معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

فیلم های تخیلی که واقعی میشوند

می خواهیم فیلمهای سینمایی برای شما معرفی کنیم که افزون بر تخیلی حتی می تواند واقعی باشد .

 

به گزارش تالاب فیلم ها حکایت های خودرا در مسیری موافق با علم پیش می‌برند. در ادامه این مقاله نیت داریم شما را با فیلم هایی آشنا کنیم که رویدادها و گزاره های مطرح شده در انها از طریق دانشمندان تایید شده است.

 

1- مریخی «2015»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

 

افزون بر به تصویر کشیدن سختی های ساختن زندگی در مریخ, فیلم “مریخی” «The Martian» به علت توجه دقیق و ریزی که به حقیقت های علمی داشته است مورد توجه قرار گرفت. حتی تعدادی از متخصصان ناسا و علوم فضایی این فیلم رابه علت رعایت کردن جزییات علمی دقیق در مورد شرایط فضا و کره ی مریخ به خصوص نشان دادن جاذبه در این سیاره ستایش کردند.

 

از آن جاییکه جاذبه مریخ تنها به اندازه ی 30 تا 40 درصد جاذبه زمین قدرت دارد این موضوع باعث میشود که اشیاء در هنگام افتادن در سطح مریخ با سرعت بسیار کمتری نسبت به زمین فرود بیایند.هم‌ چنین در این فیلم نشان داده شده که مت دیمون کپسولی به وزن حدود 90 کیلو گرم را با خود همراه دارد به گونه ای که انگار هیچ وزنی ندارد

 

و این موضوع به علت کم بودن میزان جاذبه در مریخ حقیقت دارد. هم‌ چنین متخصصان علوم فضایی گفته اند که استفاده از نیروی جاذبه برای نجات مت دیمون در این فیلم نه تنها مقدور بوده بلکه در زندگی واقعی نیز رخ داده است. این روش از طریق یک ریاضیدان به اسم مایکل مینوویچ کشف شده و برای رساندن فضاپیماهای دیگر برای رسیدن به مدار مشتری و حتی دورتر نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 

2- ماه «2009»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

قبل از این که فیلم “ماه” «Moon» درسال 2009 وارد سینماها شود, دانکن جونز فیلمش را برای جمعی از متخصصان ناسا در بنگاه فضایی هوستون نمایش داد و از انها خواست کهنظرات و انتقادهای خودرا در مورد آن ابراز کنند.در انتها مشخص شد که کمتر کسی در مورد به تصویر کشیده شدن حفاری در ماه در این فیلم ایرادی می بیند.

 

حتی شمار زیادی از انها از دانش دانکن جونز در این راستا حیرت زده شدند زیرا شمار زیادیاز آن ها در آن دوران در حال تعلیم دیدن در مورد شمار زیادی از مطالب عرضه شده در فیلم او بودند. یکی از این متخصصان اعلام کرد که او بر روی طرح ای برای ساخت بتن از سنگ هاو خاک سطح ماه کار می کند.

 

همچنین بیشماری به علت به تصویر کشیدن عملیات اکتشاف خودکار با استفاده از یک عامل انسانی به عنوان ناظر این فیلم را مورد ستایش قرار دادند زیرا چنین روشی را بسیار مقرون به صرفه می‌دانستند. بنظر میرسد که دانکن جونز از علم دوران خود جلوتر بوده است.

 

3- آغازگر «2004»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

احتمالا باورکردنی نباشد اما بعضی از دانشمندان بر این باورند که سفر در دوران امکان پذیر خواهد بود گرچه این موضوع به این زودی قابل درک نخواهد بود. بهمین ترتیب شمار زیادی از فیلم ها و سریال ها از سفر در دوران به عنوان یک موضوع داستانی جالب استفاده کرده اند. فیلم “آغازگر” «Primer» حکایت دو مرد جوان را روایت میکند که بطور اتفاقی یک خودرو سفر در دوران را در گاراژ خانه ی خود می سازند.

 

در این فیلم این دو بر روی یک پدیده ی علمی که به آن از هم پاشیدگی جاذبه است کار می کنند که می‌تواند منتهی به معلق شدن اشیاء شود. جالب این که شین کاروث, نویسنده و کارگردان این فیلم از اتفاقی بودن نوآوری ترانزیستور از طریق جان باردین الهام گرفته و می گوید; ” در طول تاریخ حکایت های بیشماری

 

از ابتکار وجود دارد که در آن شما به سوی یک چیز ناب در حال حرکت بوده اید اما ناگهان اثرات جانبی رخ داده که بعد ها مشخص شده چیزهای باارزشی بوده اند”.

 

4- چشمه «2006»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

فیلم “چشمه” «The Fountain» که یکیدیگر از فیلمهای پیچیده ی دارن آرونوفسکی است احتمالا آخرین فیلمی باشد که تماشاگران ازآن انتظار انطباق با حقیقت و علم را داشته باشند اما باید بدانید که این فیلم در موارد زیادی با دنیای علم مطابقت دارد. در فیلم شخصیت ایزی به علت تومور پایه ی مغز در مورد معنای زندگی و کلیت آن به تفسیرهای فیلسوفانه روی می آورد و به بحث در مورد خلقت در کل می‌پردازد.

 

یک متخصص ستاره شناسی مشهور به اسم کارل ساگان در این خصوص میگوید که هر عنصری که در جدول تناوبی وجود دارد از انفجار هسته ی ستارگان تشکیل شده ودر نتیجه ی این انفجار به سراسر دنیا هستی پراکنده شده است. بدین ترتیب هر چیزی که در این دنیا وجود دارد از انفجار ستاره ای به وجود آمده است.

 

5- درخشندگی ابدی یک ذهن پاک «2004»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

فیلم “درخشندگی ابدی یک ذهن پاک” «Eternal Sunshine of the Spotless Mind» با بازیجیم کری تصویری واقعی و دقیق را از پاک کردن انتخابی و هدفمند ذهن عرضه می دهد. گرچه در دوران آماده که این مقاله نوشته میشود علم انجام این کار بدست نیامده است

 

اما نحوه ی کارکرد چنین روشی به توجه و به درستی در فیلم نمایش داده شده است. برای این که این روش پاک سازی خاطرات عملی شود, روال ساخت پروتئین در مغز باید هم دوران با تحریک شدن حافظه متوقف گردد.با آموزش و به یخاطر سپردن قضایا تازه, شکلمغز ما نیز تغییر خواهد کرد گرچه در تعادل بسیار کوچک. وقتی که به یک

 

حافظه دسترسی پیدا میشود, اتصالات جدیدی بین آن حافظه و هر چیزی که در دوران به تذکر رخ میدهد ساخته خواهد شد. به عبارت دیگر مسیرهای جدیدی برای دستیابی به حافظه باز خواهد شد. تنها چیزی که ضروری است ماشینی با توجه کافی خواهد بود که بتواند این اتصالات را شناسایی کرده و انها را حذف نماید.

 

6- گزارش اقلیت «2002»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

گرچه پیش بینی این که در آینده چه جنایتی رخ می دهد فراتر از غیرممکن خواهد بود اما بعضی از حقیقت های علمی نشان داده شده در فیلم “گزارش اقلیت” «Minority Report» نه تنها مقدور بوده بلکه از قبل نیز وجود داشته اند. در تمام طول فیلم شخصیت تام کروز و شرکت او از انواع گوناگونی از گجت های دقیق که حاوی صفحات لمسی متعدد و اسکنرهای عنبیه چشم هستند استفاده میکنند.

 

نه تنها اسپیلبرگ فرآوری چنین تکنولوژی هایی رابه خوبی پیش بینی کرده بود بلکه به خوبی می‌دانست که این تکنولوژی فراگیر نیز خواهد شد. همچنین با منتشر فیلم شمار زیادی از شرکت های فعال در حوزه ی تکنولوژی آغاز به گسترش تکنولوژی هایی کردند که در فیلم به نمایش درآمده بود, از جمله حشرات رباتیک و تبلیغات شخصی شده.

 

7- بین ستاره ای «2014»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

فیلم “بین ستاره ای” «Interstellar» یکیدیگر از شاهکارهای کریستوفر نولان مانند فیلمهای دیگر نولان به سرعت مورد بررسی دانشمندان و محققان علوم فضایی قرار گرفت. گرچه این افراد خیلی سریعا به دنبال اشتباهات علمی فیلم رفتند اما واقعیات بزرگی که در آن به نمایش درآمده بود

 

را نادیده گرفتند از جمله سوراخ های تاریک و کرم چاله ها. در واقع کریستوفر نولان با کمک یک متخصص فیزیک و علوم فضایی و با استفاده از معادلات نظریه ی نسبیت انشتین توانست این پدیده های بصری رابه تصویر بکشد.به قول ی نولان آن ها در ساخت این تصاویر چنان دقتی را در جزییات بکار بردند که در تصویر های آن 23 میلیون پیکسل وجود داشت

 

که تماماً با معادلات انیشتین مطابقت داشتند. هم‌ چنین این دو اعلام کردند که انها چیز جدیدی را کشف نکرده بودند بلکه راه های جدیدی را برای ساخت این شبیه سازی ها گسترش دادند. پس نه تنها این فیلم در این حوزه دقیقاً با علم همگام بود بلکه حتی در گسترش ی علم نیز مشارکت داشت.

 

8- 2001; یک ادیسه فضایی «1968»

معرفی 8 فیلم سینمایی تخیلی که شاید واقعی هم باشند

افزون بر این که فیلم حماسی و کلاسیک استنلی کوبریک با عنوان “2001; یک ادیسه فضایی” «2001; A Space Odyssey» ترقی هایی رابه تصویر می کشید که امروزه شاهد با حقیقت پیوستن آن ها هستیم, اما این فیلم را باید به علت به تصویر کشیدن سکوت در فضا, جاییکه هیچ کسی نمی تواند

 

صدای موتور یک شاتل یا فریاد و جیغ کسی را بشنود ستایش کرد. همچنین کوبریک برای ساخت این فیلم بطور دائم با گروهی از متخصصان علوم هوافضا در رابطه بودو برای فرآوری فضاپیمای نمایش داده شده در فیلم و حتی لباس هایی که فضانوردان در فیلم به تن میکنند نیز با انها مشورت می‌کرد.

 

این متخصصان بر پروسه ساخت فضاپیمای به نمایش درآمده در فیلم از ابتدا تا انتها ودر کوچک ترین جزییات بازرسی داشتند. اما پیشرفته ترین مشارکت علمی که در ساخت این فضاپیما شکل گرفت عدم استفاده از شکل آیرودینامیکی برای شاتل بود زیرا به انجام چنین کاری به علت خلاء موجود در فضا نیازی نیست.

 

نتیجه ی این مشارکت نه تنها ساخت فیلم دقیق از لحاظ علمی بلکه استفاده از تکنولوژیبود که از دوران خود جلوتر بوده و امروزه دانشمندان علوم هوا فضا به آن دست یافته اند.

 

جدیدترین مطالب سایت