چگونه با چاپستیک مانند یک حرفه ای مطلق غذا بخوریم ؟

چگونه با چاپستیک مانند یک حرفه ای مطلق غذا بخوریم ؟

چگونه با چاپستیک مانند یک حرفه اي مطلق غذا بخوریم ؟ با این دستورالعمل هاي‌ گام بـه گام و نکات آداب و رسوم برای نحوه غذا خوردن با چاپستیک ها کـه دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب منتشر کرده ایم، در کمترین زمان بـه یک استاد چاپستیک تبدیل شوید.

 

چگونه از چوب های چاپستیک استفاده کنیم

آیا آماده اید تا یاد بگیرید کـه چگونه از این ظروف استفاده کنید، مثل این کـه می‌دانید دارید چه کار می کنید؟ برای یادگیری نحوه صحیح غذا خوردن با چاپستیک و مودبانه بـه ادامه این پست بروید!

 

تاریخچه فروتنانه چاپستیک ها

واقعاً شگفت‌انگیز اسـت کـه چگونه چاپستیک‌ها با درنظر گرفتن آغاز فروتنانه ان‌ها بـه چنین حس جهانی تبدیل شدند. باستان‌شناسان چوب‌ها را بـه چوب‌هاي‌ استخوانی در چین نوسنگی ردیابی می کنند، اگر چه بـه احتمال زیاد از این چوب‌ها برای خوردن استفاده نمی‌شد.

 

«نخستین نمونه‌هاي‌ چاپستیک‌ها حدود 5000 تا 7000 سال پیش دریک مکان فرهنگی دوران نوسنگی در شمال جیانگسو پیدا شد. «در قرون 4 تا 3 قبل از میلاد بود. کـه هم شواهد باستان شناسی و هم شواهد تاریخی بـه استفاده از چاپستیک بـه عنوان یک ابزار غذا خوردن اشاره دارد. این در زمان عصر برنز چین بود، زمانی کـه پختن غذای داغ در دیگ هاي‌ برنزی و خوردن ان غذای داغ بـه سادگی با چاپستیک ها بیشتر از انگشتان دست می شد.

 

در زبان چینی بـه عنوان kuàizi، در کره‌اي jeotgarak، در ژاپنی hashi ودر ویتنامی đũa شناخته می شود، چاپستیک‌هایي کـه از قرن ششم بـه بعد بـه عنوان «حوزه فرهنگی چاپستیک‌ها» نامیده میشوند، گسترش یافت و از قرن ششم بـه بعد بـه عنوان عمل بریدن گوشت با چاقو در میز ناهارخوری در نهایت بـه عنوان غیر کنفوسیوس و خشن شناخته شد.

 

اما همه ی فرهنگ هاي‌ آسیایی از چاپستیک استفاده نمی‌کنند. بسیاری، مانند مردم تایلند و اندونزی، در واقع از دستان خود استفاده می کنند یا چنگال را ترجیح می‌دهند. و فرهنگ‌هاي‌ مختلف آسیایی هنگام استفاده از ان‌ها آداب سفره متفاوتی دارند «در ادامه در مورد ان بیشتر توضیح خواهیم داد».

 


مطالب مشابه: 10تا از گران ترین چاقو در جهان


 

چگونه با چاپستیک غذا بخوریم

یادگیری نحوه غذا خوردن با چاپستیک ها ممکن اسـت در ابتدا دلهره آور بـه نظر برسد، زیرا بـه سطح خاصی از مهارت نیاز دارند، اما این چیزی اسـت کـه می توانید با تمرین ان را توسعه دهید. «نظر من این اسـت کـه اگر مانور دادن با ان‌ها تا این حد دشوار اسـت، چاپستیک‌ها در آسیا چندان رایج نبودند. بـه عبارت دیگر، هرکسی میتواند استفاده از چاپستیک را بیاموزد، حتی اگر دراین مسیر تصادفی رخ دهد.» بنابر این، چگونه از چاپستیک استفاده می کنید؟ چهار مرحله زیر روش صحیح استفاده از ظروف را بـه شـما آموزش می‌دهد.

 

1. چاپستیک مناسب تهیه کنید

چاپستیک مناسب تهیه کنید

همان طور کـه سفر خودرا با چاپستیک شروع می کنید، توصیه می کنم از چاپستیک‌هاي‌ چوبی یک بار مصرف استفاده کنید کـه میتوانید در رستوران محلی چینی خود تهیه کنید. آن ها نه تنها بـه اسانی در معرض هستند، بلکه شکل مستطیلی و اضلاع صاف ان‌ها، برداشتن غذا را بسیار آسان‌تر از چاپستیک‌هاي‌ لاک‌دار نرم‌ تر «یا چاپستیک‌هاي‌ فلزی، اگر در خانه یا رستوران کره‌اي هستید» آسان‌تر میکند. شـما می توانید راه خودرا تا آن ها کار کنید!

 

2. چاپستیک “بالا” را در دست غالب خود بگیرید

چاپستیک "بالا" را در دست غالب خود بگیرید

افراد «و حتی فرهنگ ها» ممکن اسـت در هنگام تعیین نحوه صحیح نگه داشتن چاپستیک ها متفاوت باشند. حتی ممکن اسـت تعجب کنید کـه آیا پیروی از فرآیند “درست” ارزش تمرین را دارد یا خیر، اما تکنیک مناسب بـه این معنی اسـت کـه می توانید بازرسی بیشتری داشته باشید و بنابر این کارهای بیشتری با آن ها انجام دهید.

 

با گرفتن یک چاپستیک در دست غالب خود شروع کنید و ان را مانند یک مداد بگیرید – اما ان را بالای چوب غذاخوری، نزدیک بـه انتهای ضخیم تر نگه دارید. ان را بین انگشت شست و اشاره گر خود قرار دهید و وسط چاپستیک بین کناره انگشت وسط و قسمت گوشتی انگشت اشاره قرار گیرد.

 

3. چاپستیک “پایین” را در همان دست بگیرید

چاپستیک "پایین" را در همان دست بگیرید

وقت ان رسیده اسـت کـه دومین چاپستیک خودرا اضافه کنید. ان را از زیر انگشت شست خود ودر شکاف بین انگشت شست و اشاره گر خود بلغزانید. باید موازی چاپستیک اول باشد. در مقابل میل بـه قرار دادن چاپستیک دوم روی انگشت وسط خود مقاومت کنید. در عوض، وسط چاپستیک پایینی باید درکنار انگشت حلقه شـما قرار گیرد.

 

4. چاپستیک بالایی را با خم کردن اشاره گر و انگشتان وسط خود حرکت دهید

چاپستیک بالایی را با خم کردن اشاره گر و انگشتان وسط خود حرکت دهید

زمانی کـه تازه شروع بـه کار می کنید، عادت کردن بـه حرکات استفاده از چاپستیک ممکن اسـت احساس ناخوشایندی داشته باشد. “کلید این اسـت کـه چوب پایین را ثابت نگه دارید و فقط چوب بالایی را حرکت دهید.” همچنین مهم اسـت کـه مقداری فاصله بین چوب‌هاي‌ بالای ان حفظ شود تا زمانی کـه چوب بالایی را برای لمس کردن چوب پایینی حرکت میدهید، بتوانید پایین ان را ببندید تا غذا را ببندید.

 

این حرکت انبر مانند برای چیدن گوشت و سبزیجات عالی اسـت. آیا نمیدانید چگونه برنج رابا چاپستیک بخورید؟ مسلماً می تواند مشکل ساز باشد، بـه خصوص برنج دانه بلند کـه چسبندگی کمتری دارد. ترفند این اسـت کـه چپستیک ها را موازی با یک دیگر نگه دارید و از انتهای آن ها برای برداشتن برنج از زیر استفاده کنید، سپس ان را در دهان خود بلند کنید.

 

هنوز احساس گیر کرده‌اید؟ اینروزها می توانید چاپستیک هاي‌ آموزشی بخرید کـه چاپستیک ها را کنار هم نگه می دارد. اگر در طول مسیر ناامید می‌شوید یا فقط نیاز بـه تقویت اعتماد بـه نفس دارید، گزینه خوبی اسـت.

 


مطالب مشابه: 55 نکته مهم درباره ژاپن | دانستنی های جالب مردم ژاپن


 

نکات آداب غذا خوردن با چاپستیک

نکات آداب غذا خوردن با چاپستیک

چگونه با چاپستیک مانند یک حرفه ای مطلق غذا بخوریم ؟

درست مانند عادات غذایی غربی «با روشی «درست» برای خوردن صدف، خرچنگ و سایر غذاها»؛ برخی از اقلام تقلبی کلی و حقایق غذایی جالبی وجوددارد کـه باید هنگام غذا خوردن دریک رستوران آسیایی یا دریک خانه آسیایی درنظر بگیرید.

 

1. چاپستیک های خود را در ظرف غذا قرار ندهید

چسباندن چپستیک ها بـه صورت عمودی دریک کاسه غذا بخشی از برخی از مراسم مرگ آسیایی اسـت کـه در ان شـما برای یک اجداد در سالگرد مرگشان غذا می چینید. وقتی چاپستیک هاي‌ خودرا بـه صورت عمودی بـه غذا می چسبانید، بدشانس تلقی می شود و حتی ممکن اسـت یک روح گرسنه تصادفی را بـه میز شام خود دعوت کنید!

 

2. غذای خود را با چاپستیک خنجر نکنید

زدن یک چوب غذاخوری بـه جای برداشتن ان طبق معمولً مورد اخم قرار می‌گیرد «مگر این کـه یک تکه غذای بزرگ‌تر را پاره کنید». بـه یاد داشته باشید، اگر هنوز یاد می گیرید چگونه با چاپستیک غذا بخورید، می توانید دریک رستوران آسیایی یک چنگال بخواهید، بـه خصوص اگر غذا را رها می کنید یا لذت غذا خوردن را از بین میبرید. فقط بـه خاطر داشته باشید کـه رستوران ممکن اسـت چنگال نداشته باشد، بـه خصوص اگر در یکی از کشور های حوزه فرهنگی چاپستیک سفر می کنید.

 

3. از یک بشقاب مشترک با چاپستیک خود غذا نخورید

بـه دلایل بهداشتی، استفاده از چاپستیک‌هایتان برای برداشتن از بشقاب مشترک هنگام خوردن غذای عمومی «مشهور بـه «سبک خانوادگی»» در رستوران‌هاي‌ چینی بسیار مهم نیست، بـه خصوص اگر با خانواده خود غذا نمیخورید. طبق معمولً یک قاشق غذاخوری بزرگ یا چاپستیک هاي‌ جداگانه وجوددارد تا بتوانید غذا را در بشقاب یا کاسه برنج خود قرار دهید.

 

4. چاپستیک های چوبی خود را به هم مالش ندهید

یکی از قوانین خوردن غذا هاي ژاپنی در رستوران این اسـت کـه هرگز چاپستیک ها را بعد از جدا شدن بـه هم مالش ندهید، زیرا این بدان معناست کـه رستوران چاپستیک هاي‌ ارزان قیمت را تهیه کرده اسـت کـه می تواند یکی از نشانه هاي‌ رستوران بد باشد. اگر در چاپستیک هاي‌ خود خرده هایي پیدا کردید، می توانید یک جفت دیگر بخواهید. کارکنان رستوران ممکن اسـت از برخی عادات مودبانه خوششان نیاید، اما این یکی از انها نیست.

 

5. تفاوت های فرهنگی را در نظر بگیرید

همچنین مهم اسـت کـه تفاوت هاي‌ شگفت انگیز در آداب و رسوم در مورد چاپستیک در فرهنگ هاي‌ مختلف را درنظر بگیرید. هنگام چیدن میز در کره، حتما چاپستیک و قاشق در ان قرار دهید. در حالی کـه در چین، ژاپن و ویتنام، کاسه را نزدیک‌تر بـه دهان بلند کنید و برنج رابا چاپستیک بریزید، در کره برداشتن کاسه برنج از روی میز غیر قابل احترام تلقی می شود و کره‌اي‌ها تمایل دارند از قاشق برای خوردن برنج استفاده کنند.

 

بـه هرحال، این بـه کاسه سوپ نیز گسترش مییابد. بنابر این در حالی کـه بلند کردن یک کاسه سوپ میسو در ژاپن کاملاً قابل قبول اسـت، بلند کردن کاسه کیمچیگوک در کره اینطور نیست!

 


مطالب مشابه: معرفی رستوران های کره ای تهران + عکس


 

در پایان

حتما مراقب میزبانان یا افراد اطراف خود باشید ودر صورت شک از پرسیدن نترسید. تا زمانی کـه شـما ارجمند و مایل بـه یادگیری باشید، مردم همیشه از تلاش‌هاي‌ شـما قدردانی می کنند و مایلند بـه شـما کمک کنند تا استاد چاپستیک‌سازی شوید.

جدیدترین مطالب سایت