پایدارترین شهرهای جهان (15 شهر)

پایدارترین شهرهای جهان (15 شهر)

در دهه‌هاي‌ اخیر، جهان شاهد کاهش شدید منابع طبیعی بوده اسـت کـه منجر بـه نیاز فوری شهرها بـه پایداری بیشتر شده اسـت. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از پایدارترین شهرهای جهان برای سفر را منتشر کرده ایم.

 

15 شهر برتر پایدار در جهان

پایداری عبارت اسـت از برآوردن نیازهای حال بدون بـه خطر انداختن توانایی نسل هاي‌ آینده برای برآوردن نیازهایشان. شهر پایدار شهری اسـت کـه بـه گونه اي عمل کند کـه از طریق زیرساخت ها و امکانات خود، تخریب محیط زیست را بـه حداقل برساند.

 

در حال حاضر، تعداد مسافرانی کـه از محیط زیست آگاه هستند افزایش یافته اسـت کـه پایدارترین راه ها را برای لذت بردن از سفر در سراسر جهان انتخاب می کنند. این شامل افراط در غذاخوری‌هاي‌ محلی، اقامت در هتل‌هاي‌ محلی و موارد دیگر میشود. آگاهی از ردپای کربن بـه خصوص در طول سفر در بین مسافران رایج تر می شود کـه تأثیر مثبتی بر مکان هایي کـه بازدید می کنید دارد.

 

مفهوم گردشگری سبز یا دوستدار محیط زیست در طول سال‌ها تغییر کرده اسـت. انچه در ابتدا بـه حمایت از گردشگری محلی در مقیاس کوچک و بازدید از مناطق طبیعی اشاره داشت، اکنون شامل سفر بـه روشی سازگار با محیط زیست اسـت.

 


مطالب مشابه: معرفی بهترین و بدترین شهرهای دنیا برای زندگی + تصاویر


 

شهرهای پایدار جهان

1. کپنهاگ

کپنهاگ - پایدارترین شهرهای جهان

کپنهاگ با ابتکارات چندگانه پایداری فعال، بـه یکی از شهر های پیشگام دوستدار محیط زیست در جهان تبدیل شده اسـت. هدف این شهر این اسـت کـه تا سال 2025 کربن خنثی شود و با موفقیت بـه آنجا میرسد. دیدن افراد در حال چرخش، خواه با کت و شلوار تجاری یا لباس غیررسمی، بـه طور فزاینده اي رایج می شود. حتی هتل ها نیز دوچرخه هایي را برای مهمانان خود تهیه می کنند تا از ان استفاده کنند!

 

اعتقاد بر این اسـت کـه کپنهاگ با پشت سر گذاشتن آمستردام بـه دوچرخه‌پسندترین شهر جهان تبدیل شده اسـت. شـما همچنین می توانید وسایل نقلیه الکتریکی را برای گردش در شهر پیدا کنید. اگر می خواهید روی آب سفر کنید، نگران ردپای کربن خود نباشید، زیرا حتی قایق‌هاي‌ آن ها انرژی خورشیدی و الکتریکی دارند.

 

 

تا 24 درصد از کل فروش مواد غذایی از محصولات ارگانیک تشکیل شده اسـت. در بازدید خود حتما از رستوران‌هاي‌ ارگانیک و گیاهی فراوان ان‌ها دیدن کنید. پیست اسکی مصنوعی و اسنوبورد منحصر بـه فرد ساخته شده از مواد بازیافتی را از دست ندهید کـه هم برای ساکنین و هم برای بازدیدکنندگان لذت بخش اسـت!

 

2. زوریخ

زوریخ

اگر چه زوریخ بـه خاطر قدرت هاي‌ مالی خود شناخته شده اسـت، اما بی شک یکی از شهر های پیشگام در پایداری اسـت. تمرکز ان بر حمل و نقل عمومی کارآمد، تمرکز بر آموزش، اهداف کاهش ضایعات و استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، زوریخ را بـه یکی از قابل زندگی ترین شهر های جهان تبدیل کرده اسـت. زوریخ در اروپای مرکزی واقع شده اسـت کـه بـه اسانی با وسایل مختلف قابل دسترسی اسـت.

 

اگر با قطار یا دوچرخه بـه زوریخ سفر می کنید، کاری برای آب و هوا انجام میدهید. اگر با پرواز یا ماشین سفر می کنید، سعی کنید مدت طولانی تری بمانید تا بتوانید ردپای کربن خودرا بـه حداقل برسانید. در فضاهای سبز و پارک هاي‌ گسترده در سطح شهر غرق شوید ودر هوای پاک و تازه نفس بکشید. دریک هتل سبز بمانید، در رستوران‌هاي‌ محلی یا وگان غذا بخورید، دوچرخه بگیرید و از شهر پایدار زوریخ لذت ببرید.

 

3. هلسینکی

هلسینکی - پایدارترین شهرهای جهان

طبیعت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره در هلسینکی اسـت. پارک‌ها، جنگل‌ها و آب‌هاي‌ فراوانی در داخل و اطراف شهر وجوددارد تا یادآوری برای ساکنان برای کمک بـه زندگی پایدار باشد. بازیافت زباله، توسعه حمل و نقل عمومی سبز، و تبدیل شدن بـه شهری بدون کربن، اهداف اصلی پایداری اسلو هستند. هلسینکی یکی از دو شهری اسـت کـه بـه همراه لیون عنوان پایتخت گردشگری هوشمند اروپا را بـه خود اختصاص دادند.

 

این نشان ‌دهنده تلاش‌هاي‌ شهر برای خاطرجمعی از این کـه مسافران بـه اسانی میتوانند در سفر خود بـه فعالیت‌هاي‌ دوستدار محیط زیست بپردازند، نشان میدهد. از دوچرخه سواری یا دوچرخه هاي‌ برقی لذت ببرید، از فروشگاه هاي‌ لباس بازیافتی و لوازم جانبی خرید کنید یا در سفر خود بـه هلسینکی در هر یک از هتل هاي‌ دوستدار محیط زیست اقامت کنید.

 

هلسینکی همچنین بـه عنوان یک سرزمین عجایب وگان با طیف گسترده اي از رستوران ها و کافه هاي‌ وگان درنظر گرفته می شود.

 

4. استکهلم

استکهلم

استکهلم یک انتخاب عالی برای تعطیلات دوستدار محیط زیست اسـت، زیرا سخت کار کرده اسـت تا بـه مسافران و ساکنان امکانات، تجارب و مکان هایي بدهد کـه زندگی پایدار را تقویت می کند. در این جا دلایلی برای برنامه ریزی یک سفر دوستدار محیط زیست بـه استکهلم آورده شده اسـت. سوئد بـه عنوان یک کل نه تنها زباله هاي‌ خودرا بازیافت می کند، بلکه زباله ها را برای کشور های دیگر نیز بازیافت می کند.

 

دارای فضاهای بیرونی شگفت انگیزی اسـت کـه همه ی ساله مسافران بومگردی زیادی را بـه خود جذب می کند. پارک ها، باغ ها و ذخایر طبیعی متعددی را در سراسر شهر کشف کنید. اتوبوس ها و قطارها شـما را بـه هر گوشه از استکهلم میرسانند و همچنین می توانید در شهر دوچرخه سواری کنید. همچنین می توانید بـه یک قایق با انرژی خورشیدی بروید و تمام جزایر استکهلم را کاوش کنید.

 

برای همه ی شـما علاقه‌مندان بـه محیط‌زیست، از طیف گسترده‌اي از رستوران‌ها و سوپرمارکت‌هاي‌ سازگار با محیط‌زیست کـه با مواد اولیه پایدار از تولید کنندگان مواد غذایی محلی ساخته شده‌اند، لذت ببرید. بـه طور کلی، می توانید روی داشتن یک تعطیلات سالم، بـه یاد ماندنی و دوستدار محیط زیست در استکهلم حساب کنید.

 

5. اسلو

اسلو

اسلو کـه درسال 2019 بـه عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد، در راه تبدیل شدن بـه سبزترین شهر جهان اسـت و دیگران نیز راه خودرا دنبال می کنند. این شهر از نظر پایداری اهداف محکمی دارد کـه یکی از انها کاهش 95 درصدی انتشار گازهای گلخانه اي تا سال 2030 اسـت. اسلو مکان مناسبی برای یک مقصد سفر دوستدار محیط زیست اسـت.

 

بیش از 2/3 زمین ان در جنگل هاي‌ حفاظت شده، آبراه ها و زمین هاي‌ کشاورزی پوشیده شده اسـت کـه بـه اسانی قابل دسترسی هستند. مطمئن شوید کـه پس از رسیدن بـه آنجا یک پاس اسلو بگیرید تا بتوانید از اتوبوس، تراموا، تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی رایگان استفاده کنید. دوچرخه هاي‌ شهری نیز با 250 ایستگاه در سراسر شهر برای استفاده در معرض هستند.

 

مسیرهای دوچرخه سواری را در سرتاسر شهر حتی در داخل جنگل پیدا خواهید کرد، بنابر این کلاه هاي‌ ماجراجویی خودرا بـه سر کنید، دوچرخه سواری کنید و اسلو را کاوش کنید. هتل‌هاي‌ دوستدار محیط‌زیست، دوچرخه‌ها و ماشین‌هاي‌ برقی، رویداد های دوستدار محیط‌زیست و موارد دیگر همگی بخشی از تجربه سفر سبز در اسلو هستند.

 

6. برلین

برلین

برلین یک مرکز توریستی محبوب با ترکیبی از سرگرمی، فرهنگ، تاریخ و فضای سبز فراوان اسـت. با گذشت سال ها، زندگی پایدار در سبک زندگی برلین ریشه دوانده اسـت و باعث می شود مسافران در سفر خود سازگار با محیط زیست باشند. برلین مجموعه‌اي از فضاهای سبز، پارک‌ها و جنگل‌ها دارد کـه بخشی طبیعی از شهر را تشکیل می دهند کـه بـه اسانی برای همه ی قابل دسترسی اسـت.

 

Tiergarten و Viktoriapark دو مورد از محبوب‌ترین آن ها هستند کـه می توانید در آن ها توقف کنید. بسیاری از رستوران هاي‌ گیاهی و بازارهای مواد غذایی سازگار با محیط زیست را خواهید دید کـه می توانید از غذا هاي خوشمزه محلی لذت ببرید. حتی نگران سفر در اطراف برلین نباشید زیرا حمل و نقل عمومی ان عالی اسـت و بـه طور فزاینده اي سبز می شود.

 

اتوبوس‌هاي‌ برقی، ترامواهایی کـه در مسیرهای سبز حرکت می کنند و استفاده از دوچرخه‌ها نمونه‌هاي‌ بسیار خوبی هستند کـه نشان میدهد چقدر راحت میتوان بـه روشی سازگار با محیط زیست در برلین سفر کرد.

 


مطالب مشابه: بهترین شهر جهان برای زندگی کجاست؟


 

7. ژاپن

ژاپن - پایدارترین شهرهای جهان

فرهنگ، فناوری و غذای ژاپنی در طول سال‌ها بسیار محبوب شده‌اند و گردشگران بیشتری را بـه این کشور جذب کرده‌اند. ژاپن با قوانین و شیوه هاي‌ سخت بازیافت، خانه هاي‌ سبز با انرژی کارآمد و توجه زیادی بـه طبیعت، زندگی پایدار را بـه یک هنجار تبدیل می کند. اگر قصد سفر بـه ژاپن را دارید، از وسایل حمل و نقل عمومی ان استفاده کنید کـه حتی شهر های اطراف را بـه هم متصل می کند و بـه شـما کمک می کند ردپای کربن خودرا کاهش دهید.

 

ژاپن بیش از 30 پارک ملی در سراسر کشور و چندین مکان برای پیاده روی دارد. غذا خوردن فصلی بخش بزرگی از فرهنگ ژاپنی اسـت کـه بـه طور مستقیم بـه زندگی پایدار کمک می کند. از غذا هاي فصلی محلی لذت ببرید یا گزینه هاي‌ وگان/گیاه خواری را انتخاب کنید کـه بـه طور فزاینده اي محبوب میشوند. برای اقامت خود در هر یک از هتل هاي‌ محلی برنامه ریزی کنید، جایی کـه می توانید بـه اقتصاد کمک کنید و هم زمان از مناظر زیبا و محیط اطراف در سفر خود بـه ژاپن لذت ببرید.

 

8. لیوبلیانا

لیوبلیانا

لیوبلیانا در اسلوونی کـه بـه خاطر حال و هوای حومه شهر خود شناخته شده اسـت، یک انتخاب عالی برای تعطیلات سبز اسـت. مسافران می توانند از هوای تازه، مناظر سبز و خیابان هاي‌ تمیز لذت ببرند. لیوبلیانا یکی از نخستین کشور های اروپایی بود کـه هدف خودرا برای تلف صفر هدف قرار داد و برای رسیدن بـه همین هدف تلاش زیادی می کند.

 

از آنجایی کـه شهری بسیار آگاه بـه محیط زیست اسـت، برای مسافران دوستدار محیط زیست عالی اسـت. از نوشیدنی‌ها و وعده‌هاي‌ غذایی گیاهی در بسیاری از رستوران‌هاي‌ گیاهی لذت ببرید، یا با کمک راهنمای محلی شهر را دریک تور پیاده‌روی کاوش کنید، یا دوچرخه‌سواری کنید و خودتان در شهر سفر کنید. صحنه آشپزی ارگانیک در لیوبلیانا بسیار زیاد اسـت.

 

رستوران هاي‌ زیادی با غذا هاي ارگانیک محلی پیدا خواهید کرد کـه غذا هاي تازه و لذیذی را برای لذت بردن در سفر بـه شـما می دهند. بالن سواری کنید تا از فضای سبز شگفت زده شوید یا در فروشگاه هاي‌ پایدار محلی بـه خرید بپردازید، در هر صورت، تجارب زیادی برای انتخاب خواهید داشت.

 

9. ونکوور

ونکوور

ونکوور در حال حاضر بـه عنوان یکی از پایدارترین شهر های جهان درنظر گرفته می شود ودر راه تبدیل شدن بـه سبزترین شهر جهان اسـت. در ونکوور، پارک هاي‌ زیادی از جمله بزرگ ترین پارک در آمریکای شمالی، پارک استنلی، کـه درحدود 1000 هکتار زمین گسترده شده اسـت، خواهید یافت. دوچرخه‌سواری یکیدیگر از تلاش‌هاي‌ شهر برای کاهش انتشار کربن اسـت و کل شهر بـه گونه‌اي طراحی شده اسـت کـه دوچرخه‌سواری‌تر باشد.

 

اکنون می توانید بدون نگرانی در مورد ردپای کربن خود، شهر رابا دوچرخه کاوش کنید. شـما همچنین گزینه حمل و نقل عمومی را دارید کـه شهر بـه خوبی با اتوبوس، ریل، شاتل و حتی اتوبوس هاي‌ دریایی در ارتباط اسـت.

 

زباله صفر یکیدیگر از ابتکارات قدرتمندی اسـت کـه شهر دنبال میکند، بنابر این اگر بـه ونکوور سفر میکنید، حتما بطری قابل استفاده مجدد خودرا در هنگام بازدید همراه داشته باشید. اقامت در یکی از بسیاری از هتل هاي‌ سبز ونکوور راه دیگری برای کامل کردن سفر دوستدار محیط زیست شماست.

 

10. لیسبون

لیسبون

غذا هاي گیاهی، فروشگاه‌هاي‌ پایدار، و گسترش دلپذیر مناظر طبیعی تنها برخی از دلایلی اسـت کـه شـما باید از لیسبون، پرتغال دیدن کنید. پرتغال در مجموع برنده جایزه بهترین اروپا برای گردشگری پایدار در نمایشگاه ITB برلین، پیشروترین نمایشگاه گردشگری جهان شد. تابستان خودرا در لیسبون سپری کنید ودر کنار ساحل آفتاب بگیرید، از میراث فرهنگی غنی ان لذت ببرید، و از غذا هاي پرتغالی لذت ببرید.

 

در این جا ترکیبی عالی از سنت و مدرنیته را خواهید یافت کـه یک مقصد عالی برای تعطیلات برای شـما ایجاد می کند. اخیراً حدود 300 هکتار فضای سبز بـه شهر اضافه شده اسـت کـه بـه معنی پارک ها و فضای سبز در اطراف اسـت. استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی برای رفت و آمد در شهر یا خریدهای سازگار با محیط زیست بـه تجربه سبز شـما اضافه می کند.

 

11. سنگاپور

سنگاپور - پایدارترین شهرهای جهان

باغ شهر جهان، سنگاپور، بـه پایداری اقتصادی و زیست محیطی اختصاص دارد. سنگاپور کـه بـه عنوان سبزترین شهر آسیا درنظر گرفته می شود، هرساله میلیونها مسافر را بـه خود جذب می کند و تجارب زیادی برای ارائه دارد. سنگاپور بـه طور فعال در جهت گردشگری پایدار کار می کند و بسیاری از جاذبه هاي‌ خودرا بـه اسانی با حمل و نقل عمومی قابل دسترسی می کند.

 

خواه اتوبوس، قطار یا حتی تله کابین، مطمئن باشید کـه شهر را بـه روشی سازگار با محیط زیست کاوش کنید. همچنین اقامتگاه‌هاي‌ محلی و بین‌ المللی دوست‌دار محیط‌زیست را خواهید یافت تا اقامتی خاطره‌انگیز و سبز داشته باشید ودر عین حال از غذا هاي گیاهی نفیس در اطراف شهر لذت ببرید. حتی بـه عنوان یکی از 10 شهر برتر وگان دوست در آسیا انتخاب شد!

 

ساخت و ساز سبز یکیدیگر از ابتکارات شهر اسـت تا خاطرجمعی حاصل کند کـه ساختمان ها و سایر زیرساخت ها بر اساس منابع طبیعی کار می کنند ودر عین حال بـه اسانی توسط ساکنان و گردشگران قابل دسترسی هستند.

 

12. دبی

دبی

یکی از سریع‌ترین شهر های جهان درکنار انبوهی از سوخت‌هاي‌ فسیلی، پایدار ماندن میتواند یک کار بـه نظر برسد. با این حال، دبی جهش هاي‌ بزرگی بـه سمت اتخاذ یک روش زندگی پایدارتر انجام داده اسـت. حمل و نقل عمومی بـه اسانی قابل دسترسی اسـت و افراد زیادی در شهر از ان استفاده می کنند. اتوبوس ها و مترو نیز در سرتاسر شهر پراکنده شده اند و بـه خوبی بـه ان متصل شده اند.

 

بـه عنوان یک گردشگر، می توانید مطمئن باشید کـه بسیاری از گزینه هاي‌ وگان و رستوران هاي‌ گیاهی و همچنین محصولات غذایی وگان را در سوپرمارکت ها پیدا خواهید کرد. همچنین می توانید پارک‌هاي‌ متعددی را انتخاب کنید کـه می توانید در ان‌ها استراحت کنید، پیک نیک داشته باشید یا بـه سادگی در هوای تازه نفس بکشید.

 

تحولات زیادی در دبی برای استفاده حداکثری از منابع طبیعی و تجدیدپذیر در حال انجام اسـت. سفر سبز خودرا بـه یکی از نمادین ترین شهر های جهان برنامه ریزی کنید!

 

13. جزیره پالائو

جزیره پالائو

مجمع الجزایر جزیره پالائو کـه نیروگاه گردشگری پایدار اسـت، از جزایر سرسبز دلپذیر در بین آب هاي‌ زیبای اقیانوس آبی تشکیل شده اسـت. جزیره پالائو با بیش از 500 گونه مرجان و 1300 نوع ماهی، بـه عنوان یکی از برترین مقاصد غواصی در جهان شهرت یافته اسـت. این بـه علاوه این کـه این بهشت پنهان اسـت، همه ی ساله گردشگران زیادی را بـه خود جذب می کند.

 

توجه بـه این نکته مهم اسـت کـه اقتصاد پالائو از طریق گردشگری رشد می کند و تقریباً یک سوم کل تولید ناخالص داخلی ان را تشکیل می دهد. بنابر این با سفر بـه پالائو، بـه طور مستقیم بـه اقتصاد کلی ان کمک می کنید. پایداری در سبک زندگی مردم محلی ان گنجانده شده اسـت، بـه ویژه بـه این دلیل کـه آینده جزایر بـه حفظ صخره ها و حیات دریایی ان بستگی دارد.

 

پالائو در حال حاضر با ترویج تولید غذا هاي محلی بـه خنثی شدن نسبت بـه کربن تبدیل شده اسـت، کاری کـه می توانید در بازدید خود نیز انجام دهید.

 

14. مونته ویدئو

مونته ویدئو

بسیاری از مردم این را نمی‌دانند، اما مونته ویدئو یکی از شهر های پیشگام لاتین در زمینه سیاست هاي‌ سازگار با محیط زیست اسـت. بیش از 97 درصد از برق ان از منابع انرژی تجدید پذیر تامین می شود و ان را بـه یک نیروگاه پایداری تبدیل می کند. مملو از پارک‌ها، گل‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و هوای تازه، شهر با طراوت تمیز و قابل زندگی اسـت. اگر قصد سفر بـه آنجا را دارید، بـه اسانی در زندگی آرامش بخش قرار خواهید گرفت.

 

سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد ان؛ تمام گوشه‌هاي‌ این شهر کوچک را بـه‌ویژه برای مسافران زن بـه‌شدت در معرض و ایمن می‌سازد. بازارهای کثیف، رستوران هاي‌ گیاهی، فرهنگ، موسیقی، معماری و بسیاری موارد دیگر را تجربه کنید. درکنار ساحل دراز بکشید ودر امواج و آفتاب غوطه ور شوید، با دوچرخه سوار شوید و شهر را کاوش کنید، یا در مسیری در نزدیکی پیاده روی کنید. کارهای زیادی برای انجام دادن و دیدن بـه شیوه اي مسئولانه وجوددارد.

 

15. بوتان

بوتان

بوتان علاوه بر این کـه یکی از شادترین کشور های جهان اسـت، یکی از سبزترین کشورها نیز می باشد. در واقع، شاخص شادی کشور شامل توسعه پایدار و حفظ محیط زیست نیز می شود. این کشور زیبا گردشگری کم تاثیر را تشویق کرده اسـت و مسافران را از سراسر جهان دعوت می کند. بیش از 60 درصد از جنگل هاي‌ ان حفاظت شده اسـت و این کشور همچنین رکورد جهانی کاشت بیشترین تعداد درخت در ساعت را دارد.

 

همچنین با افتخار بـه عنوان تنها کشور کربن منفی در جهان شناخته شده اسـت! سرسبزی خوش طعم و دست نخورده کشور در هم تنیده با رودخانه هاي‌ روان و مناظر زیبا را کاوش کنید و تعطیلات عالی را برای شـما رقم بزند. از آنجایی کـه یک ملت بودایی اسـت، گیاهخواری انتخاب اکثریت درکنار گزینه هاي‌ وگان فراوان اسـت.

 

بنابر این اگر گیاهخوار یا وگان هستید، بوتان مکان مناسبی برای شـما خواهد بود! همه ی این‌ها و بیشتر، بوتان را بـه یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر در جهان تبدیل کرده اسـت.

 


مطالب مشابه: برترین و با ارزش‌ترین شهرهای جهان + عکس


 

چه چیزی یک شهر را پایدار می کند

چه چیزی یک شهر را پایدار می کند؟

عوامل متعددی در ایجاد یک شهر پایدار نقش دارند.

 

1. انرژی

شهر های بزرگ و پرجمعیت بـه دلیل استفاده بیش از حد از سوخت هاي‌ فسیلی برای انرژی، سهم زیادی در آلودگی و تغییرات آب و هوایی دارند. اخیراً فشاری در استفاده از اشکال پایدارتر انرژی یا “انرژی سبز” مانند انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و مواردی از این دست برای کاهش ردپای کربن وجود داشته اسـت.

 

2. زیرساخت های حمل و نقل

حمل و نقل عمومی خوب نیاز روز اسـت. شهرهایی کـه دارای زیرساخت‌هایي با دسترسی آسان بـه حمل‌ونقل عمومی هستند، بـه طور خودکار اثر کربن خودرا کاهش می دهند. وقتی شهری دارای حمل و نقل عمومی خوب و مقرون بـه صرفه باشد، شهروندانش بیشتر بـه وسایل نقلیه عمومی برای سفر های روزمره متکی هستند.

 

3. توان مالی

شهر پایدار بودن همچنین بـه این معنی اسـت کـه ابزار دستیابی بـه پایداری باید برای همه ی مقرون بـه صرفه باشد. استفاده از انرژی سبز برای خانه ها باید برای شهروندان یک شهر مقرون بـه صرفه و بـه اسانی قابل دسترسی باشد تا خاطرجمعی حاصل شود کـه پایداری بخشی طبیعی از سبک زندگی انها می شود.

 

4. آلودگی

اگر چه هیچ سطحی از آلودگی ایمن نیست، اما تلاش برای کاهش سطح آلودگی می تواند سطح امید بـه زندگی را التیام بخشد و راه را برای آینده اي سالم هموار کند. داشتن کیفیت هوای خوب بـه ویژه برای شهر های بزرگ بسیار مهم اسـت و بـه یک سبک زندگی پایدار کمک می کند.

 

آلودگی هوای اصفهان

5. کیفیت هوا

کیفیت هوا یکی از جنبه هاي‌ مهم ان چیزی اسـت کـه یک شهر را زنده و پایدار می کند. مهار آلودگی، افزایش تعداد فضاهای سبز، تشویق بـه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از انرژی سبز می تواند بـه التیام کیفیت هوا در شهرها کمک کند و هوا را سالم و قابل تنفس کند.

 

6. انتشار گاز CO2

مصرف سوخت هاي‌ فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی برای انرژی و الکتریسیته میزان انتشار CO2 در هوا را افزایش می دهد. CO2 بیشتر گازهای گلخانه اي جو را تشکیل می دهد و بـه شدت در تغییرات آب و هوایی نقش دارد. بسیاری از شهرها در حال تلاش برای کاهش ردپای کربن و کاهش استفاده از سوخت هاي‌ فسیلی هستند.

 

7. درصد فضای سبز موجود

با ادامه رشد شهرنشینی، سطح آلودگی شهرها بـه سطوح خطرناکی رسیده و خواهد رسید. وجود فضاهای سبز بزرگ مانند پارک ها و سایر مناطق می تواند بـه کاهش اثرات آلودگی و اثر گرمای شهری کمک کند.

 

 

در پایان

نخستین فاکتور اقتصاد اسـت. یک شهر با ارزش باید از لحاظ مالی ثبات داشته باشد، از لحاظ تکنولوژی بـه روز باشد ودر بازارهای جهانی فعالیت داشته باشد. فاکتور دوم دولت اسـت. یک شهر موفق باید مدیران کارآمد و موفقی نیز داشته باشد و در بین جامعه نیز محبوب باشند.

جدیدترین مطالب سایت