جشن شب یلدا در شهر زنجان

جشن شب یلدا در شهر زنجان

فرهنگ شب یلدا در زنجان

شب یلدا یکی از بهترین شب ها است که در ایران وجود دارد و قدمت چند هزار ساله دارد با ما در سایت تالاب باشید با بهترین ها فرهنگ ایران غنی ترین فرهنگ در دنیاست، فرهنگی که سرشار از رسومی است ؛ که هر کدام حکایت از عمق تاریخی ایرانیان دارد.

 
به گزارش تالاب : پایان وخداحافظی شاید غمگین ترین لحظه برای هرفرد باشد اما تدبیرایرانیان برای هرپایانی هم زیباست. چله گجسی یاشب یلدا که عمر8 هزارساله دارد جشن پایان پاییزهزاررنگ است که جای خود را به زمستان سرد وسفید ونوید بخش بهار می دهد.

 
شب یلدا اگرچه در همه جای ایران یکی ازجشن های مهم محسوب می شود در زنجان به نحو زیبا و برنامه ریزی شده اجرا می شود.

جشن شب یلدا در شهر زنجان

جشن شب یلدا در شهر زنجان

چند شب مانده به شب چله بازار دست فروشان و بازارمیوه و تره بارکاملا داغ داغ می شود.مردم زنجان کدوتنبل ها و چغندرهای سرخ را برای این شب تهیه می کنند. شب چره که شامل گردو ، کشمش ، توت وگندم بوداده ولوبیای خشک است اصلی ترین آجیل شب یلدا در زنجان به حساب می آید.


درشهرها خرید آجیل مرسوم است اما در روستاها کشمش وتوت و آلو و زردآلوهای خشک شده تابستان وگردوهای خشک شده درانبارها بهترین آجیل این شبهاست که بانوان هنرمند باتهیه ونگه داری آنها در فصل مناسب دراین شب به نحو ویژه آنها را بر روی مجمع های مسین و قدیمی تزئین کرده وروی کرسی ها ومیزهای پذیرایی می گذارند.


هشترودی ، استاد دانشگاه گفت: این شب در زنجان بعد از نوروز و اعیاد مذهبی یکی ازشبهای گرم وپرشورمحسوب می شود وجزء رسم هایی است که گذرزمان وشهرنشینی نتوانسته آن را تغییر دهد یا کم رنگ کند.

 
هشترودی افزود: این روزها که شبهای طولانی وسرد در زنجان حاکم است خانواده ها بیشتر با هم همفکری ودرد دل می کنند. اما خوراکی های گرم و رنگهای شاد میوه های زمستانی نظیرهندوانه ، انارو لبو محفل گرم خانواده ها راگرم ترمی کند.


یک خانم خانه دار زنجانی گفت: 40 سال است ساکن زنجان است وسنت دید و بازدید وپذیرایی ازمهمانان شب یلداهمچنان درزنجان پایداراست. وی گفت: درسالهای گذشته مادربزرگها جورابها ودستکش ها وکلاههای رنگین که باپشم گوسفند تهیه می شد رادرشب چله به نوه ها ،عروس ها ، دامادهای ومیهمانان هدیه می کردند واین روزها هم دادن پول ودست بافت هایی که برای نوه ها آماده شده همچنان ادامه دارد.


دراین شب بعدازجمع شدن کوچکترها درخانه بزرگترها وصرف شام همه افرادحاضر درجمع دوریک مجمع وسفره جمع می شوند وبرای نیم تایک ساعت بازی اوزوک اوزوک را انجام می دهند دراین بازی افرادشرکت کننده به دوگروه مساوی تقسیم شده ودر مقابل هم قرارمی گیرند سپس انگشتریکی افراد به عنوان مهره اصلی بازی وبا قرعه به نام گروه اول درآمده وبازی آغازمی شود هرفردی درگروه مقابل باید حدس بزند انگشتر درکدام انگشت سرگروه گروه دوم است این بازی تا برنده شدن یگ گروه ادامه می یابد.


جشن شب یلدا در شهر زنجان

جشن شب یلدا در شهر زنجان

بعدازاین بازی شورانگیز که بزرگ وکوچک و جوان وپیردرآن حضور دارند همه انتظار پذیرایی باغذاهای خوشمزه رامی کشند.فسنجان و رشته پلو غذای اصلی زنجانی ها برای پذیرایی درشب یلداست.اصلی ترین برنامه های شب چله ، صله ارحام است که باحال واحوالپرسی افرادمجلس ازکارودرس وزندگی یکدیگررونق بیشتری می گیرد.

 
درگرماگرم احوالپرسی ها کدبانوهای مجلس کدوتنبل ها ولبوهای پخته شده در داخل شیره انگور را به همراه قارپوز( هندوانه ) وانار وآجیل برای پذیرای فراهم می کنند. احمدی ، کارشناس تغذیه می گوید: توجه به غذاهای گرم وخوش آب ورنگ والبته مغذی درفرهنگ این شب کاملا دیده می شود.


وی می افزاید: درنظرگرفتن طبع گرم وسرد ازمواردی است که آن هم درپذیرایی هایی شب چله مورد توجه است.
ازرسم دیگراین شب در روستاها شال اندازی جوانان به خانه ها برای گرفتن عیدی است ودرشهرها هم جوراب وپول هدیه ای است که جوانان از بزرگان مجلس طلب می کنند.
خانه های نوعروسان هم این شبها پربارترازروزهای دیگراست.

جشن شب یلدا در شهر زنجان

شب یلدا در زنجان

تزئین هندوانه به شکلهای مختلف وگذاشتن درمجمع با پارچه قرمز و درکنارآن سیب قرمز، انارقرمز، تخم مرغ های رنگ شده باپوست پیاز قرمز و روغن ونان محلی وبرنج وگوشت ویک هدیه که دربیشترمواقع طلا وپارچه است همه هدیه هایی است که خانواده داماد برای نامزد جوان خودتهیه وبا دعوت اقوام نزدیک با عنوان ” خونچه چله سی ” به منزل نوعروس می برند.


البته به دلیل ارادت مردم پایتخت شوروشعورحسینی به اباعبدالله امام حسین (ع)


درمحرم وصفر تلاش می کنند مراسم را بدوراز شادی برگزارکنند.فال گرفتن ، شعرخواندن ، قصه گفتن وخاطره گویی ازشبهای دور و درازهم از رسم شب چله درزنجان است که فراموش نمی شود .
این کاررا بزرگ جمع شروع می کند وضمن آشنایی جوانان با نحوه زندگی درگذشته موجب شادی ومرور خاطره بزرگان هم می شود.

 

جدیدترین مطالب سایت