بهترین موزه های ژاپن (15 موزه ژاپن)

بهترین موزه های ژاپن (15 موزه ژاپن)

انتخاب هاي‌ ما برای بهترین موزه های ژاپن در توکیو ، از نقاشی هاي‌ سنتی ژاپنی و کلاسیک هاي‌ رنسانس گرفته تا تیم آزمایشگاه. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از بهترین موزه هاي‌ ژاپن را منتشر کرده ایم.

 

بهترین موزه های ژاپن

مجموعه بی‌پایانی از موزه‌هاي‌ هنری در توکیو با نمایشگاه‌هاي‌ چرخشی با آثار هنرمندان پرکار از سراسر جهان وجوددارد. هیچ محله اي وجود ندارد کـه بـه عنوان مرکز هنر و فرهنگ دراین شهر وسیع و پویا عمل کند – در عوض، بهترین موزه ها در گوشه هاي‌ مختلف توکیو پراکنده شده اند، با چند جواهر پنهان کـه اگر ندانید بـه اسانی از دست میدهید. 

 

از جاذبه‌هاي‌ رکوردشکنی مانند teamLab Borderless گرفته تا مؤسسات عجیب‌ و غریب کوچک‌تر مانند Watari-um، در این جا فهرستی از هیجان‌انگیزترین و دوست‌داشتنی‌ترین موزه‌هاي‌ هنری توکیو وجوددارد کـه همه ی چیز از هنر دیجیتال معاصر گرفته تا نقاشی‌هاي‌ رنگ روغن دوره رنسانس را بـه نمایش میگذارد. می‌خواهید بدانید چه خبر اسـت؟ این‌ها بهترین نمایشگاه هاي‌ هنری در حال حاضر در توکیو هستند

 

1. موزه هنر موری

موزه هنر موری

موزه هنر موری در طبقه 53 برج موری روپونگی هیلز قرار دارد. این موسسه هنری سر بـه فلک کشیده در درجه اول بر آثار معاصر هنرمندان برجسته آسیایی از جمله افرادی مانند تاکاشی موراکامی تمرکز دارد. این موزه در درجه اول نمایشگاه هاي‌ موقتی را برگزار می کند. با این حال، فعالانه در حال بـه دست آوردن آثاری برای ساخت مجموعه‌اي اسـت کـه در حال حاضر شامل 400 قطعه از خلاقان ژاپن و منطقه آسیا و اقیانوسیه، مانند Ai Weiwei، Yoko Ono و مجموعه مشهور بـه Chim↑Pom اسـت.

 

موزه هنر موری برای نمایشگاه‌هاي‌ خود طیف گسترده‌اي از رسانه‌ ها از مجسمه‌سازی تا عکاسی، نقاشی تا هنر ویدئویی را بـه نمایش می گذارد. اتاق‌هاي‌ نمایش جادار محل برگزاری، امکانات بزرگ و همه ی‌جانبه‌اي مانند هزارتوهای بـه‌اندازه اتاق چیهارو شیوتا را میدهد. رستوران و کافه مجاور اغلب دارای یک چای بعدازظهر بازیگوش و وعده‌هاي‌ غذایی با مضمون آخرین نمایشگاه موزه اسـت.

 


مطالب مشابه: بهترین موزه ها و گالری های دنیا + عکس


 

2. موزه هنرهای معاصر توکیو

موزه هنرهای معاصر توکیو

موزه هنرهای معاصر توکیو رابا معماری یکپارچه طراحی شده توسط تاکاهیکو یاناگیساوا می شناسید. این موزه کـه در مارس 1995 افتتاح شد، بـه دلیل میزبانی از آثار پیشگامانه، مبتکرانه و غیر متعارف شناخته شده اسـت. در واقع، مجموعه ان در حال حاضر تقریبا 5400 قطعه از هنر ژاپنی و بین‌ المللی را شامل میشود کـه در طیف گسترده‌اي از رسانه‌ ها و ژانرها، از جمله مد، معماری و طراحی را شامل میشود. با این حال، موزه عمدتاً بر روی آثار هنری پس از جنگ تمرکز دارد کـه بسیاری از انها از سال 1945 تا بـه امروز هستند.

 

خریدهای اخیر شامل آثاری از آرنالدو پومودورو، صالح حسین و روی لیختنشتاین اسـت کـه آغاز گرایش‌هاي‌ هنری نوآورانه قرن بیستم را بـه تصویر میکشد.

 

3. موری بیلدینگ موزه هنر دیجیتال Epson teamLab Borderless

موری بیلدینگ موزه هنر دیجیتال Epson teamLab Borderless

گروه Mori Epson Lab Borderless در Odaiba کـه در تابستان 2018 افتتاح شد، نخستین موزه هنر دیجیتال در جهان بود. این آثار رنگارنگ بـه جای مجموعه‌اي از آثار هنری کـه هر کدام دریک قاب محصور شده‌اند، در تمام دیوارها و حتی بین اتاق‌ها پخش می شوند – از این رو این نام را بـه خود اختصاص داده‌اند.

 

با نصب‌هاي‌ تعاملی کـه با تعداد افراد در فضا تغییر می کند، Borderless خودرا از سایر موزه‌هاي‌ سراسر جهان متمایز می کند، جایی کـه ازدحام جمعیت میتوانند مردم را از خود دور کنند. برخلاف پرتره مونالیزا در لوور، اینستالیشن هاي‌ «بی مرز» با ورود افراد بیشتری بـه فضا، با انبوهی از پروانه ها و گل ها بـه طور خود بـه خود در آثاری مانند «یکسال کامل درسال / بال زدن پروانه ها، زندگی زودگذر» پر جنب و جوش تر می شوند.

 

در حالی کـه لوکیشن Odaiba بدون مرز درسال 2022 بسته می شود، گروه هنری اعلام کرد کـه موزه درسال 2023 بـه نقطه مرکزی جدیدتر در توکیو منتقل خواهد شد.

 

4. موزه سومیدا هوکوسای

موزه سومیدا هوکوسای

گذراندن یک روز در ریوگوکو از نوامبر 2016؛ زمانی کـه محله اي کـه قبلا موزه ادو توکیو و کوکوگیکان را در خود جای داده بود، شاهد افتتاح موزه اي بود کـه بـه طور کامل بـه مشهور ترین پسر سومیدا در دوره ادو – ukiyo- اختصاص داده شده بود، برای گردشگران ضروری تر شد. سوپراستار کاتسوشیکا هوکوسای.

 

علاوه بر تماشای نمایش‌هاي‌ شاهکارهای بی‌شمار جادوگر چاپ چوب، می توانید درباره مرد هوکوسای، زندگی او در سومیدا و ظاهر شهر بین سال‌هاي‌ 1760؛ زمانی کـه هوکوسای در کاتسوشیکا بـه دنیا آمد و سال 1849؛ زمانی کـه درگذشت و بـه خاک سپرده شد، آشنا شوید. در معبد Seikyoji در Asakusa. بازدیدکنندگان همچنین میخواهند آتلیه کارشناسی ارشد را در مقیاس کامل، بازسازی‌شده‌اي بر اساس نقاشی ایتسو تسویوکی، شاگرد هوکوسایی، ببینند.

 

5. موزه هنر متروپولیتن توکیو

موزه هنر متروپولیتن توکیو

در وسط پارک زیبای Ueno، موزه هنر متروپولیتن توکیو قرار دارد کـه در ان می توانید نمایش‌هایي از معروف ترین شاهکارهای تاریخ را ببینید کـه از دوره ادو «1603-1868» چاپ‌هاي‌ بلوک چوبی ukiyo-e تا آثار مدرن ایسامو نوگوچی کشیده شده‌اند.

 

بـه عنوان نخستین موزه هنر عمومی ژاپن، این مرکز قدیمی – کـه درسال 1926 ساخته شد – رابطه خوبی با معتبرترین موسسات هنری و مجموعه داران جهان دارد. بـه همین دلیل، موزه هنر متروپولیتن جایی اسـت کـه بـه احتمال زیاد با آثار نادری از بزرگان از جمله ون گوگ، کلیمت و مونه در شهر روبه‌رو خواهید شد.

 

در مورد مجموعه دائمی، موزه دارای 48 دستاورد اسـت کـه شامل 36 قطعه خوشنویسی در نمایشگاه مجموعه و 12 مجسمه اسـت کـه در تمام طول سال در محوطه بـه نمایش گذاشته می شود.

 

6. موزه آرتیزون

موزه آرتیزون

این موزه التقاطی در قلب کیوباشی در ابتدا برای بـه نمایش گذاشتن مجموعه خصوصی بنیانگذار بریجستون، شوجیرو ایشیباشی تاسیس شد. درسال 2015؛ موزه بازسازی شد و بـه موزه Artizon تغییر نام داد تا افق جدیدی از هنر و خلاقیت را در بر بگیرد. خود موزه شامل پنج طبقه اسـت کـه شامل یک کافه و سالن سخنرانی اسـت، اما فضاهای گالری را می توان در سه طبقه بالای ان یافت.

 

مجموعه خصوصی از مصنوعات آسیای شرقی باستان و طومارهای دوره هیان «794-1185» تا هنر مدرن برخی از بزرگ ترین نقاشان تاریخ معاصر از جمله پیر آگوست رنوار و جکسون پولاک را شامل می شود.

 


مطالب مشابه: پربازدیدترین موزه های جهان


 

7. موزه نزو

موزه نزو

نزو کایچیرو پدر، تاجری کـه شغلش شامل ریاست راه آهن توبو نیز می شد، تمایلی بـه هنر پیشامدرن ژاپن و آسیای شرقی داشت. این موزه کـه درسال 1940 با مجموعه خصوصی او تأسیس شد، اکنون 7400 نمایشگاه در طیف گسترده اي از ژانرها را در خود جای داده اسـت.

 

چندین مجسمه بودایی و برنزهای باستانی از چین در دسترس نمایش دائمی هستند. از سوی دیگر، هفت نمایشگاه موقت سالانه، بقیه مجموعه موزه – کـه شامل نقاشی، خوشنویسی، مجسمه، فلزکاری، سرامیک، ظروف لاکی، صنایع چوبی و بامبو، و منسوجات اسـت – بـه صورت چرخشی بر اساس موضوع بـه نمایش گذاشته می شود. ساختمان فعلی، ترکیبی خیره کننده از سبک هاي‌ سنتی و مدرن، توسط معمار کنگو کوما طراحی ودر سال 2009 افتتاح شد.

 

8. موزه هنر عکاسی توکیو

موزه هنر عکاسی توکیو

موزه های دیدنی ژاپن

موزه هنر عکاسی توکیو «با نام مستعار TOP» کـه در ابتدا درسال 1990 تأسیس شد، یکی از نخستین موزه‌هاي‌ ژاپن بود کـه بـه عکاسی بـه عنوان یک هنر اختصاص داده شد. مجموعه TOP متشکل از بیش از 50000 عکس اسـت کـه از ابتدای عکاسی تاکنون را در بر می‌گیرد. از این تعداد، تقریبا 23700 اثر از ژاپن و حدود 5700 اثر از خارج از کشور اسـت.

 

اگر چه این مرکز بر آثار عکاسان معاصر ژاپنی تاکید دارد، موزه اغلب از عکاسان بین‌ المللی دعوت می کند تا در نمایشگاه‌هاي‌ سرپرستی شرکت کنند و میزبان برخی از بزرگ ترین نمایشگاه‌هاي‌ عکس مسافرتی جهان از جمله مسابقه سالانه عکس جهانی پرس اسـت. ورود بـه موزه خود برای بازدیدکنندگان رایگان اسـت، اما هر نمایشگاه ورودی جداگانه اي دریافت می کند.

 

9. موزه هنر سانتوری

موزه هنر سانتوری

شاید تعجب کنید اگر بدانید کـه سازنده نوشابه ژاپنی سانتوری یک گالری هنری متوسط در توکیو میدتاون دارد – ودر عین حال یک گالری نسبتا خوب. فضای داخلی اخیراً با نمای شیک و با قاب چوبی طبیعی با بازرسی کنگو کوما بازسازی شده اسـت. این گالری مجموعه هاي‌ چرخشی از آثار هنری ژاپنی را بـه نمایش می گذارد.

 

سانتوری تمرکز موزه را بـه عنوان “هنر سبک زندگی” توصیف می کند، قطعاتی مانند ظروف لاکی و بشقاب هاي‌ سرامیکی از دوره کاماکورا «1185-1333» کـه بینشی از زندگی و سرگرمی هاي‌ صاحبان قبلی خود ارائه می دهد. روزهای پنج‌شنبه، موزه طبقه ششم خودرا برای برگزاری مراسم سنتی چای باز میکند. با پرداخت 1000 ین «علاوه بر هزینه ورودی موزه»؛ بازدیدکنندگان می توانند در مراسم سنتی چای شرکت کنند و یک دم نوش بـه همراه شیرینی ژاپنی بنوشند.

 

10. موزه هنر یاماتان

موزه هنر یاماتان

موزه هنر Yamatane کـه درسال 1966 بـه عنوان نخستین موزه ژاپن در نمایشگاه نقاشی ژاپنی تخصص داشت، برای نخستین بار در نیهونباشی-کابوتوچو قرار گرفت. این موزه بر آثار معاصر تمرکز دارد و بیش از 1800 مورد در مجموعه خود دارد. بـه لطف بازسازی، اکنون دو سالن نمایشگاه جدید «یکی برای نمایشگاه هاي‌ ویژه و دیگری برای نمایشگاه دائمی آن ها» در نخستین سطح زیرزمین واقع شده اسـت کـه مجموعاً تقریبا دو برابر فضای نمایشگاهی قبلی موزه را می دهد.

 

علاوه بر این، یک دیوار متحرک غول پیکر، کـه در سالن نمایشگاه ویژه جدید گنجانده شده اسـت، بـه ظرفیت اضافی اجازه می دهد تا با ان نمایشگاه هاي‌ بـه ویژه در مقیاس بزرگ را در خود جای دهد. این موزه علاوه بر ارائه فرصتی بـه بازدیدکنندگان برای تماشای برخی از آثار هنری باکلاس ژاپنی، کافه اختصاصی خود بـه نام کافه تسوباکی را نیز در طبقه اول دارد کـه یک واگاشی «شیرینی ژاپنی» و ماچا «تشریفات» را ارائه می دهد.

 

مجموعه اي شامل شیرینی هاي‌ تولید شده توسط Kikuya، یک شیرینی فروشی باسابقه واقع در Aoyama. با این حال، اگر ماچا سبک شـما نیست، مجموعه دیگری کـه ارزش امتحان کردن دارد، مجموعه قهوه و قنادی ارگانیک کافه اسـت کـه شامل شیرینی بر پایه برنج اسـت کـه توسط پتیسیر جون هونما درست شده اسـت.

 

11. مرکز هنر ملی، توکیو

مرکز هنر ملی، توکیو

توکیو با نمای بیرونی شیشه‌اي مواج، مرکز هنر ملی، یکی از بزرگ ترین موزه‌هاي‌ هنر معاصر در ژاپن اسـت کـه 14000 متر مربع مساحت دارد. این موزه مجموعه دائمی خودرا ندارد، در عوض میزبان آثار هنرمندان مشهور ژاپنی و خارج از کشور اسـت، از مجسمه‌هاي‌ کدو تنبل نمادین یایو کوساما تا نقاشی‌هاي‌ رنگارنگ هنری ماتیس.

 

ورود بـه آتریوم رایگان اسـت، و فضا دارای یک کافه، دو رستوران و یک فروشگاه هدیه عالی – سوغاتی از توکیو – اسـت کـه در ان مجموعه اي لذت بخش از کالاهای هنری و وسایل هوشمندانه طراحی شده را برای یادگاری از بازدید خود خواهید یافت.

 

12. 21_21 دید طراحی

21_21 دید طراحی

یک فضای هنری واقع در توکیو میدتاون، توسط سه استاد طراحی ژاپنی، طراح مد ایسی میاکه، طراح گرافیک تاکو ساتو و طراح محصول نائوتو فوکازاوا، کارگردانی شده اسـت. جاذبه هاي‌ اصلی در این جا نمایشگاه ها و رویداد های دیگر از جمله برنامه هاي‌ گفتگو و کارگاه ها هستند.

 

سقف فولادی ساختمان در مقیاس بزرگ توسط معمار تادائو آندو طراحی شده اسـت و شکل منحنی منحصر بـه فرد خودرا دارد کـه بـه سمت زمین کشیده می شود، از احساس قفس در قفس جلوگیری می کند ودر عوض ایجاد اسانی می کند.

 

13. موزه ملی هنر مدرن، توکیو

موزه ملی هنر مدرن، توکیو

موزه ملی هنر مدرن توکیو «بـه اختصار مومات» کـه درسال 1952 تأسیس شد، نخستین موزه هنر ملی ژاپن بود. اگر چه این موزه در ابتدا در مقر سابق شرکت نیک کاتسو دربخش چوئو قرار داشت، اما درسال 1969 بـه مکان فعلی خود در نزدیکی محوطه کاخ امپراتوری منتقل شد.

 

خود موزه – طراحی شده توسط معمار یوشیو تانیگوچی – در چند دهه گذشته چندین پروژه توسعه را پشت سر گذاشته اسـت و اکنون در مجموع 4500 متر مربع وسعت دارد و ان را بـه یکی از بزرگ ترین موزه هاي‌ هنری ژاپن تبدیل کرده اسـت. نمایشگاه‌هاي‌ این جا مربوط بـه اوایل قرن بیستم بـه بعد اسـت و مجموعه گسترده‌اي از حدود 13000 قطعه موزه شامل آثار هنری ژاپنی و غربی اسـت.

 

از ویژگی‌هاي‌ قابل توجه مجموعه دائمی میتوان بـه پرتره‌هاي‌ ریوسی کیشیدا مدرنیست اولیه ژاپنی، بـه همراه مجسمه‌ها و نقاشی‌هاي‌ دوران جنگ قرن بیستم اشاره کرد.

 

14. موزه هنرهای معاصر Watari-Um

موزه هنرهای معاصر Watari-Um

این موزه هنری خصوصی در Jingumae توسط معمار مشهور سوئیسی ماریو بوتا برای خانواده Watari درسال 1990 طراحی شده اسـت. این ساختمان عجیب‌وغریب چهار نمایشگاه درسال برگزار می کند کـه شامل آثار گذشته نگر از مجموعه خصوصی موزه و همچنین آثار جدید معاصر جدید هنرمندان اسـت. 

 

اگر چه خود موزه ممکن اسـت کوچک تر از سایر مؤسسات موجود دراین لیست باشد، Watari-um خودرا با مجموعه قابل احترام دائمی از آثار اسطوره هاي‌ دنیای هنر مانند کیت هرینگ و اندی وارهول متمایز می کند. قبل از حرکت، حتما درکنار کتابفروشی زیرزمین، یکشنبه‌ها، کـه کتاب‌هاي‌ هنر، عکاسی و معماری و همچنین لوازم التحریر و سایر اقلام موجود اسـت، تاب بخورید.

 

15. موزه ملی هنر غربی

موزه ملی هنر غربی

این ساختمان با طراحی لوکوربوزیه کـه درسال 1959 تأسیس شد، تنها موزه ملی ژاپن اسـت کـه بـه هنر غربی اختصاص یافته اسـت. مجموعه جامع ان شامل مجموعه ماتسوکاتا «هنری کـه توسط صنعتگر فقید ژاپنی، کوجیرو ماتسوکاتا تهیه شده اسـت، کـه پایه و اساس این موزه را تشکیل می دهد» و همچنین آثاری از رنسانس تا اوایل قرن بیستم اسـت. مجموعه دائمی موزه عالی اسـت، از نمادهای قرن پانزدهم تا یکی از نقاشی‌هاي‌ مشهور مونه با نام «نیلوفرهای آبی» کـه درسال 1916 تکمیل شد.

 


مطالب مشابه: معرفی 9 موزه پربازدید جهان در سال ۲۰۱۶


 

در پایان

موزه بازتاب تاریخ، فرهنگ و آدام و رسوم یک جامعه و کشور اسـت و آثار بـه نمایش گذاشته شده دریک موزه نمایی کلی از سناریوی تاریخ یک ملت را نشان می دهد. باوجود فراوانی مراکز بزرگ تفریحی و سیاحتی امروزه مردم رغبت زیادی بـه بازدید از موزه ها ندارند. با این حال موزه ها همان‌ گونه از مراکز مهم توریستی کشورها بـه حساب آمده و جذابیت هاي‌ زیادی داشته و نقش مهمی را برای توریست هایي کـه قصد آشنایی با فرهنگ و تاریخ یک کشور را دارند ایفا میکنند.

جدیدترین مطالب سایت