برنده بهترین انیمیشن در اسکار + اسم فیلم ها

برنده بهترین انیمیشن در اسکار + اسم فیلم ها

آیا میدانید تا بـه حال کدام فیلم‌ها برنده بهترین انیمیشن در اسکار شده‌اند؟ اسکار یکی از مهم ترین جشنواره‌هاي‌ سینمایی هالیوود اسـت و جوایز بسیار زیادی دارند. هیچ جایزه سینمایی بزرگی بـه اندازه اسکار، یک فیلم را در گیشه موفق نمی کند. جوایز این جشنواره بزرگ سینمایی همواره جزو پربحث‌ترین جوایز بوده‌اند و فیلم‌هایي کـه حتی نامزد دریافت این جوایز بوده‌اند هم با استقبال بیشتری از سمت مخاطبان روبه‌رو شده‌اند.

 

در بین آثاری کـه هر ساله بـه اسکار راه پیدا می کنند، آثار انیمیشنی مختلفی هم دیده می شوند کـه متاسفانه بـه اندازه دیگر آثار مورد توجه قرار نمی گیرند، این در حالی اسـت کـه بعضی از ان‌ها چه از نظر داستان و چه از نظر جذب مخاطب، با بهترین فیلم‌هاي‌ دنیا برابری میکنند.

 

البته چند سالی اسـت کـه آکادمی اسکار، یک دسته‌بندی را بـه انیمیشن‌ها اختصاص داده و فیلم‌هاي‌ انیمیشنی فرصتی ویژه برای دریافت این جایزه و دیده شدن پیدا کرده‌اند. در بین انواع آثار انیمیشنی، آثار تولید شده توسط پیکسار، موفقیت بیشتری در اسکار داشته‌اند. بـه همین دلیل این مطلب را بـه معرفی فیلم هاي‌ پیکسار کـه برنده بهترین انیمیشن در اسکار شدند، اختصاص دادیم.

 


مطلب مرتبط: بهترین انیمیشن های ارزشمند و آموزنده برای کودکان


 

 معرفی فیلم های پیکسار که برنده بهترین انیمیشن در اسکار شدند

در جستجوی نمو «Finding Nemo»

در جستجوی نمو، نخستین فیلم بلند پیکسار بود کـه برنده بهترین انیمیشن در اسکار شد. این فیلم کـه محصول سال 2003 اسـت، بـه کارگردانی اندرو استانتون ساخته شده و پنجمین فیلم بلند این استودیو فیلمسازی اسـت و امروزه بـه عنوان یکی از آثار کلاسیک پیکسار شناخته می شود.

 

اگر چه در جستجوی نمو، نخستین فیلم بلند پیکسار بود کـه موفق بـه دریافت جایزه اسکار شده بود اما آغازی برای این استودیو در اسکار نبود زیرا پیکسار پیش از این فیلم 5 جایزه اسکار در دسته‌هاي‌ انیمیشن کوتاه و بهترین موسیقی فیلم را دریافت کرده بود. با این حال انیمیشن خانوادگی در جستجوی نمو، راه را برای دیده شدن دیگر آثار بلند این استودیو در اسکار هموارتر کرد.

 

شگفت انگیزان «The Incredibles»

شگفت انگیزان «The Incredibles»

بی شک شگفت‌ انگیزان، یکی از بهترین تولیدات اسکار اسـت کـه نه تنها بـه عنوان یک فیلم انیمیشنی برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم اثری جذاب و قابل توجه محسوب می شود.

 

پیکسار برای تولید این فیلم هم موفق بـه دریافت عنوان برنده بهترین انیمیشن در اسکار شد و این موضوع دقیقا یکسال بعد از دریافت اسکار در جستجوی نمو اتفاق افتاد. درست دراین نقطه پیکسار ثابت کرد کـه تسلط خوبی در تولید انیمیشن‌هاي‌ حرفه‌اي و قابل قبول دارد و توانست خودرا بـه مخاطبان و علاقه‌مندان بـه آثار انیمیشنی معرفی کند.

 

بدون شک شگفت‌ انگیزان، یکی از بهترین تولیدات اسکار است

شگفت انگیزان، یک فیلم ابرقهرمانی متفاوت بودو برخلاف دیگر فیلم‌هایي کـه دراین سبک ساخته شده بودند، رویکردی صمیمی، کمدی و خانوادگی داشت و همین موضوع باعث استقبال بالای تماشاگران از این فیلم و توجه ویژه منتقدان بـه این اثر متفاوت پیکسار شد.

 

باوجود این کـه پیکسار بارها تلاش کرد تا در آثار ابرقهرمانی بعدی خود، خط داستانی مشابه شگفت انگیزان داشته باشد اما هیچ کدام بـه اندازه این فیلم دیده نشده و مورد استقبال تماشاگران، قرار نگرفتند.

 

راتاتویی «Ratatouille»

راتاتویی «Ratatouille»

سه سال بعد از شگفت انگیزان ودر سال 2007؛ پیکسار با ساخت انیمیشن موفق راتاتویی کـه در ایران با نام موش سرآشپز شناخته می شود، مجدد بـه عرصه رقابت بازگشت و توانست جایزه اسکار را از ان خود کند.این برنده بهترین انیمیشن در اسکار هم داستانی متفاوت با انچه تا بـه حال در انیمیشن‌ها شاهد ان بودیم، داشت. دراین انیمیشن موش‌ها حیواناتی کثیف و موذی نبودند، بلکه موش سرآشپز داستان قادر بـه پخت خوشمزه‌ترین غذاها بود، تا جایی کـه نظر یک منتقد رستورانی را بـه دستپخت خود جلب کند.

 

موش سر آشپز

راتاتویی یا موش سرآشپز از ان جهت کـه اسکار را برای پیکسار بـه ارمغان آورد، فیلمی مورد توجه اسـت اما این فیلم از جنبه دیگری هم برای پیکسار اهمیت دارد و ان دریافت 2 جایزه دیگر از جشنواره‌هاي‌ مختلف و نامزدی در چهار عنوان دیگر در جشنواره اسکار اسـت.

 

راتاتویی موفق بـه نامزدی در چهار بخش فیلمنامه اصلی، موسیقی متن، ویرایش و میکس صدا شد و بعد از دیو و دلبر با 6 نامزدی، لقب پرافتخارترین انیمیشن پیکسار را دریافت کرد.

 

وال – ای «WALL-E»

وال – ای «WALL-E»

ربات محبوب و دوست داشتنی پیکسار با قلب مهربان و چشمانی مظلوم، برنده بهترین انیمیشن در اسکار شد تا یکسال بعد از راتاتویی، مجددا استودیو پیکسار را در اسکار مطرح کند. بعد از برد برد با دو اثر موفق شگفت انگیزان و راتاتویی، مجددا نوبت اندرو استانتون بود تا برای پیکسار افتخارآفرینی کند.

 

وال – اي، یک ربات زباله جمع کن تنها بود کـه بـه دنبال یک ماجراجویی، بـه سفری بین کهکشانی رفت تا آینده بشریت را تغییر دهد. این فیلم علاوه بر جایزه بهترین فیلم، شانس دریافت جوایز دیگری مانند فیلمنامه اصلی و بهترین موسیقی متن را داشت اما تنها با جایزه بهترین فیلم بـه خانه بازگشت.

 

بالا «Up»

بالا «Up»

کمتر کسی را میتوان پیدا کرد کـه انیمیشن جذاب بالا را ندیده باشد. این فیلم بلند کارتونی، یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌هاي‌ پیکسار اسـت کـه هنوز هم بعد از 15 سال از پخش اولیه، می توان ان را مشاهده کرد و از لحظه لحظه فیلم لذت برد.

 

این فیلم نه تنها انیمیشنی محبوب از این استودیو فیلمسازی اسـت، بلکه اثر موفق این استودیو در اسکار هم محسوب می شود زیرا یکسال بعد از وال – اي، یعنی درسال 2009 مجددا اسکار را برای پیکسار بـه ارمغان آورد. سال 2009 نخستین سالی بود کـه آکادمی اسکار یک دسته بندی ویژه را بـه آثار انیمیشنی اختصاص داده بودو آپ با فیلم‌هایي مانند آواتار، کورالین، شاهزاده خانم و قورباغه و آقای فاکس رقابت می کرد.

 


مطلب مرتبط: 50 بهترین فیلم و انیمیشن جهان + اکشن و ترسناک و عاشقانه


 

داستان اسباب بازی 3 «Toy Story 3»

داستان اسباب بازی 3 «Toy Story 3»

یکسال پس از انیمیشن بالا ودر سال 2010؛ پیکسار مجددا عنوان برنده بهترین انیمیشن در اسکار را بـه یکی از آثار خود اختصاص داد و با انتشار داستان اسباب بازی 3؛ موفق بـه ربودن جام قهرمانی در اسکار شد.داستان اسباب بازی 3 در حالی برنده بهترین انیمیشن در اسکار شد کـه پیش از ان دو قسمت قبلی با داستانی جالب‌تر و مخاطبان بیشتر تولید شده بودند. البته این موضوع چندان تعجب ‌آور نیست زیرا زمانی کـه داستان اسباب بازی 1 و 2 ساخته شد، هنوز اسکار بـه این صورت توجهی بـه انیمیشن‌ها نمی کرد.

 

سومین قسمت از داستان اسباب بازی، چهارمین فیلم متوالی پیکسار بود کـه موفق بـه دریافت جایزه بهترین فیلم شد اما در همان سال این استودیو دو اثر دیگر یعنی شعبده‌باز و چگونه اژدهای خودرا تربیت کنیم را نیز در فهرست نامزدی دریافت جایزه اسکار داشت.

 

شجاع «Brave»

شجاع «Brave»

متاسفانه درسال 2011 پیکسار حتی موفق بـه نامزدی در اسکار هم نشد و باوجود انتشار فیلم‌هاي‌ فوق‌العاده مانند قسمت دوم ماشین‌ها، بـه این جشنواره راه پیدا نکرد اما یکسال بعد ودر سال 2012؛ پیکسار با اثری متفاوت بـه میدان رقابت بازگشت و توانست جایزه اسکار را از ان خود کند.شجاع، داستان پرنسسی دلیر و نترس کـه برای کمک بـه خانواده خود دست بـه هرکاری می‌زد، دیگر عنوان پیکسار بود کـه برنده بهترین انیمیشن در اسکار شد.

 

شجاع، هر چند بـه دلیل دریافت اسکار برای پیکسار مورد توجه علاقه‌مندان بـه این استودیو فیلمسازی اسـت اما از یک جهت دیگر هم در بین مخاطبان شناخته شده اسـت و ان داشتن عنوان دیزنی‌ترین فیلم پیکسار اسـت.تا پیش از شجاع، پرنسس‌هاي‌ قهرمان، متعلق بـه دیزنی بودند اما پیکسار با خلق شجاع توانست دیزنی را هم شکست دهد و یک پرنسس محبوب و متفاوت را بـه دنیا معرفی کند.

 

درون و بیرون «Inside Out»

درون و بیرون «Inside Out»

در این کـه پیکسار یک استودیو خوب و موفق فیلمسازی اسـت، هیچ شکی نیست اما این موضوع بـه معنی بی‌حریف بودن ان نیست و پس از موفقیت‌هاي‌ پیاپی پیکسار، دیگر رقبا با عزمی جدی تر رقابت برای دریافت عنوان برنده بهترین انیمیشن در اسکار را آغاز کردند ودر نهایت این موضوع منجر بـه عدم برنده شدن اسکار توسط پیکسار تا 3 سال بعد از شجاع شد.

 

درسال 2013 پیکسار انیمیشن دانشگاه هیولاها را منتشر کرد کـه فلش بکی بـه زندگی سالیوان و مایک، هیولاهای دوست داشتنی کارخانه هیولاها بود اما این اثر بـه اندازه قسمت اول موفق نشد و حتی بـه فهرست نامزدی اسکار هم راه پیدا نکرد.

 

این موضوع موجب شد کـه پیکسار درسال 2014 هیچ اثری تولید نکند و تمام تمرکز خودرا روی تولید اثری ویژه برای سال 2015 یعنی درون و بیرون بگذارد. این اثر با داستانی فوق‌العاده، ارائه متفاوت، موسیقی بی‌نظیر و گرافیک حرفه‌اي علاوه بر دریافت عنوان بهترین انیمیشن، برنده بهترین فیلمنامه اورجینال در اسکار هم شد.البته این فیلم باوجود داشتن شانس برنده شدن چند اسکار دیگر در دسته‌هاي‌ بهترین موسیقی و بهترین فیلم سینمایی، در باقی دسته‌بندی‌ها ناکام ماند و کار خودرا با دریافت 2 جایزه گفته شده بـه پایان رساند.

 

کوکو «CoCo»

کوکو «CoCo»

پیکسار برای سال 2016 مجددا سری بـه آثار قدیمی خود زد و با انتشار دومین قسمت از انیمیشن در جستجوی نمو اما اینبار با عنوان در جستجوی دوری، ماهی فراموشکاری کـه بـه پدر نمو برای پیدا کردن دلقک ماهی کوچک و دوست داشتنی کمک میکرد، برای دریافت جایزه اسکار آماده شد اما موفق بـه کسب این عنوان نشد.

 

با این حال برخلاف سال 2013؛ وقفه‌اي در کار خود ایجاد نکرد و فورا ساخت کوکو را آغاز کرد. داستانی متفاوت و جذاب کـه عنوان برنده بهترین انیمیشن در اسکار را درسال 2017 بـه پیکسار اهدا کرد. کوکو یکی از متفاو‌ت‌ترین فیلم‌هاي‌ پیکسار هم بود.

 

این فیلم علاوه بر داستانی جذاب، موسیقی فوق‌العاده‌اي هم دارد کـه هنوز هم در بین طرفداران فیلم‌هاي‌ انیمیشنی بـه عنوان یکی از محبوب‌ترین موسیقی‌ها شناخته می شود و البته همین موضوع باعث شد کـه کوکو علاوه بر برنده بهترین انیمیشن در اسکار، جایزه بهترین موسیقی اورجینال اسکار را نیز از ان خود کند. موزیک‌هاي‌ متن کوکو آن قدر خاص بودند کـه این انیمیشن بـه عنوان شاهکار موسیقی پیکسار هم شناخته میشود.

 


مطلب مرتبط: معرفی پرهزینه ترین انیمیشن های تاریخ سینما


 

داستان اسباب بازی 4 «Toy Story 4»

داستان اسباب بازی 4 «Toy Story 4»

وودی و دوستان یکسال بعد از کوکو یعنی درسال 2018 مجددا اسکار را برای پیکسار زنده کردند. داستان اسباب بازی 4 موفق شد کـه یک دهه بعد از داستان اسباب بازی 3؛ برنده اسکار شود تا ثابت کند، آثار دنباله‌دار هم درصورت داشتن فیلمنانه قوی و کارگردانی حرفه‌اي، می توانند بارها و بارها مورد توجه تماشاگران قرار بگیرند.

 

داستان اسباب بازی 4 بـه جز بهترین انیمیشن در آستانه دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار هم قرار داشت اما در نهایت موفق بـه دریافت ان نشد و تنها با یک اسکار، نام پیکسار را در جشنواره 2018 ثبت کرد.

 

روح «Soul»

روح «Soul»

آخرین عنوان برنده بهترین انیمیشن در اسکار برای استودیو پیکسار مربوط بـه سال 2020 برای انتشار انیمیشن روح بود. این فیلم انیمیشنی را بـه جرات میتوان در فهرست بهترین انیمیشن‌هاي‌ تاریخ قرار داد کـه نباید تنها بـه عنوان اثری کارتونی ان را تماشا کرد.

 

این فیلم داستانی عمیق، تامل برانگیز و فوق‌العاده احساسی دارد. این فیلم در آغاز همه ی گیری کرونا پخش شد و بـه پرده‌هاي‌ سینما راه پیدا نکرد و دیزنی پلاس مسئولیت اکران ان را بـه عهده گرفت اما داستان ان بـه حدی تاثیر گذار بودو مورد استقبال قرار گرفت کـه پس از پخش اولیه، یک فرصت اکران مجدد اینبار در سالن‌هاي‌ سینما دریافت کند.

 

روح، بـه جز بهترین انیمیشن، نامزد سه جایزه اسکار دیگر هم شد کـه از میان ان‌ها تنها جایزه بهترین موسیقی متن اصلی را دریافت کرد. پس از روح پیکسار دو بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار برای فیلم‌هاي‌ جادو و لوکا شد اما موفق بـه دریافت این جایزه نشد.با این حال پیش‌بینی میشود کـه در اسکار 2024 و 2025 با آثار قوی خود بـه خصوص قسمت دوم درون و بیرون، مجددا موفق بـه دریافت جایزه بهترین انیمیشن در اسکار شود.

 

و در پایان

دراین مطلب بـه معرفی برنده بهترین انیمیشن در اسکار پرداختیم و آثار انیمیشنی کـه دراین جشنواره بزرگ، موفق بـه دریافت بهترین جایزه شدند را معرفی کردیم. برخی از این آثار بیشتر از یک فیلم انیمیشنی هستند و نباید ساده از ان‌ها عبور کرد. همان‌ طور کـه گفتیم، استودیو پیکسار هنوز بـه شکست راضی نشده ودر تلاش اسـت تا در اسکارهای پیش رو، مجددا بـه میدان رقابت بازگشته و عنوان قهرمانی را از ان خود کند. این انیمیشن ها واقعا ارزش دیدن دارد و بسیار بامعنی هستند و هر کدام میخواهند یک درس خوب آموزش بدهند. تیم تالاب بـه شـما این حتم را میدهد کـه همه ی ي این لیستی کـه معرفی کردیم و اسکار گرفتند فیلم هاي‌ دیدنی و پر مخاطبی هستند اگر ندیدید حتماً بـه تماشای این انیمیشن ها بپردازید. 

جدیدترین مطالب سایت