روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس در 5 اسفند)

روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس در 5 اسفند)

روز مهندس در 5 اسفند

روز مهندس رابه همه ی مهندسین کشور تبریک عرض می کنیم. روز 5 ماه اسفند در تقویم رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران بعنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس نام گذاری شده است.

 

روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی

به پاس زحمات بزرگی که این دانشمند بزرگی ایرانی کشیده است 5 اسفند را نام مهندس نام گذاری شده است. محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ ۱۵ جمادی الاول سال ۵۹۸ هجری قمری در طوس ولادت یافته است. او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان مشهور زمان خود گردید. طوسی یکی از سرشناس ترین و با نفوذترین چهره های‌ تاریخ اسلامی است.

 

روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس در 5 اسفند)

پنجم ماه اسفند، روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی “خواجه نصرالدین طوسی ”

و“روز مهندس” ؛ بشما دوست گرامی هیچ گونه ارتباطی نداره …

هرموقع که از این خراب شده فارغ التحصیل شدي 

اون موقع این روز رو بهت تبریک میگم …

 

خواجه نصیرالدین طوسی که بود؟

ابوجعفر محمدبن محمد مشهور به خواجه نصيرالدين در 5 اسفند سال 597 ق در طوس به دنيا آمد. ابتدا علوم عقلي و نقلي و حكمت مشاء و سپس رياضيات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبيات را آموخت ودر علوم روز به استادي تمام رسيد.

 

خواجه نصيرالدين چند سال پس از حمله سپاه چنگيزخان مغول، به قلعه اسماعيليه پناه برد ودر ان‏جا نيز از تاليف و نگارش باز نايستاد. با غلبه سپاه مغول بر اسماعيليان، وي به خدمت هولاكوخان فرمانرواي وقت مغول ضميمه و با استفاده از نفوذ خود، از كشتار مردم و دانشمندان و تخريب آثار فرهنگي و علمي و تاراج شهرها و روستاها جلوگيري نمود.

 

پس از فتح بغداد و سقوط عباسيان، خواجه نصير ماموريت يافت تا رصدخانه مراغه را ترتيب دهد. او جماعتي از رياضي‏دانان بزرگ را گردآورد و كار احداث رصدخانه را درسال 657 ق آغاز كرد.

 

روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس در 5 اسفند)

مشکل درد عشق را حل نکند مهندسی
و فردوسی گوید:
اگر برگرفتی ز مردم شمار
مهندس فزون آمدی صد هزار

و این بیت فردوسی مصداق خوبی است برای روزگار ما!
راستی چرا ما روز خاصی نداریم؟!

 


حتما بخوانید:  پیام تبریک روز مهندس (5 اسفند روز مهندسی)


 

خواجه نصيرالدين، با اين كار، عالمان بزرگ زمان را كه پراكنده بودند در يك مكان، جمع كرد و همچنين كتابخانه‏ای عظيم در محل رصدخانه مراغه احداث نمود. وي براي تهيه كتاب‏های مورد نظر، كتبي از بغداد، شام و شمال آفريقا و اطراف و اكناف ايران فراهم نمود و كتابخانه‏ای با بيش از 400 هزار جلد كتاب، ايجاد كرد. عمر خواجه از اين پس در خدمات علمي گذشت.

 

خواجه نصيرالدين يكي از بزرگ‏ترين بنيانگذاران كلام شيعه بودو ضمن تاييد حكمت ابن‏سينا، به شرح مشكلات اشارات پرداخت. وي همچنين آثار متعددي را در علوم مختلف به نگارش درآورد كه اخلاق ناصري، تجريد العقايد، زيج ايلخاني، اوصاف الاشراف، اساسُ الاقتباس و تذكره نصيريه و بيش از 60 اثر ديگر در اصول دين، منطق، هندسه، هيئت، نجوم، عروض و شعر از ان جمله‏ اند. خواجه نصيرالدين درسال 672 در 75 سالگي درگذشت ودر كاظمين به خاك سپرده شد.

 

روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس در 5 اسفند)

برای مهندسین بن بستی وجود ندارد. آنان یا راهی خواهند یافت٬ یا راهی خواهند ساخت…»

۵ اسفندماه٬ « روز مهندس» بر شما مهندس عزیز خجسته باد!

 

پیشینه ی مهندسی

در ابتدا، مهندس به کسی گفته می ‌شد که خودرو‌های‌ نظامی را می راند. مفهوم مهندس غیر نظامی در قرن شانزدهم در هلند پدید آمد و به سازندگان پل‌ها وجاده‌ها نسبت داده میشد، سپس مفهوم مهندس در انگلیس و سایر کشورها هم ظاهر شد.

 

مهندس و وظایف آن

مهندس کسی است که تلاش می کند که یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند ودر یکی از رشته‌های‌ مهندسی آموزش دیده باشد و یا بطور حرفه‌ای در ان رشته مشغول بکار باشد. مهندسان از فناوری، ریاضیات، و دانش برای حلّ مسائل کاربردی استفاده میکنند.

 

وظایف مهندسی بدین وسیله‌اند که یک مهندس می ‌بایست ضمن شناخت مسئله یا موضوع کاری، علوم و فنون لازم، محدودیت‌های‌ مربوطه را تشخیص دهد تا بتواند به دستاوردهای لازم برسد.

 

محدودیت‌ها شامل منابع در معرض، محدودیت‌های‌ جسمانی یا فنی، آمادگی برای پیرایش‌ها یا افزایش‌های‌ آینده، و دیگر عامل‌ها مانند نیازهای هزینه ای، ساخت‌پذیر بودن، اقتصادی و کاربردی بودن می باشد.

 

با درک این محدودیت‌ها، مهندس، شناسه‌ها و مشخصات حدودی که یک شیء یا سامانه میتواند در چارچوب ان ساخته یا التیام داده شود را مشخص کرده و ارائه نماید.

 

روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس در 5 اسفند)

 از اینرو ملاحظات بسیاری بر روی کار مهندسی تأثیر دارند؛ که از ان دسته ملاحظات دقت بالا توانای تحلیل کنش‌ها و وا کنش‌ها می باشد. یک مهندسی موفق در بالا رفتن سطح زندگی بشر تا ثیر بسزای میگذارد، بنا بر این یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی وشیمیایی جهان هستی باید از قوه تخیل بالای بر خوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر میشود.

 

یک مهندس با درنظر گرفتن قوانین و استفاده بجا از آن ها و ترکیب موثر عده ای از آن ها قادر خواهد بود نیازهای اجرای نسل بشر را باکیفیت مناسب ودر کمتر ین زمان و با بالا ترین بازده بر طرف سازد.

 

مهندس با درک بهتری که از قوانین هستی دارد علاوه بر طراحی تولید و راه‌اندازی در زمینه نیازهای حال و آینده بشر باید از قدرت تحلیل خود در رسیدن به بهترین بازده تلاش کرده و بهره‌وری را افزایش دهد. مهندس کسی است که ضمن شناخت دقیق روابط حاکم بر موضوع بتواند مساله رابه شکل فرمول درآورد.

 

روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس در 5 اسفند)

راز یک زندگی زیبا دراین است که
امروز با “خدا” گام برداری و برای فردا به او اعتماد کنی.
مهندس، روزت مبارک!

جدیدترین مطالب سایت