از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

فصل تابستان بهانه ي خوبی اسـت برای فرار کردن از شلوغی و آلودگی هاي‌ شهر و رفتن بـه طبیعت بکر و آب و هوای تمیز. توی این هوای گرم چی بهتر از شنا کردن در رودخانه هاي‌ خنک و سرسبز. ما دراین مطلب از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز تعدادی از زیباترین رودخانه هاي‌ نزدیک بـه تهران را بـه اشتراک گذاشته ایم.

 

معرفی نزدیک ترین آبشار های نزدیک تهران

1. دره زمان « 110 کیلومتری شرق تهران »

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

تنگه اي کـه رودخانه اي باصفا از بینش میگذرد. این تنگه زیبا و بکر در دل شهرستان پلور استان مازندران واقع شده،حالا قسمت جالبش این اسـت کـه یه افسانه اي درمورد این تنگه وجود داره، مثل این کـه قدیما محلیا برای فرار از حمله دشمنان بـه این تنگه پناه بردن وگنج هاشونو اونجا پنهان کردن و همچنین تلاش هاي‌ نسل بعدشون برای پیدا کردن گنج ها.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از تابستان خود به بهترین شکل استفاده کنیم

 

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

در گرمای تابستون رفتن بـه این تنگه و قدم زدن در آب خیلی میچسبد فقط عمق آب این رودخانه در جاهای مختلف فرق دارد ودر بعضی جاها بـه 1.5 متر هم میرسد. برای رسیدن بـه دره زمان باید وارد جاده هراز بشوید و بـه سمت تابلو روستای پلور برید.سمت چپ یه مسیر فرعی هست کـه شـما را بـه رودخانه لار میرساند. پل سنگی را کـه دیدید « پل دره زمان» ماشینتان را در آنجا پارک کنید و از مسیر رودخانه وارد تنگه میشوید بعد از این کـه از تنگه گذشتید طبیعت زیبایی رو میبینید. و بعد از حدود 40 دقیقه پیاده روی بـه آبشاری زیبا میرسید.

 

آدرس دقیق دره زمان استان مازندان بر روی نقشه « دره زمان »

 

2. تنگ دار « 150 کیلومری شمال تهران »

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

اگر تمایل دارید کـه در محیطی شبیه بـه جنگل‌هاي‌ آمازون درون آب شیرجه بزنید، تنگ دار نوشهر را در برنامه سفر خود قرار دهید.تنگ دار یکی از جاهای دیدنی نوشهر در استان مازندران اسـت کـه در ارتفاعات و دل جنگل‌هاي‌ سرسبز ودر نزدیکی روستای کوشکسرا قرار دارد. این روستا از نام‌هاي‌ متعددی چون کشکسرا، خُشکه‌سرا، کوشک سرا و کِشکه‌سره برخوردار اسـت.

 

تنگ دار نیز بـه ‌نام‌هاي‌ تنگ دار و دره کُرکُرود شناخته می شود. مردمان محلی نیز بـه ان نام تنگ‌ کُشکِ‌ سرا می گویند. علت نام‌گذاری این تنگ شاید وجود دار و درخت اطراف ان باشد. در مسیر تنگ دار، حوضچه‌هایي وجوددارد کـه درصورت داشتن عمق کافی میتوانید از یک شیرجه جانانه لذت ببرید. وجود درختان سرسبز در اطراف تنگ و پوشش گیاهی انبوه از جمله پرسیاوشان، خزه و سرخس بر دیواره‌هاي‌ صخره‌اي ابهت و جلوه خاصی بـه این مکان بخشیده اسـت. عبور رودخانه کرکرود نیز حیات و طراوت را بـه تنگ هدیه کرده اسـت. این رودخانه از ارتفاعات این منطقه سرچشمه می گیرد ودر نهایت بـه دریای خزر می‌ریزد.

 

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

برای رفتن بـه تنگدار باید مسیر جاده چالوس را در پیش بگیرید. در دوراهی چالوس و نوشهر از کمربندی بـه سمت نوشهر حرکت کنید. 8 کیلومتر پیش از نوشهر و از کنار پلی سمت راستتان، جاده باریکی بـه سمت روستای کشک‌سرا «کوشک‌سرا» نمایان می شود. بعد از ورود بـه این روستا وارد یک جاده خاکی می شوید و با طی کردن مسافتی حدود 1 کیلومتر یا کمتر از میان روستا بـه یک دوراهی میرسید. در دوراهی بـه سمت راست حرکت ‌کنید تا بـه پل رودخانه کرکو برسید. این جا باید اتومبیل را پارک و بقیه مسیر را پیاده طی کنید.‌

 

آدرس دقیق تنگه دار استان مازندان بر روی نقشه « تنگه دار »

 

3. تنگه واشی « 170 کیلومتری شرق تهران »

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

خنکی شدید تَنگِ واشی باعث می شود کـه این جا بهترین انتخاب شـما برای فصل تابستان باشد. بـه‌علاوه، اگر از شلوغی زیاد گریزان هستید و دوست دارید تا پا بـه مکانی خلوت بگذارید، روزهای وسط هفته را بـه شـما پیشنهاد میکنیم. 

 

اگر قصد سفر بـه واشی از تهران را داشته باشید، باید از جاده فیروزکوه راهی شوید. برای این منظور، از بزرگراه شهید بابایی بـه سمت فیروزکوه بروید. شـما در فاصله 2 کیلومتری فیروزکوه و قبل از رسیدن بـه شهر، با تابلوی تنگه واشی روبه‌رو میشوید. این تابلو شـما را بـه یک جاده فرعی بـه سمت روستای جلیزجند، محل قرارگیری تنگه واشی، میبرد.

 

پس از طی 9 کیلومتر، روستایی با دشت‌هاي‌ سرسبز، مزارع گندم و باغ‌هاي‌ مصفا ظاهر می شود. حالا شـما تنها 4 کیلومتر دیگر تا رسیدن بـه ابتدای مسیر پیاده‌روی تنگه واشی فاصله دارید.پس از پیمودن این مسیر، پارکینگ مخصوص تنگه واشی را می بینید.

 

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

 تنگِ واشی در واقع شامل دو تنگِ اسـت؛ تنگِ اول “واشی” نام دارد و دومی “سا”. در بین این دو تنگِ نیز یک دشت پهناور قرار گرفته کـه بـه ان دشت ساواشی می گویند.مسیر پیاده روی شـما از تنگِ اول «واشی» بـه طول 250 متر در آب آغاز می شود تا بـه دشت برسید. سپس حدودا 1700 متر دشت را می‌پیمایید تا وارد تنگِ دوم یعنی سا شوید و سرانجام پس از 800 متر، تنگِ سا بـه یک آبشار با ارتفاع 1 متر منتهی میشود. در طول مسیر از میان دیوارهای بلند سنگی عبور میکنید جوری کـه گاهی آسمان دیگر دیده نمی شود.

 

آدرس دقیق تنگه واشی استان مازندان بر روی نقشه « تنگه واشی »

 

بیشتر بخوانید: طبیعت زیبا و رویایی برای گذراندن وقت در تابستان

 

4. میشینه مرگ « 190 کیلومتری شرق تهران »

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

در مرز تهران و مازندان، در بین کو‌ه ها، تنگه‌اي اسـت کـه میشینه مرگ نام دارد. تنگه میشینه مرگ مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان بـه سفر های مهیج بـه شمار می رود. بهترین زمان سفر بـه این منطقه از اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان اسـت. دراین فصول از تنفس هوای ییلاقی و تماشای مناظر سرسبز این منطقه لذت ببرید. برای دیدن این تنگه باید راهی فیروزکوه شوید. چند کیلومتر مانده بـه فیروزکوه سه راهی اسـت کـه شـما را بـه روستای لزور میرساند. روستای لزوز منطقه ییلاقی اسـت ودر اطرافش جاذبه‌هاي‌ زیادی دارد.

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

از روستای لزور بـه سمت ارتفاعات حرکت کنید. جاذبه‌هاي‌ زیادی در اطراف لزور انتظار شـما را می کشند. در ابتدا، مسیر آسان اسـت؛ اما کم کم مسیر سنگلاخی میشود. رودخانه‌اي در مسیر دیده می شود کـه «فرح رود» نام دارد. این رودخانه راهنمای شـما برای رسیدن بـه تنگه اسـت. با رسیدن بـه تنگه میشینه مرگ جذابیت سفرتان بـه اوج خود می رسد. باید شیب‌ها و سنگ‌ها را یکی یکی پشت سر بگذارید. حواس تان را جمع کنید و با احتیاط مسیر را بپیمایید. با گذراندن تنگه و دیدن آبشاری در مسیر بـه دشتی زیبا می رسید. مناظر این دشت تماشایی اسـت و چشمه پر آبی بـه نام «معجر چشمه» از ان می‌گذرد؛ تنی بـه آب بزنید و جانی تازه بگیرید. حالا کـه تا این جا آمدید، بازدید از دریاچه زیبا و مثلثی شکل لزور را دست ندهید.

 

آدرس دقیق تنگه میشینه مرگ استان مازندان بر روی نقشه « میشینه مرگ »

 

5. پلنگ دره « 250 کیلومتری شمال شرق تهران »

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

جنگل و آبشار پلنگ دره در شهرستان سوادکوه ودر نزدیکی شیرگاه قرار گرفته‌اند. مسیر دسترسی تهران بـه جنگل پلنگ دره از جاده فیروزکوه می‌گذرد. شهر شیرگاه پس از پل سفید و قبل از قائمشهر قرار گرفته اسـت. جنگل و آبشار پلنگ دره در شرق شیرگاه قراردارند.

 

برای رسیدن بـه ورودی جنگل پلنگ دره پس از عبور از شهر شیرگاه در سمت چپ بـه مسیر جاده فرعی وارد شوید. این جاده فرعی در جوار پل آهنی شهر شیرگاه قرار دارد. در ابتدای این مسیر فرعی تابلوی محیط بانی بـه چشم می خورد. پس از یک ساعت رانندگی دراین مسیر خاکی و گذشتن از روستای «نفار» بـه شروع مسیر پیاده روی در جنگل خواهید رسید. طول این مسیر درحدود 13 کیلومتر اسـت؛ اما مسیر خاکی اسـت ودر زمان بارندگی لغزنده میشود. پس از ورود بـه جنگل در امتداد رودخانه پلنگ دره بـه آبشار خواهید رسید.

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

جنگل و رودخانه پلنگ دره از زیباترین مناطق طبیعی و جاذبه هاي‌ گردشگری سوادکوه اسـت کـه در منطقه شیرگاه قرار دارد. در طول این جنگل رودخانه‌اي خروشان جریان دارد کـه بـه آبشار پلنگ دره میرسد. آب و هوای عالی و مناظر منحصربه‌فرد طبیعی در جنگل پلنگ دره این منطقه را بـه یکی از زیباترین جاذبه‌هاي‌ مازندران تبدیل کرده‌اند.

آدرس دقیق پلنگ دره استان مازندان بر روی نقشه « پلنگ دره »

 

6. آبشار اسکلیم « 270 کیلومتری شمال شرق تهران »

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

آبشار اسکیلم رود در سوادکوه یکی از جاذبه‌ هاي‌ گردشگری بسیار زیبای استان مازندران اسـت کـه در دل طبیعت دست نخورده ي جنگل‌ هاي‌ هیرکانی لفور قرار گرفته اسـت. بیشتر کسانی کـه بـه این منطقه سفر میکنند در تعبیر احساس خود از سفر بـه این منطقه، سفر بـه بهشت را ترسیم میکنند! این بهشت زمینی بـه هرحال در استان مازندران و شهر سواد کوه ودر دهستان لفور واقع شده اسـت. دهستان لفور یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران در بین مقاصد مختلف توریستی دراین منطقه شناخته شده اسـت و علت ان هم وجود زیبایی هاي‌ طبیعی و بی نظیر دراین دهستان اسـت. دهستان لفور کـه بـه سرزمین آبشارها نیز مشهور اسـت با دارا بودن 84 آبشار کوچک و بزرگ در خود دراین زمینه نه تنها در استان مازندران بلکه سراسر ایران رکورد دار اسـت.آبشار اسکیلم رود در سوادکوه 32 متر ارتفاع دارد و پایین این آبشار حدود 200 حوضچه ي آهکی بسیار زیبا در اندازه ‌هاي‌ مختلف وجوددارد.

از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

از تهران تا آبشار تقریباً 250 کیلومتر فاصله وجوددارد. زمانی کـه از تهران قصد رفتن بـه آبشار اسکلیم را دارید باید ابتدا وارد جاده فیروز‌کوه شوید. در طول جاده فیروز‌کوه باید مسیر خودرا بـه طرف شیرگاه و سواد کوه تغییر داده و هنگام رسیدن بـه شیرگاه مسیر را بـه‌سمت جنگل‌هاي‌ لفور ادامه دهید. از داخل این جنگل تا رسیدن بـه آبشار تقریباً یک کیلومتر پیاده‌روی در پیش خواهید داشت. پس از طی این مسافت دیگر بـه مقصد میرسید.

آدرس دقیق آبشار اسکلیم استان مازندان بر روی نقشه « آبشار اسکلیم »

 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع بازی ها و سرگرمی ها در فصل تابستان

 

در پایان

امیدوارم از این پست لذت برده باشید و شـما را در مسافرت هایتان کمک کند ولی توجه کنید کـه ما باید از این طبیعت بکر و زیبا مواظبت کنیم کـه بتوانیم بـه بهترین شکل از ان استفاده کنیم، پس سعی کنید زباله هایتان را در آنجا نریزید و بـه طبیعت با شکاندن شاخه درختان و خاموش نکردن آتش آسیب نرسانید.

جدیدترین مطالب سایت