۱۵ تیر جشن خام خواری (طرفداران رژیم خام خواری)

۱۵ تیر جشن خام خواری (طرفداران رژیم خام خواری)

۱۵ تیر جشن خام خواری

استفاده از رژیم‌ هاي‌ مناسب غذایی برای حفظ سلامت بدن بسیار مورد توجه قرار می گیرد. خام خورای در تعداد زیادی از کشورها رواج زیاد پیدا کرده و طرفداران خاص خودرا دارد. انسانها برای حفظ و یا بازگرداندن سلامت بدن خود از رژیمهای مختلف غذایی استفاده میکنند. رژیم گیاهخواری و خام خواری دو نوع از این رژیم ها هستند.

 

جشن خام خواری

در گاه شمار ایرانی 15 تیر برابر است با  «جشن خام خواری» یا به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» یا «غفس» یا «خواره»؛ جشنی از جشن­هاي‌ سُغد باستان بوده و از مراسم این جشن، دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی ­ها را می­ توان نام برد. بهمین دلیل دراین پست درباره رژیم خام خواری و گیاه خواری توضیحاتی خواهیم داد.

 

رژیم غذایی خام خواری

تعریف دقیقی از رژیم خام خواری وجود ندارد ودر جاهای مختلف از مواد غذایی متفاوتی استفاده میشود. آنچه بین تمام انواع رژیم هاي‌ خام خواری مشترک است این است: «به غذایی خام می‌گویند که ان را بیش از 46 درجه سانتی گراد حرارت نداده و همچنین ان را قبلاً در فریزر قرار نداده باشیم».

 

در رژیم غذایی خام خواری ؛ تنها از غذا هاي نپخته و غذاهایی که در طبیعت وجود داشته و کسی انها را آماده مصرف نکرده است استفاده میکنند. در رژیم خام خواری اغلب از انواع میوه، سبزیجات، مغز میوه و دانه ان استفاده میشود.

 

خام خوار کیست؟

خام خوار به فردی گفته می‌شود که تنها غذا هاي خام مصرف میکند. نکته اینجاست که مصرف چه مقدار از مواد خام سبب میشود که فردی را خام خوار بنامیم. بیشتر متخصصین معتقدند که اگر 75 درصد از غذای مصرفی فردی یا بیش از این مقدار را مواد غذایی خام تشکیل دهند، چنین فردی را می توان خام خوار به حساب آورد.

 

 ۱۵ تیر جشن خام خواری (طرفداران رژیم خام خواری)

۱۵ تیر جشن خام خواری «طرفداران رژیم خام خواری»

 

در رژیم خام خواری اغلب از انواع میوه، سبزیجات، مغز میوه و دانه ان استفاده می‌شود

 

تاریخچه رژیم غذایی خام خواری

طرفداران رژیم غذایی خام خواری اعتقاد دارند که این رژیم متعلق به دوران ماقبل تاریخ است؛ زمانی که انسانها هنوز آتش را کشف نکرده بودند. همچنین این طرفداران باور دارند که دستگاه گوارش انسان به خصوص برای هضم مواد غذایی خام و انواع سبزیجات تکامل یافته است. ابداع نخستین رژیم هاي‌ غذایی خام خواری به قرن 19 بر می‌گردد.

 

آرتوری ویرتانن، زیست شیمیدانی که جایزه نوبل دریافت نمود، بعنوان یکی از طرفداران رژیم خام خواری شناخته شد. او نشان داد که آنزیم هاي‌ موجود در غذا هاي نپخته، هنگام جویدن ماده غذایی خام در دهان آزاد میشوند. این آنزیم با آنزیم هاي‌ دیگر که بدن انها را تولید میکند واکنش نشان داده ودر نهایت گوارش ماده غذایی رابه بهترین نحو انجام می‌دهند.

 

رژیم خام خواری در قرن 20 طرفداران بیشتری یافت، پس از این که پزشکان ثابت کردند که رژیم غذایی که دارای میوه و سبزیجات باشد قادر است بیماری هاي‌ بسیاری را التیام بخشد. تا مدتها رژیم غذایی خام خواری را زیر مجموعه اي از رژیم گیاه خواری به حساب می آوردند تا این که درسال 1975م، رژیم خام خواری بعنوان یک رژیم غذایی مستقل و متفاوت از گیاه خواری به ثبت رسید.

 

 خام خواران عقیده دارند که :

غذا هاي خام حاوی آنزیم هایي هستند که عمل هضم غذا را در بدن تنظیم می نمایند.
حرارت دادن یا فریز نمودن غذا این آنزیم ها را نابود میکند.
مصرف غذا بدون وجود این آنزیم ها در دراز مدت سبب مسمومیت بدن، زیاده روی در مصرف غذا ودر نهایت منجر به چاقی میشود.
غذا هاي خام نسبت به غذا هاي پخته، مواد مغذی بیشتری دارند.

 

خوراکی‌های مصرفی در رژیم خام خواری

غذا هاي ان‌ها شامل انواع میوه جات، غذای اصلی آن ها سبزیجات و آجیل و خشکبار مانند گردو، پسته، فندق، بادام، انواع جوانه‌ها از قبیل جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌اي و غیره‌ است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌نمایند که میتوان ان‌ها رابه صورت غذا هاي ترکیبی در آورد و مورد مصرف قرار داد. غذا هاي غیرگیاهی مانند تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و شیر مصرف نمیشود.

 

رژیم خام خواری نیز مانند گیاه خواری است با این تفاوت که از پختن مواد تا جای ممکن پیش گیری میشود. خام خواران عقیده دارند که :

* غذا هاي خام حاوی آنزیم هایي هستند که عمل هضم غذا را در بدن تنظیم می نمایند.

* حرارت دادن یا فریز نمودن غذا این آنزیم ها را نابود می‌کند.

* مصرف غذا بدون وجود این آنزیم ها در دراز مدت سبب مسمومیت بدن، زیاده روی در مصرف غذا ودر نهایت منجر به چاقی میشود.

* غذا هاي خام نسبت به غذا هاي پخته، مواد مغذی بیشتری دارند.

ارزش این نوع رژیم تا آنجا است که در ایران باستان «جشن خام خواری» برگزار میکرده اند و از مراسم این جشن، دوری کردن از خوراک حیوانی و پختنی¬ها بوده است .

 

جدیدترین مطالب سایت