فواید و معایب قهوه اسپرسو + بهترین زمان خوردن اسپرسو ؟

فواید و معایب قهوه اسپرسو + بهترین زمان خوردن اسپرسو ؟

از جمله فواید و معایب قهوه اسپرسو افزایش تمرکز اسـت. اسپرسو بـه خاطر ترشح هورمون دوپامین بـه افزایش تمرکز و حافظه کمک می‌کند. علاوه بر این تحقیقات علمی نشان میدهد قهوه اسپرسو بر کاهش وزن، کاهش احتمال ابتلا بـه دیابت نوع 2؛ سلامت کبد، پیشگیری از افسردگی شدید و … تاثیر می‌گذارد. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز بـه مناسبت روز اسپرسو در روز 2 آذر مقاله اي در مورد ان منتشر کرده ایم.

 

اسپرسو چیست؟

بـه قهوه‌اي کـه توسط موکاپات تهیه می شود، قهوه اسپرسو گفته می شود. اسپرسو یک نوشیدنی قهوه‌ي غلیظ با کافئین بالا و عطر و طعمی کامل و غنی اسـت. نوشیدنی‌هاي‌ اسپرسو در کافی شاپ‌ها بسیار محبوب شده‌اند ولی در خانه نیز قابل درست کردن هستند، در واقع اسپرسو نوعی دانه قهوه مخصوص نیست بلکه یک روش دم کردن قهوه اسـت. نخستین و مهم ترین امر در دم کردن اسپرسو این اسـت کـه دانه‌هاي‌ قهوه تازه را خریداری نموده و آسیاب کنید.

 

طبع قهوه اسپرسو چیست؟

طبع قهوه اسپرسو چیست؟

در طبع خشک بودن قهوه و قهوه اسپرسو هیچ شکی نیست اما در گرم بودن و سرد بودن قهوه در کتب طب سنتی ایران اختلاف بوده اسـت. در کتب طب سنتی ایرانی قهوه اکثرا طبع قهوه را سرد و خشک بیان کرده‌اند اما برخی‌ها قهوه را در گرمی معتدل و خشکی زیاده بیان کرده‌اند. حکیم میرعمادالدین محمود شیرازى در آخر رساله افیونیه خود در بیان قهوه نوشته ‏اسـت کـه سرد و خشک در درجه دوم اسـت‏.

 


مطالب مشابه: انواع مختلف قهوه را بشناسید


 

ارزش غذایی قهوه اسپرسو

ارزش غذایی قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو بـه ازای هر یک فنجان معادل 60 گرم حاوی موادمعدنی و مغذی زیر اسـت:

 

  • انرژی: 5.4 کالری
  • چربی کل: 0.1 گرم
  • سدیم: 8.4 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • پروتئین: 0.1 گرم
  • کلسیم: 1.2 میلی گرم
  • آهن: 0.08 میلی گرم
  • پتاسیم: 69 میلی گرم

 

میزان کافئین موجود دریک وعده قهوه اسپرسو 127.20 میلی گرم اسـت کـه بـه خاطر همین ویژگی، بـه انرژی بخشی زیاد مشهور اسـت.

 

انواع قهوه و طرز تهیه آن‌ ها

انواع قهوه و طرز تهیه آن‌ ها

دانه قهوه در طبیعت بـه یک صورت یافت می شود اما بسته بـه نوع فرآوری ان بـه انواع قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو تقسیم میشود. در تهیه پودر قهوه ابتدا دانه‌هاي‌ قهوه برشته میگردد، سپس آسیاب میشود تا قابل استفاده گردد. تفاوت خواص قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو در میزان برشتگی و آسیاب شدگی ان‌ها و سپس طرز پخت ان‌ها اسـت.

 

در مرحله برشته کردن، قهوه ترک بین 50 تا 60 درصد، قهوه فرانسه بین 60 تا 70 درصد و قهوه اسپرسو بیشتر از 70 درصد برشته میگردد. در اینجا آسیاب شدن از همه ی نرم‌ تر و بیشتر قهوه ترک و سپس قهوه اسپرسو کمتر آسیاب میشود و قهوه فرانسه نیز بـه طور کلی خیلی آسیاب نمیشود.

 

قهوه ‌ترک، ان را داخل آب سرد مخلوط کرده

و روی حرارت میگذاریم تا بـه نقطه جوش دما برسد، اما نجوشد و سپس استفاده می گردد. قهوه فرانسه در دستگاه فرنچ پرس قهوه‌سازهای بزرگ صنعتی داخل آب جوش مخلوط شده و سپس شیرابه ان استفاده می گردد. قهوه اسپرسو در دستگاه مخصوص بالاتر از سطح آب قرار گرفته و سپس با فشار بخار آب شیرابه ان خارج شده ودر ظرف دیگری جمع میگردد و مصرف میشود.

 

با توجه بـه نوع پخت قهوه ترک بسیار غلیظ، قهوه اسپرسو در حد متوسط و قهوه فرانسه رقیق‌تر اسـت. از اینرو مقدار مصرفی قهوه در هر کدام از ان‌ها متفاوت اسـت. برای سرو قهوه ترک از فنجان‌هاي‌ بسیار کوچک استفاده می شود، قهوه اسپرسو از فنجانی کمی بزرگ‌تر و برای سرو قهوه فرانسه میتوان حتی از لیوان استفاده کرد.

 

با توجه بـه توضیحات داده شده از آنجا کـه همگی از یک نوع دانه قهوه تهیه می گردند دارای خواص مشابه بوده و فقط بسته بـه پخت ان مقدار مصرف و طعم ان متفاوت می گردد؛ پس از آنجایی کـه فواید قهوه ترک با فواید قهوه فرانسه و خواص اسپرسو تفاوتی ندارد، انتخای ان‌ها بـه ذائقه مصرف کننده بستگی دارد. 

 

1. خواص قهوه اسپرسو برای زنان

خواص قهوه اسپرسو برای زنان

طی مطالعات انجام شده اسپرسو می‌تواند باعث کاهش سکته در زنان شود و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید اسـت، ولی دقت کنید این نوشیدنی را در دوران قاعدگی و بارداری را حذف کنید چون باعث تشدید علائم قاعدگی می شود و برای جنین نیز بسیار مضر اسـت.

 

2. خواص قهوه اسپرسو برای مو

خواص قهوه اسپرسو برای مو

دریک مطالعه انجام شده درسال 2007 در مجله بین المللی منتشر شد دریافتند کـه کافئین میتواند یک محرک رشد موی بالفعل برای مردان مبتلا بـه آلوپسی کمک کند. فولیکول هاي‌ مو و ساقه مو را تحریک می‌کند ودر نتیجه ریشه مو طولانی تر و پهن تر می شود.

 

3. خواص قهوه اسپرسو برای کبد

خواص قهوه اسپرسو برای کبد

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن می باشد کـه فعالیت سایر بخش هاي‌ بدن تاثیر زیادی دارد. یکی از راه هاي‌ جلوگیری برای بیماران کبد قهوه اسپرسو می‌باشد. براساس تحقیقات علمی صورت گرفته اسپرس می‌تواند احتمال بـه بیمارهای کبدی را تا 70% درصد کاهش دهد، براساس تحقیقات انجام شده مصرف قهوه خطر ابتلا بـه بیماری سیروز کبدی را تا 65 درصد کاهش می‌دهد و همچنین مصرف روزانه اسپرسو بـه تسکین بیماری هاي‌ کبدی کمک میکند.

4. خواص قهوه اسپرسو برای قلب

خواص قهوه اسپرسو برای قلب

طی مطالعه سوئدی انجام شده محققین بـه این نتیجه رسیدند کـه نوشیدن حداقل یک فنجان در روز میتواند در کاهش حملات قلب کمک کند زیرا خواص آنتی اکسیدان در اسپرسو وجوددارد. دراین مقاله برا یک گروه زنان طی یک دوره 10 روزه کسانی کـه اسپرسو مصرف کردند 25% حملات قلبی کاهش پیدا کرده اسـت.

 


مطالب مشابه: با این 10 ترفند طول عمر اسپرسو ساز رو 10 برابر کن


 

5. خواص قهوه اسپرسو برای دیابت

خواص قهوه اسپرسو برای دیابت

شاید برای شـما جالب باشد مصرف اسپرسو می‌تواند خطر ابتلا بـه دیابت نوع دوم کاهش دهد. طی مطالعه انجام شده کسانی کـه روزانه یک فنجان قهوه میخوردند احتمال ابتلا بـه دیابت را تا 11% کاهش می‌دهد، البته خوردن قهوه بـه تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش دیابت نمی شود و بهتر اسـت شـما فعالیت فیزیکی خودرا افزایش دهید و مراقب وزن خود باشید.

 

6. خواص قهوه اسپرسو برای معده

خواص قهوه اسپرسو برای معده

قهوه اسپرسو

مصرف قهوه اسپرسو برای معده مثل تیغ دو لبه اسـت و بستگی بـه معده شـما دارد. مثلاً اگر معده شـما مستعد سوزش و رفلاکس باشد مصرف قهوه ان را تشدید میکند و از طرف دیگر اگر معده شـما دچار مشکل اسـت قهوه بـه رفع مشکل شـما کمک میکند و این ماده روی انقباضات دستگاه گوارش اثر میگذارد.

 

7. خواص قهوه اسپرسو کمک به کاهش وزن

خواص قهوه اسپرسو کمک به کاهش وزن

اسپرسو بـه عملکرد فیزیکی شـما کمک می‌کند و بـه شـما کمک می‌کند تا بتوانید کرا هاي‌ روزانه رابا انرژی بیشتری تهیه کنید. اسپرسو از هر گرونه ماهیچه درد درکنار تمرین هاي‌ شدید جلوگیری می‌کند و سوخت و ساز بدن را بالا می بردو کالری بسیار کمی دارد و برای کاهش وزن گزینه بسیار خوبی می‌باشد. نوشیدن یک اسپرسو قبل از تمرین می‌تواند باعث کاهش وزن بیشتری شود.

 

8. اسپرسو برای کلیه

خواص قهوه اسپرسو برای کلیه

قهوه اسپرسو تشنگی آور اسـت ودر نتیجه ادرار آور اسـت و همین موضوع باعث می شود سموم و مواد مضر بدن ناخواسته از طریق ادرار ازبدن شـما خارج شود و بـه این ترتیب بدن شـما سالم تر می شود.

 

9. قهوه اسپرسو برای تقویت بدن

خواص قهوه اسپرسو برای تقویت بدن

اسپرسو سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و میتواند بـه تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند ودر نتیجه باعث تحریک مغز می شود بـه طوری کـه در وسط ساعت دارای هستید با خوردن یک فنجان قهوه مغز شـما عملکرد بهتری خواهد داشت و باعث می شود ذهن شـما دقیق تر کار کند.

 

10. قهوه اسپرسو برای سرطان

خواص قهوه اسپرسو برای سرطان

طی تحقیقات جدید نشان میدهد کـه قهوه اسپرسو میتواند ریسک سرطان پروستات در مردان را تا 20% و سرطان گردن رحم را در زنان تا ۲۵% کاهش دهد و همچنین کافیین موجود در قهوه اسپرسو از رشد سلول هاي‌ کارسینوما کـه عمده ترین نوع سرطان پوست اسـت را کاهش می‌دهد.

 

11. اسپرسو برای مغز

خواص قهوه اسپرسو برای مغز

فواید قهوه برای مغز بسیار زیاد می باشد. بیماری آلزایمر شایع‍‌ترین علت زوال عقل می‌باشد کـه بـه آرامی شروع می شود و با گذشت زمان شدید می شود. شـما با خوردن قهوه اسپرسو می‌توانید باعث التیام حافظه، کاهش خطر ابتلا بـه سکته مغزی، کاهش افسردگی و ترشح هورمون شادی شوید.

 

مضرات قهوه اسپرسو «تنها مضرات ثابت شده علمی»

مضرات قهوه اسپرسو «تنها مضرات ثابت شده علمی»

مطالب زیادی در سرتاسر اینترنت «خصوصا وب سایت هاي‌ فارسی» راجب عوارض قهوه می خونید کـه تقریباً خیلی از اونها غیر علمی و بـه دلایل هدفمند نوشته میشن! پس اعتنایی بـه اون ها نکنید. در حال حاضر و تا سال 2019 تنها مضرات ثابت شده قهوه اسپرسو شامل موارد زیر هستن:

 

1- اگر قهوه بی کیفیت باشه، سمی هست: چون اینطور قهوه هاي‌ غیر استاندارد دارای ناخالصی هستند و باعث سردرد و آسیب بـه شبکه بینایی می شن.

 

2- اسپرسو حتی می تونه منجر بـه مرگ بشه: بله! اگه بیشتر از 80 تا 100 شات قهوه اسپرسو رو در مدت زمان کمی بنوشید «کمتر از یک هفته»؛ خطر مرگ افزایش پیدا می کنه.

 

3- قهوه باعث بیخوابی بخصوص در افراد کمتر از 15 سال میشه: همونطور کـه گفته شد حد استاندارد مصرف قهوه در روز 4 شات هست و بیشتر از اون باعث اختلالات خواب در درازمدت میشه.

 

4- برای زنان باردار بیشتر از 1 شات در روز توصیه نمی شه.

 

5- اگر کلسترول خونتون بالا هست از قهوه فیلتر شده استفاده کنید.

 

6- جالبه بدونید مصرف بـه اندازه قهوه اسپرسو باعث تقویت قلب میشه و مصرف بیش از حد اون بـه قلب صدمه میزنه. همونطور کـه گفتیم بیشتر از 4 شات در روز مثل سم عمل می کنه.

 

بهترین زمان مصرف قهوه اسپرسو

بهترین زمان مصرف قهوه اسپرسو

اغلب در پایان غذا قهوه میل میکنند زیرا قدرت کافئین موجود در اسپرسو می‌تواند غلبه بـه احساس خواب آلودگی ناشی از خوردن غذای سنگین شود اما بـه طور سنتی میتواند گفت اسپرسو بهتر اسـت بعد ظهر یا بعد اواسط صبح قهوه میل کنید، دقت کنید اگر با کافئین حساس هستید از خوردن اسپرسو قبل از خواب خودداری کنید.

 


مطالب مشابه: طرز تهیه و دم کردن قهوه سرد + فواید قهوه سرد


 

در پایان

ویژگی مهم اسپرسو اینه کـه میتونید بدون نگرانی راجع بـه کالری کـه داره، از فواید اون لذت ببرین. اسپرسو میتونه فواید و معایبی بـه همراه داشته باشد.

جدیدترین مطالب سایت