شگفت انگیزترین کلیسا های دنیا + عکس

شگفت انگیزترین کلیسا های دنیا + عکس

همیشه ادیان برای جذب مردم سعی داشته اند زیباترین و خاص ترین بناها را بسازند . در این جا شـما رابا شگفت انگیزترین کلیسا هاي‌ دنیا آشنا خواهیم کرد در ادامه با زیباترین و بهترین کلیساهای دنیا سایت تالاب آشنا شوید.

 

معرفی 17 تا از زیباترین کلیسا های جهان

کلیساها از آنجایی کـه برای برگزاری مراسم مذهبی و دعوت و الهام بخشیدن بـه پرستش خدا طراحی و ساخته شده اند، از دیرباز جزو مهم ترین و چشمگیرترین ساختمان هاي‌ جامعه محسوب می‌شوند. این بـه این دلیل اسـت کـه رهبران مذهبی کلیساهای بزرگی رابا گلدسته هایي کـه بـه آسمان ها می‌رسید، و نماهای بـه یاد ماندنی کـه با صحنه هایي از کتاب مقدس پوشانده شده بودند، ساختند تا عظمت و قدرت خدا را نشان دهند.

 

در طول قرن ها و هزاره ها، زیبایی شناسی بـه آرامی تغییر کرد: معماری رومی و گوتیک جای خودرا بـه ویژگی هاي‌ رنسانس و باروک داد. گنجینه هاي‌ درخشان و آثار هنری الهی در نمازخانه ها و شبستان هاي‌ انها نیز با گذشت زمان تغییر کرد. امروزه، این کلیساهای زیبا برخی از مهم ترین بناهای معماری و تاریخی اطراف را تشکیل می دهند و سالانه میلیونها عبادت کننده و گردشگر از آن ها دیدن می کنند.

 

17. بانوی ما از صخره ها

معرفی 17 تا از زیباترین کلیسا های جهان

بانوی ما از صخره‌ها کـه در جزیره‌اي کوچک در خلیج کوتور با کوه‌هاي‌ شگفت‌انگیز در اطراف ان قرار دارد، واقعاً در نقطه‌اي خیره‌کننده قرار گرفته اسـت. افسانه ها حاکی از ان اسـت کـه این جزیره مصنوعی بـه آرامی در طول قرن ها توسط دریانوردانی کـه صخره ها را بـه خلیج پرتاب می کردند بـه لطف مدونا برای بازگشت امن انها شکل گرفت.

 

در حالی کـه کلیسا و مکان دوست داشتنی ان عکس هاي‌ فوق العاده اي ایجاد می کند، فضای داخلی ان نیز کمتر خاص نیست. این بـه این دلیل اسـت کـه دیوارها با نقاشی‌هاي‌ زیبایی از هنرمند باروک قرن هفدهم، تریپو کوکولجا، پوشانده شده‌اند کـه مرگ باکره معروفترین اوست.

 

✅ مطالب مشابه: مکان های دیدنی بهترین کلیساهای دنیا

 

16. صومعه مون سنت میشل

صومعه مون سنت میشل

صومعه مون سنت میشل بر فراز جزیره اي جزر و مدی کـه درست در نزدیکی نرماندی در شمال غربی فرانسه قرار دارد، یکی از جذاب ترین مناظر قابل تصور را بـه وجود آورده اسـت. صومعه عظیم با کلیساها و صومعه هاي‌ جذابش بر فراز ساختمان ها و تالارهای تاریخی بهم ریخته شهر قرار دارد کـه از دامنه تپه فرو می ریزند.

 

این بـه این دلیل اسـت کـه جامعه فئودالی صومعه – و بنابر این خدا – را بالاتر از هر چیز دیگری قرار داده اسـت. در حالی کـه راهبان و یک صومعه حداقل از قرن نهم از زائران این کوه استقبال میکردند، بسیاری از صومعه و کلیسای رمانسک لذت‌بخش ان تنها درسال 1523 تکمیل شد. اما امروزه، این مکان عمدتاً مکان دیدنی مونت سنت میشل و تاریخی شگفت‌انگیز اسـت. مناظری کـه بازدیدکنندگان را بـه ابی می کشاند.

 

15. نمازخانه صلیب مقدس

نمازخانه صلیب مقدس

کلیسای صلیب مقدس کـه درکنار تپه‌اي قرمز سنگی در صحرای آریزونا ساخته شده اسـت، از منظر برجسته‌اش بـه اطراف خود می‌نگرد. این کلیسا در فاصله کوتاهی از سدونا قرار دارد ودر سال 1957 ساخته شد.

 

طراحی ساده و مصالح به کار رفته ان بر اساس ساختمان امپایر استیت کـه درسال 1931 در نیویورک ساخته شد، الگوبرداری شده اسـت. شکل زاویه اي کلیسای مدرن و پنجره هاي‌ رنگی ان را بـه زیبایی در برابر صخره هاي‌ ماسه سنگی متمایز می کند و ویژگی بارز ان 27- ان اسـت. صلیب آهنی یک متری کـه مشرف بـه دره اسـت.

 

14. کلیسای بورگوند استو

کلیسای بورگوند استو

کلیسای Borgund Stave کـه در دره اي سرسبز در نروژ قرار دارد، بـه نظر می رسد کـه از زمان هاي‌ بسیار قدیم در همان نقطه قرار داشته اسـت. کلیسای سه شبستانی کـه از چوب‌هاي‌ چوبی ساخته شده اسـت، بالای سقف‌هاي‌ ژولیده با سرهای اژدهای کنده‌کاری شده اسـت کـه از شیروانی‌ها محافظت میکنند، کـه همگی ظاهر و احساسی بسیار شبیه وایکینگ‌ها بـه ان میدهند. این کلیسای قرون وسطایی کـه بین سال‌هاي‌ 1180 تا 1250 ساخته شده اسـت، اکنون یک موزه محبوب و جاذبه گردشگری اسـت.

 

13. کلیسای ترینیتی گرگتی

کلیسای ترینیتی گرگتی

کلیسای گرگتی ترینیتی کـه در مکانی آرام و خلوت در قفقاز قرار دارد و کوه کازبک بر فراز ان قرار دارد، یکی از معتبرترین و معروف ترین بناهای دیدنی گرجستان اسـت. این کلیسا در بالای کوهی بـه ارتفاع 2170 متر قرار دارد و دارای مناظر خیره کننده اسـت و کوه هاي‌ شگفت انگیزی در اطراف ان و رودخانه درخشان چخری در زیر ان قرار دارد.

 

برای رسیدن بـه کلیسا کـه در قرن چهاردهم ساخته شده اسـت، بازدیدکنندگان می‌توانند از دامنه کوه شیب دار بالا بروند یا بـه سمت قله رانندگی کنند. کلیسای تثلیث گرگتی بـه دلیل محیط ایزوله و زیبایی فوق‌العاده‌اش رویای یک عکاس اسـت.

 

12. کلیسای سن آندرس زکول

کلیسای سن آندرس زکول

کلیسای San Andrés Xecul در ارتفاعات غربی گواتمالا با نمای روشن و رنگ‌هاي‌ زنده‌اش مطمئناً حواس را تحت تأثیر قرار می دهد. بر روی دیوارهای بیرونی ان بیش از دویست مجسمه نقاشی شده با فرشتگان و جگوارها درکنار تصاویری از میوه، ذرت و پرندگان قراردارند. این صحنه هاي‌ کشاورزی نشان دهنده اهمیت طبیعت و ارتباط مردم محلی مایاها با سرزمین خود اسـت. کلیسای باروک کـه درسال 1900 ساخته شده اسـت، ترکیبی جذاب از تأثیرات محلی و استعماری را بـه نمایش می گذارد و از نظر زیبایی شناسی بسیار منحصر بـه فرد اسـت.

 

11. La Sagrada Família

La Sagrada Família

کلیسای دیگری کـه مطمئناً شبیه کلیسایی اسـت کـه قبلاً دیده اید، لاساگرادا فامیلیا در بارسلون اسـت. طراحی شده توسط معمار کاتالانی آنتونی گائودی، کار بر روی کلیسای زیبا درسال 1882 آغاز شد. قابل توجه اسـت کـه هنوز هم تا بـه امروز ادامه دارد. در حالی کـه بیرون، با نماهای پرآذین و مناره هاي‌ بلندش، تقریبا مانند یک قلعه شنی غول پیکر بـه نظر می رسد، فضای داخلی ان غرق در رنگ ها و نور اسـت کـه از طریق پنجره هاي‌ شیشه اي رنگارنگ لذت بخش بـه داخل سرازیر می شود.

 

علاوه بر این، ستون هاي‌ عظیمی کـه یادآور درختان هستند، کلیسا را نگه می دارند، در حالی کـه طرح هاي‌ هندسی زرق و برق دار را می توان بـه هر کجا کـه نگاه کنید پیدا کرد. La Sagrada Familia یکی از خلاقانه‌ترین و الهام‌گرفته‌شده‌ ترین ساختمان‌هاي‌ روی زمین، یک اثر هنری اسـت کـه هیچ‌کس دیگر را ندارد.

 

10. کلیسای سنت جورج

کلیسای سنت جورج

لالیبلا در ارتفاعات اتیوپی کـه توسط پادشاه لالیبلا بـه عنوان «اورشلیم جدید» ساخته شده اسـت، خانه یازده کلیسای یکپارچه باورنکردنی اسـت. این سنگ‌ها از بالا بـه پایین در صخره‌هاي‌ زنده، بین قرن‌هاي‌ هفتم و سیزدهم، با مجموعه‌اي پیچیده از تونل‌ها و گذرگاه‌هایي کـه انها را بـه هم متصل می کردند، تراشیده شدند.

 

از این میان، کلیسای سنت جورج بی شک مهم ترین و تاثیرگذارترین کلیسای این مکان اسـت، زیرا بـه ظرافت از دامنه کوه حک شده اسـت. این کلیسا کـه بـه شکل یک صلیب یونانی قرار دارد، بـه ارتفاع 12 متر می رسد و آثار هنری شگفت انگیزی در فضای داخلی ان یافت می شود. تا بـه امروز، کلیسا و لالیبالا هنوز بـه عنوان یک مکان مهم زیارتی عمل می کنند و یکی از نقاط برجسته هر بازدید از اتیوپی هستند.

 

✅ مطالب مشابه: معرفی کلیسای بگونیا در اسپانیا «عکس»

 

9. پناهگاه لاس لاجاس

پناهگاه لاس لاجاس

در دره‌اي روی رودخانه گوایتارا در کلمبیا، معماری زیبا بـه سبک احیای گوتیک لاس لاجاس، مطمئناً منظره‌اي جادویی ایجاد میکند. این پناهگاه دیدنی کـه بین سال‌هاي‌ 1916 و 1949 ساخته شده اسـت، روی پلی بـه ارتفاع 130 فوت قرار دارد کـه روی رودخانه قرار دارد و آبشاری زیبا درکنار ان چشمک میزند. این کلیسا کـه در نزدیکی مرز اکوادور قرار دارد، پس از مشاهده معجزه آسای مریم باکره تأسیس شد و اکنون یکی از محبوب ترین مکان هاي‌ زیارتی کلمبیا اسـت.

 

8. Sacré-Coeur

Sacré-Coeur

Sacré-Coeur یکی از مشهور‌ترین و شناخته‌شده‌ ترین مکان‌هاي‌ دیدنی پاریس، مناظر خیره‌کننده از شهر را از مکان برجسته‌اش در بالای مون‌مارتر بـه رخ می کشد. باسیلیکای سفید درخشان درسال 1914 ساخته شد و دارای معماری نفیس بیزانسی اسـت و دو گنبد درکنار یک گنبد بزرگ قراردارند.

 

از آنجایی کـه این یک بنای تاریخی مهم ملی اسـت، دو مجسمه سوارکاری ژان د آرک و لویی نهم، کـه هردو از قدیسین فرانسوی هستند، در بالای ورودی قوسی ان قراردارند. داخل بـه همان اندازه باشکوه اسـت. یکی از بزرگ ترین موزاییک هاي‌ جهان گنبد غاری خودرا پوشانده اسـت. اکنون یک جاذبه توریستی محبوب اسـت و سالانه میلیونها نفر از Sacré-Coeur بازدید می کنند.

 

7. Mezquita of Cordoba

Mezquita of Cordoba

همانگونه کـه از نام ان پیداست، مضکیتای شگفت انگیز قرطبه دربخش بزرگی از تاریخ خود یک مسجد بوده اسـت. درسال 784؛ فرمانروایان مسلمان قرطبه مسجدی با شکوه در بالای کلیسای کوچک ویزیگوت ساختند و تعداد زیادی ستون و طاق برپا کردند. پوشش داخلی با موزاییک هاي‌ باشکوه و کاشی هاي‌ سرامیکی بود.

 

پس از Reconquista، مسجد بـه کلیسای کاتولیک تبدیل شد و مناره ان بـه یک برج ناقوس تبدیل شد. علاوه بر این، یک شبستان کلیسای جامع دوره رنسانس در وسط مجموعه قرار داده شد. Mezquita کوردوبا کـه در طول قرن ها پناهگاه و خانه اي برای هردو مذهب بوده اسـت بـه طور گسترده بـه عنوان یکی از جذاب ترین نمونه هاي‌ معماری موری در اطراف درنظر گرفته می شود.

 

6. کلیسای اسامپشن، دریاچه بلد

کلیسای اسامپشن، دریاچه بلد

در یکی از زیباترین مکان‌هایي کـه می توان تصور کرد، کلیسای اسامپشن در جزیره‌اي کوچک در مرکز دریاچه بلد قرار دارد کـه کوه‌هاي‌ آلپ جولیان در پشت ان قرار دارد. این کلیسای زیبای گوتیک کـه در اواخر قرن هفدهم ساخته شد، با نقاشی‌هاي‌ دیواری زیبا تزئین شده اسـت و تنها با سفر با قایق از طریق دریاچه میتوان بـه ان رسید.

 

گلدسته سفید کلیسا در آب هاي درخشان دریاچه، با درختانی کـه دور تا دور ان بلند شده اند، با شکوه تر بـه نظر می رسد. یکی از محبوب ترین جاذبه هاي‌ گردشگری در اسلوونی، کلیسا و دریاچه مطمئناً عکس هاي‌ فوق العاده اي ایجاد می کند.

 

5. Duomo di Milano

Duomo di Milano

دوومو دی میلانو با نمای فوق‌العاده آراسته و با طراحی پیچیده، تقریبا شش قرن طول کشید تا تکمیل شود. این شاهکار عظیم گوتیک کـه یکی از بزرگ ترین کلیساهای جهان اسـت، مناره‌ها و طاق‌هاي‌ افسانه‌اي زیادی را بـه نمایش میگذارد، در حالی کـه تکیه‌گاه‌هاي‌ پرنده زیبا در شبستان‌هاي‌ ان قرار گرفته‌اند.

 

تعداد زیادی مجسمه‌هاي‌ باشکوه هم در نمای بیرونی و هم در داخل ان پراکنده‌اند، با مجسمه سنت بارتولومئو و محراب‌هاي‌ الهی پلگرینی کـه در میان آثار هنری بسیار دیدنی ان بـه حساب می آیند. با قدمت غسل تعمید در زیر طبقات ان بـه سال 335 باز میگردد، کلیسای دومو دی میلانو یکی از مهم ترین بناهای معماری، فرهنگی و تاریخی ایتالیا اسـت.

 

4. کلیسای ایاصوفیه

کلیسای ایاصوفیه

یکی از چشمگیرترین و نمادین ترین مکان هاي‌ دیدنی استانبول، ایاصوفیه باشکوه اسـت کـه بـه طور گسترده بـه عنوان اوج معماری بیزانس درنظر گرفته می شود. کلیسای جامع ارتدکس کـه درسال 537 پس از میلاد توسط امپراتور ژوستینیان اول ساخته شد، بعدا توسط عثمانی ها بـه یک مسجد امپراتوری تبدیل شد. ایاصوفیه کـه زمانی بزرگ‌ترین ساختمان جهان بود، دارای گنبدی عظیم اسـت کـه چهار مناره باریک ان را احاطه کرده اسـت.

 

در حال حاضر یک موزه محبوب، فضای داخلی غارنشین ان دارای تعداد زیادی ستون و طاق‌هاي‌ نفیس، با نقاشی‌هاي‌ دیواری و موزاییک‌هاي‌ فوق‌العاده اسـت. ایاصوفیه کـه درکنار تنگه بسفر قرار دارد، در فاصله چند قدمی مسجد آبی و کاخ توپکاپی، نباید در استانبول از دیدن ان غافل شد.

 

3. Hallgrímskirkja

Hallgrímskirkja

اعتقاد بر این اسـت کـه طراحی متمایز Hallgrímskirkja از کوه‌ها، یخچال‌هاي‌ طبیعی و ستون‌هاي‌ بازالتی کـه در اطراف مناظر باشکوه ایسلند وجود دارند، تقلید می کند. ارتفاع ان بـه 74.5 متر می رسد و یکی از بلندترین سازه هاي‌ کشور اسـت و از بالای تپه اي کـه بر روی ان قرار دارد بـه ریکیاویک می نگرد.

 

این کلیسای مدرن کـه بین سال‌هاي‌ 1945 تا 1986 ساخته شده اسـت، بـه نام شاعر ایسلندی هالگریمور پتورسون نامگذاری شده اسـت، در حالی کـه مجسمه خیره‌کننده‌اي از کاشف لیف اریکسون در جلوی ان دیده میشود. یکی از جاذبه‌هاي‌ اصلی پایتخت ایسلند، Hallgrimskirkja نیز دارای مناظر پانورامایی خیره‌کننده از برج خود اسـت تا بازدیدکنندگان از ان لذت ببرند.

 

2. کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل

یکی از شناخته‌شده‌ ترین مکان‌هاي‌ دیدنی در جهان، کلیسای جامع سنت باسیل واقعاً بـه نظر میرسد کـه بـه تازگی از یک کتاب افسانه‌هاي‌ کودکانه بیرون آمده اسـت. این ساختمان زیبا کـه درسال 1561 بـه دستور ایوان مخوف ساخته شد، با گلدسته‌هاي‌ دلربا و گنبدهای پیازی رنگارنگ بر میدان سرخ در قلب مسکو مسلط اسـت.

 

St Basil’s متشکل از 10 کلیسای مختلف متصل بـه هم، با افتخار بسیاری از معماری‌هاي‌ منحصر بـه فرد و غیر معمول رابا رنگ‌هاي‌ روشن و الگوهای چرخشی بـه هر کجا کـه نگاه میکنید بـه نمایش می گذارد. اگر چه بـه دلیل ظاهر متمایز خود مشهور اسـت، اما درون ان بـه همان اندازه جادویی اسـت کـه آیکون ها و نقاشی هاي‌ دیواری هر سطحی را می پوشانند. کلیسای جامع سنت باسیل کـه درسال 1929 توسط شوروی، کـه در واقع بـه فکر تخریب ان بودند، سکولار شد، اکنون نماد مهمی از کشور اسـت.

 

1. کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر

از آنجایی کـه شهر واتیکان خانه پاپ اسـت و مقر کلیسای کاتولیک اسـت، دلیل بر این اسـت کـه این شهر همچنین دارای بزرگ ترین کلیسای جهان اسـت: کلیسای سنت پیتر. این کلیسا کـه توسط پاپ جولیوس دوم بـه عنوان بزرگ‌ترین بنای جهان مسیحیت ساخته شد، بین سال‌هاي‌ 1506 تا 1626 ساخته شد و چهره‌هاي‌ افسانه‌اي مانند برامانت، رافائل و میکل آنژ همگی در ان مشارکت داشتند.

 

این کلیسای دیدنی بـه سبک رنسانس کـه بـه نام قدیس مورد احترامش نامگذاری شده اسـت، با افتخار یک نما و گنبد عظیم را بـه نمایش می گذارد و میدان سنت پیتر با ردیفی از ستون‌ها بـه سمت ان منتهی میشود. پوشیده از سنگ مرمر، کف‌هاي‌ ان بی‌نهایت جلوی شـما کشیده شده اسـت، با مجسمه‌هاي‌ خیره‌کننده، آثار هنری قرن‌ها قدمت، و گنجینه‌هاي‌ پر زرق و برق کـه همه ی بـه نمایش گذاشته شده‌اند. بی شک یکی از زیباترین کلیساهای جهان، کلیسای سنت پیتر یک شاهکار معماری با آثار هنری باورنکردنی اسـت کـه میتوانید از ان لذت ببرید.

 

✅ مطالب مشابه: کلیسای آبی رنگ به شکل کفش زنانه + عکس

 

در پایان

در معماری بناها، طراحی، اغلب بر اساس نوع کاربری ان مکان انتخاب می شود. شکل و شمایلی کـه بـه شـما می‌گوید قرار اسـت وارد کجا شوید. اما امروزه در معماری هاي‌ مدرن هر چیزی امکان‌پذیر اسـت حتی این کـه یک کلیسا بـه شکل کفش پاشنه بلند باشد.

جدیدترین مطالب سایت