گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا (10 ماهی)

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا (10 ماهی)

دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز اطلاعاتی از گرانقیمت ترین ماهی هاي‌ دنیا در مشهور ترین آکواریوم هاي‌ دنیا را منتشر کرده ایم.

گران ترین ماهی های دنیا کدامند؟

ماهی‌هاي‌ کمیاب و عجیب‌وغریب را میتوان هم در آب‌هاي‌ شیرین و هم در آب‌هاي‌ شور، از رودخانه سریع یانگ تسه در چین تا سواحل شمال نیو ساوت ولز در استرالیا یافت. گران‌ترین ماهی‌ها کـه توسط همه ی، از علاقه‌مندان آماتور گرفته تا افراد مشهور میلیونر، جمع‌آوری شده‌اند، میتوانند قیمت‌هاي‌ نجومی متناسب با زیبایی و کمیاب ان‌ها داشته باشند.

 

در ادامه این مطلب از مجله تالاب بخوانید و پرطرفدارترین ماهی‌هاي‌ جهان را کشف کنید – و کلکسیونرها با قیمت بالایی کـه مایلند برای افزودن انها بـه آکواریوم خود بپردازند.

 

بیشتر بخوانید: انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

 

10 ماهی گران قیمت

 

10. پروانه ماهی فرفورژه – 2700 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

پروانه ماهی فرفورژه – کـه بـه نام Chaetodon daedalma نیز شناخته می شود – یک ماهی پرتودار بومی اقیانوس آرام اسـت کـه بیشتر در سواحل ژاپن یافت می شود. اینگونه ماهی زیبا با رنگ هایي کـه عمدتاً از مشکی تشکیل شده اسـت، با نوارهای زرد پر جنب و جوش روی باله پشتی و باله دمی، بـه دلیل درخشندگی فلزی فوق العاده اش مورد توجه قرار گرفته اسـت.

 

پروانه ماهی فرفورژه طبق معمولً بـه صورت جفت در زیستگاه بومی خود حرکت می کند. با این حال، در مواقعی، ان‌ها باهم جمع می شوند تا هنگام جمع شدن برای چرا، توپی متشکل از صدها ماهی را تشکیل دهند. پروانه‌ماهی‌هاي‌ فرفورژه ماهی‌هاي‌ نسبتاً کوچکی هستند کـه حداکثر 15 سانتی‌متر رشد می کنند و صخره‌هاي‌ سنگی را ترجیح میدهند تا بتوانند از ترکیبی از جلبک‌ها و بی‌مهرگان تغذیه کنند.

 

پرورش دهندگان و کلکسیونرهای ماهی می توانند انتظار داشته باشند کـه اگر بخواهند یک پروانه ماهی فرفورژه داشته باشند، بیش از 2700 دلار بپردازند. عده اي از پروانه‌ماهی‌هاي‌ فرفورژه متوسط در وب‌سایت‌هاي‌ عرضه‌کننده آکواریوم بیش از 4000 دلار فروخته می شوند.

 

قیمت پروانه‌ماهی فرفورژه بـه دلیل محدودیت‌هاي‌ توزیع در خارج از ژاپن و افزایش هزینه‌هاي‌ صادراتی بـه دلیل ثبت ان در لیست قرمز IUCN از گونه‌هاي‌ در دسترس خطر افزایش می یابد.

 

9. پرچ استرالیایی فلت هد – 5000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

ماهی گران‌قیمت بعدی ما، ماهی پهن استرالیایی اسـت، ماهی کوچک‌تر دیگری کـه اینبار بومی آب‌هاي‌ اقیانوس آرام غربی اسـت و بـه شکاف‌هاي‌ صخره‌هاي‌ مرجانی علاقه دارد. سوف سر صاف استرالیایی عمدتاً نارنجی تیره با نوارهای یاسی رنگی اسـت کـه پهلوها و باله هاي‌ پشتی زرد ان را مشخص می کند.

 

از طریق تجارت ماهی آکواریومی، کلکسیونرها می توانند انتظار داشته باشند کـه برای هر ماهی حدود 5000 دلار بپردازند کـه می توانند از پرورش دهندگان ماهی مانند موسسه دریایی ساحلی TAFE در استرالیا خریداری کنند.

 

گرفتن سوف هاي‌ سر صاف استرالیایی در طبیعت می تواند دشوار باشد، زیرا انها مستعد ناپدید شدن در غارها هستند قبل از این کـه غواصان بتوانند آن ها را ببینند. شکل باریک انها فرار را آسان تر می کند. مانند پروانه‌ماهی‌هاي‌ فرفورژه، سوف سر صاف استرالیایی میتواند تا کمتر از 15 سانتی‌متر «فقط چند اینچ طول» رشد کند، کـه ان را بـه گزینه‌اي مناسب برای کلکسیونرهایی با آکواریوم‌هاي‌ نسبتا کوچک تبدیل می کند.

 

تنها تعداد انگشت شماری از این ماهی هاي‌ گرانقیمت آب شور در اسارت نگه داری می شوند، اگر چه پرورش موفقیت آمیز در اسارت توسط موسسه دریایی ساحلی Batavia ممکن اسـت با گذشت زمان شاهد کاهش قیمت ها باشد.

 

8. گار تمساح طلایی – 7000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

انواع مختلفی از گونه هاي‌ کروکوديل گار در رودخانه هاي‌ جهان وجوددارد کـه کروکوديل طلایی یکی از گرانترین ماهی هاي‌ جهان اسـت. در حالی کـه بـه طور معمول یک ماهی آب شیرین با ترجیح رودخانه ها و دریاچه هاي‌ بزرگ، کروکوديل طلایی شرایط آب دریا را تحمل می کند.

 

همان طور کـه از نام ان پیداست، این ماهی ها طلایی درخشان هستند، با بدنی بلند و براق کـه بـه انها کمک می کند تا بدون زحمت در آب سر بخورند. علیرغم ردیف دندان‌هاي‌ تیغی کـه بـه کسب نام انها کمک می کند، کروکوديل‌هاي‌ طلایی ماهی‌هاي‌ تهاجمی نیستند، بنابر این ماهی‌گیران هنگام نگه داری از تانک‌هاي‌ خود نگران گاز گرفتن نیستند.

 

با این اوصاف، صاحبان بالفعل باید مطمئن شوند کـه آکواریوم آن ها برای این ماهی ها مناسب اسـت زیرا کروکوديل طلایی طول می تواند تا 10 فوت رشد کند و وزن ان 350 پوند اسـت. از هر 10000 کروکوديل تنها یک نفر دارای این رنگ اسـت، انها می توانند تا 7000 دلار بـه فروش برسند، با اندازه بزرگ مخزن مورد نیاز برای نگه داری از این ماهی هاي‌ آکواریومی حتی گرانقیمت تر برای کلکسیونرها.

 

7. گار تمساح پلاتینیوم – 7000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

یکیدیگر از ماهی‌هاي‌ آب شیرین گران‌قیمت کـه بـه خاطر فلس‌هاي‌ فلزی و ظاهر بلند و باریکش تحسین میشود، کروکوديل پلاتینیومی اسـت کـه قیمتی برابر با اقوام طلایی‌اش یعنی 7000 دلار دارد. کروکوديل پلاتین با ظاهری تا حدودی ماقبل تاریخ خود، اغلب بـه عنوان یک فسیل زنده یاد می شود، با چشمان اژدری شکل و بدن براق.

 

پوزه کوتاه ودر عین حال پهن اسـت و بـه جای فلس هایي کـه طبق معمولً در ماهی هاي‌ دیگر یافت می شود، گارهای کروکوديل پلاتینی دارای فلس هاي‌ گانوئیدی مینا مانند سفید هستند. نتیجه یک بدن سفید چشم نواز اسـت کـه در حال شنا در زیستگاه طبیعی خود یا یک مخزن مناسب بزرگ بـه نظر می‌رسد، جایی کـه می تواند بدون این کـه سایر ساکنان را بـه عنوان غذا درنظر بگیرد، زندگی کند.

 

اگر از کروکوديل پلاتینی بـه درستی مراقبت شود، میتواند تا 50 سال عمر کند، و این یک تعهد طولانی‌مدت برای جمع‌آوران جدی ماهی با منابعی برای ایمن نگه داشتن انها اسـت. در حالی کـه این ماهی ها در طبیعت شکارچیان فرصت طلب هستند، وقتی در اسارت پرورش داده می شوند، از خوردن مجموعه اي از ماهی هاي‌ منجمد و میگو کاملا راضی خواهند بود.

 

6. هامور نپتون – 7000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

هامور نپتون در انواع مختلف آب در حیات وحش، از آب هاي‌ اقیانوس آرام غربی در سواحل ژاپن تا اقیانوس هاي‌ اطراف پلینزی فرانسه و استرالیا را در بر میگیرد. ترکیب زیبای نوارهای نارنجی و سفید ان؛ اغراق‌آمیز با بدن عمیق و باله پشتی ان؛ هامور نپتون را بـه افزودنی خیره‌کننده برای هر آکواریوم آب شور تبدیل می کند.

 

در حالی کـه داشتن یکی از این ماهی‌هاي‌ کمیاب حداقل 7000 دلار بـه کلکسیونرها بازمی‌گرداند، اما این ماهی‌ها بـه دلیل تغییر فشار آب میتوانند با سطح آب سازگار شوند. این بـه این دلیل اسـت کـه هامور نپتون طبق معمولً در عمق تقریبا 200 متری زندگی می کند، کـه دلیل این واقعیت اسـت کـه تعداد بسیار کمی از این ماهی ها تا بـه حال زنده صید شده اند.

 

روش هاي‌ ویژه رفع فشار مورد نیاز برای زنده نگه داشتن انها بـه قیمت بالا کمک می کند، بـه همین دلیل اسـت کـه اکثر مردم نخستین نگاه خودرا در آکواریوم Okinawa Churaumi در ژاپن، جایی کـه این ماهی نخستین بار درسال 2009 ظاهر شد، دیدند.

 

اگر ترجیح می‌دهید بـه جای داشتن یک هامور نپتونی بخورید، بـه طور قابل توجهی کمتر از قیمت درخواستی 7000 دلار برای یک هامور زنده نیاز دارید. انها طبق معمولً با قیمت حدود 50 دلار در بازارهای مواد غذایی در سراسر ژاپن بـه فروش میرسند.

 

اسطوره بسکتبال شکیل اونیل بـه ویژه بـه هامورها علاقه دارد و یک آکواریوم کامل با تم مصر باستان ساخت تا فقط یکی از اینگونه ماهی ها را در خانه خود نگه دارد.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با ماهی نایف – چاقو ماهی

 

5. باسلت تیغه ای – 10000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

باسل تیغه اي کـه مربوط بـه یکیدیگر از ماهی هاي‌ محبوب آکواریومی بـه نام باسلت طلایی اسـت، یکی از کمیاب ترین ماهی هاي‌ جهان اسـت. عمدتاً در دریای کارائیب و بخش‌هایي از اقیانوس اطلس غربی یافت می شود.

 

از آنجایی کـه ماهی باسلت تیغه اي در اعماق بیش از 800 فوتی جمع می شود، انها را فقط می توان با استفاده از یک زیردریایی از جمعیت هاي‌ وحشی بازیابی کرد – فرآیندی کـه بـه قیمت بالای 10000 دلاری ان کمک می کند.

 

این یک ماهی کوچک اسـت کـه طبق معمولً بـه طول فقط 3 سانتی متر رشد می کند، با علائم سفید و قرمز پر جنب و جوش ان را بـه یک ماهی دریایی گرمسیری برای علاقه مندان بـه گرد آوری ماهی تبدیل می کند. در واقع، اندازه کوچک ان همراه با قیمت‌هاي‌ بالا باعث می شود کـه باسلت تیغه‌اي یکی از گران‌ترین ماهی‌هاي‌ آکواریومی در جهان باشد کـه بر اساس قیمت هر اینچ محاسبه شود.

 

سایر باسلت ها می توانند قیمت هاي‌ قابل توجهی داشته باشند، بـه طوری کـه باسلت طلایی حدود 8000 دلار فروخته شده اسـت و باسلت آب نبات برای دوستداران ماهی 1000 دلار هزینه دارد تا بـه مجموعه خود اضافه کنند.

 

باسلت تیغه اي یک ماهی فرمانبردار اسـت، بنابر این اگر بـه اندازه کافی خوش شانس هستید کـه یکی از ان ها را در آکواریوم خود داشته باشید، دیگر نگران خوردن ماهی هاي‌ دیگر خود نخواهید بود.

 

4. فرشته ماهی نقابدار – 30000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

این فرشته ماهی نقابدار بسیار کمیاب کـه توسط کلکسیونرها بـه خاطر بدنهای زیبای سفید برفی خود مورد توجه قرار گرفته اسـت را می توان در زیستگاه طبیعی خود در اطراف جزایر شمال غربی هاوایی یافت.

 

با قیمت 30000 دلار، فرشته ماهی نقابدار فقط برای کلکسیونرهای جدی اسـت، بنابر این اگر میتوانید یکی از گرانترین قایق هاي‌ تفریحی جهان را بخرید، ممکن اسـت بتوانید یکی از این ماهی هاي‌ باورنکردنی را در آکواریوم خود قرار دهید.

 

فرشته‌ماهی‌هاي‌ نقابدار طبق معمولً در اطراف صخره‌هاي‌ مرجانی یافت می شوند و از ماهیگیری تجاری محافظت میشوند، با ماهی‌هایي کـه در آکواریوم‌ها طبق معمولً در اسارت پرورش مییابند. بـه عنوان هرمافرودیت‌هاي‌ اولیه، فرشته‌ماهی‌هاي‌ نقاب‌دار زندگی خودرا بـه عنوان ماده آغاز می کنند ودر نهایت بـه نر تبدیل می شوند، با این انتقال بر تغییرات ظریف در رنگ اطراف چشم‌هایشان تأثیر می گذارد.

 

ماهی‌هاي‌ نسبتاً کوچک، می توانند تا چند اینچ رشد کنند کـه توسط جریان‌هاي‌ بلندی کـه روی باله‌هاي‌ دمی ان‌ها رشد میکنند، برجسته می شوند. دیدن یک فرشته نقابدار در محیط طبیعی دشوارتر می شود زیرا ترجیح می‌دهد در آب هاي عمیق در محدوده جایی کـه غواصان می توانند بروند زندگی کند.

 

3. فرشته ماهی نعناع – 30000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

همانگونه کـه از نامش پیداست، فرشته ماهی نعناع فلفلی بـه دلیل راه راه هاي‌ قرمز و سفید پر جنب و جوشش کـه یادآور آب نبات اسـت، ارزشمند اسـت و بـه عنوان گرانترین ماهی آب شور در جهان کمک می کند. بدنه بیضی شکل عمیق ان بـه نوارهای زیبای ان اجازه می‌دهد تا با حاشیه هاي‌ سفید روشن کـه باله هاي‌ پشتی و مقعدی را مشخص می کند، برجسته شوند.

 

فرشته ماهی نعنایی کـه در اقیانوس آرام جنوبی یافت می شود، در عمق 120 متری در غارها و صخره ها زندگی می کند و بیشتر از رژیم غذایی کرم ها، اسفنج ها و دیگر ریزه ها تغذیه می کند. فقط غواصان آموزش دیده می توانند بـه زیستگاه خود برسند زیرا برای پیشگیری از رنج بردن از پیچ ها، تجهیزات تنفس مجدد تخصصی برای رسیدن بـه این اعماق مورد نیاز اسـت.

 

بـه همین دلیل، آوردن فرشته‌ماهی نعناع فلفلی بـه سطح فرآیندی ظریف اسـت، زیرا باید از فشار خارج شود، بنابر این می تواند با خیال آسان از آب‌هاي‌ عمیق عبور کند. ماهی فرشته نعناع فلفلی با داشتن شباهت بـه دلقک ماهی کـه در انیمیشن پیکسار با نام «Finding Nemo» رواج یافت، بـه همان اندازه از تأثیر منفی ماهیگیری تجاری محافظت می شود.

 

درسال 2012؛ یک فرشته ماهی نعناع فلفلی بـه قیمت 30000 دلار بـه آکواریوم Waikiki فروخته شد کـه برای تحقیق در طی یک اکتشاف تحقیقاتی موسسه اسمیتسونیان گرد آوری شده بود.

 

2. پولکا دات استینگری – 100000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

ماهی‌هاي‌ خال‌خالی آب شیرین جزو گران‌ترین ماهی‌هاي‌ آب شیرین هستند ودر سواحل ماسه‌اي و شاخه‌هاي‌ با حرکت کندتر در حوضه رودخانه Xingu در برزیل، آمریکای جنوبی زندگی میکنند. قطر این ماهی خال‌دار رودخانه‌اي سفید رنگ حدود 46 سانتی‌متر اسـت، بدنی صاف قهوه‌اي تیره و دمی دارد کـه دارای ستون فقرات سمی اسـت.

 

شکار ماهی خال خال آب شیرین در طبیعت می تواند بسیار دشوار باشد زیرا این ماهی هاي‌ زیبا بیشتر وقت خودرا در شن و ماسه دفن می کنند، اگر چه کلکسیونرهایی کـه مایل بـه پرداخت هزینه هنگفت هستند می توانند پرتوهای پرورش یافته را خریداری کنند.

 

ماهی‌هاي‌ خال‌خالی آب‌هاي‌ شیرین 100 هزار دلار برای شـما بـه ارمغان می‌آورند و ان را بـه یکی از گران‌ترین ماهی‌هاي‌ پرورش یافته در اسارت تبدیل میکنند و چیزی کـه فقط ثروتمندترین ورزشکاران جهان می توانند از پس ان برآیند.

 

این ماهیان گریزان بـه عنوان گونه هاي‌ در حال انقراض طبقه بندی می شوند و وجود آن ها بیشتر توسط آلاینده هاي‌ بالفعل صنایع در منطقه زیستگاه انها تهدید می شود. ماهی خال‌خالی آب شیرین کـه با نام Potamotrygon leopoldi نیز شناخته می شود، ماهی فوق‌العاده کمیاب اسـت.

 

این نام از سلطان بلژیک لئوپولد سوم گرفته شده اسـت کـه از طریق مؤسسه سلطنتی علوم طبیعی از مطالعات مختلف حمایت می‌کرد.

 

1. آروانا پلاتینیوم – 400000 دلار

گران ترین ماهی های آکواریوم های دنیا در سال 2023

گرانترین ماهی جهان با اختلاف قابل توجهی، آروانا پلاتین اسـت کـه با قیمت خیره کننده 400000 دلار بـه فروش می‌رسد. آروانای پلاتینی کـه گاهی بـه دلیل زیستگاهش در آسیای جنوب شرقی، آروانای آسیایی نامیده می شود، در سواحل استرالیا و آمریکای جنوبی نیز یافت می شود.

 

آروانا پلاتینیومی با بدنی بلند و باریک و فلس هایي شبیه اژدها، رنگین کمانی فلزی دارد کـه در آب میچرخد. انها همچنین اشتهای هوس انگیزی دارند و هر چیزی از ماهی هاي‌ دیگر و سخت پوستان گرفته تا پرندگان و موش ها را میخورند و مشهور هستند کـه از مخزن بیرون می پرند و لقب «ماهی میمون» را بـه خود اختصاص داده اند.

 

همانگونه کـه ممکن اسـت انتظار داشته باشید، گرانترین ماهی جهان در لیست گونه هاي‌ در خطر انقراض قرار دارد و تنها تعداد انگشت شماری از آکواریوم ها را می توان با یک آروانا پلاتین اسیر در آب هایشان یافت.

 

شهرت این ماهی استثنایی بـه گونه‌اي اسـت کـه گران‌ترین اتاق غذاخوری جهان بـه نام یکی از ان‌ها نامگذاری شده اسـت، با اتاق آروانا پلاتینیوم در رستوران اسکات کـه هنرهای ارزشمندی از پیر آگوست رنوار و خوان میرو را بـه نمایش میگذارد.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با ماهی اسکات

 

در پایان

گران‌ترین ماهی‌هاي‌ جهان در شکل‌ها و رنگ‌هاي‌ مختلفی تولید می شوند، اما هرکدام دارای درجه‌اي از کمبود و زیبایی هستند کـه باعث تقاضا و قیمت‌هاي‌ بالا می شود. ما ماهی‌هاي‌ سواحل هر قاره و همچنین اعماق اقیانوس‌ها و رودخانه‌هاي‌ آمازون را پوشش داده‌ایم.

 

این ماهی‌هاي‌ استثنایی در همه ی جا مورد توجه عاشقان ماهی هستند، از پروانه‌ماهی‌هاي‌ فرفورژه گرفته تا آروانا پلاتینیوم رکوردشکن. در این جا خلاصه اي سریع از 10 ماهی گرانقیمت آورده شده اسـت:

 

آروانا پلاتینیوم

پولکا دات استینگری

فرشته ماهی نعناع فلفلی

فرشته ماهی نقابدار

Bladefin Basslet

گروپ نپتون

گار کروکوديل پلاتینیوم

کروکوديل طلایی گار

سوف سر صاف استرالیایی

پروانه ماهی فرفورژه

جدیدترین مطالب سایت