحی شده اسـت کـه ضد آفتاب دارد. آن ها در طول زمان تکامل یافته اند تا بتوانند نوع خاصی از عرق صورتی ترشح کنند کـه طول بدن انها را می پوشاند.

 

آن ها در واقع غدد عرق ندارند، اما این ماده چرب از منافذ پوست آن ها می‌آید و از آن ها در برابر آسیب هاي‌ خورشید محافظت می کند و از عفونت جلوگیری می کند.

 

7. اسب آبی کوتوله در خطر انقراض است

اسب آبی کوتوله در خطر انقراض است

جمعیت اسب آبی کوتوله رو بـه کاهش اسـت. در آخرین محاسبه درسال 2015؛ جمعیت انها در سیرالئون، لیبریا و ساحل عاج احتمالاً بـه دلیل “نفوذ و مزاحمت هاي‌ انسانی” کاهش یافته اسـت. اعتقاد بر این اسـت کـه کمتر از 3000 پیگمی باقیمانده اسـت.

 

اینگونه تمایل بـه تمرکز در جنگل هاي‌ باتلاقی دارد، بنابر این تخریب زیستگاه یا شکار غیرقانونی می‌تواند بـه کاهش تعداد انها کمک کند. جمعیت هاي‌ رایج اسب آبی پایدار هستند، اما وضعیت آسیب پذیری دارند.

 

8. اسب های آبی دوران بارداری 8 ماهه دارند

اسب های آبی دوران بارداری 8 ماهه دارند

مانند یک انسان، اسب آبی ماده نیز دوره بارداری بسیار طولانی دارد. اسب آبی رودخانه اي حدود 237 روز باردار می شود کـه تقریبا برابر با 8 ماه اسـت. برای مقایسه، پستاندار با طولانی‌ترین زمان، فیلی اسـت کـه بیش از 600 روز باردار اسـت. اسب آبی در هر زمان فقط یک بچه خواهد داشت. گوساله نزدیک بـه یکسال درکنار مادرش میماند و با رشد و قدرت گرفتن شیر می‌خورد. پس از این مدت، شیردهی را ترک می کند و از پوشش گیاهی تغذیه می کند.

 

9. اسب آبی چند همسر است

اسب آبی چند همسر است

اسب‌هاي‌ آبی برای مادام العمر جفت‌گیری نمی کنند و یک نر ممکن اسـت تا 10 جفت در طول عمر داشته باشد. از آنجایی کـه اسب آبی یا گاو نر غالب بر بقیه گروه حکمرانی می کند، اغلب برای نرهای جوان تر سخت اسـت کـه یک ماده را برای تولید مثل حفظ کنند.

 

دریک فصل، یک نر طبق معمولً با بیش از یک ماده جفت می شود تا فرزندان خودرا تضمین کنند. پس از تولد گوساله ها، همه ی آن ها در قلمرو او باهم خواهند ماند، جایی کـه او میتواند از انها در برابر سایر نرها و شکارچیان حریف محافظت کرده و انها را پناه دهد.

 

10. اسب آبی در آب

اسب آبی در آب

اسب‌هاي‌ آبی هردو سال یکبار جفت‌گیری می کنند و بیشتر مراسم جفت‌گیری در آب انجام میشود. هم مرد و هم زن از صداها، زبان بدن و حتی ادرار و مدفوع خود برای نشان دادن علاقه «یا عدم وجود ان» استفاده می کنند. یک نر برای بـه دست آوردن جفتی کـه می خواهد سفر می کند، رقابت می کند و با نرهای دیگر مبارزه می کند، بنابر این طبق معمولً فقط اسب‌هاي‌ آبی مسلط و قدرتمند اجازه دارند با موفقیت جفت‌گیری کنند.

 

11. اسب های آبی نر با پرتاب مدفوع خود قلمرو شان را مشخص می کنند

اسب های آبی نر با پرتاب مدفوع خود قلمرو شان را مشخص می کنند

یکی از دلایلی کـه اسب‌هاي‌ آبی بـه عنوان حیوانات خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی درنظر گرفته می شوند، نیاز انها بـه دفاع از قلمرو خود اسـت. ماده ها بـه شدت از بچه هاي‌ خود محافظت می کنند، اما این نرها هستند کـه شرورترین و تهدید کننده ترین آن ها هستند. آن ها بـه دنبال هر اسب آبی «حتی خانواده»؛ حیوان یا انسانی کـه جرأت ورود بـه فضای شخصی آن ها را داشته باشد، خواهند رفت.

 

در خشکی، آن ها ممکن اسـت از دم خود برای پرتاب مدفوع خود در اطراف منطقه استفاده کنند تا قلمرو خودرا بـه دیگران نشان دهند. دهان‌هاي‌ باز، صداهای بلند نیز ممکن اسـت نشانه‌اي از دفاع از سرزمین خود باشند.

 

12. اسب های آبی خوانندگان خوبی هستند

اسب های آبی خوانندگان خوبی هستند

صدای اسب هاي‌ آبی بسیار بلند هستند و از یکسری صداها برای برقراری ارتباط با یک دیگر در گروه هاي‌ خود استفاده می کنند. این صداها کاملاً متمایز هستند و بـه عنوان بوق، غرغر، ناله و جیرجیر توصیف شده اند. گاهی شبیه صدای خنده انسان نیز می شود.

 

در خشکی، گفته می شود کـه صداهای ان‌ها تا یک مایل دورتر شنیده می شود، اما اسب آبی‌ها همچنین بـه عنوان آواز زیر آب شناخته شده‌اند. اطلاعات زیادی در مورد معنای هر تماس یا دلیل انجام ان وجود ندارد، اما مانند سایر حیوانات، این روش آنهاست. از انتشار پیام ها آن ها می توانند اسب هاي‌ آبی دیگر را در مورد خطر آگاه کنند، زمان حرکت یا بی حرکت را نشان دهند، یا برای گشتن بـه دنبال کودکانشان بخوانند.

 


مطالب مشابه: عجیب ترین حیوان سواری های تاریخ را ببینید « تصویری»


 

در پایان

اسب آبی را می‌توان در دریاچه ها، رودخانه ها و باتلاق هاي‌ حرا یافت. اسب آبی نر بـه «گاو نر»؛ اسب آبی ماده «گاو» و نوزادان «گوساله» مشهور اسـت. امیدواریم از این مطلب از مجله تالاب کـه در مورد حقایقی از اسب آبی بود لذت برده باشید.

جدیدترین مطالب سایت