کباب های خوشمزه در ترکیه چیست ؟

کباب های خوشمزه در ترکیه چیست ؟

کباب هاي‌ خوشمزه در ترکیه چیست ؟ برای اکثر مردم، فکر کردن بـه غذا هاي ترکی بـه طور کلی تصاویر بی‌شماری از کباب‌هاي‌ گوشتی خوشمزه را در ذهن تداعی میکند. اما در بیشتر موارد، این تصورات محدود بـه دونر کباب و شیشکباب استانداردی اسـت کـه دنیای غرب بـه ان عادت کرده اسـت.

 

اما در واقع، انواع کباب هاي‌ موجود در ترکیه بی شمار هستند و انواع بسیار خوشمزه تری را ارائه می‌دهند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از انواع کباب ها در ترکیه را منتشر کرده ایم.

 

کباب یعنی چی؟

کباب بـه طور کلی بـه هر نوع غذای گوشت، ماهی یا سبزی گفته می شود کـه روی سیخ کباب می شود یا با استفاده از جوجه گردان کباب می شود. در ترکیه، کلمه کباب شامل هر یک از این غذا هاي پخته شده روی شعله یا درکنار شعله می شود. این شامل برش هاي‌ کوچک و بزرگ گوشت و همچنین گوشت چرخ شده اسـت. کباب در ترکیه را می‌توان در بشقاب «مشهور بـه پورسیون»؛ در ساندویچ یا حتی در بسته بندی «مشهور بـه دوروم» سرو کرد.

 

چه نوع گوشتی برای کباب استفاده می شود؟

چه نوع گوشتی برای کباب استفاده می شود؟

بـه طور سنتی، گوشتی کـه برای تهیه کباب ترکی استفاده می شود، گوشت بره اسـت. با این حال، با تکامل ذائقه فردی و توسعه تخصص هاي‌ منطقه اي، سایر گوشت هاي‌ محبوب مورد استفاده در کباب ترکی شامل گوشت گاو، مرغ و ماهی نیز گسترش یافته اسـت. استفاده از سبزیجات در کباب نیز همیشه در ترکیه مرسوم بوده اسـت و طبق معمولً انواع کباب هاي‌ تهیه شده با بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل و پیاز را خواهید یافت.

 


مطالب مشابه: دستور پخت کباب شاه عباسی لذیذ و خوشمزه


 

تاریخچه کباب ترکی در ترکیه

بـه طور کلی پذیرفته شده اسـت کـه نخستین کباب ها در ترکیه از استان ارزروم در شرق ترکیه، بـه عنوان کباب cağ، با گوشتی کـه روی تف بـه صورت افقی چیده شده و پخته می شود، بـه جای عمودی مانند دونر کباب هاي‌ امروزی، سرچشمه گرفته اند. این کباب هاي‌ ترکی نخستین بار در سفرنامه هاي‌ عثمانی کـه مربوط بـه قرن هجدهم اسـت، ذکر شده اسـت.

 

«پدر» دونر کباب مدرن، اسکندر افندی، سپس نوشت کـه او و پدربزرگش «بـه جای افقی، فکر کباب کردن بره را بـه صورت عمودی داشتند» و یک جوجه گردان عمودی اختراع کردند. این غذا اسـت کـه امروزه بیشتر در سراسر جهان بـه عنوان “کباب” شناخته می شود.

 

چند نوع کباب وجود دارد؟

حداقل 110 کباب مختلف فقط در ترکیه وجوددارد و هر کدام طعم منحصر بـه فرد خودرا دارند. دراین پست وبلاگ بـه 20 کباب پرطرفدار ترکی می‌پردازیم کـه هر شخصی باید حداقل یک‌بار ان را امتحان کند!

 

1. شیش کباب «شیش کباب»

شیش کباب «شیش کباب»

یک کباب سنتی و آشنای ترکی از گوشت و سبزیجات کـه طبق معمولً قبل از کباب شدن بـه صورت مکعبی و نخی روی سیخ می‌ریزند و با نان و برنج همراه با سالاد سرو میکنند. چوپ شیش نوعی کباب پرطرفدار اسـت کـه بر خلاف آهن، با تکه هاي‌ کوچک تر گوشت درست می شود و بـه طور کلی روی سیخ هاي‌ چوبی پخته می شود.

 

2. کباب آدانا

کباب آدانا

کباب آدانا کـه از استان جنوب شرقی ترکیه بـه همین نام می آید، یک کباب تند «بخوانید: داغ» اسـت کـه از چرخ‌کرده‌اي تهیه می شود کـه روی یک سیخ پهن شکل می گیرد و روی زغال کبابی میشود. نوع ملایم تر ان از یک شهر مجاور سرچشمه می گیرد و بـه کباب اورفا مشهور اسـت. هردو کباب با سبزی کبابی و بلغور پلو سرو می شود.

 

3. اسکندر کباب

اسکندر کباب

این کباب الهام بخش اسکندر افندی برای اختراع کباب عمودی پخت و پز اسـت و از شهر ساحلی او بورسا سرچشمه می گیرد. اسکندر کباب در اصل دونر کباب اسـت کـه با کره ذوب شده روی یک بستر نان و با ماست درکنار ان سرو می شود.

 

4. Cağ Kebab

Cağ Kebab

این کباب طبق معمولً بـه عنوان سلف دونر کباب مدرن پذیرفته شده اسـت. از گوشت گوسفندی آماده میشود کـه قبل از برش دادن و کباب شدن روی سیخ روی یک جوجه گردان افقی پخته می شود. این بره کبابی را طبق معمول با نان لواش میخورند. Cağ Kebab اغلب بـه عنوان کباب ترکی مورد علاقه بازدیدکنندگان در تور طعم هاي‌ شهر قدیمی ما نامیده می شود.

 

5. کباب پاتلیجان «کباب بادمجان»

کباب پاتلیجان «کباب بادمجان»

اگر از طرفداران بادمجان هستید، ترکیه مکان مناسبی برای زیارت آشپزی شماست. 2 نوع کبابی پاتلیجان در ترکیه وجوددارد. نسخه اول از گوشت کباب ترشی شده، با بادمجان بـه سیخ کشیده شده و روی کباب یا فر پخته می شود. طبق معمول با سس ماست سرو می شود. روش دیگر، کوفته یا تکه هاي‌ بزرگ گوشت بره، پیاز، گوجه فرنگی را دریک سینی دایره اي بزرگ با تکه هاي‌ بادمجان چیده ودر فر می پزند.

 

6. Ciğer Kebab «کباب جگر»

Ciğer Kebab «کباب جگر»

معطل نشوید – این کباب ترکی خوشمزه تر از ان چیزی اسـت کـه بـه نظر می‌رسد! این کباب خوشمزه از قسمت‌هایي از جگر گوسفند درست می شود کـه با سبزیجات خرد شده و مرینیت می شود و قبل از سرو با نان و سالاد روی سیخ کباب میشود. طبق معمولً در استانبول هم بومی‌ها و هم افراد سابق بـه خاطر طعم‌هاي‌ فوق‌العاده‌اش از ان لذت می برند.

 

7. دونر کباب

دونر کباب

رول بزرگ گوشت گاو دونر کباب با سبزیجات روی جوجه گردان در حال تراشیدن توسط سرآشپز
کباب ترکی مشهور دنیا در زبان ترکی بـه معنای کباب چرخان اسـت. از گوشت بره، مرغ یا گاو درست میشود، بـه آرامی روی تف عمودی برشته میشود و سپس بـه صورت نازک برش می شود. دونر در بشقاب با سالاد و برنج یا سیب زمینی سرو می شود. در نان مانند ساندویچ؛ یا در لفاف مشهور بـه دوروم.

 

8. هونکار بگندی «سلطان کباب»

هونکار بگندی «سلطان کباب»

این کباب بـه کباب سلطان نیز مشهور اسـت زیرا کباب مورد علاقه سلاطین عثمانی بود. این غذا از گوشت بره تکه شده آماده میشود کـه روی تختی از بادمجان پوره خامه اي با طعم گیاهان سرو می شود.

 


مطالب مشابه: آموزش طرز تهیه کباب نگینی، کباب کوبیده و کباب رول


 

9. تندیر کبابی «بوریان»

تندیر کبابی «بوریان»

گوشت بره پخته شده آویزان شده در پنجره رستوران بالای نان هاي‌ پیده با طعم هاي‌ گشت شهری قدیمی
این کباب عموماً از آناتولی مرکزی یا شرقی می آید، این کباب از تکه هاي‌ بره – یا حتی یک بره کامل – ساخته می شود کـه بـه آرامی طی ساعت ها دریک اجاق سنتی منحصر بـه فرد بـه نام تندیر پخته می شود. نتیجه یک گوشت لطیف و خوش طعم اسـت کـه با نان و پیاز خام سرو می شود.

 

10. Testi Kebabı «کباب سفالی»

Testi Kebabı «کباب سفالی»

این کباب ترکی منحصر بـه فرد از آناتولی مرکزی و منطقه دریای سیاه سرچشمه گرفته اسـت. شامل گوشت و سبزیجاتی اسـت کـه در دیگ سفالی «تستی بـه معنی کوزه در ترکی» روی آتش پخته می شود. مهر قابلمه طبق معمولً درست قبل از غذا خوردن سر میز شـما شکسته می شود و بی شک در سفر شـما بـه استانبول یک تجربه سرگرم کننده اسـت!

 

11. بیتی

بیتی

بیتی یک کباب ترکی تازه اختراع شده اسـت کـه از گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند، سیخ شده و کبابی تشکیل شده اسـت. سپس در لواش پیچیده می شود و روی ان رابا سس گوجه فرنگی و ماست سرو می کنند – در حالی کـه دو طرف ان آبدار باقی می‌ماند. این غذا از نام خالق ان بیتی گولر، صاحب رستوران مشهور «بیتی» در استانبول گرفته شده اسـت.

 

12. Çökertme Kebabı

Çökertme Kebabı

گوشت فیله برش خورده جولین روی سیب زمینی سرخ شده نازک با ماست سیر و سس گوجه فرنگی سرو می شود. زیره آسیاب شده، فلفل چیلی، پیاز و آویشن همگی چاشنی هاي‌ عالی برای استفاده برای کبابی چوکرتمه هستند. این نوع کباب در سواحل دریای اژه ترکیه رایج اسـت.

 

13. Fırın Kebabı «کباب فر با آتش»

Fırın Kebabı «کباب فر با آتش»

کباب فر فقط بـه دو ماده نیاز دارد: گوشت بره و نمک. فقط از ساعد و دنده بره یا گوسفند استفاده می شود. بره بـه مدت 4 ساعت در اجاق هاي‌ چوب بلوط پخته می شود، در حالی کـه گوسفندها بیشتر در حال پختن هستند – 8 تا 10 ساعت. فیرین کبابی را بعد از پخته شدن روی نان پیتا می گذارند و با پیاز تازه و عیران سرو می کنند. این کباب در قونیه و کارامان کـه هردو بخشی از منطقه آناتولی مرکزی هستند، رایج اسـت.

 

14. Kağıt Kebabı «کباب کاغذی»

Kağıt Kebabi یکی از غذا هاي اصلی آشپزی مالاتیا اسـت. این غذا بدین صورت اسـت کـه ابتدا گوشت بره را بـه قطعات قابل بازرسی برش میدهند و سپس با ادویه جات ترشی جات می کنند ودر کاغذ روغنی می پیچند. برای آبدار ماندن گوشت روی این کاغذها چربی دم گذاشته می شود. قبل از سرو بـه مدت 8 تا 12 ساعت در تنورهای هیزمی پخته می شود.

 

15. کیلیس کبابی «تپسی کبابی»

کیلیس کبابی «تپسی کبابی»

مواد تشکیل دهنده این کباب خوش طعم اما ساده اسـت. از گوشت چرخ کرده بره، فلفل قرمز، پیاز و سیر درست می شود. گوشت چرخ کرده گوسفند ترشی شده با ورز دادن در سینی حالت صافی بـه خود می گیرد ودر فر با گوجه فرنگی و فلفل ورقه شده کنار سینی پخته می شود. این کباب نام خودرا از کیلیس، شهری کـه منشا ان اسـت، گرفته اسـت.

 

16. تاووک شیش کباب «شیش کباب مرغ»

تاووک شیش کباب «شیش کباب مرغ»

یکی از پرطرفدارترین کباب هاي‌ ترکیه شیشلیک مرغ اسـت. این غذا متشکل از مکعب هاي‌ مرغ اسـت کـه مرینیت میشوند، سپس سیخ می‌شوند و کباب میشوند. طبق معمولً از سینه مرغ کـه در ماست، شیر و رب گوجه فرنگی ترشی شده درست می شود. در بیشتر رستوران ها با بلغور پلو، گوجه کبابی و فلفل سبز سرو می شود.

 

17. توکات کبابی

توکات کبابی

توکات کبابی یک کباب سنتی ترکی اسـت کـه از منطقه توکات ترکیه سرچشمه می گیرد. صدها سال اسـت کـه بـه صورت محلی آماده میشود و بـه دلیل طعم غنی ان کـه از ترکیبی از گوشت بره تازه، سیب زمینی، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه اي سبز، سیر، روغن زیتون و غیره بـه دست می آید، در سراسر کشور محبوب شده اسـت. ادویه جات همه ی با پیاز پخته شده

 

18. کباب یوغورتلو «کباب با ماست»

کباب یوغورتلو «کباب با ماست»

گوشت چرخ کرده رابا نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز «فلفل حلب» ورز می‌دهند. سپس گوشت چرخ کرده را روی سیخ ها گذاشته و روی کباب هاي‌ زغالی می پزند. نان پیتا با روغن هاي‌ گوشت در حال پخت خیس می شود و نرم می شود. نان را در بشقاب گذاشته و روی نان ماست تازه زده شده می ریزند. گوشت هاي‌ پخته شده را روی ماست گذاشته و با کره ذوب شده روی ان سرو می کنند.

 

19. اورمان کبابی «کباب جنگلی»

اورمان کبابی «کباب جنگلی»

همه ی کباب ها را سیخ نمیکنند، اما گاهی می‌توان ان را در قابلمه بـه عنوان خورش پخت. یکی از این کباب هاي‌ قابلمه اي اورمان کبابی اسـت کـه از غذا هاي عثمانی سرچشمه می گیرد و غذایی منحصر بـه فرد در منطقه بولو ترکیه اسـت.

 

این غذا عمدتاً از گوشت بره آماده میشود و با سبزیجات مختلفی مانند کرفس، بادمجان، فلفل، هویج و نخود فرنگی طبخ می شود. یکی از ویژگی هاي‌ متمایز اورمان کبابی این اسـت کـه نخود فرنگی را در دستور تهیه می کند.

 

20. سوغان کبابی «کباب پیاز»

سوغان کبابی «کباب پیاز»

کباب پیاز یک غذای مبتکرانه ترکی اسـت کـه با کوفته گوسفندی کـه درون خلال‌هاي‌ پیاز قرار داده شده و با سس انار و فلفل سیاه تازه آسیاب شده طعم‌دار میشود درست میشود. این دستور پخت و پز آسان اسـت. دراین غذا از پیاز زمستانه پوست قرمز استفاده می شود. برای داشتن بهترین طعم باید کوچک و تازه باشند.

 


مطالب مشابه: کباب کوبیده سنتی و خوشمزه درست کرد


 

در پایان

امیدوارم یاد گرفته باشید کـه کباب در ترکیه چیزی بیشتر از دونر و شیش کباب اسـت. اکنون کـه انواع کباب ها و دستور پخت انها را می شناسید، وقت ان اسـت کـه بـه ترکیه سفر کنید، جایی کـه این انواع کباب بهترین طعم را دارند!

جدیدترین مطالب سایت