جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

جواهرات انسان های غارنشین

باور این که انسان هایي در 130 هزار سال پیش که غارنشین نیز بوده اند به زیبایی و جواهرات اهمیت میداده اند. انسان هاي‌ اولیه بعد شناخت زیبایی با ساخت این وسایل بعنوان جواهرات و زیبایی از آنها استفاده میکردند.

 

اما جالب است بدانید تاریخ قدمت جواهرات انسان به پیدایش انسان بر میگردد .

 

جواهرات در ابتدایی ترین حالت خود و به کمک دانش اولیه استفاده از لباس و ابزار، مورد استفاده قرار گرفته اند. شواهدی که بر اساس جمجمه هاي‌ کشف شده از کشور چاد واقع در مرکز آفریقا به دست آمده، به حدود ۶ الی ۷ میلیون سال قبل بر میگردد.

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

 

این انسان هاي‌ اولیه ملقب به «تومای» بودند و اطلاعات زیادی در مورد زندگی آنها در دست نیست اما نکته جالب توجه، وجود نشانه هاي‌ استفاده از جواهرات در بین این انسانهاست.

 

محققان تا چندی پیش بر این باور بودند که توانایی استفاده و ارزش رمزگذاری – تا زمانی که بشر حدود ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار پیش که به قاره اروپا مهاجرت کردند- وجود نداشته است، اما حال بنظر می‌آید که جرقه هاي‌ خلاقیت، بسیار پیش تر ازآن که تصور می شده شکل گرفته است.

 

جواهرات قبل از آنکه زبانی به نگارش درآید و یا کلمه اي بر زبان رانده شود وجود داشته اند. در اواخر قرن ۱۸؛ باستان شناس انگلیسی به نام آرکیبالد کمپ بل کارلیل در مورد انسان هاي‌ اولیه گفت: نخستین خواسته فیزیکی بربرها، زینت بوده است.

 

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

 

جواهرات 130 هزار ساله غارنشینان، Croatia

 در اواخر سال 2013 یک پروفسورکه مجموعه کشف شده از مربوط به غارنشینان که از حفاری منطقه به دست آمده بود را بررسی می‌کرد، به گوشه هاي‌ پنجه هاي‌ یافت شده در بین بقیه اقلام نگاهی موشکافانه انداخت.

 

به گزارش تالاب او متوجه علامت هاي‌ زیاد برش روی پنجه ها شد و تشخیص داد که انها باید بعنوان جواهرات استفاده می‌شدند.بعد ها یک تیم بین المللی درسال 2015 تئوری Radovcic پرفسور را تایید کرده و دیدگاه ما نسبت به غارنشینان را عوض کردند.

 

درگذشته انسان هاي‌ غارنشین رابا خوی و خصلت حیوانی می شناختند، اما این کشفیات نشاندهنده وجود یک نوع تفکر سمبلیک بین آنها را ثابت میکند. همچنین نشان دهنده این هست که آنها نیز مانند مردمان مدرن نیاز به زیور و آراسته بودن را احساس می‌کردند.

 

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

جواهرات باستانی

 

مهره های ساخته شده از صدف حلزون Nassarius

گردن بند با مهره هاي‌ ساخته شده از حلزون Nassarius kraussianus از غار Blombosدر منطقه غار Skhul در اسرائیل محققین گردن بندی پیدا کردند که با صدف حلزون هاي‌ دریایی به نام Nassarius ساخته شده است.

 

این مهره ها نخستین جواهرات شناخته شده سازه دست انسان هاي‌ مدرن است که تاریخ ساختشان به 110.000 سال پیش بر میگردد. مشابه این مهره ها بعد ها در سراسر آفریقا و نمونه هاي‌ قدیم ترشان در موروکوکو متعلق به 80.000 سال پیش یافت شد.مدل هاي‌ کمی جدیدتر این دانه ها در غاری در ساحل دماغه اي در جنوب آفریقا متعلق به 75.000 سال پیش یافت شد.

 

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

جواهرات انسان های قدیم

 

دانه های پوسته شترمرغ از کنیا

برای مدت هاي‌ طولانی گمان می رفت که قدیمی‌ترین زیور آلات شخصی متعلق به منطقه Enkapune Ya Muto به معنی غار گرگ و میش در کنیا باشد.تخمین زده می شد که عمر این زیور آلات 40.000 سال باشد.

 

این دانه ها از پوست تخم شترمرغ درست شده بوده و بعد از سوراخ شدن داخل نخ قرار گرفته و بعنوان گردن بند استفاده می شد.این یافته ها هم زمان با تغییر در باورهای ما در مورد توانایی شناختی مردم باستان بود، زمانیکه متوجه شدیم در آن دوره با ظهور تصویر سازی و تفکر انتزاعی همراه بوده است.

 

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

زیورآلات انسان های غارنشین

 

دست بند سنگی Denisovan

دستبند سنگی 40.000 ساله، غار Denisova

درسال 2008 در خفاری هاي‌ منطقه Altai در سیبری، یک دست بند سنگی در بین بقایای انسانی دیگر یافت شد.وقتیکه لایه اي از گرد و خاک و مواد دیگر از روی آن زدوده شد، مشخص شد قدمت آن به 40.0000 قبل برمی گردد.

 

آزمایش هاي‌ بیشتر بر روی دست بند مشخص کرد که با تکنولوژی ساخته شده که پیش ازآن اعتقاد داشتند در دوره پارینه سنگی وجود نداشته است.گمان می رفت هنرمندی که این دست بند را ساخته یک انسان مدرن باشد، اما این نظریه سریع رد شد، و در عوض مشخص شد کسیکه این تکه زیورآلات را ساخته به مردم غارنشین Denisovan تعلق داشته است.

 

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

 

طلاهای وارنا

حفاری در وارنا و کشف قدیمی‌ترین جواهرات ساخته شده از طلا در جهان یکی از نخستین فرهنگ هایي که از طلا استفاده کردند تمدن وارنا بودند که شرق Bulgaria نزدیک دریای سیاه دریک منطقه غنی از دریاچه ها تشکیل شده بود.

 

به خاطر نزدیکی به آب تجارت طلا خیلی زود دراین منطقه رونق گرفت. در باقی مانده هاي‌ اجساد در گورستانی هایي که وارنیان ها مرده هایشان را خاک می‌کردند و قبرهایشان متعلق به تاریخ 4560تا 4450 قبل از میلاد است.

 

بیشتر از 290 قبر دراین منطقه کشف شد، که 42 تای آنها آرامگاه خالی بودند، با هدایای قبر بدون هیچ باقی مانده جسدی.اما مهمترین موضوع این که در داخل یکی از قبرها طلاهایی کشف شد که نشان میدهد آن پيکر متعلق به ثروتمندان وارنا بوده است.

 

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

 

شیشه آلات مصری

16 شماره دانه هاي‌ طلسم بعنوان گردنبند به رنگ آبی درخشان

شاید مشهور ترین جواهرات متعلق باشد به مهد تمدن-یعنی مصر. سنتی که توسط زرگران مصری انجام می شد و آنها مسئول ساخت ماسک هاي‌ تدفینی توتانخامون، نیم تنه نفرتیتی، کتیبه هاي‌ طلایی هرم جیزه و بسیاری دیگر از شگفتی مصر هستند.

 

اما هیچ کدام انها امکان نداشت اگر نخستین قدم هاي‌ ساخت طلا که گردن بندها و زینت هاي‌ سر 5.000 سال پیش ساخته نمی شد.جواهرات مصری دو نشانه اختصاصی دارند.

 

اول این که نقره فراوانی بیشتری در آن منطقه داشت و نخستین قطعه هاي‌ جواهرات از نقره ساخته می‌شدند و حتی بعد ها باقی مانده این نقره ها توسط مردم عادی مورد استفاده واقع می شد.

 

ویژگی دیگر زیورآلات مصری این بود که بجای استفاده از سنگ از شیشه در ساخت زیورالات استفاده می‌کردند که همبن زیورالات مصری را متفاوت و متنوع ساخته بود.

 

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

 

جواهرات Mesopotamian

یک جفت گیره موی طلا، Mesopotamian، حدود 2000 قبل از میلاداکثر جواهرات Mesopotamian روی ورقه هاي‌ نازک و با گوهر هاي‌ رنگانگ متنوع ساخته شده اند.قدیمی‌ترین نمونه ها که از آرامستان سلطنتی Ur حفظ شده اند تاریخشان به 2900 سال قبل از میلاد بازمی گردد.

جواهرات انسان های غارنشین در 130 هزار سال پیش (عکس)

جواهرات زیبا و بی نظیر انسان های قدیم

جدیدترین مطالب سایت