دستور پخت میگو پلوی بوشهری را بیاموزید!

دستور پخت میگو پلوی بوشهری را بیاموزید!

فلای تودی امروز دستور پخت میگو پلوی بوشهری را برای شما آماده کرده تا با یک غذا‌ی محلی و فوق‌العاده به حال‌وهوای جنوب نزدیک شوید و طعم بندر را زیر دندان‌های‌تان حس کنید. این غذا در خود بوشهر و حتی سراسر ایران بسیار پرطرفدار است و به شیوه‌های مختلفی هم پخته می‌شود. همراه ما باشید تا یک روش مرسوم برای پخت آن را به شما بگوییم.

 

برای پخت میگو پلو به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

اگر دوست دارید که یک میگوپلو با طعم متفاوت بچشید، بهتر است بلیط هواپیما تهران بوشهر بخرید و راهی سفر شوید. اما اگر در خانه هستید و قصد پخت این غذا را دارید، باید تمام مواردی که در ادامه خواهیم گفت را تهیه کنید. اما اگر همه آن‌ها در دسترس‌تان نبود می‌توانید برخی گزینه‌ها را حذف کنید تا در نهایت میگو پلویی با حداقل امکانات داشته باشید. مواد اولیه پخت این غذا برای چهار نفر عبارت است از:

 

  • چهار پیمانه برنج
  • 500 گرم میگو پاک‌شده
  • 100 گرم گشنیز و 50 گرم شنبلیله که ساطوری خرد و آمیخته شده‌اند
  • یک پیاز متوسط که پوست گرفته شده و نگینی خرد شده
  • دو حبه سیر که پوست کنده شده و خرد شده است
  • کمی زعفران دم‌کرده (به مقدار لازم)
  • رب گوجه فرنگی به‌اندازه یک قاشق غذاخوری
  • تمبر به‌اندازه نصف بسته
  • ادویه‌های نمک، فلفل قرمز، کاری، گرد لیمو، تخم گشنیز، پودر زنجبیل و زردچوبه به مقدار لازم

 

این موارد از آیتم‌های اصلی پخت هستند. شما می‌توانید برای داشتن طعمی بهتر از انواع ترشی‌ها مانند ترشی انبه تند، ترشی لیته، ترشی سالاد گوجه و ترشی بندری در کنار غذای خود استفاده کنید.

در هنگام سرو این غذا از نوشیدنی‌های مختلفی مانند شربت آب‌‌لیمو یا آب شاتوت نیز استفاده می‌شود که شما هم می‌توانید برای وعده خود آن‌ها را تهیه کنید اما ضروری نیستند.

 

چگونه میگوپلو بوشهری بپزیم؟

در ادامه همراه فلای تودی باشید تا مرحله‌به‌مرحله مراحل پخت این غذا را شرح دهیم. ممکن است دستورپخت‌های متفاوتی از این غذا وجود داشته باشید اما ما در فلای تودی به شما مرسوم‌ترین روش برای پخت را خواهیم گفت. بااین‌حال در نظر بگیرید که برخی نکات ممکن است در دیدگاه‌های مختلف به‌شکل متفاوتی بیان شوند.

 

مرحله اول: میگو‌ها را آماده کنید

سر، دم و رگ پشتی میگو‌ها باید جدا شوند. به این مرحله اصطلاحاً پاک‌کردن میگو می‌گویند. شما می‌توانید خودتان میگو را پاک کنید یا به‌صورت پاک‌شده خریداری کنید؛ سپس آن‌ها را بشویید و در آبکش بگذارید تا خشک شوند.

 

مرحله دوم: به‌سراغ پیاز بروید

در ماهی‌تابه روغن بریزید و بگذارید که بر روی حرارت متوسط گاز داغ شود. زمانی که روغن خوب داغ شد پیاز‌ها را درون آن بریزید و حدود پنج الی هفت دقیقه تفت دهید تا نرم و بی‌رنگ شوند. پس از آن سیر‌های خرد‌شده را اضافه کنید و با پیاز کمی تفت دهید. سپس به تابه زردچوبه، نمک و فلفل قرمز به مقدار کافی اضافه کنید و مواد را با یکدیگر خوب هم‌ بزنید.

 

مرحله سوم: اتمام پخت میگو‌ها

به تابه میگو و سبزی‌های خردشده را اضافه کنید و سپس خوب هم ‌بزنید. حالا نوبت تمبر هندی است. تمبر هندی را با کمی آب خیس و سپس از صافی رد کنید.

به مخلوط میگو‌ها تمبر‌ هندی، یک قاشق رب گوجه‌فرنگی، تخم گشنیز، کاری، گرد لیمو، زعفران دم‌کرده و پودر زنجبیل را اضافه کنید و خوب هم‌ بزنید تا همه موارد با یکدیگر مخلوط شوند. پس از حدود 10 دقیقه میگو‌ها حالت سفت و لاستیکی پیدا می‌کنند و تغییر رنگ می‌دهند که به معنای آماده‌شدن آن‌ها است.

 

مرحله چهارم: آماده‌سازی برنج

برنجی که از قبل آبکش کرده‌اید را بردارید تا آن را با میگو‌ها ترکیب کنیم. اگر می‌خواهید مراحل آبکش‌کردن برنج را بدانید، پاراگراف بعدی این مقاله از فلای تودی را بخوانید و سپس به سراغ این مرحله بیایید. کف قابلمه را کمی روغن بریزید و سپس روی قابلمه با حرارت متوسط بگذارید.

اگر ته‌دیگ دوست دارید از سیب‌زمینی یا نان برای این‌کار استفاده کنید و آن‌ها را کف قابلمه بچینید. سپس باید یک لایه برنج و یک لایه میگو و مواد را بگذارید و آنقدر این فرایند را انجام دهید تا مواد شما تمام شود.

آخرین لایه حتماً برنج باشد. با انتهای یک قاشق چوبی روی پلو چند سوراخ ایجاد کنید و سپس در قابلمه را بگذارید تا برنج بخار کند. به محض دیدن بخار شعله گاز را کم کنید و دم‌کنی بگذارید. پس از حدود 45 دقیقه میگوپلو بوشهری شما حاضر است.

 

چگونه برنج آبکش کنیم؟

برنج باید از قبل با آب ولرم و کمی نمک خیس شود. پس از چند ساعت آب برنج باید خالی شود و برنج خیس‌خورده در یک قابلمه آب‌جوش ریخته شود.

شعله حرارت گاز باید متوسط روبه‌بالا باشد. حدود 10 دقیقه برای آماده‌شدن برنج کافی‌است. سپس برنج را آبکش کنید؛ اگر برنج شما مغزی نرم و کناره‌های سفتی دارد یعنی آبکش به‌خوبی انجام شده است.

 

مرحله آخر: غذا را با ترشی و نوشیدنی سرو کنید

میگو پلو را از روی گاز بردارید و داخل دیس بکشید. در کنار ترشی و انواع نوشیدنی‌ها سرو کنید و از این دستور فلای تودی و دست‌‌پخت خود نهایت لذت را ببرید.

دستور پخت میگو پلوی بوشهری

چرا غذاهای محلی بوشهر پرطرفدار هستند؟

بوشهر یکی از شهر‌های جنوبی و تاریخی مهم کشور ماست. این شهر پر از بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های باستانی است و سالانه افرادی زیادی به آن سفر می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی بوشهر به‌شکلی است که زندگی مردم این شهر با بندر و دریا عجین شده است. کم پیش می‌آید که به رستورانی در بوشهری بروید و در منوی آن ماهی و غذا‌های دریایی وجود نداشته باشید. اکثر شهرهای ساحلی و بندری دنیا چنین وضعیت غذایی‌ای دارند. در بوشهر نیز این غذا‌ها به‌شیوه خلاقانه‌ای سرو می‌شوند و به همین خاطر بسیار محبوب هستند.

 

بهترین راه برای سفر به بوشهر چیست؟

اگر دوست دارید با ساده‌ترین راه ممکن بلیط تهران بوشهر شما رزرو شود و حتی اقامتگاه فوق‌العاده‌ای در بوشهر داشته باشید، فلای تودی بهترین گزینه است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت این مجموعه بزرگ بسیار سریع و راحت، مقرون‌به‌صرفه‌ترین سفر ممکن را تجربه کنید و نگران هیچ‌چیز هم نباشید. فلای تودی همه کار‌ها را برای شما انجام می‌دهد.

 

جمع‌بندی

ممنونیم که تا انتها همراه فلای تودی بودید. اگر دوست دارید در خانه حال‌وهوای بوشهر را تجربه کنید حتماً این دستورپخت میگوپلو را امتحان کنید تا این غذای جنوبی حسابی شما را سر ذوق بیاورد. اگر هم میگوپلو برای شما کافی نیست، همین حالا با فلای تودی سفری جذاب، راحت و مقرون‌به‌صرفه به بوشهر را تجربه کنید

جدیدترین مطالب سایت