چگونه یک کار پردر آمد را شروع کنیم ؟

چگونه یک کار پردر آمد را شروع کنیم ؟

برای کار پر در آمد استارت آپ 

می خواهیم با کارهایی آشنا بشویم که افزون بر در آمد هایي که دارد میتواند بسیار پیروز آمیز باشد در ادامه میتوانید تالاب را دنبال نمایید. 

 

خیلی ها فکر می‌کنند استارتاپ راه انداختن ساده هست؛ یک ایده خاص، یک تیم، ربایش سرمایه تمام! ولی داستان سخت تر از این حرف هاست! کارآفرینی فرآیندی جذاب، اما بسیار پر فراز و نشیب هست. آگاهی یک استارتاپ از مسیر آتی و مسائلی که با انها روبه‌رو می‌شود، می‌تواند جلوی مشکلات زیادی را بگیرد. در این مقاله تلاش کرده ایم با درنظر گرفتن بعضی مراحل مهم که یک استارتاپ با آن روبه‌رو می‌شود کمی بیشتر شما را با این مسیر آشنا کنیم.
 

مراحلی مانند آمادگی برای کارآفرینی، آمادگی برای راه اندازی، طراحی محصول و راه اندازی، محاسبه و توسعه و ربایش سرمایه و همکاری با سرمایه گذار که هر کدام مشکلات و سختیهای خودشان را دارند. از طرفی هر مرحله هزینه هاي مختلفی برای شما می تراشد که احتمالا گذشته از راه اندازی استارتاپ به انها فکر هم نکرده اید. پس بهتر هست گذشته از رفتن سراغ یک استارتاپ، کمی با هزینه هاي مخفی آن آشنا شوید.

 

1. نام و برند طراحی کنید

نام و برند یک کمپانی، طبق معمول مهم‌ترین عامل تعیین کننده هویت آن هست. نام یک کمپانی اخیر، باید به یادماندنی، مربوط با کالا یا خدمات و اگرچه جذاب باشد. همینطور بهتر هست که بتوان ازآن همچون آدرس دامنه اینترنتی کمپانی بهرهگیری کرد. نام متناسب میتواند حسی از کمپانی و تمایز آن، اثر احساسی قوی ایجاد کند، پس انتخاب آن و اگرچه طراحی خوشگل را لااقل نگیرید. هر شرکتی با دقت به روش کاری خود تعرفه هاي مختلفی برای طراحی لوگو و نشان تجاری دارد.

 
چگونه یک کار پردر آمد را شروع کنیم ؟

مثلا شرکتی در ساده ترین روش که مخصوص استارتاپ ها عنوان شده هست با مشاوره تلفنی ودر قالب یک زبان برای شما لوگو طراحی میکند. لوگویی که محدودیتی در نوع پروژه «نوشتاری، تصویری، تلفیقی» نداشته و توسط تیم طراحی ایفا می‌شود. هزینه این پروژه یک میلیون و 300 هزار تومان یاد شده هست. در پیشرفته ترین حالت هم دریک حاشیه مشاوره حضوری همه ی صحبت ها انجام شده و لوگو در هردو زبان طراحی میشود.

 

همینطور طراحی ست اداری کامل از جمله سربرگ A4 و A5، کارت ویزیت، پاکت نامه و پاکت A4 و کتابچه هویت سازمانی به صورت چاپی هم انجام میشود. مجموع این خدمات حدود هفت میلیون و 200 هزار تومان برای شما آب میخورد.

 
 
احتمال دارد با مشاهده این قیمت ها بی خیال طراحی لوگو شده باشید ولی اگر موثر جستجو کنید، کمپانی هایي را پیدا میکنید که با قیمت بسیار مصفانه تری طراحی میکنند. مثلا کمپانی دیگری که قیمت پایه خودرا 150 هزار تومان گذاشته هست، طی پنج روز کاری یک لوگو بشما می‌دهد. برترین حالت هم 10 پروژه لایه باز در طی 10 روز کاری به همراه طراحی کارت ویزیت و ست اداری رایگان با قیمت 940 هزار تومان در اختیار شما قرار میگیرد.
 

2. بازخورد ارباب رجوع را دریافت کنید

برای بازخورد گرفتن از ارباب رجوع و یا فهمیدن مزه دهان آن ها باید به سراغ تحقیقات بازار بروید. برای اینکار سایت ها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که چه در ایران و چه در خارج از ایران بشما کمک می‌کنند تا پاسخ سوالات خودتان را با دقت به جمعیت آماری تحت پوشش آن کمپانی پیدا کنید. 

تعداد زیادی از این کمپانی هاي تحقیقات بازار با وعده دادن به ارباب رجوع، آن ها را ترغیب میکنند تا به سوالات جواب بدهند. مثلا دریافت امتیاز و تبدیل امتیاز به پول. طبق معمول نمیتوانید خیلی روی این نتایج حساب باز کنید و بهتر هست به سراغ یک پژوهش جامع و دقیق بروید؛ تحقیقی که طبق معمول حدود 700 هزار تومان برای شما آب میخورد و توسط کمپانی هاي حرفه اي انجام می‌شود.

 

3. وبسایت طراحی کنید

امروزه کمتر کسب و کاری پیدا میشود که نسبت به اهمیت حضور فعالانه در فضای اینترنت، شک داشته باشد. این امر حتی در مورد آن دسته از کسب و کارهایی که کالا یا خدمات تان رابه صورت آنلاین به فروش نمی‌رسانند نیز صادق هست. شاید تیم کارآفرین الزاماً به دنبال فروش مستقیم از طریق اینترنت نباشد، اما مطمئنا داشتن یک وبسایت، به ارباب رجوع، کارمندان بالفعل سایر کسب و کارها، شرکا و حتی سرمایه گذاران کمک میکند تا به سهولت با کسب و کار آشنا بشوند ودر موردش اطلاعات کسب کنند. 

برای اینکار هزینه هاي شما بسیار متغیر هست. بیشتر این تفاوت قیمتی هم با دقت به دانش شما از این مسئله نشأت می‌گیرد. این‌که تا چه حد ازآن را خودتان پیش می‌برید و تا چه اندازه وابسته به یک کمپانی دیگر هستید. اگر بخواهید از یک قالب آماده بهرهگیری کرده و فقط مانند یک پروفایل ردپایی در دنیای مجازی به جا بگذارید، میتوانید با انتها 500 هزار تومان سایت را راه اندازی کنید.

 
 
ولی اگر قرار هست سایتی پر بازدید و فعال داشته باشید که کاربران را ربایش کند، نباید به عددی زیر چهار میلیون تومان فکر کنید. اگرچه میتوانید با استخدام یک طراح فریلنسر و با کم کردن توقع، قیمت را تا دو میلیون تومان نیز پایین بیاورید. ولی حواس تان باشد اگر خشت اول سایت را کج بگذارید در آینده به مشکل می‌خورید.
 

4. برترین مکان برای استقرار

بیشتر استارتاپ ها خودشان را از قید و بند اجازه دادن و غیره خلاص کرده و به دامن شتاب دهنده ها پناه می‌برند. جایی که ایده آن ها مورد قبول واقع شود تعداد زیادی از مشکلات انها دقیقا حل می‌شود. از سرمایه گرفته تا مشاور و به خصوص مکان. تقریبا همه ی شتاب دهنده ها مکانی در اختیار تیم هاي خود قرار می‌دهند که رایگان تمام شده و شرط آن مفید بودن ایده و تیم شماست، ولی اگر نمی‌خواهید به سراغ شتاب دهنده ها بروید، میتوانید از فضای کاری اشتراکی بهرهگیری کنید.

 
 
در فضای کاری اشتراکی همه ی هزینه تقسیم شده و ابزارهای ضروری به سهولت در معرض شما خواهد بود. همینطور انواع متخصصان در کنار شما مشغول بکار میباشند که می‌توانید از آن ها کمک بگیرید. قیمت این فضا برای تیم چهار نفره 500 هزار تومان و برای تیم کوچکتر مانند دو نفره 335 هزار تومان تمام میشود.
 

5. در شبکه هاي مجازی حضور داشته باشید

برای حضور در شبکه هاي مجازی در ابتدا کار سختی ندارید. اکانت ساخته و فعالیت خودرا آغاز میکنید ولی در ادامه ربایش و نگه‌داری فالوئر تبدیل به کاری انرژی بر خواهد شد. از طرفی با دقت به حجم چندان کانال ها و صفحه ها، جلب نظر مخاطبان واقعا کار سختی شده هست. برترین راه برای شما تبلیغات هست. تبلیغات در شبکه هایي مانند اینستاگرام برای بازدید حدود شش میلیون نفر، تقریبا 300 هزار تومان آب می‌خورد. اگر می‌خواهید بازدید بیشتری داشته باشید، مقدور هست وادار شوید تا بیش از یک میلیون تومان نیز هزینه کنید.

 

6. در مورد قضایا حقوقی تصمیم بگیرید

تمام اقداماتی که تاکنون انجام داده اید، گذشته ازآن بوده هست که کسب و کارتان به صورت رسمی شکل بگیرد اما به محض این‌که شما آماده می‌شوید که شریک بگیرید. کارمند استخدام کنید، دارایی هاي فکری خودتان را توسعه بدهید. سرمایه ربایش کنید یا درآمد ایجاد کنید، نیاز دارید که یک واحد حقوقی رسمی ایجاد کنید تا مالک ارزش هاي ایجاد شده باشد.

 
 
چگونه یک کار پردر آمد را شروع کنیم ؟

چگونه یک کار پر در آمد داشته باشیم  ؟

 
 
 
اگر زورتان به هزینه هاي آن نمیرسد دستکم بهتر هست با یک مشاور حقوقی مشورت کنید. قیمت مشاوره ها با دقت به پیشینه و تخصص و اگرچه کسب و کار شما متغیر هست و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن مشخص کرد.
 

7. هیات مدیره را تعیین کنید

هیات مدیره نقش مهمی در تعیین استراتژی ها و تسریع مسیر شد کمپانی دارد. هیات مدیره در اصل، توسط سهامداران یک کمپانی گزینه میشود، اما دریک استارتاپ، هیات مدیره طبق معمول متشکل از بنیانگذاران و بعضی از سرمایه گذاران هست. بنابر این هیات مدیره حاوی مدیرعامل، یک یا تعدادی از سرمایه گذاران و همینطور یک بخش مستقل خواهد بود.

نقش هیات مدیره، دفاع از حقوق سهامداران کمپانی هست، که مدیرعامل به انها گزارش میدهد بسیار مهم هست که میان نظارت کردن کمپانی توسط هیات مدیره و مالکیت کمپانی، تمایز قائل شوید. مشاوران و اعضای هیات مدیره میتوانند از سرمایه گذاران سایر عاملان کمپانی هاي هم اندازه شما با ستاره هاي صنعت باشند. برای مشاوران مفید، اگر هم وزن آن ها طلا پرداخت کنیم، بازهم کم هست!

 

8. منابع انسانی را مدیریت کنید

نیروهای انسانی کمپانی، امروزه اصلی ترین منبع برای موفقیت تعداد زیادی از کسب و کارها قلمداد شده و توسعه برنامه هایي برای حفظ انگیزه و افزایش رضایت آن ها، بسیار مهم هست. یکی از اصلی ترین جذابیت هاي کار در کمپانی هاي نوپا برای کارکنان، دریافت سهم در ازای بخشی از فعالیت هاي شان هست. زیرا کمک می‌کند که از طریق حذف پرداخت حقوق، هزینه ها را کاهش بدهد و کاری کند که موفقیت کمپانی برای کارکنان مهم تلقی شود. با افزایش درخواست کالا و خدمات، شما به کمک نیاز پیدا میکنید.

 
 
شناسایی و استخدام نیروهای درجه اول مساله بنیانگذاران نخست استارتاپ هست که طبق معمول در آن تخصصی ندارند و اشتباهات شان در این گام، با سختی و مشکلات چندان قابل اصلاح هست. برای اینکار می‌توانید به سراغ سایت هاي استخدامی که بیشتر روی حوزه استارتاپ ها متمرکز میباشند بروید. سایت هایي که می‌توان در آن ها فردی برای شریک شدن در سود و اگرچه همکاری هاي بلندمدت پیدا کرد.
 

9. با فرآیند ربایش سرمایه آشنا شوید

سرمایه گذاران خطرپذیر، با وسواس چندان کمپانی هایي را برای سرمایه گذاری گزینه می‌کنند. کمتر از 25 درصد کمپانی هایي که آغاز به فعالیت می‌کنند پیروز به ربایش سرمایه از سرمایه گذاران خطرپذیر می‌شوند. تا 99 درصد استارتاپ ها، در مقاطعی، براتی گسترش کسب و کارشان، نیاز به ربایش سرمایه هاي بیرونی دارند.

 
 
لذا شما باید با فرآیند ربایش سرمایه آشنا باشید. باید به مسائلی مشابه این‌که انتظار دارید از چه کسانی سرمایه ربایش کنید، در چه مقطعی و سرمایه گذاران چه انتظاراتی دارند، اشراف داشته باشید و برای آن ها برنامه ریزی کنید.
 

10. ارزش کمپانی تان را مشخص کنید

همچون یک موسس، شما می‌خواهید که سرمایه گذارتان کمپانی شما را بر مبنای ارزش آینده ارزش گذاری کند. در نقطه مقابل، سرمایه گذار میخواهد بر مبنای ارزش فعلی و آن هم با سخت گیری چندان، ارزش کمپانی را مشخص کند. باید بدانید که هیچ سازوکار مشخصی برای تعیین ارزش دقیق کمپانی در مراحل ابتدایی راه اندازی، وجود ندارند و فرآیند ارزش گذاری، فرآیندی ذهنی هست. 

برای ایده گرفتن در مورد ارزش گذاری منصفانه، از یکی از مدل هایي که برای ارزش گذاری عادلانه و قابل تقسیم عرضه شده هست، بهرهگیری کنید. همینطور بعضی سایت هاي خارجی نیز وجود دارند که ارزش حدودی استارتاپ شما را مشخص می‌کنند.

 

11. با سرمایه گذار وارد مذاکره شوید

به گزارش تالاب احتمالا همراه دارید پس از مذاکره سرمایه گذار سریع یک چک چند صد میلیونی بشما بدهد و برای شما آرزوی موفقیت کند، اما متاسفانه باید بگوییم که حقیقت چیز دیگری هست. سرمایه گذاری در استارتاپ ها طبق معمول همراه با قراردادهای بسیار مفصل و با جزییات فراوان هست.

 
 
طبق معمول پس از این‌که توافق نخست صورت می‌گیرد، سرمایه گذار شما را وارد یک فرآیند سعی و تلاش میکند که حاوی بررسی رزومه شما و تیم تان، جایگاه قانونی کمپانی شما و تحلیل بازار و بررسی کسب و کار شماست. در این مراحل اگر پیروز شوید، میتوانید تا چند میلیارد نیز سرمایه ربایش کنید. 
 
 
جدیدترین مطالب سایت