اس ام اس تبریک زادروز کوروش کبیر در 4 شهریور + زندگینامه کوروش کبیر

اس ام اس تبریک زادروز کوروش کبیر در 4 شهریور + زندگینامه کوروش کبیر

اس ام اس تبریک زادروز کوروش کبیر در 4 شهریور : کوروش کبیر اولین شاه و بنیان‌گذار دوره شاهنشاهی هخامنشی در ایران زمین می‌‌باشد. ایرانیان کوروش کبیر را پدر و یونانیان، کـه وی سرزمین‌هاي‌ ایشان را تسخیر کرده بود، او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند. ما دراین قسمت از مجله تالاب بـه مناسبت زادروز کوروش کبیر برای شـما همراهان عزیز مقاله اي در مورد زندگی او منتشر کرده ایم.

 

خصوصیات رفتاری کوروش کبیر

کوروش کبیر بـه عنوان ابرمرد تاریخ ایران و شاه شاهان از شجاع‌ترین و دوست داشتنی‌ترین شاه هاي‌ ایران اسـت. کوروش کبیر با گفتار، کردار و پندار نیک خود انقلاب بزرگی در امپراتوری‌هاي‌ تاریخ برپا کرد. 500 سال قبل از میلاد حضرت مسیح یا 1100 سال قبل از اسلام پسر شاه پارس کـه مادر او دختر شاه ماد بود، بـه فرماندهی نجیب‌ترین قبلیه‌هاي‌ پارسی درآمد.

 

کوروش کبیر، شخصیت تاریخی بزرگ و پادشاه پیشین ایران، بـه عنوان یکی از فرمانروایان برجسته در جهان شناخته می شود. او همانند داریوش یکی از برترین و بزرگ‌ترین پادشاهان هخامنشی بود کـه توانست با برپایی امپراتوری ایران و توسعه ان؛ در دستیابی بـه قدرت و افزایش تأثیر خود در منطقه خاورمیانه برجسته شود. کوروش با روش‌هاي‌ نوین حکومتی و مدیریتی، دانش فرهنگی و سیاسی، همچنین تسلط بر استراتژی‌هاي‌ نظامی، بـه عنوان یک رهبر بی‌نظیر مشهور اسـت.

 

او بـه مردمان فرقه‌ها و مذاهب مختلف احترام می‌گذاشت و اجازه می‌داد آزادانه بـه عقاید و آیین‌هاي‌ خود عمل کنند. عدالت و مدارا، دو ویژگی مهم در حکومت کوروش بودند و باعث شده برخی بـه او با عنوان “پدر میلیونان” اشاره کنند. ارثی کـه کوروش بـه ما برجای گذاشته اسـت، نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ بشریت نیز با ارزش اسـت و او برای همیشه در قلوب ما بـه عنوان یکی از بزرگان تاریخ باقی خواهد ماند. 

 


مطالب مشابه : 20 متن زیبا از کوروش کبیر پادشاه بزرگ هخامنشی


 

کوروش کبیر کیست؟

کوروش کبیر کیست؟

کوروش دوم «576-529 ق.م.م»؛ مشهور بـه کوروش کبیر، اولین پادشاه و بنیان‌گذار حکومت هخامنشی بود کـه در 40 سالگی بـه پادشاهی رسید. او بـه‌مدت 30 سال «559 تا 529 ق.م.م» بر مناطق وسیعی از آسیا حکومت ‌کرد.

 

کوروش کبیر نمونه کاملی از صفات اخلاقی را داشت. هرکجا کـه بـه‌عنوان فاتح وارد میشد، بر‌خلاف فاتحان آشور و بابل نسبت بـه معابد اقوام بیشترین احترام را نشان می‌داد؛ برای تعمير و توسعه‌ پرستشگاه‌ها کمک‌هاي‌ زیادی می کرد؛ از هر‌گونه تبعیض نسبت بـه پيروان اديان خودداری می کرد و اجازه نمی‌داد اين احترام بهانه‌اي برای تجاوز‌جویی و قدرت‌طلبی کاهنان شود. او با نهايت دقت اين شيوه‌ اخلاقی و انسانی را رعايت میکرد و ان را وسيله‌ استحکام قدرت امپراتوری میدانست.

 

کوروش مظهر خردمندی و قابلیت و فردی بافضیلت و شرافتمند است. به گفته‌ هرودوت:

کوروش دلیرترین و پرهوادارترین مرد جوان در پارس بود. او فریب زندگی پرزرق‌وبرق را ‌نخورد و بر ارزش زندگی شرافتمندانه واقف بود.

 

ایرانیان کـه کوروش ان‌ها را بـه مقام فرمانروايی رساند، او را پدر و یونانیان، کـه کوروش کبیر سرزمین‌هایشان را تسخیر و ان‌ها را مغلوب قدرت خويش کرد، او را پادشاه نمونه و قانون‌گذار می‌نامیدند. یهودیان کـه او معبد و آزادی عبادتشان را بـه ان‌ها باز‌گرداند او را شبان يهود و مسيح خدا میخوانند؛ ضمن آنکه بابلیان کوروش کبیر را مورد تایید مردوک می دانستند.

 

عامه‌ مردم در مانای، ماد، ايلام، اورارتو، ليديه، بابل و حتی فنيقيه، او را بـه چشم نجات‌بخش می‌ديدند و از اينکه در امپراتوری او خشونت و تعدی امپراتوری‌هاي‌ گذشته جای خودرا بـه عدالت داده‌ بود از وی راضی بودند.

 

کوروش کبیر در تمام دوره‌ هخامنشی

نزد ایرانیان مظهر مردانگی و پهلوانی و ساده‌زيستی و سرفرازی بودو آرامگاه او را مقدس می دانستند. پس از دوره‌ هخامنشيان نيز بـه روش‌هاي‌ ديگر تلاش کردند تا بـه او توهين و بی‌احترامی نشود.

 

فرمان کوروش کبیر کـه روی یک استوانه سفالی، بـه خط میخی و بـه زبان اکدی «بابلی» نوشته شده اسـت، در 1878 در جریان حفاری‌هاي‌ محل تمدن بابل، کشف شد. دراین فرمان، کوروش، شیوه رفتار انسانی با ساکنان سرزمین بابل را برای فاتحان ایرانی شرح داده اسـت.

 

این سند بـه‌عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته شده اسـت ودر سال 1971؛ سازمان ملل متحد ترجمه متن ان را بـه تمام زبان‌هاي‌ رسمی بـه چاپ رساند ودر کشور های مختلف در معرض دفاتر این سازمان قرار داد.

 


✅ مطالب مشابه: زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی


 

همسر و فرزندان کوروش کبیر

همسر و فرزندان کوروش کبیر

کوروش کبیر همسری بـه نام کاساندان از خاندان هخامنشی برگزید کـه از او دارای 4 فرزند بود. دو تن از فرزندان کوروش کبیر پسر و دو تن دیگر دختر بودند. پسران کوروش کمبوجیه دوم و بردیا نام داشتند و یکی از دخترانش آتوسا نام داشت اما در منابع تاریخی نام دیگر دختر کوروش کبیر ذکر نگردیده اسـت. کامبیز دوم پس از مرگ پدر بـه جای او بـه تخت شاهی نشست و برادر دیگر خود بردیا را کشت. او پس از فتح مصر در راه بازگشت بـه ایران خودکشی کرد.

 

آتوسا دختر کوروش کبیر نیز با داریوش اول ازدواج کرد و ملکه ایران شد. همچنین کوروش کبیر دختر دیگری بـه نام آرتیستون داشت کـه از کساندان زاده نشد و خواهر ناتنی آتوسا بود. کاساندان و کوروش بزرگ عشق زیادی بـه یک دیگر داشتند و کاساندان تا دم مرگ کوروش کبیر را بسیار دوست داشت.

 

براساس سنگ نوشته نبونیداس در بابل، زمانی کـه کاساندان درگذشت تمام مردم امپراطوری هخامنشی بـه احترام کوروش کبیر بـه عزاداری پرداختند و این عزاداری در بابل بـه خصوص بسیار مشهود بودو مردم این شهر برای مدت 6 روز «از 21 تا 26 مارس 538» بـه عزاداری مشغول بودند.

 

آرامگاه کاساندان همسر کوروش کبیر، در پاسارگاد پایتخت امپراطوری پارس قرار داشت. منابع دیگر در خصوص همسر کوروش اطلاعات دیگری ارائه می کنند. براساس این منابع کوروش کبیر با دختر آژیدهاگ بـه نام آمیتیس ازدواج کرد. این احتمال وجوددارد کـه پس از مرگ کاساندان، کوروش کبیر با دختری از ماد از خاندان سلطنتی خود ازدواج کرده باشد.

 

دستور کشتن کوروش در بچگی

دستور کشتن کوروش در بچگی

بنا بـه گفتهٔ هرودوت، آستیاگ «پدربزرگ کوروش» شبی در خواب دید کـه از دخترش آن قدر آب خارج شد کـه کشور ماد و تمام آسیا را غرق کرد. مغها خواب او را چنین تعبیر کردند کـه فرزند دخترش روزی بر تمام آسیا چیره خواهد شد. از این روی، وی دخترش ماندانا را بـه یکی از بزرگان پارس بـه زناشویی داد.

 

پس از تولد نوه‌اش، وی خواب دیگری دید کـه تاکی ازبدن ماندانا روییده و تمام آسیا را فراگرفته‌اسـت پس او فرزند دخترش را بـه یکی از بستگانش بـه نام هارپاگ سپرد و دستور داد کـه کودک را نابود کند.

 

هارپاگ، کوروش را بـه یکی از چوپان‌هاي‌ شاه بـه نام میترادات «مهرداد» داد و از او خواست کـه او را بـه دستور شاه بـه کوهی در بین جنگل رها کند تا طعمهٔ درندگان گردد. چوپان کودک را بـه خانه برد. وقتی همسر چوپان بـه نام سِپاکو از موضوع باخبر شد، با ناله و زاری بـه شوهرش اصرار ورزید کـه از کشتن کودک خودداری کند و به جای او، فرزند خودرا کـه تازه زاییده و مرده به دنیا آمده بود، در جنگل رها سازد.

 

چوپان نظر همسرش را پذیرفت و جسد مردهٔ فرزندش را بـه مأموران هارپاگ سپرد و خود سرپرستی کوروش را بـه گردن گرفت. هارپاگ هم جسد پسر چوپان رابا اسمی دیگر در مقبرهٔ شاهی دفن کرد.

 

سالها بعد هنگامی کـه کوروش ده ساله شده بودو با کودکان بازی میکرد، ان کودکان کوروش کبیر را بـه عنوان پادشاه برگزیدند. کوروش در بین بازی، دستور داد یکی از کودکان را تنبیه کنند. پدر ان پسر بـه نام آرتمبارس نزد آستیاگ شکایت کرد و اظهار داشت کـه یکی از بردگان وی فرزند درباریان را چوب زده‌اسـت.

 

کوروش را نزد آستیاگ فرستادند تا تنبیه شود.

شاه با مشاهدهٔ کوروش و شباهت وی با افراد خانواده، چنین سوءظن برد کـه مبادا او کوروش نوهٔ خودش باشد.

 

شاه چوپان را تهدید کرد کـه اگر حقیقت را نگوید شکنجه خواهد شد و وی حقیقت را بیان داشت. پس از ان؛ شاه هارپاگ را احضار کرد و از وی پرسید: «طفل دخترم را کـه بـه تو سپرده بودم، چگونه کشتی؟» هارپاگ با دیدن چوپان پاسخ داد کـه: «پس از آنکه طفل را بـه خانه بردم، خواستم طوری رفتار کنم کـه امر تو اجرا شده باشد و قاتل پسر دخترت هم نباشم.» او گفت حالا کـه طفل زنده مانده، باید خدا را شکر کرد و ضیافتی داد و از هارپاگ خواست بـه این میهمانی بیاید و فرزندش را هم همراه بیاورد.

 

پس از ان هارپاگ را بـه بی رحمانه‌ترین شکل تنبیه کرد، بدین ترتیب کـه او را برای صرف شام دعوت نمود و بدون آنکه وی خبردار شود گوشت بدن فرزند هارپاگ را بـه عنوان غذا، بـه خورد پدر داد. مدتی بعد آستیاگ بار دیگر بـه جادوگران و کاهنان روی آورد و از انها سؤال کرد کـه آیا هنوز باید از ان خطر از جانب نواده‌اش بترسد یا خیر؟

 

آن ها پاسخ دادند کـه رؤیای شاه هم‌اکنون تعبیر شده‌اسـت برای آنکه کوروش هنگامی کـه با کودکان دیگر بازی می کرد بـه عنوان شاه انتخاب شد؛ بنابر این دیگر نیاز نیست از وی بترسد. پس از ان آستیاگ آرام گرفت و نواده‌اش را بـه پارس نزد پدر و مادرش فرستاد.

 

دین کوروش کبیر

دین کوروش کبیر

در بابل و جاهای دیگر، مدارک فراوانی در ارتباط با تسامح کوروش کبیر در امور دینی بدست آمده و هیچ نشانه‌اي از تعصب وی بـه دین ملی‌اش دیده نشده‌اسـت. دربارهٔ این کـه کوروش کبیر چه دینی داشت، اختلاف نظر وجوددارد و احتمالاً کوروش خود می ‌بایست پرستندهٔ اهورامزدا بوده‌باشد، اگر چه تقریبا هیچ چیزی دربارهٔ باورهایش نمیدانیم.

 

مطابق با گزارش گزنفون، کوروش کبیر

در بارگاهش پیرامون مسائل دینی از رهنمودهای مغان پیروی می‌نمود. اگر چه بسیاری از پژوهشگران، کوروش کبیر را زرتشتی نمی دانند، مری بویس قویاً استدلال میکند کـه کوروش خود یک زرتشتی بود کـه چنان پا جای پای نیاکان خود میگذارد، نیاکانی کـه از سدهٔ هفتم پیش از میلاد هنوز پادشاهان کوچکی در انشان بودند.

 

او خاطرنشان می‌سازد کـه آتشکده‌ها و نیایشگاه‌هاي‌ پاسارگاد حاکی از عمل بـه آیین‌هاي‌ زرتشتی‌اسـت و متن‌هاي‌ یونانی نیز بـه عنوان شاهد آورده‌اند کـه مغان زرتشتی جایگاه‌هاي‌ ارزنده‌اي در دربار کوروش کبیر داشته‌اند.

 

لوییس گری عقیده دارد کـه کوروش کبیر دقیقاً پیرو آئین ایرانیان‏ باستان قبل از گاتاهای زرتشت و بازماندهٔ ان در اوستای جدید بودو خدایانی کـه مورد تکریم کوروش بودند، با اهورامزدا، میترا، آذرو آناهیتا، قابل تطبیق هستند. وی معتقد اسـت دین کوروش کبیر بـه آئین ارائه ‏شده در اوستای جدید نزدیک‏ بوده و دلیلی برای زرتشتی دانستن او وجود ندارد.

 

در برابر، پژوهشگرانی هم چون جورج کامرون و والتر هینتس عقیده دارند کـه زمان زندگی زرتشت مابین سال‌هاي‌ 660 تا 582 پیش از میلاد بوده و کوروش کبیر دراین مدت، حتی با زرتشت دیدار هم داشته و پیرو دین زرتشتی بوده‌اسـت و دلیل این استدلال را آتشدان‌هاي‌ ساخته‌شده در فضای آزاد و برج نگه‌داری آتش در پاسارگاد می دانند.

 

ماکس مالوان میگوید کـه تا کنون هیچ مدرکی بدست نیامده کـه بر پایهٔ ان بتوان گفت، کوروش کبیر زرتشتی بوده‌ اسـت ولی رفتار کوروش با آموزه‌هاي‌ زرتشت و اصول دین او نقاط مشترک بسیاری دارد و شاید از دین زرتشتی تأثیر پذیرفته باشد.

 

دستاوردهای کوروش کبیر

  • 588 ق.م.م: آغاز پادشاهی کوروش در «انشان» «فارس» و خوزستان. انتقال پایتخت هخامنشیان بـه شوش.
  • 550 ق.م.م: شکست «ایشتوویگو» شاه ماد از کوروش و پیرو ان فتح هگمتانه. اتحاد ماد و پارس.
  • 549 تا 548 ق.م.م: تسخیر سرزمین‌هاي‌ پارت، جرجان و احتمالا ارمنستان توسط کوروش.
  • 546 ق.م.م: فتح «سارد» پایتخت لیدی توسط کوروش و شکست «کرزوس» پادشاه لیدی.
  • 539 ق.م.م: فتح «بابل» ثروتمندترین شهر غرب آسیا توسط کوروش. سقوطی کـه با مقاومت کم سپاه بابل در کرانه ساحلی رود دجله بـه وقوع پیوست.
  • 539 ق.م.م: بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را کـه در ان شهر بـه بردگی گرفته شده‌ بودند آزاد کرد.
  • 529 ق.م.م: کوروش بـه قبایل سکاها در شمال شرق ایران حمله کرد ودر جنگ با ماساژت‌ها کشته شد. کوروش کبیر را در پاسارگاد دفن کردند. پس از کوروش، فرزند او کبوجیه دوم بـه تاج و تخت رسید.

 

آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش کبیر

یکی از روایت هایي کـه در مورد از بین رفتن کوروش وجوددارد، این اسـت کـه در جنگ قبیله اي بـه نام ماساژت ها، کوروش کبیر بـه شدت زخمی شد. پس از تحمل 3 روز درد، در نهایت نتوانستند جلوی درد را بگیرند و او از دنیا رفت. عقیده دیگری کـه در مورد کوروش وجوددارد، این اسـت کـه بـه دلیل سن بالای او، با مرگ طبیعی از دنیا رفته اسـت. اما مسئله کـه روشن اسـت، این اسـت کـه کوروش در منطقه پاسارگاد از دنیا رفته بودو بـه همین دلیل، او را در همین منطقه دفن کردند.

 

پاسارگاد در واقع در فاصله 1 کیلومتری شیراز کنونی قرار دارد ودر دشتی بـه ارتفاع 2 هزار متر از سطح دریات قرار گرفته اسـت. این دست در بین کوهستان ها قرار دارد و تن کوروش کبیر هم در همان جا بـه خاک سپرده شده اسـت. آرامگاه کوروش کبیر درسال 2004 بـه عنوان میراث جهانی یونسکو بـه عنوان زیر مجموعه پاسارگاد بـه ثبت رسیده اسـت.

 

آرامگاه کوروش کبیر

برای همه ی ما مقدس اسـت. بـه دلیل مقدس بودن، از 7 سکو روی هم ایجاد شده اسـت و دلیل ان هم این اسـت کـه عدد 7 عددی مقدس اسـت. شش سکو از ان؛ از قطعات تراشیده شده سنگ هستند و روی ان اتاقی قرار دارد کـه جسد کوروش دفن شده اسـت. این اتاق2.10 متر پهنا، 3.17 متر طول و 2.10 متر ارتفاع دارد کـه ورودی ان کوچک و باریک اسـت.

 

همچنین اتاقک ان دارای حدود 2 متر ارتفاع اسـت و ضخامت دیوار هاي‌ ان بـه حدود 1.5 متر میرسد. سنگ هاي‌ ان کاملاً تراشیده شده هستند و بـه شکلی زیبا روی هم قرار گرفته اند. اگر بـه داخل آرامگاه وارد شوید، متوجه دو قطعه سنگ بسیار بزرگ و سنگین خواهد شد کـه کف ان را پوشانده اسـت. همچنین پوشش سقف ان هم بـه وسیله سنگ هاي‌ شیروانی سه گوش پوشیده شده اسـت.

 

اگر بخواهیم ارتفاع کلی را بررسی کنیم، بـه همراه سنگ هاي‌ پایین ان حدود 11 متر ارتفاع دارد. سکوی اول ان دارای 165 سانتی متر ارتفاع دارد اما نکته حائز اهمیت این اسـت کـه حدود 60 سانتی متر از ان پنهان اسـت.

 

پله هاي‌ دوم و سوم ان 105 سانتی متر، پله هاي‌ چهارم و پنجم و ششم هم 57.5 سانتی متر ارتفاع دارند. همچنین پهنای این سکوه ها حدود نیم متر اسـت و سطح سکوی ششم هم مساحت زیرین آرامگاه را تشکیل میدهد. این مساحت هم حدود 6.4 متر در 5.35 متر اسـت.

 

کتیبه کوروش کبیر

کتیبه کوروش کبیر

تنها سند نمایانی کـه از کوروش بر جای مانده، استوانه سفالی اسـت کـه با خط میخی بابلی نوشته شده اسـت کـه تکه اول و اصلی کتیبه درسال 1879 در حین حفره برداری معبد مردوک و تکه دوم ان درسال 1975 در دانشگاه ییل یافت شد کـه هردو منطقه در شهر بابل واقع هستند؛ خط هایي کـه بر روی استوانه سفالی نوشته شده حاوی 45 خط اسـت. امروزه این کتیبه در موزه بریتانیا نگه داری می شود.

 

نوشته هایي کـه بر روی کتیبه هک شده، بیانگر رفتار انسان دوستانه ایرانیان با مردمان سرزمین بابل را شرح داده کـه درسال 1971 سازمان ملل این استوانه سفالی را چاپ و ترجمه نمود و بدلی از ان را در تالار قیومت شهر نیویورک قرار داد. همچنین لازم بـه ذکر اسـت بدانید کـه منشور سفالی کوروش بـه عنوان اولین رفتار انسان دوستانه در جهان نام برده می شود.

 


✅ مطالب مشابه: عکس پروفایل روز بزرگداشت کوروش کبیر + عکس نوشته درباره کوروش


 

اس ام اس تبریک زادروز کوروش

 

راه در جهان یکی اسـت و ان راه راستی اسـت

4 شهریور زادروز کوروش بزرگ مبارک

 

*******

 

بـه خود می بالم کـه ایرانی هستم

و از نژاد پاک آریایی

4 شهریور زادروز کوروش بزرگ خجسته باد

 

*******

 

کوروش اي جانم فدای راه تو

در تن و مغزم همه ی آوای تو

چون خرمندان خردمندی کنی

در تن و جان همه ی مردی کنی

4 شهریور، زادروز کوروش مبارک.

 

*******

 

اس ام اس تبریک زادروز کوروش

 

*******

 

کوروش بزرگ: پروردگارا سرزمین مرا از حمله بیگانگان، خشکسالی و دروغ در امان بدار.

زادروز کوروش کبیر خجسته باد.

 

پیام تبریک زادروز کوروش

 

بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد

هرگز نخواب کوروش اي مهر آریایی

زادروز کوروش مبارک

 

*******

بـه کوروش بـه آرش بـه جمشید قسم

بـه نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم

ایران همی قلب و خون من اسـت

گرفته ز جان در وجود من اسـت

بخوانیم این جمله در گوش باد

چو ایران نباشد تن من مباد

بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

زادروز کوروش کبیر همایون باد

 

*******

 

پیام تبریک زادروز کوروش

 

*******

 

اگر همان کاری را انجام دهید کـه همیشه انجام می‌دادید همان نتیجه‌اي را میگیرید کـه همیشه می گرفتید.

زادروز کوروش گرامی باد.

دشوارترین قدم همان قدم اول اسـت.

4 شهریور، زادروز کوروش کبیر مبارک باد.

 

*******

 

بـه نام کاوه و آرش

بـه نام کوروش و خاکش

بـه نام جنگ و آزادی

بـه نام خشم و آگاهی

بـه نام هر کـه نامش هست:

پریشان خاطر و سرمست …

زادروز کوروش گرامی باد

 

متن تبریک زادروز کوروش

 

یک مقبره ساده ز سنگ ساخته اسـت

بر گنبد و سیم و زر نپرداخته اسـت

اما عجبا کـه نام و آوازه او

صد لرزه بـه شیخ و زاهد انداخته اسـت!

تولد کوروش گرامی باد

 

*******

 

هیچ چیزم دراین عالم نباشد افتخار

جز بـه این کـه نام من ایرانی اسـت

راه من راه من راهی بـه عرش کبریاست

شیوه و تبدیر من انسانی اسـت

قهرمانم قهرمانم من ز نسل آرشم

پیش چشم دشمنان، چون آتشم

زادروز کوروش مبارک.

 

*******

 

عمر شـما از زمانی شروع میشود کـه اختیار سرنوشت خویش را در دست میگیرید.

زادروز کوروش مبارک.

 

*******

 

وطن یعنی سرای مردم پارس

وطن یعنی خلیج تا ابد پارس

وطن یعنی شکوه و مهر و آتش

وطن یعنی کمان خوب آرش

چهار شهریور، تولد کوروش گرامی باد

 

*******

 

نه گنبدی داره نه مناره، نه ناقوس و نه ضریح

او کرورش بزرگ اسـت

نامش اعتبار انسان و انسانیت در جهان

پاینده باد ایران

پاینده باد کوروش

زادروز کوروش بزرگ «داراب» گرامی باد

 

استوری تبریک زادروز کوروش

 

افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمیدهند بلکه کارها را بگونه‌اي متفاوت انجام می دهند.

زادروز کوروش مبارک.

 

*******

 

متن تبریک زادروز کوروش

 

اس ام اس تبریک زادروز کوروش کبیر

 

شهریاری کـه نداند شب مردمانش چگونه بـه صبح میرسد

گورکن گمنامی اسـت کـه دل بـه دفن دانایی بسته اسـت

مردمان من امانت آسمانند بر این خاک تلخ

مردمان من خان و مان من اند

4 شهریور، زادروز کوروش مبارک.

 

*******

 

هیچ چیزم دراین عالم نباشد افتخار

جز بـه این کـه نام من ایرانی اسـت

راه من راه من راهی بـه عرش کبریاست

شیوه و تبدیر من انسانی اسـت

قهرمانم قهرمانم من ز نسل آرشم

پیش چشم دشمنان، چون آتشم

زادروز کوروش کبیر مبارک

 

*******

 

منم فرزند کوروش خون ایرانی بـه رگ دارم

منم ایرانی آزاده فرزند خشایارم

من از پستی من از زاری من از خواری گریزانم

تولد کوروش بزرگ همایون باد

 

*******

 

انسان همان می شود کـه اغلب بـه ان فکر می کند.

4 شهریور، گرامیداشت زادروز کوروش کبیر

دستهایی کـه کمک می کنند

مقدس تر از لبهایی اسـت کـه دعا میکنند

زادروز کوروش کبیر مبارک باد.

 

شعر تبریک زادروز کوروش

 

با رنگ‌هاي‌ روشن و شاد

در چهرۀ پاکِ ابر مردی اَمرداد

مردی کـه از ژرفای تاریکی درخشید

جوشید و کوشید …

زادروز کوروش گرامی باد

 

*******

 

زادروز کوروش کبیر این روز بزرگ را بـه همه ی آزادی خواهان و عدالت طلبان تبریک عرض می‌کنیم.

 

*******

 

بیادت می‌آورم تا همیشه بدانی کـه زیباترین منش آدمی محبت اوست، پس محبت کن چه بـه دوست چه بـه دشمن کـه دوست را بزرگ کند و دشمن را دوست.

روز تولد کوروش کبیر گرامی باد.

راه در جهان یکی اسـت و ان راه راستی اسـت.

گرامیداشت زادروز کوروش کبیر

 

*******

 

منم کورش: پسر بهشت در اوستا، سیروس در تورات، سایروس در انجیل، ذوالقرنین در قرآن، اولین شاه جهان، اولین داد گستر گیتی، پدر ایران زمین

زادروز کوروش بزرگ خجسته باد

 

*******

 

تاریخ باید بـه خود ببالد کـه ایرانیانی از نسل کوروش بر روی زمین گام برمیدارند

روز تولد کوروش بزرگ باد

 

اشعار تبریک زادروز کوروش

بـه کوروش بـه آرش بـه جمشید قسم

بـه نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم

ایران همی قلب و خون من اسـت

گرفته ز جان در وجود من اسـت

بخوانیم این جمله در گوش باد

چو ایران نباشد تن من مباد

بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

زادروز کوروش کبیر مبارک.

 

✅ مطالب مشابه: اسرار عجیب در مورد قالیچه پرنده کوروش کبیر

 

در پایان

چهارم شهریورماه برابر اسـت با زادروز و تولد کوروش بزرگ کـه ایرانیان باستان ان را پدر خود و پادشاهی عادل و قانونگذار می دانستند. او اولین بنیانگذار سلسله هخامنشی بود کـه نام ان شهرت جهانی دارد.

جدیدترین مطالب سایت