بهترین طرز تهیه کوفته تبریزی رژیمی + نکاتی برای تهیه کوفته تبریزی

مجموعه : انواع کوفته
بهترین طرز تهیه کوفته تبریزی رژیمی + نکاتی برای تهیه کوفته تبریزی

بهترین طرز تهیه کوفته تبریزی رژیمی

نکاتی مهم درباره کوفته تبریزی و طرز تهیه کوفته تبریزی رژیمی را در اینبخش آموزش ببینید.

 

کوفته تبریزی یکی از خوشمزه ترین و مشهور ترین کوفته هاي‌ سنتی ما ایرانیان است که مختص تبریز میباشد؛ دراین مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت رژیمی را آموزش میدهیم با سایت تالاب همراه باشید با یک غذای خوشمزه و رژیمی.

 

مواد لازم برای کوفته تبریزی بدون گوشت و رژیمی :

سبزی شامل گشنیز، جعفری، شوید، ترخون، مرزه 1 کیلو
+ لپه 2پیمانه
+ گوجه فرنگی 6شماره
+ آرد نخودچی نصف پیمانه
+ نمک، فلفل قرمز، زردچوبه،زیره سیاه به مقدار لازم
+ روغن زیتون به مقدارلازم
+ آلو و گردو به مقدار لازم

 

بهترین طرز تهیه کوفته تبریزی رژیمی + نکاتی برای تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت و رژیمی :

لپه را از شب قبل خیس کنید و با کمی آب بپزید.برنج را نیز جداگانه پخته و به همراه لپه ها چرخ کنید.بعد سبزیها راکه کاملا ریزخورد کرده‌اید به همراه آرد نخودچی و ادویه جات به لپه و برنج چرخ شده اضافه کنید و کاملا ورز دهید تا آماده شود.آن ها را گلوله گلوله کرده و وسط شان را درصورت تمایل آلوچه یا مغز گردو بگذارید ودر قابلمه ي مناسب قرار دهید.

 

حال گوجه و آب را مخلوط کرده و بگذارید خوب بجوشد تا به سسی نه چندان سفت تبدیل شود، این سس را روی کوفته ها بریزید و قابلمه را روی شعله ي ملایم بگذارید تا آرام آرام پخته شود و جا بیفتد.همراه روغن زیتون میل کنید.

 


حتماً بخوانید:  طرز تهیه کوفته تبریزی اصلی و خوشمزه


بهترین طرز تهیه کوفته تبریزی رژیمی + نکاتی برای تهیه کوفته تبریزی

نکاتی برای خوشمزه تر شدن کوفته تبریزی :

وقتی قرار باشد کوفته به صورت مجلسی تهیه شود، طبق معمول تمام مواد رابه صورت یک یا دو کوفته بزرگ در می‌آورند و داخل کوفته‌ها را بسته به تعداد نفرات با تخم مرغ آب پز و سایر مواد پر میکنند.

 

برخی برای حصول خاطرجمعی از باز نشدن کوفته، ان‌ها را جداگانه و محکم لای یک دستمال توری نازک و البته تمیز و بهداشتی قرار میدهند و داخل سس می گذراند. 

 

انواعی دیگر از کوفته تبریزی «با همین روش طبخ ولی اندکی تغییر در روش سرو» تهیه میشود که به اسامی دیگری شهرت دارند. از جمله کوفته شاخدار یا کوفته مرغ «تویوخ کوفتسی» کوفته معلا «آرباب کوفتسی» و… 

 

دلیل این که چند بار تاکید شده است که کل مواد را بدون نمک آماده کنید این است که اندازه نمک از دستتان خارج نشود و کوفته بی‌نمک یا شور نشود.

 

بهتر است تمام مواد را بی‌نمک آماده کنید و هنگام ورز دادن کوفته نمک را اضافه کنید. برای این مقدار مواد بطور متعادل ۲ قاشق غذا خوری نمک کافی است. «مقدار ذکر شده هم برای مایه کوفته است و هم برای سس کوفته» 

 

گوشتی که برای کوفته تبریزی استفاده می کنید بهتر است مخلوطی از گوشت مغز ران گوسفند و فیله گوساله باشد. چربی و گرمی گوشت گوسفند و سردی و یک دستی گوشت گوساله باعث میشود که کوفته هم خشک نشود و هم طعم بهتری داشته باشد. فقط دقت کنید که گوشت خیلی هم چرب نباشد. 

 

بهتر است نسبت تره و مرزه به حدی باشد که مزه تره غالب باشد یعنی حدود ۷۰٪ تره و ۳۰٪ مرزه. 

 

کوفته به خودی خود دیر هضم و سنگین است و ممکن است برای معده‌هاي‌ حساس ایجاد ناراحتی کند، میتوانید برای کم کردن سنگینی کوفته، برای افراد حساس و یا کودکان، تخم مرغ داخل ان را حذف کنید. 

 

بجای این مقدار گوجه فرنگی برای تهیه سس کوفته تبریزی، می توانید از ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید. دراین صورت مقدار نمک داخل کوفته را کمتر درنظر بگیرید و نمک داخل سس را کاملا حذف کنید. 

بهترین طرز تهیه کوفته تبریزی رژیمی + نکاتی برای تهیه کوفته تبریزی

چند نکته رایج که باعث باز شدن «وا رفتن» کوفته می‌شود: 

متعادل نبودن نسبت مواد اولیه، پختن کامل لپه، مقدار لپه بیش از حد، چرب بودن بیش از حد گوشت، درست ورز ندادن مایه کوفته، کم بودن مایع سس و پائین بودن دمای سس هنگامیکه کوفته‌ها رابه سس اضافه می کنید. 

 

فوت آخر کوفته‌ گری :

استفاده از یک شماره سیب زمینی باعث میشود که احتمال وارفتن کوفته به حداقل برسد! توجه داشته باشید که سیب زمینی را حتماً همراه لپه چرخ کنید. اگر سیب زمینی به تنهایی چرخ شود حالت کشدار پیدا می کند که باعث به هم خوردن انسجام و چسبندگی مواد میشود. 

 

برای این که مواد براحتی از چرخ گوشت رد شوند و به دیواره‌هاي‌ چرخ نچسبند نیز قبل از چرخ کردن ان‌ها کمی فلفل سیاه روی ان‌ها بپاشید

 

جدیدترین مطالب سایت