فرق بین وگان ها و گیاهخواران چیست؟

فرق بین وگان ها و گیاهخواران چیست؟

وگانیسم در مقابل گیاهخواری: کدام بهتر اسـت؟ ما مزایا و خطرات این رژیم هاي‌ غذایی محبوب مبتنی بر گیاه رابا هم دراین مقاله از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز مقایسه می‌کنیم.

 

وگان در مقابل گیاهخوار: تفاوت چیست؟

یک گیاهخوار گوشت حیوانی مانند گوشت، مرغ یا ماهی را نمیخورد. وگان یک گیاهخوار سختگیر اسـت کـه از مصرف لبنیات، تخم مرغ و هر ماده دیگری کـه از حیوانات گرفته می شود نیز اجتناب میکند. طبق گزارش ها، رژیم هاي‌ گیاهخواری از 700 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته اسـت.

 

انواع مختلفی وجوددارد و افراد ممکن اسـت بـه دلایل مختلفی آن ها را تمرین کنند. این ها عبارتند از سلامت، اخلاق، محیط زیست و مذهب. رژیم هاي‌ غذایی وگان اخیراً کمی بیشتر ظاهر شده اند، اما مقدار زیادی پرس دریافت می کنند.

 

این مقاله از مجله تفریحی تالاب بـه شباهت ها و تفاوت هاي‌ این دو رژیم غذایی می‌پردازد. همچنین در مورد چگونگی تأثیر انها بر سلامت و محیط زیست صحبت می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: فواید گیاه خوار شدن در دوران لاغری

 

رژیم گیاهخواری چیست؟

فرق بین وگان ها و گیاهخواران چیست؟

طبق تعریف انجمن گیاهخواران، گیاهخوار کسی اسـت کـه هیچگونه گوشت، مرغ، شکار، ماهی، صدف یا محصولات جانبی کشتار حیوانات نمیخورد. رژیم هاي‌ گیاهخواری حاوی سطوح مختلفی از میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، آجیل و دانه ها هستند. گنجاندن لبنیات، عسل و تخم مرغ بـه نوع رژیم غذایی شـما بستگی دارد.

 

رایج ترین انواع گیاهخواران عبارتند از:

گیاهخواران Lacto-ovo: گیاهخوارانی کـه از تمام گوشت حیوانات اجتناب می کنند، اما لبنیات و محصولات تخم مرغ مصرف می کنند.

 

گیاهخواران لاکتو: گیاهخوارانی کـه از گوشت حیوان و تخم مرغ اجتناب می کنند، اما لبنیات مصرف می کنند.

 

گیاهخواران تخم مرغی: گیاهخوارانی کـه از تمام محصولات حیوانی بـه جز تخم مرغ اجتناب می کنند

 

گیاهخواران: گیاهخوارانی کـه از تمام محصولات حیوانی اجتناب می کنند

 

افرادی کـه گوشت یا مرغ نمیخورند اما ماهی مصرف می کنند، حیوان‌خوار محسوب میشوند، در حالی کـه گیاه‌خواران پاره‌ وقت اغلب بـه عنوان انعطاف‌پذیر شناخته میشوند. اگر چه گاهی اوقات گیاهخواران درنظر گرفته می شوند، اما پسکتارها و انعطاف پذیرها گوشت حیوانات را می‌خورند. بنابر این، انها از نظر فنی تحت تعریف گیاهخواری قرار نمی‌گیرند.

 

رژیم وگان چیست؟

فرق بین وگان ها و گیاهخواران چیست؟

رژیم وگان را می‌توان سخت ترین شکل گیاهخواری دانست. وگانیسم در حال حاضر توسط جامعه وگان بـه عنوان شیوه اي از زندگی تعریف می شود کـه تلاش می‌کند تا حد امکان تمام اشکال بهره کشی و ستم حیوانات را کنار بگذارد. این شامل بهره برداری برای غذا و هر هدف دیگری می شود.

 

بنابر این، رژیم گیاهخواری نه تنها گوشت حیوانات را حذف میکند، بلکه لبنیات، تخم مرغ و سایر موادی کـه از حیوانات می‌آیند را نیز حذف می‌کند. این شامل:

 

ژلاتین

عسل

کارمین

پپسین

شلاک

آلبومین

کشک

کازئین

عده اي از انواع ویتامین D3

 

گیاهخواران و وگان ها اغلب بـه دلایل مشابه از خوردن محصولات حیوانی اجتناب می کنند. بزرگ ترین تفاوت در درجه اي اسـت کـه آن ها محصولات حیوانی را قابل قبول می‌دانند. بـه عنوان مثال، هم گیاهخواران و هم وگان ها ممکن اسـت گوشت را بـه دلایل بهداشتی یا محیطی از رژیم غذایی خود حذف کنند.

 

وگان ها همچنین از تمام محصولات جانبی حیوانی اجتناب می کنند زیرا معتقدند این بیشترین تأثیر را بر سلامت و محیط زیست آن ها دارد.

 

از نظر اخلاقی، گیاهخواران با کشتن حیوانات برای غذا مخالف هستند، اما بـه طور کلی مصرف فرآورده هاي‌ جانبی حیوانی مانند شیر و تخم مرغ را تا زمانی کـه حیوانات در شرایط مناسب نگه‌داری می کنند، قابل قبول می‌دانند. از سوی دیگر، وگان ها معتقدند کـه حیوانات حق دارند از استفاده انسانی رها شوند، چه برای غذا، لباس، علم یا سرگرمی.

 

در نتیجه، آن ها بدون توجه بـه شرایطی کـه حیوانات در ان پرورش یا نگه داری می شوند، بـه دنبال اجتناب از تمام محصولات جانبی حیوانی هستند. میل بـه اجتناب از هرگونه استثمار حیوانات بـه این دلیل اسـت کـه وگان ها از لبنیات و تخم مرغ اجتناب می کنند – محصولاتی کـه تعداد زیادی از گیاهخواران با مصرف انها مشکلی ندارند.

 

گیاهخواران و وگان ها در اعتقادات خود در مورد استفاده از حیوانات توسط انسان متفاوت هستند. بـه همین دلیل اسـت کـه عده اي از گیاهخواران ممکن اسـت محصولات حیوانی مصرف کنند، در حالی کـه وگان ها اینکار را نمیکنند.

 

بیشتر بخوانید: آیا گیاهخوار هستید؟

 

ملاحظات تغذیه ای برای رژیم های گیاهخواری و وگان

فرق بین وگان ها و گیاهخواران چیست؟

تحقیقات نشان میدهد کـه رژیم‌هاي‌ گیاه‌خواری و وگان دارای چربی‌هاي‌ اشباع شده و کلسترول پایین هستند. انها همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین، موادمعدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی سالم هستند.

 

علاوه بر این، هردو رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند. این ها ممکن اسـت شامل میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه ها و محصولات سویا باشد. از سوی دیگر، برنامه‌ریزی غلط رژیم‌هاي‌ گیاه‌خواری و وگان میتواند منجر بـه دریافت کم عده اي از مواد مغذی، بـه ویژه آهن، کلسیم، روی و ویتامین D شود.

 

هردو رژیم غذایی حاوی مقادیر محدودی ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند هستند، اگر چه سطح این مواد مغذی بـه طور کلی در وگان ها کمتر از گیاهخواران اسـت. در حالی کـه رژیم هاي‌ گیاهخواری و وگان بـه شدت بر روی میوه ها، حبوبات و سبزیجات تکیه می کنند، عده اي از اقلام ممکن اسـت بدون گوشت باشد، اما همان‌ گونه عبارتند از:

 

بسیار پردازش شده

دارای قندهای افزوده بالا

با استفاده از روش هایي کـه می تواند چربی اضافی اضافه کند پخته شود

 

کوکی ها، سیب زمینی سرخ کرده، آب نبات ها و حتی بستنی هاي‌ مبتنی بر آجیل ممکن اسـت در دسته گیاهخواران و وگان ها قرار بگیرند، اما همان‌ گونه حاوی کربوهیدرات هاي‌ تصفیه شده، بسیار فرآوری شده، حاوی قند افزوده بالا یا سرخ شده هستند. این اقلام باید در حد اعتدال مصرف شوند.

 

گیاهخواران و وگان ها طبق معمول سطوح مشابهی از اکثر مواد مغذی را مصرف می کنند. با این حال، رژیم هاي‌ غذایی نامناسب می تواند منجر بـه دریافت کم چندین ماده مغذی شود.

 

کدام سالم تر است؟

فرق بین وگان ها و گیاهخواران چیست؟

بر اساس گزارشی از آکادمی تغذیه و رژیم غذایی و چندین بررسی علمی، هردو رژیم گیاهخواری و وگان را می‌توان برای تمام مراحل زندگی مناسب درنظر گرفت، بـه شرطی کـه رژیم غذایی بـه خوبی برنامه ریزی شده باشد. دریافت ناکافی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3؛ کلسیم و ویتامین‌هاي‌ D و B12 میتواند بر جنبه‌هاي‌ مختلف سلامتی، از جمله سلامت روانی و جسمی تأثیر منفی بگذارد.

 

هم گیاهخواران و هم وگان ها ممکن اسـت مصرف کمتری از این مواد مغذی داشته باشند. با این حال، مطالعات نشان می دهد کـه گیاهخواران تمایل بـه مصرف کلسیم و ویتامین B12 کمی بیشتر از وگان ها دارند. با این وجود، هم گیاهخواران و هم وگان ها باید بـه استراتژی هاي‌ تغذیه اي کـه بـه منظور افزایش جذب مواد مغذی از غذا هاي گیاهی اسـت توجه ویژه اي داشته باشند.

 

همچنین ممکن اسـت مصرف غذاها و مکمل هاي‌ غنی شده، بـه ویژه برای مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، امگا 3 و ویتامین هاي‌ D و B12 ضروری باشد. گیاهخواران و وگان ها باید بـه شدت درنظر داشته باشند:

 

تجزیه و تحلیل مصرف مواد مغذی روزانه آن ها

اندازه گیری سطح مواد مغذی خون انها

مصرف مکمل ها بر این اساس

 

مطالعات معدودی کـه مستقیماً رژیم‌هاي‌ گیاه‌خواری رابا وگان مقایسه می کنند، گزارش می دهند کـه وگان‌ها ممکن اسـت نسبت بـه گیاه‌خواران خطر ابتلا بـه دیابت نوع 2؛ بیماری‌هاي‌ قلبی و انواع سرطان‌ها را تا حدودی کمتر داشته باشند.

 

گفتنی اسـت، اکثر مطالعات تا کنون ماهیت مشاهده اي داشته اند. این بدان معنی اسـت کـه نمیتوان دقیقاً گفت کـه کدام جنبه از رژیم غذایی وگان این اثرات را ایجاد میکند و تأیید میکند کـه رژیم غذایی تنها عامل تعیین کننده اسـت.

 

هردو رژیم گیاهخواری و وگان را می‌توان گزینه هاي‌ غذایی سالم درنظر گرفت. با این حال، اگر بـه خوبی برنامه ریزی نشود، رژیم وگان ها می تواند منجر بـه کمبود مواد مغذی شود.

 

وگانیسم بیشتر از چیزی است که می خورید

فرق بین وگان ها و گیاهخواران چیست؟

اگر چه گیاهخواران و وگان ها ممکن اسـت از محصولات حیوانی برای اهداف مشابه اجتناب کنند، این انتخاب اغلب فراتر از رژیم غذایی برای وگان ها اسـت. در واقع، وگانیسم اغلب بـه عنوان یک سبک زندگی درنظر گرفته میشود کـه بـه شدت بر حقوق حیوانات تأکید دارد.

 

بـه همین دلیل، تعداد زیادی از وگان ها نیز از خرید لباس هاي‌ حاوی ابریشم، پشم، چرم یا جیر اجتناب می کنند. علاوه بر این، تعداد زیادی از وگان ها شرکت هایي را کـه روی حیوانات آزمایش می کنند و فقط لوازم آرایشی بدون محصولات جانبی حیوانی میخرند، تحریم می کنند.

 

افرادی کـه بـه عنوان “وگان هاي‌ اخلاقی” شناخته می شوند تمایل دارند از سیرک ها، باغ وحش ها، رودئوها، مسابقات اسب دوانی و هر فعالیت دیگری کـه شامل استفاده از حیوانات برای سرگرمی باشد دوری کنند. در نهایت، تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست بـه دلیل کاهش تأثیر ان بر منابع زمین و مزایایی کـه در برابر تغییرات آب و هوایی دارد، رژیم وگان را اتخاذ می کنند.

 

برای بسیاری، وگانیسم چیزی بیش از یک رژیم غذایی اسـت. این توضیح می دهد کـه چرا تعداد زیادی از وگان ها از خرج کردن پول برای لباس، محصولات زیبایی یا سرگرمی هایي کـه شامل استثمار حیوانات می شود، خودداری می کنند.

 

بیشتر بخوانید: مزایا و مضرات گیاهخواری + رژیم غذایی خام گیاهخواری

 

در پایان

گیاهخواران و وگان ها ممکن اسـت بـه دلایل مشابه از مصرف محصولات حیوانی خودداری کنند، اما اینکار را بـه میزان هاي‌ مختلف انجام می دهند. چندین نوع گیاهخوار وجوددارد و وگان ها در سخت ترین انتهای طیف گیاهخواری قراردارند.

 

هردو نوع رژیم غذایی را میتوان برای تمام مراحل زندگی ایمن درنظر گرفت، اما رژیم هاي‌ گیاهخواری حتی ممکن اسـت مزایای سلامتی بیشتری را ارائه دهند. با این حال، برای گیاهخواران و وگان ها مهم اسـت کـه رژیم غذایی خودرا بـه خوبی برنامه ریزی کنند تا از عوارض سلامتی در دراز مدت جلوگیري کنند.

جدیدترین مطالب سایت